|
||||
|
||||
אני מבין שבקיבוצים ובמושבים לא מתלהבים (בלשון המעטה) מעובדים סודנים, ומתעקשים על תאילנדים. האם מישהו כאן יודע למה. |
|
||||
|
||||
שחור < צהוב? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שזה עונה על השאלה אבל בכתבה שצפריר לינקק אליה רוזן אומרת "יצרתי קשר עם קיבוצים רבים בניסיון לשחרר לעבודה במשקם מבקשי מקלט מסודן", נכתב בתצהיר של רוזן מ-2006, "מרבית הרכזים בקיבוצים, על אף הטענה כי הם זקוקים נואשות לעובדים, דחו את פנייתי לאחר שהתברר להם שהם מצופים לשלם למבקשי המקלט שכר מינימום כקבוע בחוק או יותר, זאת כי אנו מצפים שלא ינכו משכרם ניכויים מעבר למותר בחוק עובדים זרים". דבר ששם גם סימן שאלה גדול לגבי הצורך הבסיסי בעובדים זרים. |
|
||||
|
||||
הצורך קיים. פשוט יש אות מיותרת בבטוי ''עובדים זרים''. |
|
||||
|
||||
אכן. אין גבול לאטימות השכל והלב, כנראה. |
|
||||
|
||||
ערלות לב איננה צורך. |
|
||||
|
||||
בעולם האמיתי רשעים כדוגמת גרגמל או דוקטור רשע (בחר את החביב עליך מדיון 2222) לא ממש קיימים. לא מדובר כאן בערלות לב לשמה, אלא כפועל יוצא של חמדנות ותאוות בצע. |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך שרוע אמיתי קשה למצוא ואני גם לא אאשים אף אחד בשנאת בצע. אבל היכולת לראות סבל ולהישאר אדיש ויתרה מכך לגרום סבל זוהי ערלות לב. |
|
||||
|
||||
אכן, ערלות לב, אבל לא ערלות לב לשמה, אלא כאמצעי. ___ מה שאומר שבניגוד לתגובה 529417, ערלות לב היא צורך. |
|
||||
|
||||
קודם כל אני מסכים עם הכותרת (נניח שהבנתי אותה). מה שהתכוונתי להגיד הוא שחמדנות וערלות לב אינם צרכים שהחברה צריכה לספק אלא תכונות אופי שהחברה צריכה לשנות. ואם הבנת מה שאני אומר בכללי המילים ''צרכים'' ו''תכונות אופי '' לא כל כך משנות וניתן להחליפם. |
|
||||
|
||||
זו ערלות לב, ולא רוע לב. יש הבדל. |
|
||||
|
||||
ובאותה הזדמנות אפשר גם להיפטר מביטויים גזעניים כמו ''ערלות לב''. |
|
||||
|
||||
באותה הזדמנות שמה? אתה מתכוון להגיד שבאותה הזדמנות שאני מנסה להשפיע על מציאות אמיתית באמצעות מילים אני גם אמחק מהלקסיקון שלי כמה מילים כך שלמילים תהיה פחות השפעה? |
|
||||
|
||||
באותה הזדמנות שבה אתהה מגן על אנשים שחלקם, לפחות, ודאי ערלים. |
|
||||
|
||||
הבן של דובי עובד זר? וברצינות, אנשים שוכחים שבביטוי "רב תרבותיות" יש שתי מילים. כמו שכשאני קורא ספר זר או מדבר עם אדם מתרבות אחרת אני מנסה להבין את הכוונה מאחורי המילים כך אני מצפה שינהגו גם בתרבות שלי. ואני לא מתכוון להתכחש לה רק בשביל שמישהו יוכל להרגיש את עצמו נאור. |
|
||||
|
||||
זה בדיוק הענין: יתכן ש*יש* עובדים זרים שלמרבה הפלא מבינים את הביטוי בעברית. ואם הם מבינים אותו, סביר שהוא פוגע בהם. הבן של דובי? אתה מתכוון שהוא עובד זר בקנדה? קשה לי להאמין שהוא כבר עובד, אבל בכל מקרה אינני רואה כל קשר. |
|
||||
|
||||
טוב לא הבנתי אותי, לא נורא. אני רק אציין שהתכונתי שהבן של דובי לא מהול (ובכל מקרה זאת היתה בדיחה). |
|
||||
|
||||
נו, ברור שהוא לא מהול. אשכנזי למהדרין. |
|
||||
|
||||
באותה הזדמנות כדאי להפטר גם מהמילה הגזענית (באותה מידה) "מגן". ("ערל": מכוסה) |
|
||||
|
||||
בלי להתעלם מהנקודה הזו, יש עוד נקודה בסיסית פשוטה (אם כי חלשה למדי): יש לי הרגשה שהעובדים המדוברים יהיו עובדים זמניים מאוד. מה שאומר שחלק גדול יחסית מזמנם יוקדש להכשרה בסיסית. וכן, אפילו לעובדים זמניים יש משהו כזה. |
|
||||
|
||||
אתה מוכן לבסס (או להסביר) את התחושה שלך, לפיה שהייתם פליטים מסודן או מאריתריאה תהיה קצרה משהותם של פועלים תאיים1 אשר יש להם לאן (ואל מי) לחזור? ___ 1"תאילנדים" זהו יצור לשוני מעוות. תאילנד היא ארצם של התאיים, כשם שאירלנד היא ארצם של האירים, סקוטלנד היא ארצם של הסקוטים ופינלנד2 היא ארצם של הפינים3. 2 להבדיל מפינלנדיה, שמשווקת בבקבוקים. 3 פ"א רפה, למרות ה"א הידיעה. |
|
||||
|
||||
התחושה שלי: מכיוון שמדובר על מחנה מעבר: - להלכה לבירור מצבם של השוהים - בפועל בדרך למשרה נחשקת יותר במרכז 1 פועלים חופשיים? |
|
||||
|
||||
ואיסלנד היא ארצם של האיסיים (סתם, סתם! הם גרים במדבר יהודה). פ' רפה אם קוראים מלעיל. אילו היה לי כח הייתי מדגיש וקורא מלרע (כמו "משער הפינים"). |
|
||||
|
||||
כמובן, וגרינלנד היא ארצם של הגרינים, הולנד היא ארצם של ההולים (נדרלים בלעז), ניוזילנד היא ארצם של הניוזים, סומלילנד היא ארצם של הסומאלים... |
|
||||
|
||||
אל תהיה מגוחך, כולם יודעים שההולים גרים בישראל (A.K.A הולילנד). |
|
||||
|
||||
גרינלנד היא ארצם של ה־Little Green Men. זילנד זה דווקא "ארץ הים": יש בשם הזה אי בדנמרק, אזור בהולנד שמורכב מאיים, ו(הגרסה החדשה)איים באוקיינוס השקט. באותם איים באוקיינוס השקט יש קיווים. |
|
||||
|
||||
מה הקשר בין הטעם לדגש? האם העברית הרשמית, ושדרני הספורט הותיקים של ערוץ 1, לא מעדיפים כאן מלרע ופ"א רפה? |
|
||||
|
||||
אין קשר, סתם התבלבלתי. בעברית הישנה הפ' היתה מקבלת דגש בכל מקרה, אבל בעברית החדשה שמות פרטיים אינם משתנים (ולכן השדרנים מבטאים כפי שכתבת). דווקא המקרה הזה לא צורם כל כך. "לְפָּרִיז", לעומת זאת, נשמע לי מאוד לא טבעי. למרבה הצער, אפילו אני עצמי עוצר בתמיהה כשאני אומר "לְפָרִיז". |
|
||||
|
||||
יש איזו אנקדוטה לפיה ז'בוטינסקי(?) אמר לביאליק(?) משהו על שהייה בפריז (פ"א רפה), וזה אמר לו להפסיק לדבר כפוץ (פ"א רפה). |
|
||||
|
||||
על פי המאמר הזה, השיחה היתה בין ז'בוטינסקי (?) לביאליק (!) |
|
||||
|
||||
''לפריז'' (בפא רפה) או ''לפריז'' (בפא דגושה), שתיהן נוחות להגיה. לעומת זאת ''בפריז'' בפא דגושה קשה להגיה וקוטעת את רצף המילה. לכן, אני מעדיף את גירסתו של ז'בוטינסקי. |
|
||||
|
||||
''לפריז'' מציק לי כי אני יודע שיש שם שווא ולא צירה. לפעמים אפשר להתעלם ולפעמים לא. |
|
||||
|
||||
עקרונית צריך להיות שם חיריק (ושווא נח בפא), אבל לִפְרִיז זאת כבר פוציות לשמה. |
|
||||
|
||||
לא ירדתי לסוף דעתך |
|
||||
|
||||
לא נורא. לפעמים הבדיחות שלי לא מצחיקות אפילו אותי. |
|
||||
|
||||
ואיסלנד היא ארצם של האיסיים? |
|
||||
|
||||
לא. הם גרו במדבר יהודה. |
|
||||
|
||||
חרומפפתם גדולות תגובה 529498 |
|
||||
|
||||
לזו היתה כוונתי. אבל גם עדכנתי את תגובתך בערך ב־2000 שנים. |
|
||||
|
||||
נו, נו, ככה זה כשמגיבים מה שיש לך להגיב ואז קוראים 3 תשובות למטה... |
|
||||
|
||||
פרט לעובדה שחרומפפת, את שואלת ברצינות? |
|
||||
|
||||
כמו בכתבה שצפריר לינקק אליה רק מובטלות ערביות כפרט ומובטלים בכלל במקום פליטים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קצת עצוב שכשהחקלאים מתגאים בתנאים של העובדים שלהם, הגאווה היא שהם נותנים להם את המינימום החוקי. כלומר, גם אם נניח שהכותב אכן מייצג את כל המצב בכל המשק, ולא רק אצל שלושה עובדים שהוא מביא כדוגמא - כל מה שהוא אומר לנו הוא 'אנחנו לא עובדים על החוק!'. ואלה העובדים שהוא הביא כדוגמא - כלומר, למיטב ידיעתו אין אף עובד זר שמקבל יותר משכר מינימום (כי אחרת, סביר להניח שהוא היה מביא אותו כדוגמא). אכן, טיעון משכנע בדבר הנזק של העובדים הזרים לשוק העבודה הישראלי. |
|
||||
|
||||
===>"הגאווה היא שהם נותנים להם את המינימום החוקי" אתה לא מתבייש ככה להטיח האשמות? הם נותנים להם את המינימום החוקי ושק אורז. (לא קשור לדיון סתם קטע ששיעשע אותי). |
|
||||
|
||||
אבל לפי מה שכתוב שם, הם מקבלים יותר מהמינימום, אם כי לא בהכרח בצורת כסף: "המעסיק ניכה מהסכום הזה 107 שקל שכר דירה 82 שקל הוצאה לחשמל וארנונה ו-18 שקל עבור ביטוח. כל הניכויים הללו מתחייבים מתקנות משרד התמ"ת. בסוף חשבון קיבל התאילנדי לכיסו 5,071 שקל. עובד נוסף, שעבד באותו חודש שעות נוספות רבות יותר (חלקן לפי תעריף של 150%) קיבל ליד לאחר ניכויים 5,845 שקל. "בנוסף לשכר, מספקים חלק מהחקלאים במושבים לתאילנדים את המזון ללא תמורה ושק אורז לכל עובד לחודש - בקשה מיוחדת של המלך. ויש עוד: המעבידים מציידים את עובדיהם בטלפונים ניידים בהם הם רשאים להתקשר על חשבון המעביד, 80 שיחות בחודש, למשפחותיהם בתאילנד. מבני המגורים שלהם מצוידים במיזוג אוויר, טלוויזיה, מחשב נייד עם חיבור לאינטרנט (להתכתב עם הבית) וציוד רב נוסף." כלומר, כמו שאני מבין, העובדים קיבלו מגורים במחיר הקרן (189 ש"ח לחודש, כולל חשמל וארנונה + מזגן. נדמה לי שזה זול אפילו לקיבוץ - אז כמה ההטבה הזו שווה? אם גרים ארבעה בבית, אז בערך 750 ש"ח בחודש?), מזון בחינם (חמש-מאות ש"ח - אלף ש"ח בחודש? יותר?). שיחות בחינם (כמה זה שווה ערך?). אם נתמחר גם את כל זה, כמה זה יוצא? אפשר להתווכח על אפשרויות הבחירה שלהם, ואפשר לטעון שזה מזכיר "עיירות חברה" של המאה ה-19, אבל לפי מה שאני מבין, הם מקבלים יותר מהמינימום. אולי לא המון יותר, אבל לא מעט יותר. |
|
||||
|
||||
עובד שמשלמים לו את כל הוצאות הלינה, המזון, החשבונות והתקשורת, לא צריך להוציא כמעט כסף מעבר לכך, וחוסך את כל משכורתו. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר את כל איזור הדרום, אבל המשפחה של אשתי בעין יהב משלמים שכר מעולה לתאילנדים שלהם. הם מחפשים גם ישראלים, אבל אף אחד לא מוכן לבוא לעבוד שם. זה רחוק, וחם. אני יודע שהם חיפשו, למשל, עוזרת גננת בשכר שהוא פי 2 הממוצע במשק, ולא מצאו. |
|
||||
|
||||
אתה יכול לחלוק איתנו כמה בערך זה "שכר מעולה"? |
|
||||
|
||||
אם שכר כפול לא הספיק, שינסו פי שלושה או ארבעה. מרגיז אותי שאני צריכה לממן למהגרי העבודה (שנשארים בארץ בתום האשרה שלהם) את שירותי הבריאות והחינוך, שלא לדבר על הכליאה והגירוש, כדי שההורים של אשתך יוכלו לשמור על איכות החיים הגבוהה שלהם. ואם מחיר העגבניות יעלה, לא נורא. עדיף לשלם ביוקר עבור עגבניות בחורף, על פני פצצת זמן חברתית בדרום תל אביב במשך כל השנה. אם ישובי הערבה יינטשו, זה כבר עצוב. אבל עדיף לי לשלם מלגה ישירה לתושבי הערבה (מצדי תקרא לזה ''שכר שמירה על אדמות המדינה באזור הספר''), על פני מימון עקיף ועל גבם של תאילנדים מסכנים. |
|
||||
|
||||
תאילנדים שעובדים בחקלאות הם בדרך כלל רווקים צעירים ובריאים. רובם גם לא נשארים בתום האגרה ולא מצריכים כליאה וגירוש. כך שבממוצע הם ממנים אותך. אם מחירי העגבניות יעלו אנשים יאכלו פחות עגבניות ==> אנשים יהיו פחות בריאים ==> המימון של שירותי הבריאות יעלה... |
|
||||
|
||||
שטויות. ישובי הערבה מתבססים על גידול ירקות מחוץ לעונתם הטבעית, ומוברים אותם בהתאם, במחיר גבוה. בנוסף, הירקות מופנים בעיקר ליצוא, שעליו הרווח עוד יותר גדול.לא יקרה כלום אם אנשים בארץ יאכלו ירקות ופירות בעונה הטבעית שלהם. ישובי הערבה התחילו כפרוייקט בטחוני, שספק אם יש בו צורך היום. החקלאות שלהם בוודאי מיותרת. שיעברו לפרנסות אחרות. |
|
||||
|
||||
החלופות לאכילת עגבניות בעונתן הטבעית היא יבוא עגבניות מחצי הכדור הדרומי ואכילת ירקות שעונתן שונה. הישראלים לא יתחילו לאכול ברוקולי במקום עגבניות, ואם אתה חושב שהמחיר של העגבניות מהערבה יקר היום, חכה ותראה כמה יעלו עגבניות מדרום אפריקה. השורה התחתונה ברורה, הישראלים יאכלו פחות ירקות. |
|
||||
|
||||
אני מוכן להסתכן בזה. אנחנו חיים בתקופה שבה כמות האוכל וגיוונו היא חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. לא חייבים לאכול הכול כל הזמן, כדי להישאר בריאים. אני מבטיח לך שהחסרון העונתי בפרי או ירק כזה או אחר הוא לא מה שידרדר את בריאות הציבור.וזו בטח לא צריכה להיות סיבה להעבדת אנשים בסגנון מטעי הכותנה של דרום ארה''ב, אי אז. |
|
||||
|
||||
חשבתי שאתה דואג למימון הבריאות... איך העסקת התאילנדים דומה למטעי הכותנה בדרום ארצות הברית? |
|
||||
|
||||
רוצה שישראלים יאכלו יותר עגבניות? תן סובסידיה ישירה. תעלה את המס על תחליפי-עגבניות. ההחבאה של ההוצאה הזו בעשרות סעיפים תקציביים, ממשלתיים ועירוניים, במצוקה, ובהתפתחות של תת-תרבות מנותקת של מהגרי עבודה, מזיקה לכולנו - ואנחנו אפילו לא יודעים כמה זה עולה לנו. |
|
||||
|
||||
צודק, רק שכחת את הסעיף הקטן שנקרא "מים לחקלאות". משבר במשק המים, אמרנו? |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה יותר עגבניות, אני רוצה להמנע מדמגוגיה כמו ''...אני צריכה לממן למהגרי העבודה (שנשארים בארץ בתום האשרה שלהם) את שירותי הבריאות והחינוך, שלא לדבר על הכליאה והגירוש...''. אגב, התפתחות תרבות של מהגרי עבודה דווקא מועילה לרובנו, אבל אין כמעט קשר בינה לבין עובדי החקלאות התאילנדים. |
|
||||
|
||||
איך התפתחות תרבות של מהגרי עבודה תורמת לנו? אספקה על ע[ו]בדים זולים? |
|
||||
|
||||
א. מהגרי עבודה (להבדיל מתיירי עבודה) הם אנשים שהחליטו לעזוב את ביתם ומולדתם על מנת לחפש עתיד טוב יותר להם ולילדיהם. בדרך כלל מדובר באנשים בעלי יוזמה, אומץ וכשרון. כל חברה תרוויח שנוכחותם של אנשים כאלה בתוכה. ב. מהגרי עבודה הם אנשים חרוצים, אנשים שמאמינים ביכולתם לפרנס את עצמם בעבודה. כל חברה תרוויח שנוכחותם של אנשים כאלה בתוכה. ג. מהגרי עבודה באים מתרבויות שונות, ולכן שהייתם בחבהר שלנו תפתח את תרבותינו לאנשים בעלי תרבויות זרות, ותהפוך אותנו לפלורליסטים יותר, משכילים יותר, וטובים יותר. כמובן שמדובר בדעה סובייקטיבית, לא כולם חושבים שחברה יוזמת, חרוצה, ופתוחה היא חברה טובה יותר. |
|
||||
|
||||
מהגרי עבודה מאכלסים בהמוניהם שכונות עוני ומספקים כוח אדם זול. נשמע נהדר. |
|
||||
|
||||
בדור הראשון הם גרים בשכונות עוני ומספקים כח עבודה זול... מה רע? |
|
||||
|
||||
א. זה לא רק בדור הראשון. ב. מדינת הרווחה מסבסדת כח־אדם זול לתש"חיסטים? |
|
||||
|
||||
א. שכונות עוני יהיו תמיד, עובדים זולים יהיו תמיד. מה זה משנה מאיפה באו ההורים שלהם? בכל מקרה, סטטיסטית במדינות שקולטות הגירת עבודה, זה בדרך כלל רק בדורות הראשונים, ועניים ותיקים הם צאצאי עבדים או ווייט טראש. |
|
||||
|
||||
סיליקון וואלי זה אחלה שכונת עוני. |
|
||||
|
||||
ומהגרי עבודה מקסיקנים מנקים את הבתים שם. |
|
||||
|
||||
מהגרי עבודה מקסיקנים מנקים את הבתים של מהגרי עבודה ישראלים, הודים וסינים, שעובדים בחברות של מהגרי עבודה רוסים וישראלים. |
|
||||
|
||||
מדובר בפירמידה, לא? יש הרבה יותר עובדי כפיים, פחות עובדי הי-טק ועוד פחות מנהלי חברות הי טק. על כל "שכונה" של מהגרי עבודה אמידים יש בטח עשרות שכונות של מהגרי עבודה עניים. |
|
||||
|
||||
פירמידה שמירמידה, זה סיפור אחר. הראתי שיש כל מני מהגרי עבודה. |
|
||||
|
||||
לאמריקאים יש נשיא שחור ומכאן שאפליית השחורים בארה''ב היא נחלת העבר. |
|
||||
|
||||
אסוציציות חופשיות זה בקורס אחר. |
|
||||
|
||||
"אסוציציות חופשיות" זה בקורס "שריפת חזיות, סקירה מקיפה משנות ה-60 ועד היום"? |
|
||||
|
||||
אני מנחשת שאתה בן 16 |
|
||||
|
||||
על מנחשות (בקפה?) פבלוביות שרואות "חזיות", ומיד מריירות: "בן 16", נאמר כבר במשלי י"ח: "לא יחפוץ כסיל בתבונה, כי אם בהתגלות ליבו". |
|
||||
|
||||
לא. יש אנשים שנלחמים על זה. |
|
||||
|
||||
אתם טועים, זה על אסוציאציות, לא על אסוציציות. |
|
||||
|
||||
הקורס "התנשאות מיותרת" עדיין פתוח, או שאתה סגרת את הרשימה? |
|
||||
|
||||
מהגרי עבודה הם אנשים חרוצים ובעלי מוטיבציה, ששמחים על ההזדמנות לשפר את חייהם. הבעיות מתחילות בדור השני והשלישי, עם צאצאים שלא בהכרח חרוצים ומלאי מוטיבציה כמו ההורים. הצאצאים גם לא מכירים את הקשיים בארץ המקור, ופחות אסירי תודה על עצם היותם כאן. ואז מתחילות בעיות של ניכור מהחברה הכללית, בצורות ודרגות שונות. עד כדי פעולות טרור נגדה, כמו במקרה של מוסלמים במערב. אלה אמנם המקרים הקיצוניים, אבל הניכור ובעיותיו תמיד מופיעים בדרגה כלשהי. ראו הוזהרתם. |
|
||||
|
||||
שטויות. אם החברה קולטת את מהגרי העבודה נכון ההצאצאים שלהם חרוצים כמו הוריהם, ומוכשרים מהוריהם. לפרטים תבדוק בכל אונברסיטה או בית חולים בבריטניה או בארצות הברית. |
|
||||
|
||||
ואם החברה מפשלת בקליטה? לפרטים תוכל לבדוק בכל פרבר מהגרים עם נוער זועם ומנותק בעולם המערבי. מה סביר יותר שיקרה כאן, בהסתמך על ניסיוננו בקליטת מהגרים לא יהודים? ובכל אופן, הבעיה שלי היא ההונאה. יש בארץ בעלי אחוזות שמעוניינים לקבל ידיים עובדות בזול ובלי אחריות. ההונאה שלהם היא שהפועלים שלהם עוזבים בתום האשרה, ואינם מכבידים על מערכות הרווחה ואכיפת החוק בארץ. יש גם אנשים שלא מרוצים מן הזהות הלאומית הישראלית הנוכחית, ומבקשים לשפר אותה בעזרת הגירה. אבל זה סיפור אחר. |
|
||||
|
||||
1. אם החברה מפשלת, היא מפשלת בלי קשר. לפרטים אתה יכול לראות את ש"ס. 2. רוב העובדים התאילנדים באמת עוזבים בתום האשרה (ולכן אינם מהגרי עבודה), אתה מדבר על עובדים אפריקאים וסינים. רוב מהגרי העבודה לא מכבידים על מערכת הרווחה בארץ הקולטת. לגבי מערכת אכיפת החוק, אתה קובע את החוקים ככה שנוכחותם תכביד עליך. |
|
||||
|
||||
1. הסכמנו שהמדינה, כפי שאת מכירה אותה כמוני, צפויה לפשל. למה לאתגר אותה? 2. תתכבדי לשנות את חוקי ההגירה וההתאזרחות *לפני* שאת מביאה ארצה את המהגרים (בכסות של פליטים או פועלים), יוצרת מצוקה והפרת חוק ואכזריות. |
|
||||
|
||||
1. המדינה תפשל פחות אם האוכלוסיה שלה תהיה משכילה יותר, חרוצה יותר ופתוחה יותר. אם הנחת המוצא שלך היא שהמדינה תפשל תמיד, תתכבד לסגור את המדינה. 2. עד היום לא הבאתי אף עובד זר. רק הזכרתי שתגובה 529436 היא דמגוגיה תלושה מהמציאות. |
|
||||
|
||||
1. המדינה מצליחה לא רע בחלק מן התחומים. היא גרועה בשילוב של לא יהודים. המדינה תצליח יותר אם תיבנה בתוכה סולדיריות והזדהות. זה לא הולך לקרות בעזרת ההתגנבות בחשאי של מהגרים באמתלות שונות. 2. "הזכרת", אבל לא הסברת, וודאי שלא שכנעת. אני מקשיבה. |
|
||||
|
||||
1. אנשי ש"ס הם לא יהודים? זה חדש בשבילי. שיחה אם אמריקאי אוסטרלי או קנדי ממוצע תגלה לך שאפשר לייצר סולידריות והזדהות גם במדינות הגירה. 2. אמרת שקליטת מהגרי עבודה "מזיקה לכולנו" נתתי שלוש סיבות לוגיות למה היא לא מזיקה ל"כולנו" ואפילו מועילה לאלה מאיתנו שמאמינים בערכים מסויימים (פתיחות, חריצות, השכלה...) והבאתי מקומות בעולם בהם התבצע תהליך כזה בעבר בהצלחה אדירה. אני חושב שזה הסבר מספק. |
|
||||
|
||||
ש''ס גדלה על רקע של ניכור עדתי (בעיקר בין החרדים). הפוליטיקאים שלהם מתפרנסים מהנצחת הפערים החברתיים. (הם יהודים, אבל ספרדיים. יהודי ספרדי אף פעם לא יגיע למעלת יהודי ליטאי) |
|
||||
|
||||
א. בדרך כלל, בגלל הניתוק מהמשפחות, מדובר באנשים ש"הלב שלהם נמצא במקום אחר" על כל ההשלכות של זה - מנותקים שנים ארוכות, ולא מבחירה, מילדיהם, מהוריהם המבוגרים, מכל המשפחה המורחבת. זה אמור לתרום לתרבות *שלנו* באיזשהו אופן? אולי לקולנוע בעצם. |
|
||||
|
||||
הבדלתי בין מהגרי עבודה לתיירי עבודה. האחרונים באים לעשות מכה, ולחזור לארצם (כמו הישראלים בקניונים והתאילנדים בישראל) הראשונים עובדים למדינה האחרת במטרה שתהיה לבית חדש להם ולמשפחתם (כמו היורדים מישראל, או העולים לישראל). הלב שלהם נמצא, חלקית לפחות, במקום בו הם ובני משפחתם מתגוררים. |
|
||||
|
||||
הם לא בעלי משפחות ששולחים חלק ניכר מהכסף בחזרה לתאילנד? |
|
||||
|
||||
מאיפה כל העצבים האלה? לא עדיף שתוציאי קיטור על אנשים שמגיע להם? דומני שהם משלמים בסביבות 8000 לחודש לעובדים חקלאיים (אם מישהו מחפש עבודה, הם תמיד מחפשים אנשים). רוב התוצרת היא ליצוא. ואת איכות החיים הגבוהה שלהם מממנים האירופאים, לא את. בעניין הגננת, יש מחיר של תפעול גן שממנו ואילך לא שווה לך לשלוח את הילד לגן. אם בתור מורה את מרוויחה 4000 ש"ח, והגן עולה חצי מזה, את תחשבי פעמיים אם לצאת לעבוד בכלל. |
|
||||
|
||||
8000 ש"ח? לכמה שעות עבודה ביום, ולכמה ימים בשבוע? |
|
||||
|
||||
שאלת הבהרה: 8000 ש"ח היא המשכורת? עלות המעביד? יש הבדל מהותי בין שני הסכומים הללו? |
|
||||
|
||||
מצאתי איזה מחשבון ברשת שחישב שעלות השכר לשכר ברוטו של 8,000 ש"ח היא 10,226. לחילופין, שכר של בערך 6,300 מוביל לעלות שכר של כ-8,000 ש"ח. מצד שני, אם מדובר בפועלים זרים, אני לא יודע אם יש הפרשות לקרן השתלמות וקרן פנסיה (נדמה לי שבכל מקרה משלמים ביטוח לאומי, אבל אני לא בטוח). |
|
||||
|
||||
רק כדי לקבל פרופורציה, השכר הממוצע במשק ברוטו (לא עלות שכר) הוא קצת יותר מ-8,000 ש"ח. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3800775,00.h... לא כתוב שם מה החציון, אבל אני מנחש שהוא נמוך יותר. |
|
||||
|
||||
השכר החציוני, אליבא ויקי, הוא 5850 ברוטו ו5315 נטו. כשפערי השכר הם כל כך גדולים (מנכ"ל מרוויח כמו עשרות עובדי נקיון) הממוצע רחוק מאוד ממה שנהוג לחשוב שהוא משקף. |
|
||||
|
||||
בעצם חלק מהמנכל''ים עלולים להיעלב, כמו עשרות או מאות עובדי נקיון. |
|
||||
|
||||
או שאני מקלקל הזדמנות להתלונן? |
|
||||
|
||||
תבדוק, תבדוק. הכרתי כמה חבר'ה שעבדו בערבה אחרי הצבא, אף אחד מהם לא קיבל 8,000 ברוטו, ונטו בטח שלא. |
|
||||
|
||||
להיפך. לאור הנתון של האלמוני לגבי השכר החציוני, נראה שבכל מקרה מדובר על שכר לא נמוך כלל. |
|
||||
|
||||
זהו, שלא רק האירופאים מממנים את איכות החיים הגבוהה שלהם. גם הפועלים עושים זאת - ביזע כפיהם, וגם מערכת הבריאות שחייבת לטפל בפועלים למרות שבהרבה פעמים המעסיק לא רוכש ביטוח בריאות הולם עבורם, וגם פועלי הכפיים הישראלים שקמה להם תחרות זולה, וגם משרד הפנים שמבזבז אח''כ את מרצו בגירושם מן הארץ. לכל שירות יש מחיר שלא כדאי לשלם עבורו. אבל צריך לדעת מה מחיר-האמת שלו כדי להחליט. השיטה הנוכחית, בה אנחנו לא יודעים מהו מחירן של העגבניות (כי הוא מסובסד בהיחבא) מונע מאיתנו לקבל החלטה מושכלת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |