|
||||
|
||||
הניאו-פלטוניזם בצורתו המקורית (זו של פלוטינוס) לא מתיימרת להשפיע על דבר מלבד נשמת האדם. פלוטינוס אמנם מדבר על השפעה שיכולה להיות לזה המתחבר טוטאלית ל'אחד' על איתני הטבע וגרמי שמיים, אבל אין כאן שום מתודה פסבדו-מדעית מהסוג שאת מציגה. למעשה, הניאו-פלטוניזם מעצם היותו מושפע מאפלטון, עוסק רק במישור של חיי הרוח והאינטלקט (אשר בו מתקיימות האידאות, ולכן רק הוא ראוי למחקר ולרפלקציה), ולא באופן הארגון השרירותי של החומר הגס. גם בשביל להגיע מהפילוסופיה ההרמטית או הגנוסטית להוקוס-פוקוס מהסוג שאת מתארת צריך לעבור כברת דרך. אגב, אם אנחנו דנים בהשפעה של טלטול אבנים וחתיכות מתכת על המציאות הביולוגית והפיזיקלית, אנחנו עוסקים בדינמיקה של סיבה-תוצאה, ולכן עליהן להיחקר באופן מדעי לשמו. אי אפשר לצעוק "בלתי נראה! בלתי ניתן להוכחה מדעית!" ולהציג באותו זמן מערכות המתיימרות להיות מדעיות. |
|
||||
|
||||
לא אמרתי שנ"פ = הרמטיסיזם, או מוביל אליו בקו ישר וקצר. ההפך הוא הנכון. וברור שגם ההרמטיסיזם עבר התפתחות ארוכה בשיטותיו ובמטרותיו. בסך הכול ניסיתי לתת תמונה כללית מאוד של המקור לחלק ניכר ממה שנקרא ניו אייג'. אבל אם כבר העלית אותי באוב עם הצעקות שלך אוסיף שבימינו יש אנשים שמנסים לקשר בין תורת הקוונטים לראית היקום ההרמטית. בין השאר הם מצביעים על הדרך המוזרה שבה חלקיקים "משפיעים" מרחוק על חלקיקים אחרים כשמודדים את ערכיהם, רק מפני שאי-אז, מזמן, החלקיקים היו ביחד. והם מנסים להגיד שזו עדות לאותו קשר שקיים בין הכול להכול ביקום. אני מומחית קטנה מאוד לנושא ההיסטוריה ההרמטית, ואשר לקוונטים...בוא נגיד שאני כבר מתחרטת שהכנסתי אפילו קצה-בוהן אחת לנהר אימתני זה. ולכן נא לא לבוא אלי בטענות, אני רק מספרת מה כמה מאלה שטוענים טענות מיסטיות, טוענים. אז מעבר לשאלה העקרונית מה זה "מדע", ברור לכל עין לא משוחדת שאלכימיה אינה מדע, לא מפני שאין בה נוסחאות והליכי עבודה מעבדתיים (כי יש), אלא פשוט מפני שהיא לא עובדת. וברור שמכניקת הקוונטים היא מדע, מפני שהיא כן עובדת. אבל לא אתנגד שתסביר לי איך החלקיקים ההם משפיעים על חלקיקים אחרים מרחוק... |
|
||||
|
||||
זה לא משנה. תנסי להתרכז בבקשה: ברגע שאת מעבירה את הפלטוניזם, או כל זרם שמתיימר להמשיך את תורתו, למישור המטריאלי, את מבטלת אותו כפלטוניזם. האידיאי והמטריאלי לעולם לא ימצאו בקשר נסיבתי האחד עם רעו, קטגורית. |
|
||||
|
||||
טוב, חשוב להזכיר שעבור אפלטון החומרי אינו ממשי, הוא רק צל של האידיאי. הממשות שלו קיימת רק במידה שבה הוא ''לוקח חלק'' באידיאי. כך שבמובן הזה בהחלט יש לאידיאי השלכה על החומרי, גם אם לא להיפך. |
|
||||
|
||||
דיברתי על קשר נסיבתי, או מכני, אם תרצה. אי אפשר לפעול בתחום האידיאלי ושפעולה זו תשפיע על התחום המטריאלי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהמושגים שאתה משתמש בהם של השפעה ושל קשר מכאני הם מראש מוגבלים לעולם החומרי, ולכן לא כ''ך רלוונטיים כאן. יש קשר לוגי בין האידיאי לבין החומרי, והכיוון המשפיע כאן הוא האידיאי. |
|
||||
|
||||
בדיוק לעניין המכני התכוונתי. כל אותם מיסטיקנים טוענים לקשר נסיבתי בין פעולות הנעשות בתחום האידאי לבין תוצאות בתחום המטריאלי, ונגד זה בדיוק אני יוצא. אגב, גם הבודהא לצידי. |
|
||||
|
||||
מהן "פעולות בתחום האידיאי"? |
|
||||
|
||||
פרקטיקות המתקשרות למושגים אידיאים ושואבות את כוחן מהם. ההסבר יוצא מסורבל בגלל ההידבקות למונח ה'אידאה' שעבר טרנספורמציה והרחבה רצינית ע''י הניאו-פלטוניזם, אבל בגדול מדובר על פעולות אלכימיות, מאגיות, שדים, אבנים, רוח וצלצולים. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע כלום על הפעולות שהזכרת, אבל אני מניח שפעולות כמו מדיטציה ותפילה והנחת תפילין נכללות בהן (תקן אותי אם לא). אם כן, אזי ההיגיון הנכון יותר נראה לי כך: שלפעולות במישור החומרי/ארצי (הנחת תפילין, למשל) יש השפעה "מכאנית" על משהו במישור האידיאי, ולמשהו הזה יש השפעה לוגית, לא מכאנית על המישור החומרי. כלומר, מכיוון שהמישור החומרי הוא רק היטל (לדעת המחזיקים בעמדה זו) של המישור האידיאי, אין צורך בהשפעה "חומרית"; מספיק שבמישור האידיאי הוזז משהו כדי שמאליו ישתנה המישור החומרי בהתאם. מעצם מהותו, ולא בדרך של סיבה ותוצאה. |
|
||||
|
||||
היי, האידאות הן נצחיות ובלתי-משתנות. |
|
||||
|
||||
זו תורת האידאות המקורית, אבל כמו שאני מבין (אני לא בטוח), בנאו-פלטוניזם יש השתלשלות הדרגתית מהאידאות הנצחיות ועד עולם החומר המתכלה. כלומר, ישנן דרגות ביניים... |
|
||||
|
||||
אתה צודק. אבל אני התכוונתי יותר למעין תפיסה בסגנון הניאו-אייג' של ימינו, המציירת מערכת מכניסטית של אנרגיות סמויות מן העין האמורות להשפיע על המהלכים החומריים. מעין תרמודינמיקה בלתי נראית. דווקא התפיסה הדתית, או האידיאליסטית ה'טהורה', מוצאות חן יותר בעיני, מכיוון שהיומרה שלהו היא לגעת בנשמת האדם בת האלמוות ולא במכונית או בהצטננות שלי. כמו שמצוין במאמר, יש הבדל בין רוחניות השואפת למשהו מחוץ לעולם, לבין (פסבדו-) רוחניות השואפת להכניס עוד ועוד גורמים לעולם, תוך חיקוי של מערכת מדעית. רוב שיטות המדיטציה, כולל זו הנפוצה של הוויפסאנה, נכנסות בסוג הראשון של הרוחניות, כלומר שהיא איננה אקט שאמור להביא לי את הזכיה בלוטו אלא סוג של שלווה טראנסצנדנטית. בקשר לתפילין - אני ממש לא בטוח לאיפה זה נכנס. |
|
||||
|
||||
כן, טוב, אף אחד לא מתווכח בנוגע לניו-אייג' שמטרתו מכונית יפה יותר, שיזוף עמוק יותר וסקס טוב יותר עם יותר פרטנרים. השאלה היא האם זה נכון לבסס זהות מושגית בין התופעה הזאת לבין ניו-אייג' בכללותו. לאנשים דתיים רבים יש הרושם שהתרבות החילונית כולה מתבטאת באלימות ברחוב, פריצות ותאוות בצע. הליכה קצרה בדרום ומרכז ת''א עשויה להבהיר מהיכן הרושם הזה נוצר. אבל זוהי התרשמות מאוד שטחית של מישהו שבא מבחוץ עם אג'נדה מובנית מראש. ייתכן שחקירה קצת יותר פתוחה ומעמיקה של הניו-אייג' תגלה שיש בזרם הזה הרבה רוחניות אותנטית ועומק לא טריוויאלי (כאמור, כמה מחבריי הטובים ביותר...) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |