|
||||
|
||||
מהסיבה השנייה, אם כי לא בצורה שניסחת זאת. אני דווקא מייחס להם חשיבות אדירה, ומכך נובעת ההתעלמות שלי. מערך התחבורה אינו כה פאתטי. יעילות אינה מתכונותיו הבולטות, הוא מזהם, ולא זול במיוחד. אבל ניתן בהחלט להשתמש בו, ובכל מקרה אין ספק שנסיעה במכונית פרטית אינה עדיפה בהרבה - מזהמת לא פחות (יחסית למספר הנוסעים הממוצע במכונית), יקרה, ובהתחשב בבעיות החנייה באיזור המרכז יעילה בדוק באותה מידה |
|
||||
|
||||
אתן לך דוגמא: אני עובד במרכז ירושלים. אני מסיים לעבוד ב-12, וצריך להספיק להגיע לאוניברסיטה עד 12:30. באוטובוס, לא יהיה לי סיכוי. ברכב פרטי, עם כל הפקקים, אני עושה זאת ב-20 דקות. עוד דוגמא: אני יוצא לי לסינמטק ירושלים להצגה של 10:30. הסרט אורך שעתיים וקצת. 12:45, אני יוצא החוצה. אין אוטובוסים. מה אני עושה? ואני לא מדבר אפילו על כך שאין תחבורה ציבורית ביום שבת. |
|
||||
|
||||
אתן לך דוגמה משלי - לא מזמן חשקתי לנסוע למפגש מסוים בתל אביב. מסיבות נוחות בלבד לקחתי את המכונית. למפגש נסעתי לבדי. לאחר 10 דקות של נסיעה די מהירה, נתקעתי בפקק של 20 דקות, בו ב90% לערך מהמכוניות שלצידי לא היו נוסעים מלבד הנהג. לאחר מכן הסתובבתי עוד כרבע שעה כדי למצוא חנייה. בסה"כ הקדשתי לכל העניין 45 דקות. איני בטוח שנסיעה באוטובוס הייתה עושה את הנסיעה קצרה בהרבה במקרה ספציפי זה. אך היא לכל היותר הייתה מאריכה אותה במספר דקות (בייחוד בתהחשב בקיום נתיבי האוטובוסים החדשים). נכון שיש מקום רב לשיפור במערך האוטובוסים הקיים, אך התעלמות ממנו אינה דווקא תורמת לו. ייתכן שבמצב תקין שרי התחבורה לדורותיהם היו מבינים שהתעלמות זאת דורשת מענה וייעול. אך המצב הינו הפוך - ההתעלמות מביאה למחשבה שהמערך הינו מיותר. תהליך דומה עבר על רכבת ישראל עד שכמעט נכחדה. |
|
||||
|
||||
בתור כלכלן (עוד מעט!) אני יכול לומר לך שמכונית פרטית היא השקעה טובה וחלופה *הרבה* יותר טובה ויעילה מאשר אוטובוס. ואני לא מדבר על הנוחות הרבה שכרוכה בנסיעה במכונית פרטית. אני בהחלט מסכים עם דובי, מערכת התחבורה במדינת ישראל היא פאתטית, לא יעילה בכלל וסובלת מדימוי איום ונורא, השווה נא את המערכת הזו לכל מערכת אחרת במדינה מערבית מתוקנת. |
|
||||
|
||||
עכשיו רק חסר לי שתגיע לאגף התקציבים באוצר (עוד מעט!) ומדינת ישראל תישאר בלי רכבת מראשל"צ לתל-אביב ובלי קו רכבת לירושלים המהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי. |
|
||||
|
||||
אשמח לשמוע את השיקולים המובילים אותך למסקנה שמכונית הינה יעילה בהרבה מאוטובוס |
|
||||
|
||||
1. חוסך הליכה מ -ולתחנה, בימות גשם או שרב 2. אפשר לשמוע ברדיו/טייפ/סי.די. מה שמתחשק לי ולא לנהג 3. מקנה הנאה בעצם הנהיגה - כשזו בכלל אפשרית 4. הנאה אסתטית מבעלות על חפץ יפה שיש לו שימוש מסוים 5. אפשר לקחת איזה מטען - מסריח, מלכלך, חריג בגודלו ולא צריך להתחשב באף אחד 6. חוסך כסף - במיוחד עם יש לך רכב חברה או הכרה במס כלשהי 7. אלמנט קטן או גדול - תלוי באדם - של התרברבות מעמדית/כספית 8. והכי טוב לנסיעות לעבודה, מנסיוני - רכבת |
|
||||
|
||||
1. לא חוסך הליכה ממקום החניה ואליו, ו/או תשלום עבור מקום החניה. 2. אפשר לשמוע ברדיו/טייפ/סי.די. ניידים מה שמתחשק, אפשר לנמנם, אפשר לקרוא ולכתוב. 8. הידד לרכבת. בוז לאגף התקציבים ומלחמת ההתשה שהוא מנהל נגדה! |
|
||||
|
||||
1. אין ספק שמכונית יותר נוחה מבחינה אישית. אבל נוחות היא לא השיקול מספר 1, ניתן להקריב מעט נוחות בשביל שיקולים אחרים... 2. בתור אדם שנוסע כל יום ברכבת, אני מסכים לחלוטין |
|
||||
|
||||
מכונית לא זולה בכלל! 4000 ש"ח בשנה ביטוחים ורישוי. 2000-15000 ש"ח ירידת ערך. וכמובן – מה שהכי אוהבים לשכוח – עלות ההון, כלומר הרווחים שהיה הכסף עושה לו שכב בבנק ולא במתכת – לפי 6% ריבית שנתית – 1200-10000 ש"ח. לחבר, לחלק בעשרת אלפים ק"מ בממוצע לשנה, ולקבל עלות לק"מ שמחזירה אותך לכל אוטובוס בריצה. * הכותב הוא בעלים שמח של מכונית, שחולם על טלפורטר אישי, או לפחות רכבת תחתית, או לפחות מישהו שיודע לתכנן קווי אוטובוס. |
|
||||
|
||||
פרופסור, מה על עלות הזמן האלטרנטיבית? ואל תשכח שהיא עולה ככל שהמשכורת שלך עולה, כך שהנסיעה באוטובוס הכרוכה בבזבוז זמן משווע יקרה הרבה יותר ממכונית. |
|
||||
|
||||
אני נוסע במכונית, אני מסכים שזה יותר יעיל ונוח, מה גם שהטבות המס הופכות את כל הדיון לפחות קריטי. אבל רוב האנשים לא מודעים לעלות המטורפת של רכב. |
|
||||
|
||||
לא נכון: נהיגה במכונית היא בזבוז זמן נטו (למרות שהשימוש בטלפונים סלולריים, עם דיבורית כמובן, מקטין את גודל המכה). בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית (ובעיקר ברכבת) ניתן לעבוד ממש, ובכלל זה שיחות טלפון, קריאה, שימוש במחשב נייד וכו'. |
|
||||
|
||||
את עיקר ההאזנה למוזיקה שלי אני עושה באוטו, אז זה חוסך לי זמן האזנה כשאני בבית. לקרוא באוטובוס עושה לי כאב ראש. ואם אנחנו כבר כאן... היום הזדמן לי, לצערי, העונג של נסיעה באוטובוס מהרצליה לירושלים (ומחר חזרה). הרי פירוט התענוג: (לשם השוואה - נסיעה במכונית אורכת כשעתיים בשעות שיא). מסלול מתוכנן: הרצליה-רכבת מרכז-תחמ"ר ירושלים-הר הצופים. עלות: 4.90 + 7.40 + 15.45 (מחצית כרטיס הלוך-ושוב ת"א-י-ם) = 37.75 ש"ח. זמן נסיעה: 3:30 שעות(!) נזקים: עמידה ברכב נוסע במשך למעלה ממחצית השעה לאורך מרבית הנסיעה מהרצליה לת"א (אתם רוצים שיותר אנשים יסעו בתחבורה ציבורית?! האוטובוסים לא מצליחים לעמוד בלחץ שקיים גם ככה!). כאב ראש מנסיונות קריאה במהלך הנסיעה. מוזיקה מזרחית נוראה במשך חלק נכבד מהזמן, ודממת אלחוט בשאר הנסיעה. רווח: מספר עמודים בחומר לתולדות המחשבה המדינית א' (קריאה בקשב חלקי בלבד). שני מאמרים לאייל ערוכים ומוכנים (הידד! כיפאק לפטופ!). בהייה ארוכת-טווח בחיילות נאות-מראה. יצאתי מביתי ב-8:30, ובקושי הספקתי להגיע לשיעור הראשון שלי ב-12:30. זה יעיל זה? אני נשאר עם הרכב, אם לא אכפת לכם. מחר: דובי נוסע לעבודה במרכז ירושלים עם אוטובוס, ומנסה נואשות לחזור לאוניברסיטה בזמן לשיעור, בלי לצמצם את שעות העבודה שלו לשעתיים... |
|
||||
|
||||
בסדר, אבל בנסיעה ברכב, רק הדלק היה עולה לך 37 ש"ח, ואיפה כל ההוצאות שמסביב. בשאלת המחיר נטו, ברור שאוטובוס (לפחות בינעירוני) מנצח. מצד שני, כמו שהוטח בי לא מעט, זו בכלל לא שאלה של כסף. |
|
||||
|
||||
While we are discussing means of commuting, I would like to ask the honourable proffesor to resolve this age-old question once and for all. Does ‘Shin’ ‘Kof’ ‘Reish’ have or have not got legs? :-)
|
|
||||
|
||||
אכן, כשאני כותב באיל אני מוצא שקשה לי להתנער מהכתיבה, לקום וללכת. שאלתך מרמזת שעשוי להיות לכך יסוד פיזיולוגי, ואני מתכוון לבחון את האפשרות הזו בקפידה. אגב, אני מכיר מישהו שאחרי כמה שעות צ'ט קם מהכיסא כדי לקחת כוס מים, ואחרי צעד וחצי גילה שהרגליים שלו רדומות לגמרי, קרס-נפל ונקע את הקרסול. מכאן אני נאלץ להסיק שאולי רגליים אין, אבל קרסול נשאר תמיד (או לפחות הוא הראשון לחזור). |
|
||||
|
||||
So the uncertainty remains. I was referring to your initials ‘Shin’ ‘Kof’ ‘Reish’ that spell the Hebrew word ‘sheker’. I was enquiring whether the saying “La’sheker ein raglayim” is correct? Please let me know when you make any headway in your investigation.
I must take this opportunity to apologise for the typo in the spelling of your title in my previous post, I was laughing too much when I wrote it. |
|
||||
|
||||
yes, I did get the pun in your question the first time. (small wonder, it being a spinoff on my copyrighted pseudonym...:-)
|
|
||||
|
||||
בכמה הזדמנויות האם משתלם לי למכור את רכבי הפרטי ולקחת רכב מהעבודה ו לוותר על חלק מהשכר שלי. התוצאה המפתיעה של החישוב הזה היא שרכב פרטי בשווי של כ 35000 ש"ח עולה לבעליו בסביבת ה 1500 ש"ח לחודש (החישוב כולל הוצאות דלק ואחזקה, רישוי, ביטוח, מימון וירידת ערך). |
|
||||
|
||||
זו נראית לי הערכה ריאלית. אוטובוס היה עולה כ-500 ש"ח בשביל שימוש מקביל (תלוי מה הרכיב הבינעירוני, העירוני לא עובר 200 ש"ח). |
|
||||
|
||||
מכונית היא לא השקעה, אלא כלי עבודה ודבר המספק הנאה. כמה שווה מערכת הסטריאו שלך ומה הריבית האלטרנטיבית תמורתה? |
|
||||
|
||||
אני חוזר ואומר, אני נוסע במכונית. (ואפילו יש לי מערכת סטריאו.) אני לא שולל את הערך שבנוחות ובהנאה. אבל תמיד קצת מוזר לי כשאנשים לוקחים את צריכת הדלק שלהם, משווים למחיר האוטובוס ואומרים ''אוף כמה יקרה התחבורה הציבורית'', ומייד מסיקים שמכונית חוסכת כסף. גם אתה אמרת את זה. אני בכלל לא בטוח שזה נכון. מכונית יקרה יותר, נוחה יותר, והבחירה בה תלויה ברמת החיים שאנשים מעוניינים לאפשר לעצמם ובאיך לצרוך אותה. |
|
||||
|
||||
לא השוויתי מחירים כלל וכלל. כדי להעמיד דברים על דיוקם - לצרכי יום יום - בעיקר לנסיעות קבועות ל -ומהעבודה במיוחד אם מקום העבודה בעיר, שום דבר לא ישווה לתחבורה ציבורית, מכל זוית ראיה. העובדה שבישראל תעלת בלאולמיך היא הדבר הקרוב ביותר שאי פעם התקרבה למערכת הסעה תת קרקעית בתל-אביב היא בזבוז ועוול משווע. אותו הדבר בנוגע לרכבות נוסעים בין עירוניות או מהפרברים וכבר עמדו על כך רבים וטובים ממני. אין זה מוריד מערכה של המכונית, אשר לא נמדד בכסף ישיר, כמו שערכה של דירת מגורים לא נמדד בפרמטרים של השקעה - לא קונים אוטו לשימוש או בית למגורים כדי למקסם רווחים. |
|
||||
|
||||
* חסכון אדיר בזמן, זמן שווה כסף, השווי המדויק של הזמן תלוי בהכנסתך כמובן. ככל שאתה "מרוויח" יותר כך הזמן שלך "שווה" יותר. במקרים רבים, כשאתה מרוויח משכורת של 5000 ש"ח ומעלה להערכתי, אינך יכול לשלם את העלות הרבה הכרוכה בנסיעה באוטובוס. * עלות הנסיעה באוטובוס היא לא אפס, בתור אדם שנוסע בתחבורה הציבורית אני יכול להעיד שהעלות על תחבורה ציבורית יכולה בקלות להגיע עד ל 300 שקלים ומעלה. הרבה יותר מעלות הדלק לק"מ במקרים מסוימים. כמו כן המחירים עולים בהתמדה ללא כל קשר לאינפלציה או לעליית מחירי הדלק. שני סעיפים אלו, שהראשון שבהם יכול להגיע לסכום משמעותי מייקרים מאד את השימוש בתחבורה הציבורית. |
|
||||
|
||||
כיצד מכונית חוסכת זמן?! באמצעים פשוטים מאוד - נתיבים מיוחדים לאוטובוסים, הוזלת מחירי הנסיעה, הגדלת צי האוטובוסים, העלאת מחירי הדלק למכוניות פרטיות וכו' - ניתן להגיע תוך זמן קצר למצב בו נסיעה באוטובוס הינה מהירה בדיוק אם לא יותר מנסיעה במכונית. אני נוסע כל יום לתל אביב באוטובוס. עובדתית, לוקח לי פחות זמן לנסוע באוטובוס מאשר לנסוע במכונית. האם אתה, בתור אדם המרוויח למעלה מ5,000 ש"ח לחודש יכול להרשות לעצמך מצד שני את העמידה בפקקים הרבים, בהם נתקעים כל כך הרבה בעלי מכוניות פרטיות (CAR POOL אינה מדיניות נפוצה בישראל), אשר מלבד בזבוז זמן, גם שוחקת את מכוניתך (ועצביך), מבזבזת לך דלק ופוגעת בך ישירות מבחינה כספית? ייתכן בהחלט ש*כיום* נסיעה באוטובוס הינה יקרה יותר בסה"כ מנסיעה במכונית. אין לאף אחד מאיתנו את הנתונים המדויקים בנושא זה לכן אין טעם להתווכח על כך. אבל לדעתי ניתן בקלות לייעל את מערך הנסיעה באוטובוסים כך שיהיה יותר יעיל ופחות יקר מנסיעה באוטובוס. ניתן אפילו לקחת דוגמה ממדינות אחרות. בכתבה מעניינת שהופיעה לפני כשנה ב"הארץ" ניתנה דוגמה של עיר מרכזית בנורבגיה, איני זוכר את שמה, שהתמודדה עם אותם בעיות כמו תל אביב כיום - מרכז עיר פקוק, מחסור באמצעי תחבורה אלטרנטיביים, כבישי גישה עמוסים וכו'. הפיתרון המתבקש היה בניית כבישי גישה חדשים. במקום זאת הלכו על פיתרון יותר אלגנטי - את כל הכסף שיועד לכביש החדש הפנו למערך ההסעים - צי אוטובוסים חדש ומעל לכל, הפיכת הנסיעה באוטובוסים לנסיעה חינם. מדוע לא ניתן לעשות דבר דומה אצלנו? במקום לזרוק מאות מיליונים על רכבת תחתית באורך מאה מטר, ניתן להשקיע את הכסף בקואופרטיב דן המיושן, להוזיל את מחיר הנסיעה באופן משמעותי, להגדיל את מספר האוטובוסים והקווים, ולתת פיתרון אמיתי לבעיות התנועה בגוש דן. פקקים אין רק בארץ הקודש... |
|
||||
|
||||
בהזדמנות זאת אני חוזר על הצעתי שעיריית תל-אביב תגבה דמי-כניסה נכבדים ממי שמבקש להכניס את מכוניתו הפרטית לאיזורים מסויימים בעיר, ובתנאי ש: א. במכונית פחות משלושה נוסעים ב. הבעלים של המכונית אינם תושב תל-אביב (או חברה המשלמת מיסים עירוניים בתל-אביב) |
|
||||
|
||||
גם אני מבקש זאת, בשם עיריית רמת גן ובשם בעלי הפאבים בפריפריה. בברכה, רן |
|
||||
|
||||
כבר היינו פה. ההכנסות מדמי-הכניסה יאפשרו לעיריית תל-אביב להוריד את תעריפי הארנונה באיזורים האמורים, ולקיים בהם תחבורה ציבורית יעילה. עיריית רמת-גן מוזמנת להתחרות. |
|
||||
|
||||
כן, היינו פה פעם, לא? תסביר את זה לבעלי החנויות בקניון שהקהל שלו נוטש והולך לקניונים באיזור הפריפריה. תסביר את זה לבעל עסק שהעובדים שלו תובעים ממנו החזר קנס. תסביר את זה לבעלי הפאבים ובתי הקפה. תסביר את זה לעניים יותר שזכות התנועה הבסיסית תשלל מהם לעומת העשירים שיוכלו לעמוד בתשלום ללא בעיות. תסביר את זה לאחותי שבאה להחזיר לי את האוטו וצריכה לשלם קנס. |
|
||||
|
||||
* שיורידו מחירים. הם יכולים להרשות לעצמם, כי הקניון שלהם כבר לא מסבסד חניה לרכב פרטי, וכי הם משלמים פחות ארנונה. * אני לא חושב שכדאי לו לממן את התחביב המזיק (לו ולהם) של העובדים שלו של סחיבת כמה טונות של פלדה יחד איתם כל יום לעבודה. אגב, גם אם הם רוצים להביא חיית-מחמד לעבודה, אני לא חושב שבעל-העסק צריך להשתתף במימון הרישוי והחיסונים שלה. ובכלל, למה הם לא דורשים מהבוס תוספת סיכון בגין זיהום-האוויר במקום העבודה שלהם? * כבר הסברתי לבעלי החנויות בקניון. * הצחקתני. העניים הם הדפוקים-באמת: אין להם אלטרנטיבה, והם נאלצים להשתמש במערכת התחבורה הציבורית הלא-מתקדמת, בשעה שהעשירים חוסמים את דרכם עם מכוניותיהם הבזבזניות. בשבת, כמובן, העניים מרותקים לביתם, כי לעשירים כלל לא מזיז שאין תחבורה ציבורית בשבת. מה שאני מציע הוא לקחת מהעשירים (אלה שממש מתעקשים לפקוק את העיר במכוניות פרטיות) לטובת הכלל, ובעיקר העניים (אלה שיהנו מתנועה מהירה יותר במערכת תחבורה ציבורית יעילה יותר). באופן זה, התחבורה הציבורית תפסיק לקבל יחס כאילו היתה הטבה סוציאלית ומעמסה על הכלל. * אתה מתגורר באיזור מגורים או באיזור עסקים עמוס-תנועה? אתה הבעלים של המכונית? אני בכלל לא בטוח שאחותך צריכה לשלם. אני מסכים שיש מקום לעדן את הסייגים שפירטתי בהתחלה, אולם לא באופן כזה שיספק פרנסה לעשרות פקידים וועדות-ערר ויביא למצב בו כל אחד מפברק איזו עילה פיקטיבית להתחמקות מתשלום דמי-הכניסה. |
|
||||
|
||||
כל עוד התחבורה הציבורית משתמשת באותה תשתית כמו המכוניות, אין לה סיכוי כנגדן. התחבורה הציבורית הבין עירונית היא ברובה חלופה טובה, אבל אני יכול להעיד שהתחבורה הציבורית העירונית היא, במקרה הטוב, בלתי אפשרית לפחות לגבי. שנית, מה שאמרת טוב ויפה, אבל עם כל הרצון הטוב, מחירי נסיעה אפס, נתיבים חדשים, מסלולים יותר קצרים ואוטובוסים יוקרתיים ונוחים, כל זה לא יוכל להביא אותי אל הים/פארק/פאב/מסעדה ב*שבת*. זה ה-גורם שמרחיק אנשים מהתחבורה הציבורית. יש לזכור שהאנשים הם יצורים תועלתניים והם שואפים להגדיל את תועלתם, אם אכן ננקוט בצעדים שמנית והתחבורה הציבורית תהפוך להיות יותר זולה (בזמן ובכסף) מתחבורה פרטית, רוב האנשים יעשו את החשבון לבד ותוכל לראות באוטובוסים היום אנשי עסקים עם לאפ טופים כמו שהיום ניתן לראות אותם ברכבת. |
|
||||
|
||||
כל מה שמפריע לך זה שאי אפשר לנסוע בשבת? לא מובן לי בכלל. ואם תהיה תחבורה ציבורי בשבת? לא תיסע בה? בכיף תיסע. לו הייתי יכול לחסוך מעצמי לקחת אוטו לים בהרצליה בשבת, ובמקום זה לעלות על אוטובוס הייתי עושה את זה בכיף. ותכלס זו מטרת רוב הנסיעות בשבת - לא עסקית, אלא בידורית. החשיבות של תחבורה ציבורית בשבת מבחינתי היא ממש לא קריטית לכל הנושא |
|
||||
|
||||
אני אסביר לך את חשיבות התחבורה הציבורית בשבת: טענה א. אדם X לא רוצה להשאר תקוע בבית ביום שישי בערב וביום שבת. אי לכך (טענה ב.) יקנה אדם X רכב, כדי שיוכל לנוע ביום שישי ובערב וביום שבת. טענה ג. אדם שיש לו רכב לא ירצה לנצל אותו רק בימי שישי ושבת, ויעדיף, אם כבר, לנצל אותו גם באמצע השבוע. מסקנה: אם אין תחבורה ציבורית בשבת, אנשים יסעו ברכבם הפרטי גם באמצע השבוע. וזה בכלל בהנחה שהתחבורה הציבורית שווה משהו, והיא לא. |
|
||||
|
||||
מדוע אתה מפחית מחשיבות הבידור והבילוי? אני הייתי מת לנסוע לים בשבת באוטובוס, עכשיו אני צריך לנסוע במכונית... לו הייתי חי בחיפה... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |