בתשובה לרן בר זיק, 27/04/01 17:52
מילים חצובות בסלע 21970
כיצד מכונית חוסכת זמן?! באמצעים פשוטים מאוד - נתיבים מיוחדים לאוטובוסים, הוזלת מחירי הנסיעה, הגדלת צי האוטובוסים, העלאת מחירי הדלק למכוניות פרטיות וכו' - ניתן להגיע תוך זמן קצר למצב בו נסיעה באוטובוס הינה מהירה בדיוק אם לא יותר מנסיעה במכונית. אני נוסע כל יום לתל אביב באוטובוס. עובדתית, לוקח לי פחות זמן לנסוע באוטובוס מאשר לנסוע במכונית.
האם אתה, בתור אדם המרוויח למעלה מ5,000 ש"ח לחודש יכול להרשות לעצמך מצד שני את העמידה בפקקים הרבים, בהם נתקעים כל כך הרבה בעלי מכוניות פרטיות (CAR POOL אינה מדיניות נפוצה בישראל), אשר מלבד בזבוז זמן, גם שוחקת את מכוניתך (ועצביך), מבזבזת לך דלק ופוגעת בך ישירות מבחינה כספית?
ייתכן בהחלט ש*כיום* נסיעה באוטובוס הינה יקרה יותר בסה"כ מנסיעה במכונית. אין לאף אחד מאיתנו את הנתונים המדויקים בנושא זה לכן אין טעם להתווכח על כך. אבל לדעתי ניתן בקלות לייעל את מערך הנסיעה באוטובוסים כך שיהיה יותר יעיל ופחות יקר מנסיעה באוטובוס.
ניתן אפילו לקחת דוגמה ממדינות אחרות. בכתבה מעניינת שהופיעה לפני כשנה ב"הארץ" ניתנה דוגמה של עיר מרכזית בנורבגיה, איני זוכר את שמה, שהתמודדה עם אותם בעיות כמו תל אביב כיום - מרכז עיר פקוק, מחסור באמצעי תחבורה אלטרנטיביים, כבישי גישה עמוסים וכו'. הפיתרון המתבקש היה בניית כבישי גישה חדשים. במקום זאת הלכו על פיתרון יותר אלגנטי - את כל הכסף שיועד לכביש החדש הפנו למערך ההסעים - צי אוטובוסים חדש ומעל לכל, הפיכת הנסיעה באוטובוסים לנסיעה חינם.
מדוע לא ניתן לעשות דבר דומה אצלנו? במקום לזרוק מאות מיליונים על רכבת תחתית באורך מאה מטר, ניתן להשקיע את הכסף בקואופרטיב דן המיושן, להוזיל את מחיר הנסיעה באופן משמעותי, להגדיל את מספר האוטובוסים והקווים, ולתת פיתרון אמיתי לבעיות התנועה בגוש דן. פקקים אין רק בארץ הקודש...
מילים חצובות בסלע 21974
בהזדמנות זאת אני חוזר על הצעתי שעיריית תל-אביב תגבה דמי-כניסה נכבדים ממי שמבקש להכניס את מכוניתו הפרטית לאיזורים מסויימים בעיר, ובתנאי ש:
א. במכונית פחות משלושה נוסעים
ב. הבעלים של המכונית אינם תושב תל-אביב (או חברה המשלמת מיסים עירוניים בתל-אביב)
מילים חצובות בסלע 21978
גם אני מבקש זאת, בשם עיריית רמת גן ובשם בעלי הפאבים בפריפריה.
בברכה,
רן
מילים חצובות בסלע 21980
כבר היינו פה. ההכנסות מדמי-הכניסה יאפשרו לעיריית תל-אביב להוריד את תעריפי הארנונה באיזורים האמורים, ולקיים בהם תחבורה ציבורית יעילה. עיריית רמת-גן מוזמנת להתחרות.
מילים חצובות בסלע 21981
כן, היינו פה פעם, לא?

תסביר את זה לבעלי החנויות בקניון שהקהל שלו נוטש והולך לקניונים באיזור הפריפריה.
תסביר את זה לבעל עסק שהעובדים שלו תובעים ממנו החזר קנס.
תסביר את זה לבעלי הפאבים ובתי הקפה.
תסביר את זה לעניים יותר שזכות התנועה הבסיסית תשלל מהם לעומת העשירים שיוכלו לעמוד בתשלום ללא בעיות.
תסביר את זה לאחותי שבאה להחזיר לי את האוטו וצריכה לשלם קנס.
מילים חצובות בסלע 21982
* שיורידו מחירים. הם יכולים להרשות לעצמם, כי הקניון שלהם כבר לא מסבסד חניה לרכב פרטי, וכי הם משלמים פחות ארנונה.
* אני לא חושב שכדאי לו לממן את התחביב המזיק (לו ולהם) של העובדים שלו של סחיבת כמה טונות של פלדה יחד איתם כל יום לעבודה. אגב, גם אם הם רוצים להביא חיית-מחמד לעבודה, אני לא חושב שבעל-העסק צריך להשתתף במימון הרישוי והחיסונים שלה. ובכלל, למה הם לא דורשים מהבוס תוספת סיכון בגין זיהום-האוויר במקום העבודה שלהם?
* כבר הסברתי לבעלי החנויות בקניון.
* הצחקתני. העניים הם הדפוקים-באמת: אין להם אלטרנטיבה, והם נאלצים להשתמש במערכת התחבורה הציבורית הלא-מתקדמת, בשעה שהעשירים חוסמים את דרכם עם מכוניותיהם הבזבזניות. בשבת, כמובן, העניים מרותקים לביתם, כי לעשירים כלל לא מזיז שאין תחבורה ציבורית בשבת. מה שאני מציע הוא לקחת מהעשירים (אלה שממש מתעקשים לפקוק את העיר במכוניות פרטיות) לטובת הכלל, ובעיקר העניים (אלה שיהנו מתנועה מהירה יותר במערכת תחבורה ציבורית יעילה יותר). באופן זה, התחבורה הציבורית תפסיק לקבל יחס כאילו היתה הטבה סוציאלית ומעמסה על הכלל.
* אתה מתגורר באיזור מגורים או באיזור עסקים עמוס-תנועה? אתה הבעלים של המכונית? אני בכלל לא בטוח שאחותך צריכה לשלם. אני מסכים שיש מקום לעדן את הסייגים שפירטתי בהתחלה, אולם לא באופן כזה שיספק פרנסה לעשרות פקידים וועדות-ערר ויביא למצב בו כל אחד מפברק איזו עילה פיקטיבית להתחמקות מתשלום דמי-הכניסה.
מילים חצובות בסלע 21977
כל עוד התחבורה הציבורית משתמשת באותה תשתית כמו המכוניות, אין לה סיכוי כנגדן.
התחבורה הציבורית הבין עירונית היא ברובה חלופה טובה, אבל אני יכול להעיד שהתחבורה הציבורית העירונית היא, במקרה הטוב, בלתי אפשרית לפחות לגבי.
שנית, מה שאמרת טוב ויפה, אבל עם כל הרצון הטוב, מחירי נסיעה אפס, נתיבים חדשים, מסלולים יותר קצרים ואוטובוסים יוקרתיים ונוחים, כל זה לא יוכל להביא אותי אל הים/פארק/פאב/מסעדה ב*שבת*. זה ה-גורם שמרחיק אנשים מהתחבורה הציבורית.

יש לזכור שהאנשים הם יצורים תועלתניים והם שואפים להגדיל את תועלתם, אם אכן ננקוט בצעדים שמנית והתחבורה הציבורית תהפוך להיות יותר זולה (בזמן ובכסף) מתחבורה פרטית, רוב האנשים יעשו את החשבון לבד ותוכל לראות באוטובוסים היום אנשי עסקים עם לאפ טופים כמו שהיום ניתן לראות אותם ברכבת.
מילים חצובות בסלע 21988
כל מה שמפריע לך זה שאי אפשר לנסוע בשבת? לא מובן לי בכלל. ואם תהיה תחבורה ציבורי בשבת? לא תיסע בה? בכיף תיסע. לו הייתי יכול לחסוך מעצמי לקחת אוטו לים בהרצליה בשבת, ובמקום זה לעלות על אוטובוס הייתי עושה את זה בכיף. ותכלס זו מטרת רוב הנסיעות בשבת - לא עסקית, אלא בידורית. החשיבות של תחבורה ציבורית בשבת מבחינתי היא ממש לא קריטית לכל הנושא
מילים חצובות בסלע 21996
אני אסביר לך את חשיבות התחבורה הציבורית בשבת:
טענה א. אדם X לא רוצה להשאר תקוע בבית ביום שישי בערב וביום שבת.
אי לכך (טענה ב.) יקנה אדם X רכב, כדי שיוכל לנוע ביום שישי ובערב וביום שבת.
טענה ג. אדם שיש לו רכב לא ירצה לנצל אותו רק בימי שישי ושבת, ויעדיף, אם כבר, לנצל אותו גם באמצע השבוע.
מסקנה: אם אין תחבורה ציבורית בשבת, אנשים יסעו ברכבם הפרטי גם באמצע השבוע.
וזה בכלל בהנחה שהתחבורה הציבורית שווה משהו, והיא לא.
מילים חצובות בסלע 22010
מדוע אתה מפחית מחשיבות הבידור והבילוי?
אני הייתי מת לנסוע לים בשבת באוטובוס, עכשיו אני צריך לנסוע במכונית... לו הייתי חי בחיפה...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים