בתשובה לדורון הגלילי, 18/12/03 23:05
למישהו יש מושג 185393
בוא נחשוב על מישהו שבא להוראה מאהבת המקצוע, יש כמה חיות נדירות כאלה, ואפילו לבנת מודה בכך.
אם אתה גבר, נניח בן 40, ואין לך הטבות מסוימות שיש למורה שהיא אם לילדים, אתה מורה מוסמך, 15 שנה במקצוע, באחריותך 35 תלמידים ותלמידות, כלומר אתה מחנך כיתה (388 ש"ח ברוטו על מאמץ ספציפי זה), תסתכם משכורתך על 100 אחוז משרה (כ-‏30 שעות שבועיות) ב-‏4,600 ש"ח ברוטו.
הסכום הנ"ל כבר כולל מרכיבי תוספת שונים שיש למורים עקב הסכמי שכר עתיקים, וכמה גמולים על השתלמויות.
הנטו עוקף במעט את שכר המינימום.

ל-‏30 השעות השבועיות יש להוסיף פגישות צוות קבועות, ואם אתה מחנך שעושה עבודתו נאמנה, תרצה בסבב שנתי לפגוש הורים של כל תלמיד, ביקור בית וכו', בממוצע פגישה בשבוע.
הוסף שיחות טלפון ארוכות וכבדות שנכנסות אליך בערב הביתה מהורים.
הוסף שעה יומית להכנת החומר למחר, שעה נוספת לבדיקת עבודות ובחינות,(אני מכיר גם כאלה שיושבים עד השעות הקטנות).
חשבת פעם כמה זמן היה לוקח לך לבדוק ולהעריך נאמנה מבחן בן כמה עמודים של תלמיד? הכפל ב-‏35.

אה כן. מתי שהוא אתה יוצא ללמוד לתואר ראשון, המערכת מעודדת את המקצוע לעבור אקדמיזציה.
הברוטו שלך יזנק ב-‏550 ש"ח, סוף סוף תחצה את קו ה-‏4,000 ש"ח נטו.
כמובן שאתה יכול גם להמשיך לתואר שני, ללא ספק תלמידיך יעריכו זאת, וגם המערכת, עוד 300 ש"ח לברוטו.
אגב, כמה בעלי תואר שני מסתובבים בשטח כמחנכים?
זהירות הכללה! אם יש לך תואר שני אתה נוטה לכיוונים ניהוליים/פיקוחיים והשטח/תלמידים ישכחו ממך.
למישהו יש מושג 185398
דיברתי השבוע עם מורה מעכו, והוא דווקא טען שמשרה מלאה של מורה (בתיכון) היא 25 שעות שבועיות. העניין הוא זה: בכל רחבי המשק, 25 שעות בשבוע הן חצי משרה, במקרה הטוב. עם שניים וחצי ימי עבודה שלי אני מגיע ליותר מ-‏20 שעות עבודה בשבוע. אז איזה מין "משרה מלאה" זה 25-30 שעות?

והחוצפה הגדולה - מורה שאין לו אפילו תואר ראשון?! על סמך מה הוא מלמד, בדיוק? על סמך איזה סמינר למורים? פלא גדול שלא מגיעה לו משכורת יותר גבוהה. עם השכלה של מזכירה זוטרה, אין מקום להתפלא שזוכים למשכורת של מזכירה זוטרה.
שלב ראשון: להוציא מהמערכת כל מורה שאינו לפחות בעל תואר ראשון, וברמה על-יסודית: במקצוע אותו הוא מלמד. את השלב הזה יש ליישם תוך שלוש שנים, וכך לתת למורים במערכת כיום לעמוד בדרישות. אגב, תואר ראשון סתם לא יספיק. צריך לעמוד גם בדרישות מינימום של ממוצע. 80 נראה לי כמו מספר סביר.
שלב שני: להעלות באופן משמעותי את שכר המורים שנותרו, בתמורה לעוד שעות עבודה (אבל לא באופן פרופורציונלי להן - השכר לשעה צריך גם הוא לעשות באופן משמעותי). כולל עידוד מצוינות בקרב מורים על-פי שקלול של ציוני התלמידים במבחנים ארציים, שאלוני הערכה וביקורות פתע של מפקחים מטעם משרד החינוך.
שלב שלישי (למעשה, זה לא שלב, זה צריך להתרחש כל הזמן): להחזיר את הסמכות החינוכית לצוות המורים. למורה יש זכות להעניש תלמידים ענישה שאינה פיזית. כל אלימות מצד תלמיד כלפי מורה תזכה לענישה חמורה מצד המערכת. מנהל שלא יתן גיבוי למורה שהותקף פיזית ע"י תלמיד, אינו ראוי לכהן כמנהל של מוסד חינוכי. הברזות שלא באישור ההורים (כולל בדיקה מדגמית של אישורים כאלו, ע"י טלפונים להורים) תגרורנה ענישה - החל מפגיעה בציון וכלה בהרחקה מבית הספר.
שלב רביעי: שקילה מחדש של שיטות לימוד "חדשניות" שהונהגו בעשורים האחרונים במערכת החינוך, ביטול רעיונות כגון ה"מיקוד" והעלאת רף הדרישות מתלמידים בישראל.

(דובי, עצבני)
למישהו יש מושג 185406
אם אתה עצבני מתגובה וירטואלית לא נראה שתהיה מורה, כך שאין חשש שתרוויח סכומים כאלה.
חוץ מזה שאתה לומד לתואר שני ותגלה די מהר שזה לא שווה הרבה, לא מול תלמיד כיתה ה' וצרכיו, ולא מול חשבי השכר.
כמו שציינת, מורה בתיכון. ביסודי זה 30 שעות.
והתעלמת בקלילות מכך שזו משרה גלובלית כפי שתואר.

קח מחנך בכיתה ה' שמלמד על סמך תעודת הוראה ממכללת לוינסקי או סמינר וותיק ומוכר אחר, דוד ילין נניח, שם למד 3 שנים.

מקץ 15 שנה וניסיון ויכולת מוכחים לעשות עבודה טובה, כלומר יצאו תחת ידיו תלמידים שלמדו אצלו קרוא וכתוב וחשבון, קצת היסטוריה וקצת תנ"ך, משלי איזופוס וסיפורי חז"ל, טיולים שנתיים ועוד ועוד...
ועה שמא נקצץ בשכרו, מזכירה זוטרה כבר אמרנו?
אין ספק, גם היקף אחריותם דומה. רגע, בעיה, קיצוץ מעט לא זהיר ואנו עוברים על חוק שכר מינימום.

חוץ מזה היו לך גם כמה רעיונות טובים, אבל לא אתיחס אליהם כדי שתשאר עצבני.
למישהו יש מושג 185411
גם לי לא נראה שאני אהיה מורה. אבל זה לא קשור לשום דבר.

כאמור, צריך להעלות את שכר המורים, וגם את רמתם. תואר ראשון צריך להיות דרישה מינימלית ממורה - כן, גם ברמת בי"ס יסודי. מורה שמלמד חשבון בכיתה ב', לדעתי, אין זה מספיק שהוא עצמו ידע חשבון. אם זה היה המצב, היינו נותנים לילדים בכיתה ה' ללמד ילדים בכיתה ב', וחסל סדר מקצוע ההוראה. תואר ראשון - בחינוך, למשל, יתרום לתפיסה יותר רחבה של המקצוע, ויהפוך מורים סתם למודל אמיתי לחיקוי. איך מחנך יכול להיות אדם חסר השכלה? לא ברור לי.

ולא זכור לי שהצעתי לקצץ למישהו בשכר.
למישהו יש מושג 185414
במה שונים לימודי תואר ראשון בחינוך מלימודי סמינר?
למישהו יש מושג 185416
אני לא יודע מה ההבדל בתוכנית ואיכות הלימודים עצמם, אני יכול רק לדבר על ההתרשמות האישית שלי מאיכותם של אותן מורות שהכרתי שהיו בעלות תעודת הוראה לעומת אלו שהיו בעלות תואר ראשון. נחש מהי.
למישהו יש מושג 185472
ממקור שני: חברות שלמדו/לימדו בסמינר טוענות שהרמה בסמינרים היא מתחת לכל ביקורת, ולא ניתן להשוות אותה לרמת לימודי תואר ראשון בחינוך באוניברסיטה.
למישהו יש מושג 185569
"רמה" היא דבר לא מוגדר. יש משהו ספציפי יותר?
למישהו יש מושג 185910
רמה אקדמית של המורים ושל התלמידים.
למישהו יש מושג 185437
אני דיברתי עם מורה בתיכון שטען כי משרה מלאה היא 24 שעות (אבל גם הזכיר כי ביסודי עובדים יותר ומרוויחים יותר). הוא טען כי יש להוסיף כעשר שעות שבועיות עבודה בבית. עדיין 34 זה פחות מן המקובל. הבעיה היא שגם אם מורה ירצה לעבוד יותר, לא בהכרח יש לו איפה. עוד נוסיף כי עבודה בבית משתנה: אין דין עבודה בבית של מורה לספרות כדין זו של מורה למתמטיקה. לבדוק מבחן במתמטיקה לוקח לא יותר מעשר דקות. מבחן בספרות או בהיסטוריה - יכול לקחת פי כמה וכמה.

לגבי הכשרת המורים: הרשה לי לפקפק בטענה כי תואר אוניברסיטאי הוא הוכחה למשהו, גם אם הוא מעל 80. כפי שכבר אמרתי פה לא פעם, סורו נא למחלקות לספרות או לשון עברית, לפחות בתל אביב, ותתרשמו נא מן הרמה האקדמית של התלמידים. תואר אוניברסיטאי אינו ערובה לרמה בעיקר כשרמת הלימודים במוסד הזה צונחת משנה לשנה. גם ציון אינו ערובה, בטח לא במדעי הרוח שבהם הציונים נזילים מאוד.

הצעתי כבר רעיון אחר: מבחן ארצי מקיף להסמכת מורים כדוגמת המבחן לעורכי דין או רואי חשבון. תואר ראשון תלמד איפה שבא לך. את המבחן אתה חייב לעבור. הציון שלך יגיע לידי המנהל שיראיין אותך לעבודה והוא יחליט אם אתה מתאים לו. באופן טבעי המכללות והמחלקות המתאימות באוניברסיטה יתיישרו בהתאם ואז גם יווצר דירוג רמות, כפי שקיים במשפטים. לא יזיק גם לחייב במעבר המבחן הזה גם מורים וותיקים כל כמה שנים. המבחן יכלול את החומר הנלמד (כך שאנשים יהיו חייבים להשלים לבד את שמלמדים אבל לא לומדים בתואר - וזה הרבה, ראה מורים בוגרי ספרות עברית שבקושי יודעים לאיית בלזאק אבל מלמדים אותו), קצת שאלות ברמת בגרות ומעלה, שאלות מתודולוגיות ועוד.

לדעתי זה פתרון פנטסטי.

אפרופו עידוד מצוינות. היה לפני כמה שנים פרויקט פרס החינוך המעניק גמול כספי למורים לפי הישגי תלמידיהם. המבצע הופסק כי מן השאלונים עלה שהמורים עושים כמיטב יכולתם גם כך, או לפחות טוענים שכך. אני במקרה יודע כי חבר שלי זכה בפרס הזה. הבעיה, לטענתו ולטענת אחרים, היא שהמערכת נלחמת במורים ומגבילה אותם.

בעניין המיקוד: אכן זהו רעיון מטומטם ומבזה. אך מטומטם ממנו הוא אופן יישומו. הרי הרעיון הוא שתלמידים ילמדו הכול וייבחנו על חלק. אבל המיקוד מגיע באפריל עוד לפני שלמדו הכול, אז מה הטעם פה? מילא היו נותנים אותו שבוע לפני הבגרות. נניח שאחרי המגן ולפני הבגרות. זה סביר עוד איכשהו.אבל בפסח?? אני יכול גם לומר לך כמי שלימד עשרות תלמידים לבגרות בדקדוק שהמיקוד לא מסייע במיוחד: חסרי היכולת עדיין מתקשים ובעלי היכולת מצליחים בכל מקרה. עולם כמנהגו נוהג. הדבר מוכיח שהבעיה היא בתלמיד ולא בכמות החומר.

הפתרון הוא פשוט: לחזור 30 שנה אחורה בשיטות החינוך. פשוט וקל.
למישהו יש מושג 185542
העצבנות מונעת ממך לקרוא את התגובות בדיון אליו אתה מגיב? נסה שוב: תגובה 185364
למישהו יש מושג 185584
כלומר, אם לחשב את העבודה של מורה, מדובר ב-‏40 שעות עבודה ברוטו (עם בדיקת בחינות, טלפונים ושאר ירקות) לאורך 36 שבועות בשנה ובסך הכל 1440 שעות בשנה.
זה בערך אלף שעות פחות בשנה מסתם עובד שנותן בערך 200 שעות עבודה בחודש לאורך 12 חודשים.

אם המורה נותן שישים אחוז תפוקה של עובד אחר, לא מפליא שהשכר שלו גם הוא לא חולף על פני שישים אחוז מהשכר הממוצע.
למישהו יש מושג 185645
שכיר ממוצע עובד בערך 180 שעות בחודש, ולא 200 (גם לאלה שאינם מורים יש חופשות, פה ושם).
למישהו יש מושג 185649
שעות העבודה השבועיות בממוצע הן 40. (http://194.90.153.197/shnaton54/st12_17.pdf)
סה"כ 52 שבועות בשנה. עם חופשה בת שבועיים לפחות.
לפיכך מורה עובד 72% משרה ולא 60%.

מעבר לזה שכר המורים מאוד נמוך יחסית.
לצורך השוואה: http://194.90.153.197/shnaton54/st12_38.pdf
למישהו יש מושג 185660
מורה לוקח עבודה הביתה גם מחוסר ברירה.
שעות עבודה בבית, כמו הכנה, בדיקה, וטלפונים צריכות להחשב עם פרמיה.
בעצם אתה מעניק למשרד החינוך שירותי משרד.
הרי אף בית ספר לא נותן למחנך יותר מכסא בחדר מורים רועש.
למישהו יש מושג 185666
אז כמה שעות, בממוצע, בפועל, עובד מורה בחודש? אורי טוען משהו כאן: תגובה 185584
למישהו יש מושג 185668
משרה מלאה של מורה היא לא 40 שעות.
החישוב שלי התייחס לזה שמורה *כן* עובד 40 שעות - שזה מקביל לממוצע שעות העבודה השבועיות במשק.
אבל למורה יש יחסית הרבה מאד ימי חופשה.

למעשה מורה עובד 100% משרה בשבוע עבודה (בהתחשב בזה שהוא לוקח עבודה הביתה).
אבל עובד רק 72% משבועות העבודה ביחס לעובדים אחרים במשק. וזה בלי להתחשב בשנת שבתון.
למישהו יש מושג 185747
למה בלי להתחשב בשנת שבתון? מורה, כמו כל עובד(1) אחר במשק, מפריש חלק משכרו לקרן השתלמות. גם המעביד שלו מפריש את חלקו. אלא שמורה, בניגוד לעובדים (ושאר מקבלי משכורות) אחרים, אינו רשאי להשתמש בכספים אלו על מנת להחליף את רכבו, לשפץ את ביתו, או לצאת לטיול בחו"ל. מורה חייב להשתמש בכספים אלו לצורך השתלמות(2). הוא רשאי ללמוד מערכת מלאה שנה אחת או חצי מערכת במשך שנתיים.
התשלום, הן עבור שכר הלימוד והן "מילגת הקיום" (קרי: משכורת המורה באותה שנה) באים מקרן ההשתלמות של המורה.
____
(1) מאורגן, וגם רוב אלו שאינם מאורגנים
(2) מעניין מאיפה הרעיון המעוות להשתמש בכספי קרן השתלמות לצורך השתלמות.
למישהו יש מושג 185755
החישוב שלי *לא* כלל את שנת השבתון. אני חוזר בי מהנימה לפיה ניתן היה לכלול את שנת השבתון בחישוב.
אורי העלה טענה בתגובה 185584 לפיה מורה עובד 60% מזמן העבודה של עובד אחר. אני תיקנתי אותו בתגובה 185649 כיוון שהחישוב הנכון לפי ההנחות שלו הוא 72%.
אתה מעלה כאן עוד נקודה - למורים היה יתרון מסויים, ניתנה להם האופציה לצבור כספים פטורים ממס למטרות השתלמות. שאר עובדי המשק הצליחו לקבל את אותה עיסקה בתנאים מועדפים - מה שבעצם מקטין את הכדאיות להיות מורה.
כמו שכבר כתבתי שכר המורים נמוך יחסית.
למישהו יש מושג 185767
Forgive me for writing in English but there are no hebrew letters on the keyboard and it takes me twice the time to write a text when I am trying to figure out the right keys in Hebrew.

As a son to a Math teacher I remember my monther working a lot in the afternoons and evenings preparing lessons and checking exams. She was also complaining about her fellow teacher who teached gymnastics - that teacher had hardly any work to do once she finished her lessons in schools.

I think that teachers should be compensated in a way that is somewhat proportional to the time they spend working, whether it is at home or in school. I am not sure I have a suggestion of a good way to do that, but the way my mother was (not) compensated for the time she was working at home is really not a good one.

As for the calculation of "how much time a teacher really works in a week", I would say two things. One is that I thing you can not compare office hours to the hours of a teacher that stands in a class and has to handle 30-40 kids who do not necessarily want to study. It is difficult, unless you have a really cooperative class, which is not the common case. The second thing is that a teacher indeed works less days per year, but that is not a reason to justify a low salary. If you thing about it - he/she has no other choice. Meaning, a teacher who wants to work all year around like anyone else, does not have a way to do it as a part of his teaching job, or in any other way within the education system. The only way is to find a temporary job during the summer, but that job would probably have very little to do with his job thoughout the rest of the year.
למישהו יש מושג 186177
אתם גם לא לוקחים בחשבון ישיבות סיכום והכנה לשנת הלימודים, המתרחשות פעמים רבות בחופשות השונות, וכן שיעורי השלמה למיניהם המתרחשים בחופשות, וכן הלאה. כשמתחשבים בהכל יוצא שמורה עובד כ- 80% משרה. אלא ששכרו הוא פחות מ- 80% משכרו של עובד במשרה מלאה בעל ותק ותואר אקדמי מקבילים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים