הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161884
אם דיברנו פה הרבה על יהדות והגושפנקה שהיא נותנת לנו על א"י, הנה קוריוז קטן. לא משקף בכללותו את הימין, אבל בכל זאת משעשע.
בחדשות הבוקר התראיינה, אני חושבת, חכ"ית מהימין (איזה כיף שאני כבר לא מזהה אותם) והגנה בחירוף נפש על זכותינו לעלות להר הבית. היא טענה שזה לא פרובוקציה, אלא בנפשינו ושאנו מתנתקים ממורשתינו ומכל מה שמערכת החינוך מנסה ללמד אותנו-מסורת ישראל. ואז היא טענה שמה יותר סימבולי מלעלות להר הבית בתשעה בא"ב-היום שבו נחרב הר הבית. :)

רמז למי שעדיין מבולבל-בתשעה בא"ב נחרב בית המקדש ולא הר הבית. קטנוני אני יודעת, אבל מגיע לנו קצת להינות.
תשעה בא"ב? 161889
אותך ליובל נוב ואגודת המלחמה בגרשיים.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161893
אני מניחה שזו פליטת לשון, ולא חוסר ידע.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161901
הודעתי מראש שזה קטנוני. אבל ייתכן שזה מעיד על משהו מעבר. יש הבדל בין ידע, לידע אינטואיטיבי (טבע שני, אם תרצו) שנוגע לדברים שהם באמת בליבו של אדם.
כך שגם אם הידע היבש קיים, הפליטה (הטומי לפידיאנית) היא *אולי* אינדיקציה למקום הזניח שהמסורת הזאת תופסת בנפשה של הצדקנית הנוראה.
ואם לא אז סתם היה מצחיק.
זה בפרוש חוסר ידע 161919
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161906
וזה מראה עוד דבר על המנטליות הימנית: תשעה באב הוא יום אבל שנועד להפקת לקחים על התהליך שהביא לחורבן בית המקדש ואובדן הריבונות הלאומית. בעיני הח"כית הנכבדת זהו תירוץ להפגנה כוחנית ורברבנות. (מאותה סיבה התנגדה בצדק שולמית אלוני למצעדי החיים באוושויץ.)
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161909
אילו לקחים שראוי להפיק מהשואה מקולקלים ע"י צעדות החיים באוושוויץ?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161911
המצעד הכוחני שמטרתו הוא התרברבות ועוינות מוכללת כלפי הגויים, בא במקום לימוד של הסכנה בשינאת הזר והשונה, מישטרים טוטליטרים, אידיאולוגיות קיצוניות, שלילת ערכי הדמוקרטיה ועוד - ערכים אוניברסלים שאינם קשורים בהכרח ליהודים.
מצעד החיים הוא מצעד ראווה כוחני ויודוצנטרי שכאילו אומר לגויים - אתמול רדפתם אותנו והיום אנחנו חזקים. שטחיות והתנשאות לשמן.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161912
מה כוחני במצעד של אזרחים, רבים מהם תלמידי בית ספר?
למה נראה לך שמטרת המצעד היא התרברבות ועוינות כלפי הגויים? מה בדיוק שטחי והתנשאותי בו?

למה להפוך ארוע יחודי בתולדות האנושות, ושקרה דווקא לעם היהודי, למשהו שצריך להפיק ממנו אך ורק, או בעיקר- ערכים אנושיים כלליים?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161917
המצעד הוא הפקת ראווה מטעם מדינה ריבונית המדברת בשם הניספים. עצם הקישור הוא בעייתי ודווקא משום שמדובר בתלמידים הוא בעייתי יותר - התלמידים סופגים מגיל צעיר את תפיסת הקיטוב של יהודים-גויים ואת ההשקפה הפשטנית שהפתרון למצוקה הוא אך ורק כוחני.

עצם היותו של המצעד מטעם מדינה ריבונית הוא משדר לגויים (ביחוד הפולנים, ששינאת הגרמנים התחלפה בשינאה כלפיהם) התנשאות כוחנית מצד מי שלא רק ניצל מהתופת אלא גם הפך חזק.

שיטחיותו של המצעד נובעת מהיותו מקור קידוד בהתיחסותנו אל השואה - מפגן ראווה חיצוני במקום עיסוק בהפקת לקחים יהודים וכלל אנושיים מהשואה. עצם היותו כמפגן ראווה חיצוני הוא גם חלק מפולחן השואה הרווח למרבה הצער במדינת ישראל.

גם אם השואה היא מאורע היסטורי יחודי, עלינו להבין גם למצוקתם של עמים ובני מיעוטים אחרים. אין לנו זכות להכריז על עצמנו כמסכנים היחידים בעולם ועל כל השאר כרעים או כבעלי הכוח.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161922
ואם לא היתה ליהודים מדינה ריבונית, זה היה בסדר, מבחינתך, לשרידי העם להתאסף שם פעם בשנה ולצעוד? קיום המדינה הוא מה שמפריע לך?

אולי לא שמת לב, אבל גם לפולנים ולגרמנים יש מדינות ריבוניות, כך שזה לא שהפכנו חזקים על חשבונם.
אז למי בדיוק המצעד הזה מפריע, חוץ מלמרת אלוני ודומיה, שאלרגיים לכל מה שמריח מ"עם", לא עלינו.

המצעד הוא אכן אקט חיצוני, בהיותו פעולה פיזית, אבל לקרוא לו "מפגן /ראווה/ חיצוני" זה קצת מוגזם. לטעמי, לפחות.
המצעד גם לא בא /במקום/ הפקות לקחים שונות, לאומיות ואוניברסליות. והוא גם לא מהווה הכרזה ש"אנו המסכנים היחידים בעולם, וכל השאר רעים".
[אגב, יש פה סתירה "אנו מסכנים" ל"הכרזה כוחנית", לא? אבל- עזוב, אם נתחיל לנתח את דבריך מהפן ההגיוני, לא יהיה לויכוח הזה סוף].

טענותיך הן, בעיניי, אינטרפרטציה חולנית במיוחד לאקט שהוא אומנם לאומי, אבל לא אנטי עמים אחרים. תתפלא, אבל יש חיה כזאת.

בקיצור- על מה לעזאזל אתה מדבר?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161923
את השאלה שלך אפשר להצמיד לכל הודעה של ארז
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161928
הרשי לי להתייחס רק למשפט אחד שלך - הסתירה לכאורה בין ''אנו מסכנים'' ל''הכרזה כוחנית''.
ענין הראוותנות הכוחנית בא כפיצוי מצד מי שמרגיש את עצמו כחלש ונרדף ובעל רגשי נחיתות ולפיכך כאשר הוא מרגיש שבידיו הכוח הוא רואה צורך להפגין אותו כלפי מי שהרגיש מאוים ממנו. (בועז עברון מנתח ענין זה באופן מבריק בסיפרו החשבון הלאומי.)
לכן אין כאן סתירה אלא השתלשלות טבעית והגיונית של סיבה ותוצאה.
מן הראוי לחשוב שלפני שבאים בהאשמות.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161935
את המשפט האחרון שלך כדאי לך ליישם לפעמים על עצמך.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161921
גם לי יש הרגשה לא נוחה מהמסעות לפולין. כמי שהיה מורה של הגילאים המדוברים, לעניות דעתי הבלתי קובעת, הגילאים הנ''ל אינם מי שהייתי רוצה שיוסמכו בלעדית כיוצרים ומפרשים מוסמכים של מורשת השואה.
אולי ארחיב בהזדמנות אחרת, אבל כאן אציין רק נקודה אחת. השמועות והלחישות על התנהגות בלתי הולמת הן בודאי מופרזות. אבל דוקא דברים אלו (שתייה, חוסר רצינות, התפרעויות, ונדליזם, גניבות, נערות ליווי) הם די ''לא חריגים'' אצל חלק מהגילאים הנ''ל ואני לא מבין למה דברים ''טבעיים ונפוצים'' כאלו צריכים להתחבר למסעות שואה. יש בכך משום זילות הנושא.
הייתי שמח אם התיכוניסטים החביבים היו נוסעים לאירופה לטיולי מוזיאונים או בתי כנסת עתיקים, טיולים של כיף ולימודים. את מורשת השואה אפשר ללמוד גם ביד ושם.
זכות לצעוד- אבל לא בכל גיל? 161925
הטענות שלך הן עניין אחר, שראוי לשקלו. ובהיותך מורה אתה כנראה נמצא בעמדה טובה יותר מרובנו, בנקודה הזאת. אבל מה לעשות שדבריה של אלוני ושל הגרופי שלה לנדוור לא נובעים מדאגות פדגוגיות.
זכות לצעוד- אבל לא בכל גיל? 161933
א) אכן, אני לא מתקיף סוג מסויים של לקחי שואה, אלא את עצם ההנחה שהמקום המתאים לליבון לקחי השואה הוא ביה"ס התיכון.
ב) בהחלט לא מדובר בדאגות פדגוגיות. התרשמותי היא כי מדובר בעסקה ה"חינוכית" הבאה: אתם תתנו מצגת של רצינות וכבד ראש בנושא לאומי של השואה ותקבלו טיול שנתי "משופר" באירופה. ההרגשה שלי שזו תרומה נכבדה למעטה הכבד של צביעות היורד על החברה הישראלית, אכן יכולה להיות מתוארת כדאגה פדגוגית.
ג) לפני כמה שנים אני זוכר שראיתי בטלביזיה שני נערים אתיופיים שמישהו דחף אותם לחזית מצעד החיים. האמת שהם נראו די מבולבלים. לפי מה שנאמר, עולי אתיופיה השאירו לא מעט גופות במדבריות סודן ולא מעט משפחות מפורקות באתיופיה כחלק מהסיפור הציוני שלהם. העובדה שמישהו מכוון אותם להתאבל על זרים ולא על הקרובים להם, יש בה יותר משמץ של "זיוף".
ד) שולמית אלוני היתה מורה הרבה שנים. יתכן שהיא משלבת בביקורתה על "פסטיבל השואה" את תורתה המדינית, אבל אולי גם אצלה, בבסיס הדברים מקננת ההרגשה כי מטילים משא כבד מדי על האנשים הלא מתאימים.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161941
לגבי המצעדים אני לא ממש מסכימה ולא כאן המקום לפרט.

אבל בהכללה גסה מאוד ניתן לומר שהימין נוטה למסמנים של המשמעות (כלומר לתת חשיבות לסמלים הפיזיים של המשמעות-דגל, אדמה וכו'...) ואילו השמאל (הלא מארקסיסטי) נוטה להדגיש דווקא את המסומנים-את הערכים המופשטים שמאחורי הסמלים (סולידריות, אוניברסליזם וכו'...)
בפועל זה לא ממש עובד ככה, אם כי הדוגמה לעי''ל דווקא כן משתחלת לתיאוריה הזאת במקרה או שלא...
וסליחה על המושגים הדה-סוסייאריים על הצוהריים.
מה הקטע שלך עם הגרשיים? 161942
לעיל.
מה הקטע שלך עם הגרשיים? 161946
סת''ם אנא''לפא ביית''ית
ואיזה קטע זה שרבין נרצח בכיכר רבין? 162036
ושהרצל קבור בהר הרצל? 162038
סליחה שאני נטפל לח"כית הנמרצת, אבל זו שוב הזדמנות להביא את החידון הקצר שערך לה ולח"כ יחיאל חזן העיתונאי דב גילהר:
ושהרצל קבור בהר הרצל? 162060
אוי, אילו תירוצים עלובים. אני, כמובן, לא זכרתי חלק ניכר מן הפרטים האלה (מה הקשר שלהם לקוונטים, שוב?), אבל, אתם יודעים, אני לא טוען לזיקה כזו גדולה להר הבית, שאני רוצה לעלות לשם דווקא, אף-על-פי-כן, ולמרות הכל.
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 162150
זה בערך כמו האמירה "אי ידיעת החוק אינה פוטרת" ובכן גם אי ידיעת ההיסטוריה איננה שוללת את הזכות הבסיסית.

לדעתי הבורות של כלל העם בנושא מורשתו התרבותית וההיסטוריה שלו היא הסיבה המיידית לכך שצריך לאפשר ביקורים עם הרצאות והסברים בהר הבית. את אורוות שלמה יש להפוך למוזיאון למורשת היהודית במקום.

והרי לך חידון קצר:

ש. ממתי כפת הסלע מתפקדת כמסגד?
ת. משנת 1930 ביוזמתו של חג' אמין אל חוסייני (אומנם המיבנה הוא עתיק יותר אבל הוא דוקא שימש יד זכרון לבית המקדש על פי הצהרת האיש שבנה אותו).

ש. כמה פעמים מוזכר הר הבית (או ירושלים) בקוראן?
ת. 0

ש. מתי ניבנה מסגד אל-אקצא? מה זה אומר על האגדה שהוא עלה לשמים משם.
ת. 60 שנה לאחר מות מוחמד. האגדה מצוצה מהאצבע.

והרי לך חידון קצר קונטרה: 162151
מי אמר על מי:
"והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפילתי
עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית-תפילה יקרא לכל העמים"
והרי לך חידון קצר קונטרה: 162154
נכון מאוד לא ייכון שלום בעולם לפני שהיהודים ישכילו להשליט את מלכות שדי בהר. בכל אופן הדברים שהבאת תומכים בדעתי שאין למנוע מיהודים לעלות להר אלא אם כן "כל העמים" פרושו בעיניכם כולם מלבד היהודים.

ומי אמר:
"לא אבוא בירושלים של מעלה לפני שאבוא בירושלים של מטה"
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 162404
לא זכור לי שחיוויתי דעה בשאלה ''האם יש לאפשר לחבר הכנסת הנכבדים לעלות להר הבית''. רק ציינתי את בורותם בנושאי יהדות וספציפית - הר הבית. טענתי היא שכוונתם לא הייתה לשמה, אלא לשם סיבות אחרות. מעניין לתהות בהקשר זה מדוע חברי כנסת אחרים מהקואליציה - מהמפד''ל מהאיחוד הלאומי ומהליכוד, ביניהם אנשים דתיים, בחרו שלא לעלות להר.
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 162625
האם בורותם של אלה שלא מאפשרים להם לעלות פחותה?

לדעתי לאנשים דתיים יש פחות בעיה של זהות מאנשים חילוניים, לכן העליה להר וההתחברות לשורשים באמצעות אקט בסיסי של חופש תנועה ופולחן לו זכאי כל אדם (ועל אחת כמה וכמה חבר כנסת), היא צורך יותר של חילוניים מאשר דתיים לחיזוק זהותם היהודית.
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 162638
"האם בורותם של אלה שלא מאפשרים להם לעלות פחותה?" לא זכור לי שטענתי שלא או שהתייחסתי לעניין. עם זאת אוסיף בהערת אגב שמי שמנע מהח"כים לעלות להר היא הממשלה בכלל והשר לבטחון פנים צחי הנגבי בפרט, ובראש הממשלה עומד אותו אדם שעלה להר הבית בספטמבר 2000 באישורה של ממשלה אחרת. אתה מוזמן להעלות את שאלות חופש הפולחן לפתחם.

אגב, נראה לי שאתה נופל פעם אחר פעם בכשל של הנחת בינאריות. העובדה שאני כותב נגד דבר מסויים אינה אומרת שאני בעד מה שנתפס כהיפוכו.
שכחתי שאתה ''פרווה''. 162641
עדכון חדשות - תקציר 164982
פחות משבועיים אחרי שעלייתם של שני חברי כנסת נמנעה ''מסיבות בטחון'', החליט השר לבטחון פנים לפתוח את ההר למבקרים יהודים ונוצרים. ברגע שלפני האחרון, הודיע הוואקף שמה פתאום צריך בכח, הם ממילא התכוונו להרשות ואם היו מחכים עוד רגע קצרצר ומתאמים עוד תיאומון אחד, אפשר היה לפתוח את ההר בהסכמה.
סיבות הבטחון, בינתיים, לא התעוררו מרבצן.
עדכון חדשות - תקציר 164995
אני מצטרף אליך בהפניית השאלה לשר לביטחון פנים צחי הנגבי. מישהו יכול להביא את תגובת כבוד השר?
עדכון חדשות - תקציר 165001
איזו שאלה?
עדכון חדשות - תקציר 164997
לא הבנתי את משפט הסיום.
עדכון חדשות - תקציר 165110
מה נשתנה היום הזה, שבו השר לבטחון פנים החליט לאשר עליית יהודים להר על-אפו ועל-חמתו של הוואקף (ולא קרה כלום), מכל הימים שבהם אסרו עליית יהודים להר מ''סיבות בטחוניות''.
עדכון חדשות - תקציר 165132
מה נשתנה? הנסיבות הבטחוניות. מותר, אתה יודע, לעשות הערכת-מצב בטחונית מחודשת, במיוחד אם התנאים משתנים (למשל, אם הגעת להבנות עם הוואקף, גם אם הם אומרים אחרת).
עדכון חדשות - תקציר 165220
בהנחה שאכן היה הסכם עם הוואקף, יש לך השערה איזו אהבת ישראל קפצה עליהם פתאום וגרמה להם להסכים? (ההשערה שלי: לא אהבת ישראל, אלא הודעת השר לבטחון פנים שההר יפתח בכל מקרה. ואם כך, יכול היה השר "להגיע להסכם" גם לפני כן).
עדכון חדשות - תקציר 165224
לא, אין לי.
עדכון חדשות - תקציר 165394
לפי דיווח של אמנון אברמוביץ' הערב בחדשות ערוץ 2, מידע מודיעיני חדש הביא לשינוי בהערכת-המצב הישראלית: לידי מערכת הבטחון הגיע פרוטוקול של ישיבה של הנהלת הוואקף, לפיו ההנהלה מעוניינת בביקורי תיירים, שיניבו לה רווחים כלכליים הנאמדים במיליוני דולרים בשנה. עוד פרטים בלעדיים מובטחים (ע"י חברת החדשות) בהמשך.
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 164983
לגבי ה'אגב' - אתה יכול להיות צודק רק, ואך ורק, באותם מקרים, שיש יותר משתי אפשרויות (הדבר והיפוכו).
אתה בטוח שאתה מקפיד על כך?
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 164992
בטוח? אני לא בטוח, אבל אני בטוח שאני משתדל. ואת?
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 165000
לדעתי, מן הראוי להשתדל לדבר בצורה ברורה ושקופה.
ולא נראה לי שאתה משתדל לנהוג כך. כך התרשמתי. ואולי אני טועה...
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 165006
וואו. מעניין. יש לי באתר 7 מאמרים ו-‏6626 תגובות (לא כולל זו). איזה אחוז מהן קראת לפני שהגעת להתרשמות שלך?
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 165008
את שני המאמרים על הרב כהנא בלבד.
תוכל לחשב כמה אחוזים הם מהווים?
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 165009
הבנתי. יום טוב גם לך.
האם חוסר הידיעה שוללת מהם את זכותם הבסיסית כבני אדם? 165011
וזו דוגמא ךצורת השיח הנהוגה פה.
טענתי, כי קבלתי *רושם* (מתגובותיך לשני המאמרים על הרב כהנא), כי אינך משתדל להביע דעות ברורות ומפורשות.
ובמקום להפנות אותי לתגובה, הסותרת טענה זו - אתה מפנה את הדיון לאפיקים אחרים.
ובשורה התחתונה - אתה מתחמק מתגובה עניינית וברורה.

יום טוב *גם* לך
רק עכשיו הבנת? 165013
ואגב, אם נורא ישעמם לך תוכל תמיד גם לחשב את אחוז התשובות ה/ממשיות/ בתגובות שלה, לעומת אחוז העברת נטל הטיעון/הוכחה/חישוב לצד השני. [העברה אפילו לא אלגנטית במיוחד, לא ברור לי למה אנשים סובלים את זה, ואותה, בשקט, כ"כ הרבה זמן בלי להתמרד].
רק עכשיו הבנת? 165032
תגובתך מרחיבה מאד *לפחות* את גבולות היהירות.
רק עכשיו הבנת? 165121
אני חושב שערן הפגין כזו סבלנות שיכולה להפוך אותו לאלוף הביביסיטרים במשקל כבד.
ואיזה קטע זה שרבין נרצח בכיכר רבין? 162091
קטע קטע ועוד הפכו את זה לדת פרוורטית ומגעילה-פסטי-רבין

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים