בתשובה לערן בילינסקי, 03/11/02 22:04
עדכון החדשות. 104113
בתגובה 103768 טען מר לנדוור שהוא המזוהה ביותר עם השמאל הרדיקלי מבין כותבי האייל, "בדור אשר לא ידע את יוסף".
האם יש בין הכותבים באייל כאלו המזהים עצמם עם השמאל, וחולקים על טענתו של מר לנדוור?
השרות שלנו ללא תשלום,עדיין... 104117
כנראה אדוני מתקשה להסתגל לשיטת הקישורים החדשה.

הקישור הנכון:תגובה 103708
עדכון החדשות. 104129
אני לא חושב שזה עניין של "ימין" או "שמאל". לדעתי, זה פשוט לא יאה ואעפס ילדותי משהו. לקרוא לרבין "שיכור" זה טיפשי, לדבר על האמא הערבייה של פרס זה דבילי, להתייחס למשקל של שרון זה ילדותי, ולקרוא למישהו "איטוללה (אלא אם כן הוא מכנה את עצמו "איטוללה") זה מביך משהו. בכלל, לקרוא לפוליטיקאים בשמות גנאי לדעתי מעיד יותר על הקורא מאשר על נשוא הקריאה. מי שקורא לפוליטיקאים בשמות גנאי חוטא, לטעמי, בשני חטאים:

א. הסברה שיש אמת מוחלטת ובלתי תלויה, בשאלת הראוי.
ב. חוסר היכולת להבין את הפוליטיקה של הצד השני, שמעיד גם על חוסר הבנה של הפוליטיקה שאתה תומך בה, שכן כל זמן שלא תבין באמת למה אתה מתנגד, לא תבין בעד מה אתה.
עדכון החדשות. 104148
מההודעה שלך ניכר שאתה אחד מפושעי אוסלו, פאשיסט, עוכר ישראל ופנאט דתי יפה נפש שכבר מזמן שכח מה זה להיות יהודי. די עם הגלותיות וה"הדר" האלה!
עדכון החדשות. 104243
אוח, מתי כבר יבוא הפסיכיאטר שימצא תרופה לחולי הנפש הימניים מהסוג הזה.
יהודי, איך שאני מבין מההגדרות של "שוטה הכפר" וחבריו הרוחניים, פירושו:
1. שונא את מי שאחר. נקודה.
2. שונא את מי שהוא אחר. נקודה.
3. שונא את מי שהוא אחר. נקודה.
וגם: פרֵח גאה, אספסוף שחושב שהוא יודע הכל מפני שזה נכתב בתנ"ך לפני כמה אלפי שנים, בשעה שהוא עצמו אפילו את כל התנ"ך או את חלקו, לא קרא.
בקיצור, להיות יהודי זה דבר די נחות.
הלו? 104252
תפנה לביבי בעניין ההגדרה של יהודי, אני רק ציטטתי (זה בלי להזכיר שלא הבנת אותי בכלל, אבל אין דבר, גם אדם הראשון לא היה מאד פיקח).
___________________
בשם חופש הדת ניתן לטעון כי מותר לנו לבער את האלילות מן הארץ.
הלו? 104386
כנראה לא הבנתי, אני מחומם בגלל הביבי הזה אני מצטער יש לי עליו סעיף. בהסתכלות שנייה הדברים שכתבת די משעשעים.
אבל "בשם חופש הדת ניתן לטעון כי מותר לנו לבער את האלילות מן הארץ" מה שייך?
הלו? 104392
זה לא שייך, זה מפנינות החן של יואל ג. שאני רואה לנכון להפיץ בציבור הרחב, שמא מישהו החמיץ את המקור.
___________________
בשם חופש הדת ניתן לטעון כי מותר לנו לבער את האלילות מן הארץ.
הלו? 104395
אולי עדיף לאלל את הבערות?
אהה. 104396
לבקשת הקהל החלפתי סלוגן 104402
שימו לב לחתימתי החדשה
_
לדעתי נכון הצעד בשינוי משמעות של יום היכרון וזאת מפני שלמשל ילדים צעירים אינם יודעים מיהו רבין אבל עדיין יש ללמוד לקח מין המצב ומין האישיות רבין.
לבקשת הקהל החלפתי סלוגן 104660
לדעתי זה עם הרצח של רצח רבין הרבה יותר מוצלח. טל, אפשר לארגן טגליינים מתחלפים בתגובות? (:
הלו? 104725
5 ימים לא הייתי כאן, ומה אני מגלה? אנשים בלתי מזוהים משתלטים על כל דיון אפשרי, וליאור ושכ"ג איבדו משהו......

___
בשם שנת הלימודים האוניברסיטאית יופחתו מספר התגובות באייל הקורא, כדי לאפשר לסטודנטים טרוטי עיניים לעקוב אחריהם.
מצאתי! 104763
את מי אני חושב שאני מצחיק?
מצאתי! 104766
מה בכלל הקטע עם ליאור/יואל?
איך קוראים לך, בנאדם?
איתך במאבקך הצודק 105428
אם לא היו לי את המשמרות לילה האלה (שגם בהן ביקשתי עכשיו לקצץ, שלא לדבר על זה שאני גם אמור להכין בהן שיעורי בית) לא היה לי שום סיכוי להשלים את הפערים שנוצרים אחרי כמה ימי העדרות. ולחשוב שעוד יש כאן כל מיני אלמונים שממש מתלוננים על זה שקצב העלאת המאמרים איטי מידי.
הלו? קלטי בבית ? 104443
מה זה שמאל, שוב? 104454
מה זה שמאל, שוב? 104482
אני לא יודע. לכן שאלתי (כוונתי המקורית היתה לשאול לגבי זיהויו של ארז לנדוור כמייצג השמאל)
Shades of left. 104614
(מוגש לבקשת הקהל וכשירות לציבור)

השמאל הישראלי, בהכללה גסה, ניתן לחלוקה ל3 קבוצות:

1.הפסואדו-שמאל-
כתובת פוליטית: סיעות העבודה ושינוי.
מאפיינים: עצם שמאלניותו של חלק זה של השמאל חלקית, שנויה במחלוקת ולעיתים אף מוטלת בספק. השקפתו בעד פשרה טריטורילית נובעת בעיקרה מגישה פראגטית (מבורכת כשלעצמה) כמעט ללא הומניות בצידה - חוסר אמפתיה לפלשתינים ושאיפתם לשחרור מהכיבוש.
דוגמא מייצגת: אלכס מאן בגישת הגדר הבעייתית שלו.

2.השמאל הציוני-
כתובת פוליטית: הגוש הפוליטי המונהג בידי שני היוסים - שריד וביילין.
מאפיינים: בעל גישה לאומית שפויה, מתונה ופראגמטית שאינה נעדרת גישה הומנית כלפי הפלשתינים, בישראל ובשטחים.
דוגמא מייצגת: עבדכם הנאמן.

3.השמאל הפוסט-ציוני:
כתובת פוליטית: ארגוני שמאל חוץ פרלמנטרים כגון "גוש שלום", "יש גבול", "דרך הניצוץ" וכו'.
מאפיינים: רואה סתירה בין הציונות הלאומית ובין הומניות ולכן תומך ב"מדינת כל אזרחיה" שבה יטושטשו ההבדלים הלאומיים.
דוגמא מייצגת: גדעון ספירו שמנהל מלחמות חורמה על דרכו בפא"צ הימני ברובו.
Shades of left. 185773
וואלה, תמיד חשבתי שאתה פוסט-ציוני. קטעים.

אז אפשר לומר שהשמאל הציוני מקדש את ''מדינה יהודית ודמוקרטית'' בעוד שהפוסט-ציונים משמיטים את ''יהודית'', הפסאודו-שמאל (מרכז, בעצם) מתנה את ''דמוקרטית'' ב''יהודית'' כפי שאולי השמאל הפוסט-ציוני המתון יותר מתנה ''יהודית'' ב''דמוקרטית'', הימין הקיצוני משמיט את ''דמוקרטית'' לחלוטין, והחרדים את ''מדינה''.
Shades of left. 185779
יש הבדל בין השמאל הפוסט ציוני, הטוען כי הציונות מיצתה את עצמה, וכעת עלינו להיות ככל העמים, השמאל הא-ציוני (אח של השמאל הפוסט ציוני, אבל אדיש לשאלה האם הציונות היתה נכונה לתקופתה), והאנטי-ציוני, הטוען כי הציונות בחטא יסודה.
הכללת שלושת הזרמים האלו באגודה אחת היא רק מנקודת מבט ציוני: שלושתם אינם ציונים.
Shades of left. 186237
אני לא רואה הבדל בין השמאל הפוסט-ציוני לשיטתך לבין השמאל הציוני. מה זה "מיצתה את עצמה"? מכירה בפה רפה בכך שהציונות היתה נכונה לתקופתה. אז שניהם מכירים במטרות-העל של הציונות ורק מתווכחים ביניהם על הדרך. או שלא הבנתי אותך נכון.
Shades of left. 186240
אכן, השמאל הפוסט ציוני הוא הקרוב ביותר לשמאל הציוני. מיצתה את עתמה פרושו סיימה את תפקידה. מכירה, לא בפה רפה, כי אם בפה מלא, שהציונות היתה נכונה לתקופתה. אכן מכירה במטרות העל של הציונות, אבל לא מתווכחת על איזה דרך לבחור, אלא האם להמשיך בדרך, או שמא להכריז על ''תחנה אחרונה בהדר''. ובמושגים קצת יותר מעשיים - זהו הזרם הקורא (או התומך) בביטול חוק השבות ובהפיכת מדינת ישראל ל''מדינת כל אזרחיה''.
Shades of left. 186482
לא מתחבר לי. אם תנועה מכירה במטרות העל של הציונות (ייסוד בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל), אז היא ציונית. אם אין חוק השבות, אז אין בית לאומי כזה ("בית זה המקום שאם אתה מגיע לשם, חייבים לקבל אותך") ואין הגשמה של מטרות העל של הציונות. אלא אם כן הציונות לשיטתם היא פשוט _דרך_ להתמודד עם אנטישמיות (ואז זו גישה מוזרה למדי, לדעתי, בהתחשב בהיסטוריה של המאה העשרים, אבל לגיטימית).
אההם 104564
למה אתה שואל רק את מי שמזהה את עצמו עם השמאל, בשביל שאדם יהיה מזוהה ביותר אם דעה מסויימת, צריך לשאול את המזהים (במקרה זה, כלל הכותבים באייל), אולי אפשר לעשות סקר:
"מי לדעתך הכי מזוהה באייל עם השמאל הרדיקלי"
1. ארז לנדוור.
2. יוסי גורביץ.
3. גלעד דנבום.
4. דניאל קלטי.
5. דינה בארץ האיילים.
6. ליאור גולגר.
7. דב אנשלוביץ.

(אפשר לעשות סקר דומה בסגנון "מי לדעתך הכי מזוהה עם המחנה הדתי לאומי"
1. עוזי ו.
2. ניצה.
3. משה דורון.
4. אשר לבשן.
5. עדי.
6. טלי.
7. כליל החורש נאורי.)

בכל מקרה, אני מעדיף לא להיות מזוהה עם השמאל *הרדיקלי*.
אההם 104578
יוסי גורביץ'? הוא עדיין נחשב לאיש האייל?
רק הוא? 104581
ומשה דורון? ולבשן?
גם אנשלוביץ נעלם לאחרונה (נצפה בפא"צ).
רק הוא? 104994
הראשון הגיב היום (תגובה 104795).

השני לפני שבוע וקצת (תגובה 102670).

השלישי, כנראה, מחרים (תגובה 98147).
יוסי גורביץ, האיש והאגדה. 104734
ליוסי גורביץ תמיד יהיה שמור מקום של כבוד בתור הכותב הטוב ביותר באייל בכל הזמנים.
לרגע קט הוא הגיח במחוזותינו‏1 ונעלם שוב בתהומות הנשייה.
למרות זאת, דרישת הציבור לשובו מעולם לא נעלמה.‏2
וזה המקום לחדש שוב את העצומה לחזרתו.‏3

1תגובה 98218
2תגובה 103344
3תגובה 62674
אההם 104992
הוא הגיב באייל (תגובה 98218) לפני חודש.
אההם, איפה גילית? (אני בעד) 104590
לפרוטוקול 104596
אני לא חושבת שכתבתי באייל הודעה אחת המזוהה עם המחנה הדתי-לאומי.
או עם כל מחנה אחר.
(ואם כן, אני אצטרך להתפתל ולהסביר).
נרשם 104818
ההודעה למעלה נכתבה בהומור, מתברר שכרגיל, ההומור שלי לא הובן.

בכל מקרה, סליחה, ואת יכולה להחליף את שמך עם שמה של גילית (ולהוסיף את שמך לסקר ''מי מהכותבים באייל הכי מזוהה אם מחנה הביולוגים-רופאים'', והפעם אני לא אעשה את השטות ואוסיף רשימת שמות).

מה שרציתי לומר הוא שהנסיון לזהות בין אדם למחנה הוא מוטעה, והנסיון לזהות בין מחנה לאדם מוטעה עוד יותר, נכון יותר (לדעתי) לזהות בין אדם לדעותיו הפרטיות (ז''א, ארז לנדוור מזוהה הכי טוב עם דעותיו של ארז לנדוור).
אה, באמת תודה רבה. 104937
ברצינות. מעולם לא חשבתי שיגיע היום, בו יציעו אותי כבחירה ההומוריסטית בסקר באייל. האם זו דמעה בקצה עיני?..

שמאל רדיקלי זה מרקס או לא מרקס? אני לגמרי מבולבל, וההסבר של מר לנדוור לא היה מספק בכלל.
אה, באמת תודה רבה. 104966
שמאל רדיקלי זאת החתולה של איזי תגובה 104109
בבקשה, כנראה שלא הייתי צריך ‏1 105006
שמאל רדיקלי זה מי שנתנו לעצמם ציון 9-10 ב http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

----------------------
1 ז"א, לא הייתי צריך לנקוב בשמות, זה באמת לא היה במקום.
סקר מעניין 105035
בסקר שאליו הפנית ביקשו מאנשים לדרג את עצמם (מבחינת ימין-שמאל) ביחס לשאר הציבור, בסולם של 1 עד 10.
מעניין שארבעת העשירונים הימניים מזהים את עצמם במידה רבה של דיוק: 20% אומרים שהם בעשירונים 1,2, ו- 22% שהם בעשירונים 3,4. במפתיע, 41% חושבים שהם בעשירונים 5,6 (שבהם, עם כל הרצון הטוב, יש מקום לעשרים אחוזים ולא יותר), ורק 17% מזהים את עצמם עם ארבעת העשירונים השמאליים של המפה.

המשמעות היא שמאותם 41% שהם "מרכזיים" בעיני עצמם, מחצית שייכים בעצם לשמאל (וכמה אחוזים לשמאל הקיצוני) - כאשר ההגדרות שלי הן בהתאמה לציבור, ולא לאיזה אידיאל תאורטי.

מיעוט הבוחרים בשני העשירונים השמאליים ביותר אומר גם שכמעט כל אלו שבעיני עצמם הם "שמאל מתון" (עשירונים 7,8) שייכים למעשה לשמאל הקיצוני (עשירונים 9,10).
מסכים 105151
לדעתי, היה מעניין אם הם היו שואלים חצי מהנשאלים (או לפחות קבוצת ביקורת) בעזרת סולם הפוך (ז''א, כזה שהחלק התחתון מזוהה עם הימין).

בכל אופן, נראה לי שהסקר מצביע על כך שיש בדעה הציבורית תנועה מהשמאל (ז''א, ממה שהיה נהוג להגדיר כשמאל) למרכז (ז''א למה שנהוג היה להגדיר כמרכז), והתנועה בהגדרות תבוא בהמשך (משום שאדם מגדיר את עצמו בהתאם למה שהגדרות שהוא מכיר מהעבר). אם כי, יכול להיות שהסיבה היא לא הדינמיקה של דעות הציבור, לעומת זאת של ההגדרות ע''י הציבור.
סקר מעניין 105362
אני מניח כאן התפלגות שווה סביב המרכז, וזו הנחה שאינה מחוייבת המציאות. בהחלט יכול להיות שמדובר בהתפלגות עם "זנב" לימין. המשמעות - הבידול בתוך, נגיד, 50 האחוזים השמאליים, הוא קטן יותר מאשר הבידול בתוך 50 האחוזים הימניים. כלומר - הימניים יכולים לחלק עצמם ל"ימין קיצוני" "ימין מתון" ו"מרכז-ימין". לעומת זאת, רוב מבין 50 האחוזים השמאליים מגדירים עצמם כ"מרכז-שמאל" ו"שמאל מתון". לכן, קשה להם לדעת אם בתוך שתי הקבוצות הללו, הם יותר שמאלה או יותר מרכזה מאשר רוב השאר. זה לא אומר ש-‏20 אחוזים מהם הם שמאל קיצוני. להפך.
סקר מעניין 105407
אין זכות הגדרה עצמית במקרה הזה. הסקר מבקש מכל נשאל להשוות את עצמו לאוכלוסיה, ולכן (אם היה לכל אחד מידע מלא על התפלגות הדעות באוכלוסיה), התוצאה צריכה להיות התפלגות אחידה.
אם יצאה התפלגות אחרת, זה אומר (כפי שסמילי מציע) שאין לאנשים מידע מספיק על התפלגות הדעות.
לצורך הענין, אני מגדיר "שמאל קיצוני" כאותם 20 אחוזים שמאליים ביותר באוכלוסיה (ללא קשר להתאמה שלהם לאידיאלים שמאליים כלשהם). התוצאה בסקר היא שכל אלו שחושבים שהם שמאל מתון (ומצפים שיהיו עשרים אחוזים שמאליים יותר מהם) התבדו, והם למעשה קיצוניים.
סקר מעניין 105429
זו הגדרה קצת מוזרה ל"שמאל קיצוני". מה קורה אם יש 40 אחוזים שמחזיקים בדיוק, אבל *בדיוק* באותה הדעה?
סקר מעניין 105437
נחלק אותם לקבוצות באופן שרירותי, ולא נשכח להזכיר לעצמנו שאנחנו מודדים שמאל-ימין באופן יחסי ולא לפי ההגדרות המקובלות.
ובכלל, זה לא נורא שהשיטה הזו נותנת תוצאות מוזרות במקרה שתארת. גם בהגרלות ''עץ או פלי'' לא תמיד קובעים מראש מה יעשו אם המטבע נשאר עומד על צידו.
לחלוטין לא אינפורמטיבי. 105166
הם לא מציינים את הקריטריונים לקטגוריות השונות. כמה מרגיז.
לחלוטין לא אינפורמטיבי. 105178
הם כן, הקריטריון הוא ההגדרה העצמית.
לחלוטין לא אינפורמטיבי. 105341
ויותר מהגדרה עצמית - ההערכה שלך לגבי האחוזון שבו אתה נמצא יחסית לאחרים.
אה, באמת תודה רבה. 105022
אכן, שכחתי להוסיף השקפות כלכליות.

ובכן, זה הולך כך:
קבוצה 1 תומכת בשוק חופשי נטו.
קבוצה 2 בעלת השקפה סוציאל-דמוקרטית ורצון להכיל שינוי מסוים בחברה ובמערכת הכלכלית.
קבוצה 3 נוטה למרכסיזם.
חשוד מאד. 105168
אין שילובים בין השנים? מה הקשר בין מדיניות כלכלית לבין קבלת או אי קבלת הציונות לבין כיבוש לבין נעליים? מבחינת תפישת עולם, כמובן, לא בפרקטיקה הישראלית.
חשוד מאד. 105393
לפי התרשמות שלי, יש קורלציה גבוהה בין דעות מדיניות-בטחוניות לבין דעות כלכליות-חברתיות.
הכל נאמר בהכללה גסה, כאמור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים