המשיח מאיזמיר (חלק א') | 1531 | ||||||||||
|
המשיח מאיזמיר (חלק א') | 1531 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אלי שי הגיב באייל לפני כשלשה חודשים - תגובה 144994 |
|
||||
|
||||
תודה רבה על המאמר, אלי. לא קראתי את הספר (ואולי אקרא!) אבל למקרא הביקורת הזו הוא מזכיר לי קצת את סטפן צוויג. בביוגרפיה של מארי אנטואנט, צוויג מייחס את מעשיה, ואת האירועים שהובילו למהפיכה הצרפתית, לתסכול מיני. אני לא בטוחה שהגישה הפסיכואנליטית הזו לניתוחן של תופעות חברתיות (והשבתאות היא תופעה חברתית) מסבירה אותן מספיק. במקרה הזה, מובאות כמה נקודות המנסות להסביר את ההצלחה החברתית של השבתאות, אבל עושה רושם שהציר העיקרי סביבו סובבת הביוגרפיה הוא המשמעות המינית של מומו של צבי והמשיכה בינו ובין נתן העזתי. זה מעלה מחשבות מעניינות על המוקד שנבחר, או שראוי שייבחר, בתור ה"כוח המניע" של הביוגרפיה הזו. יכול מאוד להיות שאני עצמי "משוחדת", כי אותי מעניינים יותר תהליכים חברתיים מפסיכואנליזה של יחידים, אבל לפחות אפשר לזכור, שכל ספר היסטוריה מספר סיפור. גם אם העובדות נכונות, הסיפור יכול להשתנות מאוד, בכפוף לנקודת המבט ולדיסציפלינה שבה משתמשים. כאמור, לא קראתי את הספר, אבל אני סומכת על המחבר שהוא ער לכך שתליית תופעת משיחי השקר אך באישי, בפרוידיאני, ואולי בסנסציוני, גם אם עובדתית היא נכונה, היא רק פן אחד של הסיפור. |
|
||||
|
||||
יש משהו בטענה שהגישה של הספר היא סנסנציונלית במכוון , ומאחר שהיום אנחנו ממוקדים כל כך בנושא הסקס על צורתיו הפרוורטיות ביותר אז זהו המוקד שנבחר גם עבור הספר של שי אולי בשביל להשיג יותר ''רייטינג''. ייתכן שאם הספר היה נכתב בתקופה אחרת שבה היתה פחות אובססיה תיקשורתית עם הנושא הזה כי אז המוקד של הספר היה אחר. מצד שני יש מקום לפרסם את הנושא גם בציבור הרחב , שזאת אחת הדרכים למשוך אותו אל הספר. שי העיר נכונה שמאז זמנו של הספר של גרשון שלום על שבתי צבי לא הופיע בעברית שום ספר חשוב באמת על הנושא שיוכל למשוך גם אתה ציבור הרחב ולא רק כמה מומחים. והרי יש לזכור המומחים האלה ( אם כמה יוצאי דופן כמו יוסף דן , רחל אליאור , יהודה ליבס ומשה אידל ) כותבים רק אחד עבור השני בכתבי עת מלומדים ולא נגישים. הציבור הרחב וגם הציבור המשכיל יתקשה מאוד להבין ולמצוא עניין ברוב המוחלט של המאמרים בתחום זה גם כשאלה כותבים על דברים שהם דווקא מעניינים מאוד. אולי זהו עוד סימן לירידה של מדעי הרוח באופן כללי שהמומחים האלה אינם טורחים יותר על פופולאריזציה של התחום שלהם עבור הקהל הרחב בניסיון למשוך עוד אנשים אליו ( כפי שעושים למשל במלוא המרץ בתחומי מדעי הטבע ). וכאשר מישהו מהם מנסה לעשות משהו בעניין השאר מאשימים אותו בזילזול ב''רדיפה אחרי רייטינג ''. לדעתי אלי שי עושה שירות חשוב בעניין לפופלאריזציה של הנושא שהוא מבצע בספרו , יכול להיות שהוא הלך רחוק מדי בשיטה שלו.אבל אולי בתקופה כמו שלנו זאת הדרך היחידה למשוך תשומת לב תקשורתית וציבורית לספר ולנושא. אני שומע שהאקדמאים המקצועיים האנינים שהוא העז בחוצפתו לחדור לתחומם מתייחסים לספרו בזילזול ובראש ובראשונה משום שהוא פונה לקהל הרחב.נראה לי שהם שוגים שגיאה גדולה בכך. |
|
||||
|
||||
אלי, במובן מסויים (ובלי קשר לספר הספיציפי של אלי שי) יש בעיה גדולה בגישה שאתה מציג, בבחינת "הלך החבל אחרי הדלי". יוצא מדבריך, שכשהמטרה (שעל חשיבותה אין לנו מחלוקת) היא לפנות לקהל הרחב, האמצעי הוא התפשרות על מה שאנחנו רוצים להגיד. רוצה לומר, אם אני חושבת שאנשים צריכים ללמוד על שבתאי צבי, אני חייבת לכתוב ספר על הכוויה בפין של שבתאי צבי, ולא על התופעה המשיחית מנקודת מבט חברתית, כי אחרת ה"קהל הרחב" לא יקרא (במאמר מוסגר: אולי אנחנו נותנים פחות מדי קרדיט ל"קהל הרחב" הזה? אולי ספר כתוב טוב ומעניין, שאין בו שערוריות מין במקום שהן לא הכרחיות או חשובות, ימשוך עניין ציבורי?). התוצאה? הקהל הרחב באמת קורא - אבל לא על משיחיות. על הפין של שבתאי צבי. לא בטוח שהפסדנו יצא בשכרנו. |
|
||||
|
||||
מסכים עד-בלי-די. כשחוקרים יורדים נמוך כדי לרתק את הציבור הרחב, זה תמיד נגמר רע (יואב בן-דב עולה בדעתי). באופן דומה, סופרי ילדים המכבדים את האינטליגנציה של קוראיהם הקטנים כותבים ספרים טובים יותר - ואף פופולריים יותר (מקנת גרהם ועד אורי אורלב). אם התזה של שי נכונה, קצת מפתיע שהיבט זה של חייו של האיש הנחקר-כל-כך לא זכה עד כה להתייחסות ראויה. אבל גם אם זה המצב, וזה בהחלט ייתכן, אני סבור (וכנראה גם הדר) שספר מקיף ומעמיק על שבתאי צבי המדגיש *גם* את ההיבטים המיניים היה ראוי ואפקטיווי יותר, גם אם שאר הספר היה פחות חדשני וסנסציוני. |
|
||||
|
||||
לדבריו של שי הוא מסתמך במסקנות שלו על מסמך שאיש לפניו לא טרח לרדת לעמקו ולהסיק את המסקנות הדרושות. אני משער שהאקדמאים בתחומו יתווכחו עם המסקנות שלו אם יטריחו את עצמם להגיב על ספרו , אבל המסקנה שלו נראית לי כסבירה בהחלט. אגב הוא עצמו מציין שהוא מופתע שמאז ימי גרשון שלום לא טרחו לחקור בפרטות את חייו של צבי כפי שהוא עצמו עשה , ככל הנראה סמכו על גרשון שלום שהוא כבר עשה כל מה שיש לעשות בעניין. . |
|
||||
|
||||
לאלי תודה על התגובה המסמך הוא אכן תעודה היסטורית שעמדה נוכח החוקרים במשך למעלה משלוש מאות שנה התעודה מציינת במדיוק את מקום הפגיעה באיבר המין של שבתי צבי את זמן הפגיעה בסביבות השנים חמש-שש את נסיבות הפגיעה את משמעת השתיקה שנגזרה על הקורבן את ההשלכות הנפשיות והפתולוגיות של הפגיעה התעודה עצמה ראויה להחשב כמסמך המכונן הפורמטיבי של הבשורה השבתאית וכאחת העדויות החשובות על ראשיתו של שבתי צבי התעודה נכתבה בידי האיש השני במעלתו בתולדות התנועה קרי נתן העזתי שלום עמד על המימד המיני המובהק של הדברים אך לא פענח אותם כעדות להתעללות מינית בקטין אחת התופעות העדכניות המעניינות היא שבחברות שמרניות דיווחים על מקרים כאלה מצונזרים כסוג של דיבור מלוכלך כסיפור סנציוני והזוי או כעדות על מופרעותו הנפשית של המדווח או של הקורבן חבל שבישראל של שנות האלפיים קיימות עדיין תגובות כה פרימטיביות |
|
||||
|
||||
הטענה שלך לא כל כך נכונה. על ההיבטים המיניים של הדת, המיסטיקה או התאוסופיה כותבים חוקרים "רציניים", ובהחלט ישנם מאמרים וספרים מרתקים. אגב, הנושא המיני איננו יחודי ליהדות, או לקבלה אלא הוא קיים [כמעט?] בכל דת, ראה למשל את הקמה סוטרה. אחד החוקרים הגדולים של היהדות ושל הדתות הוא אליוט וולפסון, ועליו כתבתי מעט בפתיל הזה http://mann.blog.lab.co.il/thread.php3?rep=476 הנושא כולו הוא סנסציוני מטבעו, משום שאנשים בד"כ לא חושבים על דת=מין (ראה מאמרי "הביאה הגדולה" דיון 1422), אבל אפילו ניטשה כבר הזהיר אותנו מפני "הכהן הסגפן". |
|
||||
|
||||
לרון שלום, תודה על התגובה ועל ההתייחסות הקודמת לספר. אכן נכתב לא מעט על ההקשרים המיניים של דתות ומיסטיקה ואכן אליוט וולפסון הוא אחד הכותבים הבולטים במתחם של מיניות וקבלה וכתב מחקרים מזהירים בתחום זה לכל מי שחושב בטעות שהמחקר שפרסמתי במשיח של גילוי עריות אינו רציני הצעתי הצנועה; א. לקרוא את הספר באורח ישיר ועצמאי ולא באמצעות ביקורת עקיפה ובלתי רצינית בעליל ב. אם לאחר שיקרא את הספר ירצה לקיים דיון רציני בשאלת אי רצינותו של הספר ושל המחקר המפורט העומד מאחוריו אשמח להעמיד אותו על טעותו. הספר משיח של גילוי עריות כמו גם מחקריו של וולפסון נכתבו כל אחד לפי שיטתו על יסוד המחקרים של אסכולת שלום בהבנת המיסטיקה היהודית והעובדה שהאחד כותב בארצות הברית והשני בישראל אין פירושה שמחבר זה או אחר בלתי רציני נכון לעכשיו האקדמיה האמריקנית פתוחה יותר למחקר על מיניות ויהדות ומתוך כך היא גם פתוחה יותר לקידום חוקרים כאלה שלעתים נחסמים במקצה המקומי. תחומי היהדות בישראל נשלטו באורח מסורתי בידי חוקרים דתיים שביקשו להצניע את המימד הזה ואחת מדרכי התגובה כנגד מי שמנסה להציג אותו בפני הציבור הרחב היא טענת אי הרצינות אי המדעיות וכו'. מתוך כך מושגת קואליציה נאה אך ריאקציונית למדי של שמרנות ושל חזות מדעית כשרה. ככלל כדאי שציבור הקוראים הישראלי יוכל לשפוט את הדברים ישירות ולא על פי מעמדו האקדמי של המחבר. |
|
||||
|
||||
סליחה אם לא הבנתי, אבל איזו טענה שלי לא כל כך נכונה? לא התיימרתי לדעת אם כן או לא חקרו את ההיבטים המיניים בדמותו של שבתאי צבי (ובוודאי שלא הזכרתי מחקרים על היבטים מיניים של הדת). כתבתי שאם לא חקרו את מיניותו של צבי, זה מפתיע, אך כפי שציינתי, בהחלט ייתכן - אני באמת לא יודע. הטענה המהותית היחידה היתה לגבי ההחלטה לכתוב ספר פופולרי המתמקד רק בפן אחד. אם זה מאמר מדעי, אז מצויין: אתה כותב לקהל המצוי בידע הקיים, וחובתך לא לחזור על הידוע אלא להתמקד בחידוש. אם זה ספר פופולרי, ההיפך הוא הנכון: עליך לתת את התמונה הרחבה, ולא להסתיר מקהלך ההדיוט את ההקשר. אם אתה לא עושה את זה, אתה מקטין את סיכוייך-שלך לכתוב ספר אפקטיבי. זו טענתי, ואני אשמח להגן עליה. כל זאת על-אחת-כמה-וכמה אם הנושא הוא סנסציוני, אבל גם אם לא. |
|
||||
|
||||
לאלון שלום אכן מפתיע ואולם ההיבט הזה לא נחקר עד עכשיו למרות שעברו עשרות שנים מזמן פרסום יצירת המופת הגדולה של שלום כעולה מכותר הספר ומכותר המשנה שלו קרי היסטוריה חדשה ובלתי מצונזרת של היסוד המיני במיסטיקה המשיחית היהודית הספר בוחר להתמקד במימד המיני המימד המיני לגיטימי בדיוק כמו כל מימד אחר וכשם שניתן היה בהחלט לכתוב על השבתאות מן המימד הכלכלי או מן ההיבט המטאפיזי כך יש מקום לכתוב גם על ההיבט הסקסואלי אין כמובן כל מניעה שמחברים אחרים יבחרו להתרכז באספקט זה או אחר של התופעה סביר להניח שאדם שיבחר לכתוב על המימד הכלכלי בהבנת השבתאות לא יתקל בביקורת שתטען מדוע בחרת לכתוב רק על כך לעומת זאת עובדה היא שכאשר ספר יוצא והוא מבקש להתמקד ברצינות ובהרחבה באספקט המיני טוענים נגדו מיד כי כל מבוקשו סנסציוני ורייטינגי המין מהווה חלק מהותי מן החוויה האנושית ומהותי לא פחות מן התופעה המיסטית והמשיחית ביהדות הנסיון לטעון כנגד ספר מדוע הוא מתרכז במימד זה בלבד מהווה חלק מטענת ריאקציה שמרנית והוא עשוי לענות על שאלתך הקודמת; כיצד זה לא עמדו על עניין זה עד כה התשובה - העניין צונזר והודחק הכתבים נשרפו והועלמו הפרשה הושתקה לעתים גם באלימות ובאיומי רצח והיו לא מעט גורמים ואינטרסים שהדחקה וצנזורה כזאת שירתו את מטרתם חבל שבמאה העשרים ואחת מגמות כאלה של הדחקת הנושא עדיין תקפות כל כך במציאות התרבותית הישראלית הנאורה לכאורה |
|
||||
|
||||
עוצמות השיעבודים של הזכר לייצריו (הרבים - שכולם בעיני רעים לטבע ולאנושות) נראים לי גדולים. הדבר היחידי שהתקדם, אבולוציונית אצל הזכר הוא הדעת/השכל שמופעלים/מופרעים לרעה. כי פיזית, ביולוגית, רוחנית, נפשית ומוסרית - אבולוציונית הזכר עדיין בעבר הרחוק מאד (מאד). רק גברים מבינים ,בעניין המין, זה את זה. וחבל שדווקא "עבדי הייצר" מנהלים (בכוח ייצר השליטה) את העולם. וגברים "יודעים את נפש בהמתם" תרתי משמע. הטסטוסטרון מעביר אותם על "דעתם" כאשה לא הייתי נותנת לעניין המיני משקל יחודי אלא כחלק מצבר רב של גורמים שיחד נתנו עזרה בדחיפה לכיוון התנהלות זה או אחר. או שהצבר הרב של גורמים מספיק -יחד להוביל לכיוון זה או אחר. נשים עוברות טראומות של כאבים באזור המין (לידה, מילה) והן לא משנעות בגלל זה את כיוון העולם ממסלולו). הגורמים הרעים העיקריים שמשנים/מפריעים את חייה של אשה הם דווקא פשעים התערבות הגברים החצופה בחייה ובענייניה של האשה ומוסר כפול נגדן (בשם סוגי הדת/ות שהמציאו הגברים ) או חולשתן הפיזית בעולם הרע של התקופה הפטריארכלית הזו שהביאה לעולם רק רוע ורשע. |
|
||||
|
||||
להדר שלום המיסטיקה המשיחית היהודית בשלבים שונים שלה כבר לפני השבתאות ולבטח שבשלב השבתאי מבוססת על ההנחה שהגאולה תלויה ב'זיווג הקדוש' ושזיווג זה תלוי ביכולתו של המשיח. לפיכך המימד הפסיכוסקסואלי והמימד הפאלי בהוויתו של גואל זה מהותיים לבשורה המשיחית בגרסתה המיסטית והשבתאית. הם מהותיים לבשורה זו - לא משום שכך החלטתי משיקולי רייטנג סנסציוני, אלא משום שזה לב לבה של המיסטיקה המשיחית בגרסה המסוימת הזאת. ואולם למען הדיון ברמה הכללית והרחבה ביותר הבה נתאר מקרה של ספר שנכתב בעניינה של גבורה היסטורית או אפילו אשה שאינה בגדר גיבורה היסטורית אלא דמות רגילה בתכלית. והנה המחבר מגיע למסקנה כי הדמות המרכזית בספרו ולצורך הדוגמא נניח כי מדובר בספר שהוא בלתי בדיוני נאנסה בילדותה בסביבות גיל חמש או שש. האם המחבר צריך להדחיק ולצנזר את העניין הזה רק משום שפעולה כזאת תבטיח אותו מביקורת העלולה לטעון כי ספרו סנסציוני ורודף רייטינג? אם אכן כן ואם נאמץ כלל זה גם במישורים אחרים של השיח הציבורי, אזי נגיע למצב שבו כל דאלים גבר, שהרי כנגד כל תביעה בעניין אונס של קטין, או אשה, או של כל קורבן אחר יטען החשוד כי מדובר בטענה סנסציונית שכל תכליתה השגת רייטינג, תביעת פיצויים גבוהה ופרסומת לעורכי הדין. מציאות חברתית שבה לא ניתן להעלות טענת אונס משום שאונס הוא סיפור סנסציוני פירושה מציאות של ניצול והשתקה מינית. מכאן הדרך לסדום ועמורה אינה רחוקה כלל. ואם לא ניתן לטעון שגיבור היסטורי זכרי נאנס ושחוויה טראומתית זו השפיעה על אישיותו - אזי מדוע ניתן לאפשר טענות אונס בהווה ביחס לילדים ולנשים? כדאי אפוא להבחין בין "טיפול סנסציוני" בנושא לבין נושא או סיפור שאכן מכילים דבר מה מרעיש. |
|
||||
|
||||
אלי, כנראה שלא הובנתי נכונה. ציינתי שלא קראתי את הספר, אלא רק את הביקורת של אלי (אשד). הבעיה שהעליתי היתה כללית, ולאו דווקא התייחסה לפגם בספרך (שאותו, כאמור, טרם קראתי). הבעיה שלי היא לא עם העלאת נושאים מיניים. אני, פשוט, נוטה לראות תופעות כמו שבתאות במשקפיים חברתיים ולא במשקפיים פרוידיאנים. אין לי ויכוח עם העובדות בספר, כי אני פשוט לא מכירה אותן היטב כמוך, ואני מוכנה בשמחה להניח שכל מה שכתוב בספר הוא אמת לאמיתה. עם זאת, קשה לי לייחס תופעות חברתיות המוניות כמו שבתאות לאירועים מתחום הפסיכואנליזה של היחיד. |
|
||||
|
||||
ואגב, אלי, אני מסכימה אתך לחלוטין שאין שום הבדל בין גבר שנאנס ובין אשה שנאנסה, וכמובן שאונס הוא מציאות עגומה שלא צריך להשתיקה בשום נסיבות. אני האחרונה שתטען אחרת. חבל שאתה מוציא את דבריי מהקשרם ומייחס לי השקפות פרימיטיביות ומגוחכות שאין בינן ובין הביקורת שלי ולא כלום. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהבעיה בספר של שי היא שהוא ספוקלטיבי. אי אפשר לבסס מסקנות מרחיקות לכת כשלו על החומר הדל שיש לנו. הוא בנה מגדלים פורחים באוויר. אין רע בכתיבת ספרות, הבעיה היא בספרות המתחזה לאקדמאית. עוד נקודה - אלי, אני מעריץ גדול של מאמריך (בזמנו שלחתי מכתב מחאה ליאיר לפיד בגין דברי זלזול שהשמיע כלפי בחירתך כסופר השנה). קראתי לאחרונה ברשת מאמר שלך על ספרות השוליים שסביב מסע בין כוכבים. מחית שם נגד ההומוסקסואליזציה של כל קשר קירבה בין גברים, והדברים תקפים ביתר שאת לגבי היחסים בין שבתאי צבי לבין נתן העזתי, כפי שמתאר אותם אלי שי. |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד לאלי אשד, מה זאת השטות הזאת שהוא נבחר לסופר השנה? מי בכלל בחר אותו? חיפשתי בגוגל ומצאתי שזה רק במעריב. עיתונאי שקוראים לו אירי ריקין באמת בחר את מר אשד לסופר השנה, אז מה? זה כבר נקרא סופר השנה, כי איזה ריקין ממעריב שאף אחד לא שמע עליו החליט שאשד הוא סופר השנה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אירי ריקין הוא דווקא מבקר ספרות ידוע (ואף מרצה לפילוסופיה). אבל גם בעיניי, בחירה צריך לבחון לפי הגיוניותה ולא לפי טיבו של הבוחר. עליי, למשל, לא שמעו רבים, ובכל אופן זה יהיה מוצדק לחלוטין אם אבחר אותך לגס הרוח של השבוע. |
|
||||
|
||||
אתה בטוח שהגעת למקום הנכון? האם לא ראוי היה יותר לגשת לאתר העיתון בו פורסמה הידיעה במקור ולהגיב שם, בין חבריך לסגנון? |
|
||||
|
||||
הויכוח אם מגיע או לא מגיע לי פרס סופר השנה הוא תמיד אקטואלי ורלבנטי ובמיוחד עכשיו כאשר עומד להתפרסם ספר נוסף שלי ביחד עם אורי פינק אבל אני מציע להמשיך אותו כאן : דיון 1035 במסגרת הדיון על הספר "מטרזן ועד זבנג " ולא כאן . רק לתועלת מי שאינו יודע על מה המדובר אציין שיאיר לפיד הביע זעם מדוע כותב שורות אלה זכה בתואר סופר השנה ולא אנשים המוכרים היטב לכל שכבר זכו כמה וכמה פעמים בתואר זה כמו עמוס עוז או א. ב. יהושע או לחילופין מישהו מהברנז'ה הקרובה לו כמו עירית לינור. |
|
||||
|
||||
נחפזתי. בכל אופן, אני שמח שדברי האלמוני לא הזיזו לך. הכותרת, בחסות ערן (תגובה 41093). |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהכותרת היא דווקא בחסות דוב'לה גליקמן מ''זהו-זה'' |
|
||||
|
||||
ויצויין רק שמדובר ב''תואר'' שהוענק לך במסגרת כתבת סיכום במוסף התרבות של מעריב, ולא באיזה תחרות או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
דובי, מה קרה בינך לבין אשד ? או שאתה סתם עושה פארודיה על קנאת סופרים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אצל דובי. יותר קשה להמציא עלילות מעניינות, מאשר לסכם חומר באופן שטחי. לסכם יודע כל סטודנט שנה א. |
|
||||
|
||||
תבצע אתה את כל התחקירים שאלי מבצע, ואז תחליט אם זו עבודה קלה. |
|
||||
|
||||
תנסה להמציא סיפור מקורי ומעניין יש מאין, ואז תחליט מה יותר קשה. |
|
||||
|
||||
תן לי כתובת דוא''ל, ואענה לך. זה לא צריך להופיע פה. |
|
||||
|
||||
אולי אפשר מיילינג ליסט? |
|
||||
|
||||
ליוהנתן שלום תודה על התגובה ואולם כדאי שתקרא ישירות בספר בטרם תקבע כי אתה מניח כי הספר הוא ספקולטיבי יתכן עד מאוד כי תגלה בהמשך שתגובה כזו היא ספקולטיבית להבדיל ממבקרי הספר שלא טרחו לקרוא 520 עמ' קראתי היטב עשרות תעודות וספרים בנושא החומר כלל אינו דל והמגדלים ממילא גם אינם פורחים העובדה שהספר עיוני וספרותי כאחד אין פירושה שהעיון בו אינו מבוסס על מחקר או שהספרות שבו אינה בגדר ספרות יפה רשאי מחבר לכתוב במקצה מוגדר של ספרות בדיונית ורשאי מחבר אחר לכתוב במקצה מוגדר שני של מחקר ובאותה מידה ניתן לכתוב יצירה המשלבת את שני המישורים הללו יצירת המופת הגדולה של גרשם שלום מהווה לא רק מחקר מדויק אלא גם אחד הרומאנים ההיסטוריים החשובים שיצאו לאור בישראל במאה שעברה ובכך היא אוצרת גם הישג ספרותי בלתי מבוטל שלא שמו לב אליו מטבעו של המאדיום הכתוב שהוא יצירתי ומטבעם של דברים יצירתיים שהם אינם מחוייבים למסגרות כאלו או אחרות זה טבעם החופשי המקורי והרנסנסי של המקצועות ההומניסטיים העובדה שהתרגלנו ליצירות חד-מימדיות וחד-ערוציות אינה בהכרח סימן מובהק לנארותה של תרבות אלא רק לנכונותה להכפיף עצמה לסכמטיזציה ולמגירות |
|
||||
|
||||
ראשית, אני מבקש סליחה. אם הייתי יודע שאתה תקרא את התגובה שלי לא הייתי מעז להגיב על סמך עלעול שטחי בספר. באמת לא קראתי אותו בשלמות וברצף. שנית, האם קורא הספר יכול להבין איזה חלק הוא ספרותי, ואיזה חלק הוא פרי מחקר ? |
|
||||
|
||||
לאלי שלום תודה על ההתעניינות בספר ועל ההתעמקות בנושא הגיע לדעתי הזמן לערוך הבחנה חד-משמעית בין הוראות שונות של המילה 'סנסציוני' ואסביר למה הכוונה המציאות היא שדה המאורעות המורכב מצירופים של זמן-מקום שבו מתרחשים מקרים בעלי מימד מרעיש בעליל. המעשים הללו עשויים להתרחש בהקשרים שונים לחלוטין, אנחנו רשאים לייחס להם משמעויות ומשקל שונים על פי גישתנו אבל אין ספק כלל שמעשים מרעישים ממש חלקם קיצוניים ביזאריים פאתולוגיים בלתי מוסריים וכו' אכן מתרחשים במציאות. כך למשל אנשים נאנסים במציאות האמיתית הנסקרת ברמה חדשותית משפטית משטרתית קרימינלית ואנשים אחרים רוצחים ונרצחים - לא בבדיון של רומאן פאנטסטי אלא במציאות עצמה. אדם שנשא עד לא מזמן במשרת ההנהגה הראשית בעולם המערבי הואשם בביצוע מעשים מיניים מסוימים בחדר הסגול בבית הלבן ולמרות שעוזריו טענו בתחילה כי להד"ם וכי מדובר ב"האשמות סנסציוניות" של רודפי רייטינג והאיש הזה שנראה כבעל רמת אמינות גבוהה למדי הכחיש זאת באומרו כזכור I DIDN'T HAVE SEX WITH THAT WOMAN והנה העניין נבדק ואושר מעבר לכל ספק אפשרי ונודעו לו השפעות מרחיקות לכת על הפוליטיקה האמריקנית.אפשר למצוא דוגמאות ממישורי מציאות אחרים בתכלית שכלל אינם ברי השוואה ואפשר להביא אותם פה רק כדי להמחיש את הטענה הבסיסית הפשוטה שדברים מרעישים, לעתים גם מזעזעים, מאוד אכן מתרחשים במציאות. אם אדם היה כותב בעיצומה של תנופת האופטימיות מן הקידמה האירופאית כי בעוד דורות ספורים עתידה יבשת זו להתדרדר לתהומות מפלצתיים, היה לבטח מואשם בחזיונות מופרעים ובגישה חשוכה. או להבדיל אם אדם היה מפרסם בישראל בעיצומה של האופוריה מהסכמי השלום כי מציאות שבה חלקי נוסעים תמימים באוטובוס יאספו כמעט כדבר שבשיגרה מעל גגות ושלטים ברחובות ישראל היו מאשימים אותו בנבואת פורענות מוטרפת ובהפחדת האוכלוסיה. אין כמדומה מחלוקת על כך שהמציאות אכן מכילה דברים מרעישים מאוד, חלקם במקצה המיני, חלקם בתחומי חיים אחרים. השאלה היא האם אנחנו אמורים להתעלם מן הדברים הללו ולהדחיק אותם רק משום שאם אכן נתעד ונתאר אותם בדיוק פרטני (לא בבדיון וגם לא במקצה עתונאי שוטף) עלול קורא קצר דעת מסוים לטעון כי אנחנו למעשה סנסציוניים וכל כוונתנו למשוך רייטינג? התשובה לדעתי - ממש לא! אם דבר מה מרעיש מזעזע ביזארי סוטה קיצוני פאתולוגי בלתי מוסרי נורא אכן קורה במציאות החובה שלנו ככותבים היא להתייחס אליו ולנסות להבינו או לפחות להקדיש לו תשומת לב מסוימת האחריות של הקוראים היא לעשות את ההבחנה בין מישור סנסציוני המתרחש במציאות לבין טיפול סנסציוני בדבר שבמציאות הוא אכן מרעיש או שהוצג כמרעיש בתודעת האנשים שחוו אותו טיפול סנסציוני שכל תכליתו השגת רייטינג מאופיין בהגזמה בחוסר דיוק, בעיוות הנתונים ובהגשה שטוחה ומרושלת מחבר המעוניין ללכת בדרך הזאת לא יוציא בהוצאה מסחרית ספר בהיקף של למעלה מ - 500 עמ', מגובה במאות הערות, במפתח מפורט בן עשרות ערכים, ברשימה בבליוגרפית, בתעודות היסטוריות שחלקן מובא בשפת המקורות הקשה להבנה ובמחקר של שנים באוניברסיטה ומחוצה לה. ואולם הטענה הסנסציונית והרייטינגית שהוטחה בספר יצאה מעטו של מבקר שכלל לא טרח לקרוא את הספר כלומר אדם שדרך הטיפול שלו בספר היתה בלתי אתית בעליל ולכן גם סנסציונית ממש במשמעות רשלנית חפוזה - אצה רצה לספר לחבר'ה. כל מי שמכיר ולו גם היכרות שטחית את הסיפור השבתאי ההיסטורי מחויב להבין שהדרמה של השבתאות היתה בזמן ההווה ההיסטורי שלה בעלת מימד סנסציוני בולט כלומר מרעיש מטיל מבולקת תודעה, אנארכי. שלום הבין זאת היטב שהרי שיבץ ביצירת המופת הגדולה שלו ציטוטים ישירים ואילוסטרטיביים מכתבי חדשות מצוירים שהיוו למעשה נקודות ציון חלוציות בתולדות העיתונאות והמאגזיניות האירופאית. צריך להבין שהשבתאות היתה סיפור סנסציוני מובהק שכן היא הכילה במקור, בזמן ההווה ההיסטורי שלה את כל המאפיינים של סיפור מרעיש - אדם הטוען למלוכה עולמית, ספק מטורף, ספק שרלטן, נישא לפרוצה, הופך ממלך היהודים למשרת השולטאן. הבשורה השבתאית התפשטה בעולם במהירות מדהימה בתקופה נטולת אמצעי תקשורת מתקדמים מכוח היותה סיפור מרעיש, שובה לב, דראמטי, מתפשט כאש. יתרה מזאת עיון בספרות הפולמוס האנטי-שבתאית האורתודוכסית של הרבנות האדוקה, הקיצונית לכאורה בשמרנותה, מגלה שהאנשים הללו חוו את השבתאות כתופעה סנסציונית מרעישה עד כדי היסטריה וציד מכשפות פנים-יהודי. אלה הנתונים הבסיסיים ביותר של הסיפור. ועכשיו אפשר לכתוב אותם משעמם ובכך לצנזר אותם ולזכות אולי בהילה מדעית שכל קשר בינה לבין המציאות מוטעה בהחלט. ואפשר להכיר בהם ולנסות לכתוב אותם מעניין ומדויק ולהתרחק ככל שניתן מטיפול שטחי ורשלני בנושא ומקוראים שמתקשים לקרוא משום שהם אמונים על רייטינג ועל התוויות חפוזות וסנסצניוניות במובן המרושל של המילה. |
|
||||
|
||||
החדר הסגלגל (אובלי), ולא הסגול. |
|
||||
|
||||
להדר שלום תודה על ההתעניינות בנושא ובספר ועל ההשוואה לסטפן צוויג הצעתי עם זאת היא לקרוא ישירות את הספר עצמו כי קשה למדי לדון בו ברצינות בלי לעשות כן מכל מקום הספר אינו מקבל אפילו את עצם המינוח השגור ''משיחי השקר'' או ''משיח השקר'' ביחס לשבתי צבי או בכלל (נא עייני במאמר 'נאדה נאדה על אמיתותו של משיח המוחזק כשקרי' שיצא בספר קודם בהוצאת ידיעות אחרונות שכותרו מלחמת גוג ומגוג). במקביל הספר אינו מסתמך על דציפלינה קיימת ומתוך כך גם רחוק מלהוות טקסט פסיכואנליטי, הגם שיש נקודות השקה מסוימות בין נקודת ההסתכלות המפותחת בו לבין ההדגש הפריודיאני הכללי על מיניות והקשרים נפשיים. במקביל קיימת כמובן קרבה רבה מאוד בין הפרספקטיבה המפותחת בספר לבין מה שמכונה 'אסכולת ירושלים' או 'אסכולת שלום' בהבנת המיסטיקה היהודית. ואולם כאמור זהו במודע לא חיבור פרוידאני אדוק ובדרך כלל הוא אינו מסתמך כלל על המרחב הטרמינולוגי של הפסיכואנליזה. (הזהוי החפוז בין הספר לבין גישה פרוידאנית נעשה בידי מבקר שיכולתו לקרוא טקסט בן למעלה ממאה עמ' היא קלושה עד בלתי קיימת) יתרה מזאת אחת התיזות המונחות מאחורי הקלעים של הספר היא שהמיסטיקה היהודית מהווה מאגר תובנות נפשיות שהן בעלות תקפות משמעותית הרבה יותר ביחס להבנת התרבות היהודית וחיי הנפש של האנשים שהתפתחותם קשורה בתרבות הזאת ובאותה מידה ניתן לפתח על בסיס המיסטיקה היהודית תובנות פענוח נפשיות שתקפותן גם מעבר לתחומים של התרבות היהודית והן אינן נופלות ביכולת הפענוח שלהן ובשדות המשמעות הכלולים בהן מתסביך אדיפוס למשל או מכל אלתור פרוידאני על המיתולוגיה היוונית ויתרה מזאת פרויד ויונג עצמם איש איש בדרכו ועל פי שיטתו הם בחזקת פיתוחים מודרניים של תובנות פסיכולוגיות שבבסיסן עומדות השפעות מודעות ובלתי מודעות של תורות סוד יהודיות שעברו אל פרויד דרך אילנות המשפחה שלו ואל יונג דרך הגנוסטיקה והקבלה הנוצרית. אחת התופעות הבולטות בתרבות הישראלית החדשה היא הצורך ההסכמי השגור להצניח על התרבות היהודית דגמים ותבניות הנטולות מתוך דיציפלינות שליטות בציביליזציה המערבית. הספר לעומת זאת מנסה לפענח את השבתאות מתוך החוויה השבתאית ומתוך הרמה הפרסונלית והאינטימית ביותר של האיש שעל שמו היא נקראה. התיאוריה שמפותחת בספר מגבשת תפישה חדשה - פסיכוסקסואלית ופאלית ביחס למיסטיקה המשיחית ביהדות ובמרכזה פענוח שנקרא 'צופנת המכווה' להבנת אישיותו של שבתי צבי. מכל מקום כדאי אולי לקרוא במקור את משיח של גילוי עריות ולקיים דיון הרבה יותר נקודתי. |
|
||||
|
||||
מה היה הצידוק הדתי לפריצת הגדרות בכלל ובנושא המין בפרט? האם החטא הפך להיות רצוי בגלל שהוא חטא או שמא נחשב כמעשה חיובי? האם השבתאות רואה את החוטא כעושה רצון הבורא, מפני שממילא כל המעשים שנעשים בעולם לא היו נעשים, אלמלא רצה בכך הבורא? שים לב שכל ההסברים על חולשותיו האישיות של שבתאי צבי אינם מסבירים כיצד רבים וצדיקים מימנו הושפעו והלכו בדרכיו. לכן, פחות מעניין אותי האיש ויותר מעניינת התופעה. |
|
||||
|
||||
הצידוק הדתי לפריצת הגדרות היא בכך שעל מנת להגיע לגבהים הגדולים ביותר על המשיח ועל ההולכים אחריו להגיע לתחילה לתהומות העמוקים ביותר . "מצווה באה בעבירה " כפי שהם היגדירו זאת. וכך הם הצדיקו את התאסלמותו ואת מעשי האורגיות המיניות וכו'. לאורגיות ולמעשי גילויי העריות כבר הייתה להם הצדקה מכתבי האר"י הקדוש וספר הזוהר וכתבי המקובלים . שם יש תיאורים מפורטים על מעשים שבינו לבינה שנעשים בין הספירות השונות שהם כמסתבר אחים ואחיות והורים וילדים. אותם מקובלים קדמונים התייחסו כנראה לתיאורים אלה של גילויי עריות בין כוחות שמימיים רק כ"סמליים" שמיועדים רק לעיני ציבור מצומצם של יודעי ח"ן. . אבל אם יש משהו שלמדנו מתולדות הדתות אז זה זה: כאשר מישהו יעלה רעיון אטרקטיבי וגם קיצוני ביותר , ובמיוחד קיצוני ביותר ,גם אם רק כ"סמלי" תמיד ימצא לבסוף מישהו שיתיחס לאותו הרעיון כאמת לאמיתה וינסה לחקותו ולישמו בחיים באמיתיים. |
|
||||
|
||||
הרחב נא בעניין "מצווה הבאה בעברה". אני יודעת שזו היתה משנתו של פרנק: "גאולה (או כיבוש העיר) דרך הביבים". גם אצל פנחס שדה מוזכר רעיון זה. * שאלה: האם יש ספר בעברית (עלילתי או תיעודי) על יעקב פרנק, על בתו, אווה, ועל חסידיהם? |
|
||||
|
||||
יש את הספר של רועי רוזן לגבי ז'וסטין פרנק, צאצאיתו הפיקטיבית של יעקב פרנק. ז'וסטין פרנק האחרת: http://stage.co.il/Stories/87108 מותה המסתורי של ז'וסטין פרנק: http://bananot.com/articles/599 |
|
||||
|
||||
בעברית הופיעו בשנים האחרונות כמה רומאנים היסטוריים על פראנק ובתו אווה וחסידיהם מה שמראה על עניין גובר בנושא. שניים מהם הופיעו ב-1995 . האחד הוא "נר בצהריים " של יורם בר שמוצג כספר זכרונות של מאמין בפרנק. השני הוא "ספר תהילת הגבירה " של עודד בארי שעוסק במיוחד בבתו של פרנק . כן יצא לאור ב-1998 הספר "סקסופון " של ניצה ק"ן שעוסק באישה שהיא גילגול מודרני של אווה פרנק והספר מדלג בין ישראל המודרנית לתקופת פרנק. כל הספריםה אלה שמים דגש על הסקסואליות הטמונה במשנה הפרנקיסטית . ניצה ק"ן הנ"ל חיברה גם את הספר "איילת אהבים" שטוען שאישתו של משה דה ליאון עורך הזוהר כנראה גם ל הייתה יד בככתיבת הספר. וחוץ מזה עוד יצירות רלבנטיות על השבתאות וספיחיה הם "השטן הגורי " של בשביס זינגר , ו"בקץ הימים " של חיים הזז שכל אחת מהן מתארת בצורה מופלאה את הפסיכוזות הדתיות והמיניות שהיו קשורות לשבתאות . נזכיר גם את ספריו השונים של בנימין שבילי שעוסק רבות בנושא זה. |
|
||||
|
||||
פנחס שדה היה סופר חובב מיסטיקה שהתעסק גם בסיאנסים ספיריטואליסטים ובעוד דברים ביזאריים רבים אחרים. אבל כתיבתו הייתה עוד יותר חוצנית ומגוונת ממה שרוב הציבור של קוראיו ידע וממה שרצה שידעו . ביו השאר הוא היה הכותב המוכשר והפורה ביותר של סיפורי קומיקס בשפה העברית . ועל כך ראו : הוא אפילו חיבר ספר בשם "טרזן ותעלומת האטום ". ראו : אתר שלם על פנחס שדה יש כאן : ובלוג המורכב מיצירותיו : |
|
||||
|
||||
התיישבתי במרכז חנות הספרים יש שם 4 כורסאות ובזמן שרעייתי קנתה מחברות לילדה, אני הייתי מרותק לספר מעניין, צרוף מקרים, זה היה הספר היחיד שהושיב אותי- למרות שראיתי רבים על המדף. מה להגיד, לפני התוכן ,התרשמתי במיוחד מקטע מילות התודה תודה מקורית.. שח ירושלים wap יעו"ל יורדים עולים |
|
||||
|
||||
מעניין ומחכים, אבל הספר עצמו כתוב בצורה קשה מאוד לקריאה - מבולבלת ומלאת חזרות וסטיות מהעניין העיקרי (למשל, כל הנושא של חיים באר), והוא היה זקוק לעריכה מקיפה ומעמיקה כדי שיהיה ראוי לקריאה. |
|
||||
|
||||
נא עייני ביקורתו של אדם ברוך במדורו שישי בעיתון מעריב שבו ציון פעמיים בניסוחים שונים כי הספר הוא בבחינת ספר קריאה הראוי לכל קורא נכון שהנושא עצמו אינו פשוט ונכון גם כי הספר במובהק ובמודע יצא לאור על פי הנוסח המקורי של המחבר להבדיל מספרים רבים שעוברים עריכות כבדות ומתוך כך הקורא מקבל דבר מה שהקשר בינו לבין המוצר המקורי רופף כותר המשנה של הספר מתחייב להיסטוריה בלתי מצונזרת ומתוך כך גם לא משוכתבת הסיפור הקשור בחיים באר מבוסס על דמותו של המקובל הבגדאדי פתייה מי שביצע גירוש דיבוקים לרוחו של שבתי צבי הסטיות הם חלק מהעניין שהרי השבתאות הואשמה בעצמה בסטייה |
|
||||
|
||||
כל אחד צריך עורך. מי שמתיימר להוציא ספר נטול עריכה, או אפילו מאמר נטול עריכה, הוא בד''כ מי שחושב שהוא כזה מושלם שאסור שיד עורך תיגע ביצירתו. כמעט תמיד הוא טועה. |
|
||||
|
||||
אלי, שלום. אני קוראת המון תגובות שלך באתר הזה בימים האחרונים, והיה חשוב לי לומר משהו על הקשר בין סופר לספר. ברגע שספר יוצא לאור, הוא הופך להיות נחלת הציבור. הוא עדיין, כמובן, ספרו של הסופר, אבל כמו ילד שצריך לתת לו להסתובב לבד, צריך לקחת בחשבון שליצירה המוגמרת יש חיים משלה. מטבע הדברים, העולם הוא פלורליסטי. יש אנשים שיאהבו את הספר שלך מאוד, יש אנשים שמאוד לא יאהבו אותו, ויש אנשים שיהיו אדישים אליו. כמו *לכל* ספר או שיר או יצירה אחרת. למה אתה מרגיש כזה צורך להתגונן? אז מה אם לאנשים יש מה להגיד? יכול להיות שהביקורת לא מוצדקת, ואז מה אכפת לך? אז אנשים מדברים שטויות באינטרנט, אז מה? ואם הביקורת מוצדקת (וגם זה יכול להיות, אפילו בחלקה), אולי המאמץ הזה להתגונן בלי הרף מפני אנשים באינטרנט שאתה כלל לא מכיר, מונע ממך לקבל את הביקורת בצורה בונה ולהשתפר כאדם וכסופר? כשאיש אקדמיה כותב מאמר והמאמר נדחה, כשמחזה או יצירה מוסיקלית נדחים בבוז, אפש לעשות עם זה מה שרוצים. כמה פעמים קראת על מלחין או מחזאי או כוריאוגרף מתראיין בעיתון ומוחה ברעש גדול נגד הקהל על שהעיז לא לאהוב את יצירתו? זה מזכיר לי את הציורים המופשטים שלידם כתוב טקסט של האמן שמסביר אותם ובלי הטקסט אי אפשר בכלל להנות מהציור. אז מילא בציור, שמדבר בשפת האמנות, אבל בספר? הספר דיבר בשמך. עכשיו ה"ילד" שלך בעולם הרחב. תן לאנשים להתרשם ממנו בעצמם. אין טעם ללוות מוצר שנועד להיקרא - כדיאלוג בפני עצמו בין הקורא לספר - בפרשנות בלתי פוסקת בגוף הסרט. אני לא מנסה חלילה להניא אותך מלהגיב, אלא להביא אותך לחשוב אם ההגנה הנמרצת שלך על הספר נחוצה, או מועילה, או לעניין בכלל. אם הספר טוב ואיכותי, הוא יסתדר בעצמו, גם בלעדיך. |
|
||||
|
||||
בעיקרון את צודקת. אבל אני חושב שאלי מרגיש ששוחטים לו את הספר עוד לפני שקראו אותו. בכל התשובות שלו הוא מדגיש שצריך לקרוא את הספר לפני שמחווים עליו דעה. ובזה הוא צודק. |
|
||||
|
||||
עם זה גם אני מסכימה. צריך להיזהר מאוד כשחורצים משפט על ספר בלי לקרוא אותו. אז את מה שכתבתי צריך באמת לקחת בערבון מוגבל. |
|
||||
|
||||
בעיניי זה דווקא יפה שהוא טורח להגיב ועושה זאת תחת שמו. לא הרבה סופרים עושים את זה באינטרנט. מה עוד שהוא הצביע בצדק על כך שמבקרי הספר (ביניהם אני) לא טרחו לקרוא אותו מתחילה ועד סוף. ויכוח הוא דבר שהוא טוב תמיד, כשהוא אינטליגנטי ולא קנטרני. בדרך כלל קשה מאוד לשכנע את הצד השני לוויכוח, או לפחות לגרום לו להודות בכך ששוכנע. אבל יש הרבה צופים פסיביים שקוראים את הויכוח מעמדה נייטרלית, והטענות שמועלות בהחלט משפיעות על עמדתם. |
|
||||
|
||||
המציאות היא דיאלוגית: "אין ויאן" הסיניים. עד שהתגבשה פילוסופיה דיאלוגית במאה ה-19, הבין זאת טוב מאחרים אפלטון ולכן את הפילוסופיה שלו ניסח בדיאלוגים. היהדות עומדת על דיאלוג בין המאמינים לה'. דקרט כתב שקריאת ספר היא למעשה דיאלוג עם המחבר. אם המחבר מוכן לקיים דיאלוג עם קוראיו - אין טוב מזה. שבתאי צבי מעניין אותי וכך הגעתי למאמר ולדיון ארבע שנים לאחר שהתחיל ואני מקיים איתו דיאלוג שהרי ספק אם קוראי המאמר יגיבו. לשבתאי צבי היה דיאלוג עם טבח חמלניצקי באוקראינה. לכל היהודים אז היה דיאלוג עם הטבח. לשבתאי צבי היה פתרון ציוני אלא שהיהודים לא היו אז בשלים לפתרון הציוני ולכן הוא התקבע בזכרון הלאומי היהודי כנביא שקר. לאמיתו של דבר הוא היה נביא אמת שכדי לקרב את הגאולה בחר באמצעים סנסציוניים להכשיר את הלבבות. אמצעים אלה הכשילו אותו. |
|
||||
|
||||
הדבר שהפריע לי ביותר בקריאת הספר הוא החזרה האינסופית על אותם רעיונות באותן המלים בדיוק, בכל הקשר אפשרי. תשומת לב נאותה יותר לסגנון וצורת הכתיבה היתה עשויה לקצר את הדברים ולאפשר להם השפעה רבה יותר. |
|
||||
|
||||
התגובה שלך קצרה - להבדיל מהספר, אבל בעבור קורא שלא קרא את הספר היא בלתי ברורה וגם זקוקה לעריכה. למה בדיוק כוונתך בעניין "הנושא של חיים באר?" האם באר הוא נושא בספר ומדוע אינו קשור? האם אין חשש שספרים ערוכים הם ספרים משוכתבים? ושספרים משוכתבים הם גם ספרים מצונזרים? האם דעתך נוחה מרמת העריכה של התנך למשל? אם כן האם אין בו חזרות אם לא האם לא היית מכריזה עליו בלתי ראוי לקריאה? ומה עם ספר הזוהר לדוגמא? הרי הוא מלא חזיונות המבלבלים עד היום את המעיינים בו והאם שמת לב לעובדה המשונה שאפילו שירים ופזמונים קצרים שלא לדבר על יצירות אפיות גדולות מלאים חזרות |
|
||||
|
||||
את התנ"ך בטח ערכו מאה פעם. האם יש חשש שספרים ערוכים הם ספרים משוכתבים/מצונזרים? ובכן, אם הספר ממילא יוצא בהוצאה עצמית, מוזר שאין אף אדם בעולם שהמחבר סומך עליו בנושא עבודת העריכה, אפילו אם מדובר במתן הערות לא מחייבות. לי זה מזכיר מישהו שיוצא מהבית אחרי ארוחת בוקר בלי לדעת אם יש לו שאריות ביצה על הפרצוף, וטוען שזו אידיאולוגיה. |
|
||||
|
||||
היה נחמד לו היו עורכים גם בפעם המאה-ואחת, והיו, למשל, זורקים את המידע הגיניאולוגי לנספחים, מוסיפים אינדקם*, ושמים את התיקונים במועדם*, ודווקא את המקור הבעייתי בהערות שוליים. ואם כבר הערות שוליים, אז בסגנון מודרנא**. *א.3., ס ולא ם. *א.4., קרי מקומם. **מודרני |
|
||||
|
||||
למה לשים את המידע הגניאולוגי בנספחים? התנ"ך נכתב כספר היסטוריה בראש ובראשונה, ולא כספרות יפה. ובכלל, למה להם להתאמץ לעשות אינדקס? שאחרים הזיעו ויצרו קונקורדנציה? |
|
||||
|
||||
זו טעות לומר על התנ''ך כאילו הוא נכתב. הוא נערך, ונאסף. הוא הרי אוסף של ספרים. אם נדון בספר ספציפי, בבראשית, שהוא בסופו של דבר אוסף של סיפורי-עמים ומיתולוגיה עברית, אין מקום למידע גיניאולוגי מפורט בקטעי-המעבר. נספחים, אולי תרשימים בגוף היצירה, אבל לא סתם לעצור את שטף האגדות באיזה עץ משפחה המתואר מילולית. |
|
||||
|
||||
לא יודעת, אני אוהבת את השמות האלה :-) זה הוליד את זה, וזה הוליד את זה, ושנות חייו של ההוא כך וכך... זה לא משעמם בכלל בעיני. |
|
||||
|
||||
עזבו אתכם תנ"ך. צחוקים אמיתיים זה אצל הנוצרים. הרשימה בסיגנון, שהיא הכי מצחיקה, היא זאת מהבשורה הטובה עפ"י מתתיהו מהברית החדשה (Matthew). אומרים לנו שהמשיח הוא בן דוד בן אברהם ואז פותחים ברשימת המכולת. אברהם, יצחק, יעקב, יהודה, פרץ, זרח, ידה ידה דוד, ידה ידה אלעזר, ידה יעקב, ידה יוסף. ואז צצה איזו מרים אחת, בלי קשר לרשימה, ממש לא קשורה לכלום ומשתרללת מאחורי הגב של יוסף עם רוח הקודש ומולידה אחד מה קוראים אותו ישוע. טוב שנתנו לנו רשימה שמראה שהוא בן דוד בן אברהם. מוזרים הנוצרים האלה. |
|
||||
|
||||
זה מה שמופיע בעותק המתורגם שיש לי ("תרגום עפ"י הנוסח המקובל מאת דר. אהרן זעליג גאבע"). אחר כך: MARK אצלו זה "הבשורה הטובה עפ"י מרקוס". LUKE זה "הבשורה הטובה עפ"י לוקס". JOHN - "הבשורה הטובה עפ"י יוחנן". |
|
||||
|
||||
וואלה? לי יש את "ספרי הברית החדשה, נעתקים מלשון יון ללשון עברית על ידי החכם פראפעסאר פראנץ דעליטש"... נו, שוין. |
|
||||
|
||||
עידו הרטוגזון כתב בזמנו מאמר על "משנתו הקבלית של המקובל יודה" למגזין במה: http://mag.stage.co.il/Articles/92 |
|
||||
|
||||
ביקורת על "משיח של גילוי עריות" ב"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... |
|
||||
|
||||
הספר "משיח של גילוי עריות" "היסטוריה חדשה ובלתי מצונזרת של היסוד המיני במיסטיקה המשיחית היהודית" מגיע לרדיו כחלק מסדרת "אקדמיה באלף" ברשת אלף של קול ישראל המשודרת בשעות 06.05 ו-06.30 בבוקר, מיום א' עד יום ו'. השיחות עוסקות במיגוון נושאים במדעי החברה, הרוח והטבע. במסגרת תוכנית זאת תשודר סדרת שיחות של אלי שי עם בני הנדל השיחה הראשונה - ' היסוד המיני אצל שבתאי צבי :המיסטיקה היהודית המאוחרת השקפות והשתקפויות' תשודר היום יום חמישי בשעה 6.30 בבוקר ברשת א'. הדרך הפשוטה ביותר להאזין היא באתר של הרשת באינטרנט לפי הלינק הבא; או בכל מקום בארץ לפי התדרים 1458 KHZ ו 531 KHZ חומר נוסף על הספר אפשר למצוא כאן |
|
||||
|
||||
כן שמתי לב שההוטדעה פורסמה באיור של שעה ורבע אבל קיבלתי אותה ברשת רק עכשיו . ואני מניח שיהיו שידורים חוזרים . |
|
||||
|
||||
הרמ''חל הושם בשבתאות זה נכון. אך בשום פנים ואופן לא השתייך לשבתאות. |
|
||||
|
||||
השחקן אילי גורליצקי פירסם לאחרונה את הרומן ההיסטורי "טהירו " העוסק בדיונים הקבליים והפילוסופיים והמשיחיים של חכמים יהודיים ונוצריים בהולנד של המאה ה-17 ובו מככבים הפילוסוף שפינוזה המשיח שבתאי צבי ונביאו נתן העזתי ותמונה של הצייר רמברנדט שצפונים בה סודות קבליים מסתוריים . ראו : סודות האלוהות על פי האר"י,שפינוזה ואילי גורליצקי |
|
||||
|
||||
קראתי איפשהו, מתישהו, שכמו שהוא קרא מפורשות בשם הקב''ה שבתאי צבי גם עודד, תמך ויזם אורגיות של מין אנאלי, כדי לחזק את גישת ההתרסה שלו נגד מה שמקובל מוסרי ומותר |
|
||||
|
||||
עצם העובדה שהרמח''ל היה שבתאי נוגדת את קרקע המציאות שעפרה הינו הדיו בו כתובים ספריו - ספר קנאת ה' צבאות הינו תזה מלאת זעם עצור כלפי שבתאי והשבתאות, דרכו של הרמח''ל המשלבת באופן גאוני והרמוני עד להפליא את השכלתנות המסודרת וההנהגתית של האלוהות לפי הרמב''ם עם קבלת האר''י עמוסת הבעיות בעת שאנשים חסרי נוזל מוחי הוגה בה. אינה מותירה אף מקום קצר טווח לקצה של מחשבה רופפת זו, כתביו הקבליים כמו זוהר תניינא ודבריו אודות תרין משיחין הינם חיצוניים ממנו בהחלט וכמובן שכל מי שמתיימר לכתוב על אדם בלתי נתפס זה חייב לגשת אל ספריו וקטעי יומניו וכך כתב לרבו המהר''י בסאן לשוני לא מדוייקת - עינו במקור ''אמנם דברתי על מציאות המשיחים וסדר ענינם אך לעולם לא דיברתי בקץ'' |
|
||||
|
||||
הרמח''ל ממש לא היה קשור לקבוצה טמאה זאת. רבי יהונתן למרות שנחשד, בסוף חזר בו רבי יעקב עמדין והודה שהטעו אותו אנשים רעים שרצו לסכסך. תלמד קצת. |
|
||||
|
||||
כיצד הופכים אדם שרצה לנצל את היות הסולטן מעוניין שיהודים מכל אירופה יבואו לאימפריה שלו ובהזדמנות זו יאכלסו את הארץ תהיה שיבת ציון שניה. והעניין והקשר לביטוי לימות-משיח הוא רצה לגאול את הנשים מהחסות והבעלות והשליטה והשימוש בלעדית של הגבר על חייהן ועל גופן. צבי החליט שנשים שוות בכל לגברים והן חופשיות לנהוג בגופן באופן עצמאי כמו כן יש להן זכות להתנהל בשויון כמו הגברים בבית הכנסת והחל ללמד (לעיניהם המזועזעות של השובניסטים) אותן תורה.כל היתר הם המצאה .של המתנגדים מוציאי הדיבה. הוא ואנשיו היו תמימים צדיקים גמורים ומבורים למטרתם. מעולם לא היוו איום על מתנגדיהם וחבל. אילו פגעו במתנגדים ורדפו אותם עד חורמה עם ישראל כןלו היה נשכר והיתה שיבת ציון כבר באמצע המאה ה-17. עלינו ללמוד ממקרה זה בימינו ולרדוף את הרבנים עד חורמה והרבה הרבה למעלה מזה. הגיע הזמן שנחבל את המעמד והתפקיד הזה או נשנה המון בו בשיתוף שוויוני ותחת הסמכות הנשים. וככה תושלם שליחותו של שבתאי צבי |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |