הצעת חוק לשינוי הסטטוס-קוו בעניין השבת | 831 | ||||||||
|
הצעת חוק לשינוי הסטטוס-קוו בעניין השבת | 831 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
האם זה אומר שבתי קפה וכאלה לא יאבדו את תעודת ההכשר שלהם רק כי הם פתוחים בשבת? אם לא, אז מה ההבדל? הרבה מקומות פתוחים כבר היום ולמיטב ידיעתי לא מקבלים שום קנס. |
|
||||
|
||||
1. יתכן שהם יאבדו את תעודת ההכשר שלהם, אך חוקית הם לא יעברו על החוק. 2. אולי עם חלוף הזמן הרבנות תקל בנושא פתיחה בשבת ותתן תעודות כשרות תחת הגבלות מסוימות. 3. העיקר בהצעת החוק, לפי הבנתי, הוא לא השבת אלא הרצון להגיע להסכמה רחבה אצל כלל הציבור. |
|
||||
|
||||
3. הרעיוון העיקרי הוא לא הרצון להגיע להסכמה אצל כלל הציבור אלא הסכמה אצל כלל הציבור הדתי שהציבור החילוני לא יוכל להשתמש בכוח הקניה שלו בימים בהם לא עובד הציבור הדת. מרכזי קניות אשר פתוחים ומלאים בשבת בעיקר בגלל הנוחות של יום החופש יאלצו להסגר ביום זה ואולי גם בשאר הימים כיוון שהיום הזה הוא עיקר התחרות שלהם. 2. אין ולא תהיה סיבה לרבנות להקל ולתת תעודת הכשר למקומות שעובדים בשבת - זה בערך כמו לומר אולי יבוא יום והרבנות תיתן הכשר למי שמוכר בשר וחלב. רק שבינתיים נאסור בחוק לכל יהודי לאכול בשר וחלב, למכור יהיה מותר. (פשרה לא?) 1. גם כיום הם עוברים על החוק אולם מסתבר שזה עוד חוק שרוב הציבור בארץ מצפצף עליו מגבוה ואומר למחוקקים שלו תעזבו אותי בשקט מהשטויות שלכם ותנו לי להחליט מה טוב לי. מידי פעם המחוקק פשוט שוכח מי שולח אותו לכנסת ולמה. או שאולי בגלל זה כמות המצביעים בכל פעם שלא מדובר בנושא בטחוני רק יורדת. עוד חוק כפיה במסווה של סימן שאלה (האם החילוניים באמת כל כך מטומטמים שלו יראו את הברור מכל? אני חושב שבהתאם להסכמי שמירת הכיסא התשובה תהיה כן. |
|
||||
|
||||
2. הרבנות יכולה לתת תעודות כשרות, בניגוד לדבריך. למשל הרב של קיבוץ הזורעים (עד לפני שנתיים, כיום הוא רב במקום אחר), נתן הכשר למסעדה בצומת גולני (אני חושב של מקדולנד) שפתחה שעריה בשבת. התעודה הוסרה בימי השבת ונתלתה בשאר ימי השבוע. כך שמעתי. אולי מישהו שמכיר את המקרה מקרוב יוכל להוסיף מה היה הסיכום בין המסעדה לרב שהתיר מבחינה הלכתית לעשות זאת. |
|
||||
|
||||
אני לא מכיר את המקרה, אך באותו איזור, לפני 3 שנים: המסעדה "תרנגול בכפפות" בגינוסר פתוחה בשבת, עם תעודת הכשר של הרב של עמק הירדן. עקרונית, אין בעיה להיות פתוחים וכשרים (כמו בתי מלון). הבעיה היא - צריך נוכחות משגיח, ואסור לחלל שבת, כדי לקבל תעודה. |
|
||||
|
||||
ההגדרה היא פשוטה. או שהמקום יכול לקבל תעודה או שלא. במידה וזה לא קשור לפתיחה בשבת הרי שכל שאר המקומות שעומדים בתקנים צריכים אם הם רוצים לקבל תעודה כזו. לפי מה שאני יודע במידה ובושל אוכל בשבת לא ניתן שהמכשיר יהיה כשר גם בשאר השבוע. אלא עם הוא עובר הכשרה. כך שעניין התעודה בצומת גולני מריח לי מוזר מאוד. |
|
||||
|
||||
אין לרבנות ברירה, בעקבות פסיקת הבג''ץ בעתירה שהגישה מסעדת אלימלך בתל אביב. יצוין כי שבועיים לאחר שהכריח בג''ץ את הרבנות לתת הכשר למסעדה למרות שהיא פתוחה בשבת, ביטלה הרבנות את ההכשר בטענה של עברה על כללי כשרות אחרים. |
|
||||
|
||||
יש לך פרטים נוספים על פסק הדין (מתי ניתן, מי הצדדים..), או את הנוסח שלו? אשמח לקרוא אותו. |
|
||||
|
||||
ניסיתי לחפש באתר של הרשות השופטת ולא מצאתי. יש מישהו אחר שיודע לחפש כמו שצריך? |
|
||||
|
||||
נכון שכלי שבושל בו אוכל בשבת נחשב כטרף, ולכן אם בושל בו אוכל אחר, אף ביום חול, האוכל אינו מותר באכילה. במקרה של צומת גולני יכול להיות שהאוכל של שבת בושל בכלים אחרים או שלא בושל כלל ורק חומם ע"י פלטה של שבת וכו'. דבר יותר חשוב: הדין ההלכתי שהבאתי בתחילת דברי נפסק ע"י ה"משנה ברורה", פוסק אשכנזי שחי לפני כמאה שנה, על סמך דעה של ראשון (איני זוכר כרגע מי, נראה לי שהרשב"א (מאות 14-16)) שלא הובאה בשיטות של ראשונים אחרים. כלומר זאת החמרה. אם פוסקים בני זמננו יחלקו על קביעה זו, הרי שאולי נפתח פתח לפשרה בין הרבנויות לחנויות. כל מה שכתבתי לעיל הוא על פי זכרוני בלבד וצריך לבדוק את נכונותו. |
|
||||
|
||||
זכרונך בגד בך, כלי שבושל בו אוכל בשבת אינו טרף. |
|
||||
|
||||
כלומר, פרט לאכילת האוכל שבושל בשבת, אין כל מניעה שהיא לאדם דתי (המדקדק בכשרות המזון ולא בכשרות בעל הבית) לאכול באותו מקום ביום חמישי בשבת? |
|
||||
|
||||
אם הבנתי נכון, החוק יפרט רק את הדברים האסורים, כאשר יוזמיו מנסים לשכנע אותנו שמניסוחו אפשר יהיה להבין שמה שלא נאסר בו במפורש הריהו בחזקת מותר (זה, כמובן, המצב הרגיל בחוקים). הבעיה היא שמה שלא מוזכר בחוק הזה מוזכר בחוקים אחרים, ולא שמעתי שמישהו מתכוון לבטל אותם. יוצא שנישאר עם החוק האוסר על עבודת יהודים בשבת, ואליו יתווסף החוק החדש שאוסר על מסחר באופן גורף. במלים פשוטות: עוד חקיקה דתית, הפעם במסווה של פשרה ובתמיכת חברי כנסת חילוניים. על זה נוהג יורם ארבל לומר: הללויה! |
|
||||
|
||||
ערן בילינסקי מוסר ד"ש משירות מילואיו המרוחק, ומספר כי שמע אתמול ברדיו את ח"כ אפי אושעיה מספר על הצעת חוק נוספת בדרך: להוסיף עוד יום מנוחה רשמי, ביום א', ובמקביל להאריך את יום העבודה ביום ו' בשעתיים (שעה בבוקר ושעה בצהריים). המטרה, לדבריו: להתאים את השוק הישראלי לזה העולמי, השובת ביום א'. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, להאריך למי את יום העבודה ביום ו'? |
|
||||
|
||||
אני מניח שמדובר במוסדות רשמיים העובדים בשישי, מפעלים עם הסכמים קיבוציים, וכו'. |
|
||||
|
||||
יהיה קשה מאוד להאריך את יום העבודה ביום ששי - השבת בחורף נכנסת מאוד מוקדם, וטכנית יום העבודה חייב להסתיים בסביבות 12 או 1 |
|
||||
|
||||
ההצעה הזו, שאין זו הפעם הראשונה שאני שומע עליה, חביבה מאד על חברי-הכנסת מהמפלגות הדתיות והחרדיות. האם ב"עבודה" מתכננים איזה מהלך פוליטי הדורש את תמיכתם? |
|
||||
|
||||
דיבר אתמול בטלוויזיה הבעלים וסיפר שבעצם הציבור הדתי לא נותן היום כלום בהצעת החוק הזו, למעשה כיום מותר לפי החוק לפתוח את כל המקומות הללו. או יותר נכון אין שום חוק שאוסר פתיחה שלהם, יש חוק שקובע כי יהודים לא יכולים לעבוד בהם. |
|
||||
|
||||
החוק אינו אוסר על העסקת יהודים במקדונלדס אלא על העסקת ילדים. |
|
||||
|
||||
החוק אוסר להעסיק יהודים בשבת, הוא כלל לא מתייחס לגילם. זו אחת הסיבות מדוע הוא לא חוק סוציאלי. דבר משעשע היה שאמרו האנשים שדווקא לשכבות החלשות הם דואגים , שלא ינצלו אותם ויחייבו אותם לעבוד 7 ימים בשבוע. מעניין האם הם ירוויחו אותם שכבות חלשות את אותו הסכום עם הם יעבדו 6 ימים ולא שבעה? כנראה שירוויחו קצת פחות מה שיגרום להם להיות יותר חלשים. ועל כך נאמר עם חברים שכאילו מי צריך אויבים. |
|
||||
|
||||
במקדונלדס מותר להעסיק בגירים משום שזו מסעדה. |
|
||||
|
||||
שוב החוק של העסקה בשבת כלל לא עוסק בגיל, הוא עוסק בהאם האיש יהודי או לא יהודי. לילד מוסלמי בין 16 מותר לעבוד בשבת בכל מקום כולל מכ' לילד יהודי או אדם מבוגר יהודי אסור. באחת הפסיקות של בית המשפט פעם לא ניתן קנס לעסק משום שהעובדים סירבו להצהיר על יהדותם, בית המשפט כווה אז כי לא ניתן להכריח איש להיות יהודי ועל כן כל עוד הם לא מצהירים על יהדותם מותר להם לעבוד בשבת. (זה מה שאני זוכר לפחות, זה היה לפני הרבה שנים.) |
|
||||
|
||||
זה ממש לא קשור. להכריח אנשים לעבוד שבעה ימים (שזה דבר שמעסיק יכול לעשות, ללא חוק שימנע זו) זו פגיעה קשה מאוד, בעיקר בשכבות החלשות, להן אין כוח מיקוח מול מעסיקים. אני לא מכיר אנשים שרוצים לעבוד 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה, בלי קשר לכמות הכסף שתתווסף למשכורת שלהם. |
|
||||
|
||||
בצעירותי העשוקה עבדתי מרצוני וללא כל כפיה או לחץ 7 ימים בשבועות מסוימים, בחלקם עבדתי ברציפות מיום שישי 6:00 ועד למוצ"ש בחצות. למזלי, חוק שעות עבודה ומנוחה לא נאכף על ענף האבטחה. מה לא עושים בשביל בשביל משכורת, שבסופו של דבר תממן לך 3 שנות לימוד באוניברסיטה? מצד שני, הייתי רווק וידעתי, שמדובר במצב זמני - שנה של עבודה קשה ואז לימודים בראש שקט, אבל עדיין, יש כאלו שמעונינים לעבוד 7 ימים בשבוע בשביל עוד קצת כסף ונכון, מדובר באלו, שאין להם. |
|
||||
|
||||
נראה לי שכל תת הדיון פה על שבת כעל יום מנוחה מתעלם מנקודה מסויימת שאפשר לראות כנקודת המוצא של הדיון. אתה כותב: "למזלי, חוק שעות עבודה ומנוחה לא נאכף על ענף האבטחה." הדבר מזכיר לי, דווקא, חוק שאוסר על קניית ומכירת אברים. היית יכול לומר, אלמלא חוק כזה "מזל שמותר למכור כליות, אחרת לא הייתי יכול ללמוד בראש שקט", בהתעלמך שהחוק הזה מונע ממקרים לא נעימים לקרות. במקרה של חוקי עבודה (ולא באבטחה, כנראה), החוק נועד למנוע ממעסיקים לא מתחשבים לאיים בפיטורין על עובדים שלא מעוניינים לעבוד בשבת. אסור להכריח אנשים לעבוד שבעה ימים בשבוע, והדרך הנוחה והבטוחה שהמדינה משתמשת בה כדי לבטל את האפשרוץ הזו, היא איסור על עבודה ביום מסויים בשבוע. כמובן שיש אנשים שהיו מעוניינים אולי לעבוד בשבת (דוגמא טובה היא עצמאים ובעלי חנויות - עבורם אגב, יש פשוט "מס שבת" - בצורת קנס), אבל נראה לי שהאיסור הגורף הוא לגיטימי ונכון. |
|
||||
|
||||
חברות המספקות שרותי אבטחה רשאיות לעבוד ולהעסיק עובדים בשבת. (החוק לא חל ולא "לא נאכף" כפי שכתבתי בטעות) מכירת כליה היא בעלת השלכות קשות לכל החיים מה שלא ניתן לומר על עבודה מאומצת במשך שנה. לי נראה, שהאיסור הגורף הוא שגוי. לראיתי צריך להוסיף כ52 ימי חופש בתשלום בשנה נוסף על ה12(?) המחויבים בחוק כיום ושכל אזרח (בתאום עם המעסיק) יבחר מתי הוא רוצה את חופשתו - כל שבוע, כל שישה ימים או חודשיים רצופים פעם בשנה. יתכן, שיש לאסור על צבירת ימי חופשה מעבר לגבול מסויים אבל לא מעבר לזה. |
|
||||
|
||||
האמת שהרעיון שהעלית די מעניין. רק צריך להזכיר שרוב האנשים עובדים חמישה ימים בשבוע, ובעתיד אולי אפילו ארבעה וחצי (עובדי מדינה). להם יהיו 120 ימי חופש? מלבד זאת, אם אני עובד שעובד תחת חוק חדש זה, הייתי מתענה בשל כל שבת שאני יושב ורואה טלוויזיה. עדיף כבר שיחליטו עבורי שאני לא עובד בשישי ושבת. |
|
||||
|
||||
116 ימי חופש בשנה מקובלים עלי ללא טענות. |
|
||||
|
||||
ותוך כדי שמירה למדת שאלות טריוויה? |
|
||||
|
||||
גם אצלי בעבודה יש אנשים שעובדים שבעה ימים בששבוע לעיתים גם חודש שלם מבחירה, אף אחד לא מחייב אותם מלבד המצב הכלכלי שלהם. מה שבמידה ולא היו נותנים להם לעבוד את השבעה ימים הללו הם לא היו יכולים לשלם שכר דירה או את המצרכים במכולת. אין לי בעיה אם זה שהמדינה תחייב עסק לתת כמות מסויימת של חופש בשנה כמו שכבר הוצא על ידי אחד האיילים למטה. או כמו שלמשל בברזיל קיים המנהג שלכל עובד יש אופציה לקחת חודש חופש בשנה בשכר מלא ואו לצבור את החודשיים הללו. הבעיה שלי היא עם זה שהמדינה מחליטה בשבילי מה טוב לי בנושא זה כמו בנושא סמים קלים וכמו בנושאים רבים אחרים שבהם לטעמי אין לה זכות או צורך בהתערבות כלל. המדינה יכולה לקבוע כי כל מי שעובד 7 ימים היום השביעי יחושב לפי תעריף של 200% מה שיגרום למעביד רצון שלא יעבדו אצלו 7 ימים בשבוע. אולם יאפשר למי שרוצה כאשר המעביד בוחר בזאת לעבוד תמורת שכר כפול. |
|
||||
|
||||
הבעיה שלך נעוצה בביטוי "אף אחד לא מחייב אותם מלבד המצב הכלכלי שלהם". זה שאדם נמצא במצב כלכלי קשה זה לא אומר שאפשר למכור אותו לעבדות. עבודה 7 ימים בשבוע היא עבדות. אגב, יעקב אילון, ככל הנראה, יגיש את מהדורת החדשות של ערוץ 10 מידי יום, שבעה ימים בשבוע. מעניין אם זה חוקי לפי חוק שעות עבודה ומנוחה... |
|
||||
|
||||
It is well-known that show-business does not adher to any kind of labor laws.
The above is an example. The employment of children under working age is another. (Why can't a person sell his children to slavery, yet she can give permission for her child to work in show-business?) |
|
||||
|
||||
ראשית מעולם לא ניתקלתי במצב שבו חויב אדם לעבוד 7 ימים בשבוע . (כמובן שעל אף החוק הרי שאין אפשרות כזו אבל היות וגם כך מאות אנשים ואולי אלפי אנשים עובדים בשבת הרי שהיינו צריכים לראות זאת.) ושוב החוק לא מתחשב בצרכייהם של אילו, במידה והוא היה קובע כי חובה יום חופש בשבוע ללא קשר לשבת הרי שאז יתכן והטענה הייתה נכונה, כרגע הוא מחליט שמי שיהודי לא יכול לעבוד בשבת. למוסלמי החוק הזה לא תופס, אגב בבירור במשרד העבודה בנוגע לעובדים בדואים שלנו לא הייתה להם תשובה והם טענו *שיתכן* שלהם מדובר ביום שישי. האם משמעות זאת שהחוק מפלה את האוכלוסיה הכלכלית החלשה הערבית? ושוב נחזור למה שנרשם כבר. מי שמצבו הכלכלי חלש בדרך כלל ירצה על מנת לחזק את מצבו לעבוד יותר ימים בשבוע. ההפרש בין 3000 ל3500 ש"ח בחודש הוא עצום לאנשים מסוג זה, והם יכולים להרויח את הסכום הנוסף בזכות השבת. המדינה למעשה מחייבת אותם להרוויח פחות בזה שהיא לא נותנת להם לעבוד בשבת. |
|
||||
|
||||
אני חשבתי שעבדות זה מצב שבו אדם לא מקבל שכר עבור עבודתו. |
|
||||
|
||||
אפילו עבד מקבל אמצעי מחיה - אחרת הוא לא ישאר עבד למשך זמן רב. אנשים במצב מסוים, כשאין להם ברירה אחרת, יסכימו לעבוד כל כמות של זמן, עבור כל כמות של כסף. ההבדל בין זה לעבדות הוא לא גדול במיוחד. |
|
||||
|
||||
כלומר לדעתך עדיף מצב שבו אדם יאבד את ביתו (כי אין לו כסף לשכר דירה) ובלבד שלא תפגע זכותו ליום מנוחה שבועי. אסור לחייב אדם או להפעיל עליו לחץ שלילי (בניגוד לתמריצים חיוביים) לוותר על זכותו ליום מנוחה שבועי, אבל אם אדם מעוניין מסיבותיו שלו והמעסיק מעוניין בשעות העבודה הנוספות, אני לא רואה בעיה בעניין. כיצד ניתן למנוע מהמעסיק ליצור לחץ שלילי? א. התשלום עבור שעות עבודה ביום המנוחה יבואו בנוסף לשכר הבסיסי שהוא גבוה או שווה לשכר המינימום. ב. התעריף עבור שעות עבודה בשבת יהיה משמעותית גבוה מזה של ימי העבודה הרגילים. |
|
||||
|
||||
האם, לשיטתך, זה בסדר מצד המדינה לכפות תעריף 200% ביום השביעי? ומה אם העובד והמעביד מסכימים שביום השביעי ישולם תעריף רגיל? או דווקא נמוך יותר? ומה בכלל זכותה של המדינה להתערב בעניין שכר המינימום? החוקים המסדירים הגבלות על העבודה נוצרו לאחר הטראומה של המהפכה התעשייתית, שבה עבדו אנשים בתנאים איומים ונוראים, מרצונם החופשי (במובן מסויים של המושג). הם מבטאים הכרה בכך שהשוק החופשי נכשל כאן, במידה מסויימת - הוא הביא למצב שאיננו מוכנים לחיות איתו. אפשר, כמובן, לטעון שעדיף כן להרשות 7 ימי עבודה, או רק 5, אבל אם אתה רוצה לחלוק על עצם העקרון, עליך להיות עקבי. כמובן שהרעיון (שכתבת למעלה, וכבר נכתב רבות באייל) לאפשר יום מנוחה שלא יהיה בהכרח שבת הוא עניין אחר, שבו גם אני תומך. |
|
||||
|
||||
זכותה של מדינה להשתדל למנוע ניצול על כן קיים שכר מינימום למשל אחרת היו עובדים בארץ גם בהרבה פחות. זכותה של מדינה לראות ניצול כל שהוא באדם שעובד 7 ימים בשבוע וזכותה לדאוג לכך (או לפחות לנסות לדאוג ) כי למרבית האנשים תהיינה אפשרות של יום מנוחה אחד מבלי שיקבלו סנקציות כאילו או אחרות ממקום העבודה. מה שכן בעוד החוק הקיים הוא חוק דתי ואנו מסכימים כי ראוי שהעובד יבחר את יום המנוחה שלו, המדינה לא מונעת מהעובד לעבוד 24 שעות ביממה כל השבוע, דבר שעלול להיות קשה יותר, היא כן מחייבת את המעביד לתת שכר גבוה יותר למי שעובד יותר מאיזה שהו נורמל שהיא החליטה. 8 שעות ביום. למעשה היא אפילו לא החליטה שיש הבדל בין יום ללילה ורשאי כל מעביד לתת גם שכר רגיל לחלוטין בלילה למרות שרובם נוהגים לצפר בלילה , לא כולם עושים זאת. אני כן חושב שעל המדינה לדאוג לאנשיה ובכך להשתדל לתת להם את האופציה לנוח יום בשבוע לא לעבוד 24 שעות רצוף או משהו דומה על ידי זה שהיא מחייבת את המעביד שלא חייב עובד מסויים לשחררו ולתת לעובד אחר שווה לו שכר בגובה נורמלי אותו המעסיק נוהג לשלם. (הבוס שלי למעשה עובד במשך כל שעות היממה וניתן להקפיץ אותו בכל רגע נתון כמעט גם בשעות הקטנות של הלילה בגלל שיש צורך בהוראותיו לפעמים גם בשעות אילו.) אולם אני מצד שני לא מתנגד שכל שעת עבודה בכל יום תהיה שווה ליום אחר וכוח השוק הוא שיחייב מעסיק להעלות את השכר לפי ברירה, זאת אומרת שמי שצריך עובדים בלילה יאלץ לצפר אותם בדרך זו או אחרת , אחרת העסק יסגר. אני בהחלט כרגע לא בטוח כמה אני רוצה שהמדינה תתערב בנושא זה למרות ששוב אני חושב שעד קו אדום כל שהוא שלא ידוע לי מה הוא ראשית אך לא חייבת המדינה להתערב. אגב. אני משתדל להיות עיקבי אולם לפעמים במספר גדול של תחומים יש לי דעות לפה ולשם שלפעמים מתנגשות אחת בשניה, אולם הן עדיין באיזו שהיא צורה מסתדרות בראש. |
|
||||
|
||||
חיפשתי וחיפשתי, ובסוף החלטתי לשים את זה כאן. קניון "ערים" בכפר סבא נפתח היום (שבת) לעסקים. הנהלת הקניון החליטה לפתוח אותון בשל הירידה שהורגשה בתנועת הלקוחות בשבועיים האחרונים מאז הפיגוע שארע במקום. יו"ר סיעת המפד"ל בעיר, בני חברה מסר כי בכוונת המפד"ל לערוך בשבוע הבא בשעה 11:00 תפילת מחאה המונית של דתיים סמוך לקניון. "אם הדבר לא יעזור, אנו מתכוונים לקרוא לציבור הדתי, המונה עשרות אלפים, להדיר את רגליו מהקניון ובכך ייגרם נזק כלכלי לקניון". משרד העבודה והרווחה שלח פקחים דרוזים כדי לרשום דו"חות לבעלי העסקים המפירים את החוק. אולם בעצת אנשי שינוי בעיר, סירבו בעלי העסקים להציג תעודות זהות בפני הפקחים, וכך נמנע רישום הדו"חות. |
|
||||
|
||||
מותר לבעלי העסקים להציג תעודות זהות ובכך להמנע מרישום דו"חות? |
|
||||
|
||||
לא יודע, אבל כנראה שזה עבד. בכל מקרה, נראה לי די טיפשי - הפקחים יכולים לבוא עם מצלמות ולחזור ביום אחר מלווים בשוטרים כשבידיהם התמונות, למשל. |
|
||||
|
||||
חובה להציג תעודה מזהה בפני שוטר שדורש זאת. אינני בטוח שלפקחי משרד העבודה סמכות זהה. אבל הנקודה הבסיסית היא הצגת (או אי הצגת) תעודת *זהות* (להבדיל מדרכון, או רשיון נהיגה), שבה מופיע הרישום המפליל (קרי שנושאה הוא יהודי), אם כי גם כאן כבר היו אנשים שזוכו מחמת עבודה בשבת, מכיוון שהרישום בתעודת הזהות (בהתאם לדרישת החרדים) *אינו* מהווה הוכחה, ולו לכאורה, ליהדותו של אדם. |
|
||||
|
||||
קניון "רננים" ברעננה מצטרף ויהיה פתוח בשבת. |
|
||||
|
||||
בדקה ה-90. בעלי קניון רננים נכנעו ללחץ הדתי: הקניון לא יפתח בשבת.1. יולי עופר בעלי הקניון התקפל ברגע האחרון (בשלב זה) אחרי פגישה עם ראש העיר ביילסקי והרב של רעננה יצחק פרץ. 1 מלאו דלק,וגם אתם תוכלו לקרוא על זה במעריב עסקים. |
|
||||
|
||||
מסכנים החבר'ה ברננים. מוקפים משני הצדדים בערים שמרשות לקניונים לפעול בשבת (הרצליה - שבעת הכוכבים, כפ"ס - קניון ערים), ולא רחוק יש גם את קיבוץ שפיים על קומפלקס הקניות שלו. למרות שהופתעתי כששמעתי שעיר דתית כמו רעננה (יש בה אפילו סניף כשר של מקדונלדס!) התירה פתיחת קניון בשבת, כך שהביטול לא הפתיע אותי. |
|
||||
|
||||
אכן למעריב נודע כי הסיבה להתקפלות היא חששו של עופר לפגוע באוכלוסייה הדתית,1 המהווה חלק ניכר מהאוכלוסייה ברעננה. דובר הקניון: הרב פרץ המאושפז בבית חולים ביקש מיולי עופר לבקרו,במהלך הביקור ביקש הרב מעופר לא לפתוח את הקניון בשבת. 1 כנראה התכוונו שהוא חושש שהדתיים באיזור יפגעו בכיסו. |
|
||||
|
||||
שמעתי ברדיו שנציג איגוד הסוחרים (או מה שלא ייקרא) מתנגד נמרצות לפתיחת קניונים בשבתות, בטענה שהדבר פוגע קשות בעסקים הקטנים. יש פרטים? |
|
||||
|
||||
זה ברור: עסקים קטנים לא רשאים (ולעיתים, גם אם היו רשאים, פשוט לא רוצים, מסיבות מגוונות) לפתוח ביום שבת. כל עוד לכולם היה אסור לפתוח, היה להם מאוד נוח. ברגע שלחלק מותר (והם גם רוצים) לפתוח בשבת, חלק לא קטן מהציבור יעדיף לערוך את הקניות הללו ביום החופשי שלו ובנוחות יתרה, מה שכמובן מקטין את רווחי העסקים הקטנים. אני חושב שגילית הסבירה את זה באריכות מספר פעמים בעבר. מדובר פה על אינטרס כלכלי גרידא. |
|
||||
|
||||
את ההגיון הבנתי. שאלתי היא - האם יש פרטים לגבי אותו האיש ששמעתי ברדיו ותוכן דבריו (מי הוא, את מי הוא מייצג, וכו') |
|
||||
|
||||
אגב, למרות שבזמן האחרון יש כאן נטייה לאיית את שמי בצורות שונות, אין קשר ביני לבין מר ביילסקי. |
|
||||
|
||||
ליתר בטחון תשתדל להמנע מהשמעת קריאות זאב זאב. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קניון "ערים" בכפר סבא לא יפתח יותר בשבתות. |
|
||||
|
||||
היום נפתחו כ-80% מהחנויות בקניון "ערים". פקחי העיריה רשמו דו"חות לעסקים הפתוחים. יו"ר סניף "שינוי" בכפר סבא ד"ר שמעון גולדמן ציין את העובדה ש"זה מוזר שפקחים יהודים של העיריה עובדים בשבת ורושמים דו"חות לעסקים של יהודים שפתוחים בשבת". |
|
||||
|
||||
"הארץ" מדווח גם הוא על פתיחת החנויות בקניון ומציין כי לאחרונה החלו הפקחים לאכוף את חוק שעות עבודה ומנוחה גם על עובדים ערבים, שלפי החוק מנועים מלעבוד בימי שישי או ראשון, בהתאם לדתם. הפקחים בודקים אם העובדים מקבלים חופש חלופי, ובעקבות דיווחיהם נרשמו באחרונה דו"חות למעסיקים. הארץ: |
|
||||
|
||||
ח"כ מאיר פורוש (יהדות התורה) כותב כי יותר מ-100 אלף איש חתמו כבר על התחייבות שלא לקנות בקניונים וברשתות השיווק מחללי השבת, ויוכלו לקבלו כרטיס אשראי מיוחד, שניתן יהיה לקנות באמצעותו מוצרים ומצרכים בעסקים מגוונים שומרי שבת, בכל רחבי הארץ. כמו כן בקרוב יוכרז על חרם צרכנים נגד חנויות שפתוחות בשבת. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... |
|
||||
|
||||
אכן, כרטיס אשראי לאנשים ועסקים שומרי שבת. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... |
|
||||
|
||||
שר התעשייה המסחר והתעסוקה אהוד אולמרט החליט להקפיא את פעולת פקחי משרד העבודה שאוכפים את חוק שעות עבודה ומנוחה. אולמרט הורה להקפיא את פעולת הפקחים בנימוק שבכוונתו לערוך בדיקה יסודית ומקיפה של הסוגיה, שלאחריה יגבש מדיניות חדשה בעניין.בתגובה, סיעת המפד"ל הודיעה על הקפאת השתתפות שריה בממשלה. |
|
||||
|
||||
היה עליהם לעתור לבג''ץ, בדרישה לאכיפת החוק. |
|
||||
|
||||
השר אהוד אולמרט מגבש הצעה על פיה במקום לחלק דוחות וקנסות יחלקו הפקחים כרוזים בהם מוסברת חשיבות השבת. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |