תלונות: ערוצי הטלוויזיה המסחריים מגבירים את עוצמת השמע בזמן הפרסומות והקדימונים | 2166 | ||||||||
|
תלונות: ערוצי הטלוויזיה המסחריים מגבירים את עוצמת השמע בזמן הפרסומות והקדימונים | 2166 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אף פעם לא שמתי לב לזה שעוצמת הקול עולה ספציפית בזמן הפרסומות. הייתי בטוח שפשוט העוצמה שונה מערוץ לערוץ, שכן עם תחילת הפרסומות אני בד''כ עובר לערוץ אחר... |
|
||||
|
||||
לא יצא לך להרדם מול הטלויזיה, ולהתעורר בבהלה מול פרסומת קופצנית (וכל שאר בית שקט לגמרי)? לי זה היה קורה פעם הרבה. |
|
||||
|
||||
לא יודע, יש לי קטע כזה, שממש לפני שאני נרדם אני מכבה את הטלויזיה. אני לא חושב שאי-פעם נרדמתי מול הטלויזיה. באמת. מה שכן הצעת החוק הזו נשמעת לי רעיון מצויין, תמיד חשבתי שאין פיקוח מספיק על רעשים באופן כללי בארץ. |
|
||||
|
||||
אתה ממש יודע שזה רגע לפני שאתה נרדם? חשבתי שאצל כולם זה מין "זמן אפור" כזה, שאי אפשר להגדיר אותו ממש. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה ממש קצת לפני ה"זמן האפור" הזה, ככה שאני עדיין בהכרה חלקית :-) אגב, בשבוע שעבר חוויתי לצערי ניתוח בהרדמה מלאה, וגיליתי שבהרדמה כללית לא קיים "זמן אפור" שכזה, משום שאתה בכלל לא חש עייפות הדרגתית עד להירדמות. איבוד ההכרה הוא פתאומי לגמרי, וממש לא מרגישים אותו מגיע. סתם חוויה מעניינת. |
|
||||
|
||||
עברתי פעם ניתוח בהרדמה מלאה, ולפני הניתוח מצמצתי רגע, ואז שאלתי את ההורים שלי מתי לוקחים אותי לניתוח, ואז הם אמרו לי שהוא כבר נגמר... |
|
||||
|
||||
לא תמיד. יש אנשים שמרגישים עייפות לפני שהם נרדמים גם בהרדמה כללית, ואחרים ירדמו מיד. אגב, אלה שלא זוכרים בכלל את הרגעים שלפני לא פעם קיבלו חומר הרדמה הנקרא דורמיקום, שגורם לשכחה. |
|
||||
|
||||
לא נרדמתי מייד, אני חושב שבערך חמש דקות עוד התלוצצתי עם רופאי (צחוק אצלי זו תגובה לעצבנות), עד לרגע שאני פשוט לא זוכר. כשהתעוררתי שמתי לב מייד לשינוי בתפאורה וראיתי את היד שלי חבושה (היכן שנערך הניתוח). ככה הבנתי שהל נגמר. הייתי מטושטש באופן כללי לפני הקבלה של החומר המרדים, וזה בגלל כדור וחצי ואליום שנתנו לי לפני הניתוח. בהמתנה לניתוח עצמו קמתי מהמיטה תחת השפעת הואליום ואני זוכר שלא היה לי קל ללכת. |
|
||||
|
||||
היזהר: התלוצצות עם רופאים היא סימפטום של מחלה סופנית. |
|
||||
|
||||
שאלתי אותם אם זה פוליטיקלי קורקט להתלוצץ עם רופאיך בזמנים האלו. זה הדבר האחרון שאני זוכר לפני שאיבדתי את ההכרה. <הרופא מקשיב לשאלה ובשעמום מופגן מגדיל את כמות החומר המרדים. "תודה לאל, עכשיו אפשר לנתח בשקט".> |
|
||||
|
||||
כל עוד כשאתה מתעורר אתה רואה את היד שלך חבושה ולא את התחבושת במקום שבו הייתה היד שלך, המצב עדיין סביר. |
|
||||
|
||||
זה לא החומר הזה שקשור לפרשת ההטרדות המיניות? אולי את יכולה לשפוך קצת אור על הנושא? האם באמת קיים חומר שגורם למי שלוקח אותו לחשוב שעושים בו מעשים מגונים? |
|
||||
|
||||
לפי הבנתי דורמיקום ניתן דרך הוריד בלבד. הסמים שאתה דיברת עליהם נקראים "סמי אונס", והנפוצים שבהם הינם רוהיפנול (rohypnol) וקטמין ketamine. http://earthops.org/rohypnol6.html עדות של נפגעת משימוש ברוהיפנול. |
|
||||
|
||||
לא. אני מדבר על משהו אחר. לא מזמן כמה רופאים זוכו מאשמת ביצוע מעשה מגונה בחולה, משום שהתברר שהחולה *הזתה* את המעשה תחת השפעת חומר מטשטש כלשהו. |
|
||||
|
||||
יש כמה תיאורים של התופעה בספרות, למשל: וסקירה אפשר למצוא כאן: מידזולם = דורמיקום |
|
||||
|
||||
תודה. אהבתי את הביטוי lady patients. |
|
||||
|
||||
תמיד אני תוהה מה מנסים המפרסמים להשיג בהגברת הקול בזמן הפרסומות. כאשר הפרסומות כל כך רועשות האינסטינקט הראשוני הוא להעביר ערוץ בכעס, או לחילופין להשתיק את הקול לגמרי עד לסוף מקבץ הפרסומות ותחילת התוכנית. מעניין האם הגברת הווליום נובעת מניסויים אמפירים לפיהם חשיפה לרעש רב יותר משרתת טוב יותר את הפרסום... אגב, מניסיוני זה לא ייחודי רק לישראל. גם בערוצים המסחריים ההולנדיים, רמת הווליום בפרסומות גבוהה בהרבה מזו של התוכניות. |
|
||||
|
||||
אגב, ישנם מכשירי הקלטה שמשתמשים בתופעה הזו - ברגע שיש עלייה פתאומית בעוצמת הקול הם חדלים מלהקליט וכך מדלגים על מקבץ הפרסומות. |
|
||||
|
||||
כיצד מכשירי הקלטה אלו מבחינים בין עלייה פתאומית בעוצמת הקול בזמן הפרסומות, לעלייה פתאומית שהיא חלק מהסרט? מכשיר הטלוויזיה שלי הוא ישן וללא שלט (כן, נותרו עוד שרידים פרהיסטוריים כאלו), מה שהופך את עניין הווליום המוגבר בפרסומות למעיק עוד יותר(!) |
|
||||
|
||||
אני בספק אם זה האמצעי לזיהוי תחילת הפרסומות. |
|
||||
|
||||
לפי מה שקראתי לא מזמן, היה איזה סטארט-אפ ישראלי שאיפשר (או היה אמור לאפשר) לדלג לגמרי על הפרסומות על ידי כך שהוא היה מזהה את התחלפות הלוגו בצד ימין של המסך (וכנראה גם בעזרת כל מיני פרמטרים אחרים). אם אני זוכר נכון אז בכתבה נאמר שהסטארט-אפ הגיע לסוף דרכו עם התפוצצותה של ''בועת ההי-טק''. |
|
||||
|
||||
יהיה קשה מאד, אולי אפילו בלתי אפשרי, לנטר את עוצמת השמע המוגברת בפרסומות. עוצמת השמע שהאדם תופס לא נובעת מהגובה המקסימלי של הקול, אלא מכמות האנרגיה שמגיעה אל האוזן. אם מסתכלים על גל קול, חוזק השמע לא נקבע על ידי גובה הגל, אלא על ידי השטח שמתחתיו. את העובדה הזאת ניתן לנצל באולפן הקלטות כדי לבצע פעולה שנקראת Compression: לוקחים את גל הקול המקורי ומעוותים את צורתו, כך שהחלקים הנמוכים של גל הקול מוגבהים, מבלי להגביה את החלק הגבוה ביותר שלו. כך למשל גל סינוס מעוגל יהפוך לריבועי יותר, כאשר הריבוע יהיה בגובהו של הסינוס המקורי. כיון שהריבוע תופס יותר שטח, הקול שתופסת אוזן האדם יהיה חזק הרבה יותר, זאת למרות שהאות המשודר (של הסינוס ושל הגל הריבועי), יהיה באותו גובה בדיוק. בהקלטות של מוזיקה משתמשים בפעולה הזאת בזהירות, כיון שעיוות גל הקול באופן הזה פוגע במנעד הדינמי של המוזיקה. בפרסומות, לעומת זאת, אפשר לנצל את האפקט עד תומו (כפי שזה אכן נעשה בפועל). פעולה שנעשית באולפן ההקלטות בזמן הקלטת הפרסומת, זה דבר שקשה מאד לפקח עליו, ועוד יותר קשה לייצר לגביו סטנדרטיזציה (זה יהיה דומה לנסיון לקבוע, ולאכוף, את כמות צלילי הבס שמותר לפרסומת להכיל). יחד עם זה, חברות השידור יכולות להוכיח באורים ובתומים שעוצמת האות המשודר בזמן התוכנית ובזמן הפרסומות - זהה. זאת מכיון שעוצמת השידור נקבעת תמיד לפי גובה הגל, ולא לפי שטחו. עוצמת שידור אחידה (בניגוד לעוצמת שמע אחידה) קל גם לאכוף. מותר להניח שזה יספק את הועדה, ומן הסתם לא יועיל בכלום למאזינים. |
|
||||
|
||||
אפשר דווקא לעשות גם נורמליזציה של הצליל לפי RMS ממוצע ולא לפי גובה החלק הגבוה ביותר של הגל, ואז זה אמור לווסת את העוצמה שנשמעת בפועל, לא? בעצם, אפשר תאורטית גם לשים לימיטר בתוך הממיר, או בין הממיר לטלוויזיה (זה אפילו אפשרי לא-תאורטית, מאחר ובממירים הדיגיטליים האודיו כבר מופרד מהוידאו), ולעשות את זה לבד, בבית, בלי ועדות ובג"צים. יש פה מישהו שבאמת מבין בזה? |
|
||||
|
||||
בתוך כל דבר אחר. נראה מי ישכנע את החברות השונות לעשות דבר כזה - ביחוד כשלימיטר או קומפרסור שאינו מכוון היטב יחרב את איכות השמע לתפארת מדינת ישראל. מעשית - יתכן שמי שבוחר לשמוע את הטלויזיה שלו דרך מערכת סטראו יוכל לשים לימיטר בדרך. הבעיה כאן היא שכל (רוב מוחלט) הלימיטרים הקיימים בשוק לא בנויים לעבוד במתחים ובחיבורים של ציוד סטראו. פתרון אפשרי - חיבור שמע הטלויזיה דרך המחשב, והתקנת תוכנה בהתאם. מצד שני, זה ניג'וס לא נורמלי. |
|
||||
|
||||
אבל אין שום פרמטר של אות שמע שאינו בר מדידה וניתוח, פרט ליופי... אפשר למדוד ולכמת את כמות האנרגיה המשודרת בכל תדר שהוא (בדיוק באופן בו עושה זאת תצוגה של Spectrum Analyzer בכל מערכת מיני זולה), להשוות אותן זו לזו ולערכים אבסולוטיים כאלה ואחרים. לא צריכה להיות כל בעיה לנסח באופן מדויק ומדוקדק מה הגבולות המותרים לאות שמע הנלווה לפרסומות או לכל שידור טלויזיה שהוא. כמובן, שכנוע הועדה בכך הוא עניין אחר לגמרי. באשר לפעולת הקומפרסור - בבסיסה היא דוקא הנחתה. כלומר: ברגע שעוצמת גל הקול (A) עברה רף עוצמה מסוים (T), היא מונחתת לכלל: T + (T-A)*C כאשר C הוא פרמטר הדחיסה, הנע בין 1 (אין קומפרסיה) ל-1/הרבה (עוצמת גל הקול תיושר לרף T).לאחר ביצוע פעולה זו ניתן, ברוב הקומפרסורים, לבצע הגברה של *כל* האות בשלמותו. מסיבה זו מתקבלת תחושה שדוקא האותות החלשים הם אלה ששונו/התחזקו. למעשה, כאמור, שונתה דוקא צורתם של החזקים. קומפרסור בו כוון C ל-1/הרבה (נהוג לקרוא לזה אינסוף, אבל בפועל זה לא ממש כך, למעט בכמה קומפרסורים דיגיטליים/תוכנתיים זולים ורעים במיוחד) - קומפרסור כזה נקרא "לימיטר", והוא למעשה הכלי העיקרי בו נעשה שימוש בהבאת הפרסומות למצבן הפיצוצי המוכר לכולנו. |
|
||||
|
||||
על מנת להוכיח שאני יודע על מה אני מדבר, הרי לכם קומפרסור שכתבתי בעצמי. המוסיקאים וטכנאי הסאונד שביניכם מוזמנים לנסות אותו, חינם אין כסף. אפילו אשמח לתגובות... הנה הוא: |
|
||||
|
||||
(יש לציין שאין לי שום מושג בתחום מעבר למה שקראתי זה עתה אצל ניר) אם הבנתי נכון, A ו-T הם מספרים ממשיים חיוביים, והתחום המעניין אותנו הוא זה שבו A גדול מ-T, ואנחנו רוצים שהתוצאה תהיה עדיין לא קטנה מ-T. לכן T-A, כפי שכתב ניר. |
|
||||
|
||||
אכן T+(A-T)*C, כאשר C<=1 (כלומר: C נע בין 1/1 לאחד-חלקי-אינסוף). עם זאת יש לציין שכל זה הוא פישוט מסוים של ההתרחשות האמיתית, כיוון שההנחתה הנ"ל בדרך כלל לא מתבצעת מיידית, אלא על פי עוד שני פרמטרים של הקומפרסור: Attack ו-Release. הראשון קובע כמה זמן יעבור מרגע ש-A עבר את T עד שהקומפרסור יגיע לדחיסה/הנחתה מלאה (קרי - ע"פ הנוסחה הנתונה למעלה). השני קובע כמה זמן יעבור מרגע ש-A ירד *מתחת* ל-T ועד שהדחיסה "תשתחרר" לחלוטין והאות במוצא המכשיר שוב יהיה זהה בדיוק למקור. מכך אנו מבינים, כמובן, שבפועל מתקיימת דחיסה גם כאשר A<T, ולכן הנוסחה שהובאה למעלה לא יכולה להתקיים "בעולם האמיתי". מצד שני, החישוב המלא ודאי ישעמם את רוב הנוכחים, ולכן אפסיק כאן. |
|
||||
|
||||
אבל אז יקרה מצב שבו סיגנל שעובר את T נשמע חלש יותר מסיגנל שהוא בעוצמה T. (כמו-כן, עם נוסחה כזאת C=1 לא יתן את התוצאה הרצויה). |
|
||||
|
||||
כמובן. הייתי שיכור כשכתבתי את התגובה ההיא, כנראה, או שהדפדפן שלי החליף את האותיות משני צידי המינוס. לא, כנראה שיכור. |
|
||||
|
||||
כדי לצקת מעט תוכן אנושי בדיון הזה על נוסחאות, הנה קצת רקע. קומפרסורים ומערכות אחרות לעיבוד קול דינמי נמכרים, באופן מסורתי, בקופסאות כאלה עם חוטים, כפתורים, כניסות, יציאות וכאלה. טווח המחירים הוא מדהים באמת: קומפרסור פשוט יכול לעלות $50, אבל אפשר בקלות למצוא גם ב-$2,500 ויותר (לפעמים עם pre-amp או EQ או משהו בנוסף). בשנים האחרונות, כצפוי, יותר ויותר מתהליך ההקלטה והעיבוד מתבצעים במחשב - וקומפרסורים אינם יוצאי דופן. כך נוצר שוק ל*אלגוריתמים* המבצעים קומפרסיה, ומסתבר שגם כאן יש הרבה הרבה מקום לתחכום ודקדוק. פעם, קומפרסור היה יקר כי היו בו שפופרות-ריק עתיקות class A; היום, אפשר לגבות פרמיה על אלגוריתמים פסיכו-אקוסטיים (ברצינות). אם לא השתנה משהו בשנים האחרונות, אלופי העולם1 בתחום הזה הם חברה קטנה ומוצלחת מאוד1 בשם Waves. הם באמת נחשבים למצויינים, ואפילו קולדפליי משוויצים שהם עובדים עם התוכנות שלהם. ועכשיו לסיפור: זו חברה ישראלית1. אחד המייסדים הוא בוגר "תלפיות". יש עתיד: אפשר להיות גם גיק לעילא וגם קוּלי לאללה. 1 לכש"א אין כל קשר, ישיר או עקיף, לחברה. סוף דיסכלייזמר. |
|
||||
|
||||
כשחיפשתי עבודה דיברתי איתם, והיה עניין מסוים. זאת, כמובן, עד שהבהרתי שאני לא מעוניין במשרה מלאה, ושאין מה לדבר על לבוא לעבודה בתשע בבוקר. נו, שוין. |
|
||||
|
||||
"מועצת הרשות השנייה החליטה ביום חמישי לאסור על כל עירוב בין פרסומות לבין תוכן ובכך למעשה קבעה כי פירסום סמוי בתוכניות (המכונה "תוכן שיווקי") אסור לחלוטין. ... עוד הוחלט בדיון, במטרה לסתום פירצה שנוצלה על ידי הזכיינים עד כה, כי חברה שנותנת חסות לתכנית מסוימת, לא תוכל להעניק פרסים במהלך התוכנית. כלל זה יהיה תקף רק לחוזים חדשים ולא לכאלה שכבר נחתמו." הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... |
|
||||
|
||||
טוב, זה לא באמת קשור לנושא הדיון, אבל זה הכי קרוב שמצאתי. היום ארץ נהדרת הכריזה סופית על השתלטותה על סדר היום בישראל. הנחת היסוד של התקשורת הישראלית היא שראיתם את כל פרקי התוכנית. אם לא - לא יהיה לכם מושג על מה הם מדברים. שלוש דוגמאות מהיום: בידיעות אחרונות, בעמוד האחרון, הופיעה ידיעה על נישואיה הטריים של פנינה רוזנבלום. לידיעה הוצמדה כותרת-לוגו: "הא הא". לא ראיתם ארץ נהדרת? אין לכם מושג למה זה שם. גם במעריב לא טומנים את היד בצלחת, אם כי שם הארצנהדרתיזציה מוצנעת קצת יותר: תחת התמונה המשותפת של רוזנבלום ועוזי כהן הופיע הכיתוב המתבקש - "אתם, אתם חמודים אתם". לזכות מעריב יצויין שכהן אכן אמר את המשפט המצוטט לזוג הטרי. לא ראיתם ארץ נהדרת? אין לכם מושג למה הוא אמר את זה. אבל הגדילו במיוחד לעשות, שימו לב, עיתון הארץ. לא פנינה רוזנבלום ולא עמוד אחרון: עמוד ראשון, טראח באמצע הפרצוף שלכם כשאתם פותחים את העיתון בבוקר, במסגרת ידיעה חדשותית רצינית לחלוטין: "בוז'י שולט" ("הכריז על מהפכה במשרד השיכון"). לא מבינים מאיפה זה בא להם? זה כנראה כי לא הייתם ערניים מספיק לפני שבועיים בארץ נהדרת. |
|
||||
|
||||
הייתי רואה את זה כסימן מלמעלה (או מלמטה) להתחיל לראות ''ארץ נהדרת'', אלא שאני גם לא ממש קוראת עיתונים יומיים (בטח שלא את החלקים האלו), כך שאני חושבת שאני אשרוד עוד קצת בלי. |
|
||||
|
||||
כנ"ל. אולי נקים את אגודת "בורות ארץ נהדרת"? |
|
||||
|
||||
אם את יודעת שאת בורה, זה הצעד הראשון. |
|
||||
|
||||
אם אתה כבר מעורה כל כך, אולי תגיד לי עם מי היא התחתנה? (איזה קצב יש להם אלה, הגרוש שלה כבר נשוי ועומד להיות אב). אגב, מ"ארץ נהדרת" אני מקפידה לראות רק את קטע הסיום של הקאמבקים - בעיקר מפני שהוא משודר לפני "עמוק באדמה". |
|
||||
|
||||
הוא משודר לפני ''הבולגרים'', שצריך לצלוח על מנת להגיע ל''עמוק באדמה''. |
|
||||
|
||||
לא, הוא משודר ממש לפני ''עמוק''. |
|
||||
|
||||
ממש לא נכון. לפני ''עמוק באדמה'' משודר המערכון הנבחר של התכנית מהשבוע שעבר. למשל, ביום א' האחרון זה היה המערכון על מרגול נכנסת בית מרקחת אלטרנטיבי. הופעת הלא-קאמבק של להקת ''הברירה הטבעית'' שודר ממש לפני ''הבורגנים''. |
|
||||
|
||||
אה, יכול להיות שזה מהשבוע שעבר. כל מה שאני יודע זה שמשודר איזה מערכון. |
|
||||
|
||||
דיון ראוי באייל |
|
||||
|
||||
צודק, צודק. שני דברים יש לי לומר על זה: 1. בכלל לא שמתי לב שזו מרגול, ודווקא ניסיתי לחשוב מי זו יכולה להיות. חיקוי רע. 2. הבורגנים ועמוק באדמה משתלבים יופי. בעיקר מעניין לראות את התפתחות יחסיהם של ברנדה ויוני. |
|
||||
|
||||
ברנדה? עם יוני? הרי ברור שברנדה תסתער קודם כל על ישראל עם הכלי הענק שלו ואחר כך תבגוד בו עם אחיו התאום. רות לעומת זה, אחרי כל שברונות הלב שלה מגברים לא רציניים תפצח במערכת יחסים עם נינה. |
|
||||
|
||||
ממש ככה. בנוסף, אני מסתייגת קשות מהעובדה שיוני פוטר מבית הלוויות. היו צריכים להפוך אותו לשותף מלא! |
|
||||
|
||||
אני מעורה בארצנהדרת, לא בענייני פנינה רוזנבלום. |
|
||||
|
||||
פתאום קלטתי שכותרת מוצלחת יותר היתה יכולה להיות ''אני רוצה לצאת חוצץ בפני ארצנהדרתיזציה של המהדורה'' |
|
||||
|
||||
אני רוצה לצאת נגד טלוויזציה של החיים! [יותר פשוט, לא?] |
|
||||
|
||||
''או הרשו לצאת חוצץ כנגד ...'' הוא מטבע לשון בו משתתפת אחת הדמויות בארץ נהדרת (טל פרידמן המבויית מחכה את שלי יחימוביץ' תחת השם חלי). |
|
||||
|
||||
אה. [אסתי, הוציאה את המכשיר הארור מחייה לפני 3 שנים, ולא מתגעגעת בכלל]. |
|
||||
|
||||
אנחנו האלמונים זוכרים את כל מה נכתב באייל, ואין סיבה שתגובה 138632 תהיה יוצאת דופן. |
|
||||
|
||||
ואם כבר יוצאים חוצץ, אז אפשר גם נגד (שום דבר אישי, אבל)- האלמוניזציה הגוברת באייל? |
|
||||
|
||||
נרשם. לאלמוניזציה יש כנראה סיבות, וכנראה שהיא תמשיך לגבור כל זמן שהן ימשיכו לגבור. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
to come out buffer
|
|
||||
|
||||
בהחלט יכול להיות שאני טועה, אבל אני חשבתי שהמשפט הוא ''אני רוצה להתריע בפני משהואיזציה של המהדורה''. |
|
||||
|
||||
(טוב, זה לא באמת קשור לנושא, אבל הרגע גיליתי שהסירו לי איזו הודעה שכתבתי ביום שבת, ואני רוצה לציין שזאת שערוריה!!1). אני לא יודע אם אתה זוכר2, אבל דיברנו על זה כבר לפני כמעט שנה (תגובה 195992). כנראה שעליית הרייטינג של התכנית, בתוספת תהליך ההצהבה המוצהר (או הכמעט מוצהר) שעובר על הארץ - תרמו להתגברות התופעה. ___ 1 כן כן, מה שאתם רואים, שני(!) סימני קריאה. 2 טוב נו, הו אם אי קידינג? |
|
||||
|
||||
גם אני לא רואה ארץ נהדרת (או טלוויזיה בכלל, האמת), פשוט כי זה נראה לי המון זמן להשקיע עבור מעט מאוד החזר. אז לפני שאני משקיע חצי שעה בפרק שלם של ארץ נהדרת (שלא לדבר על למצוא אותו, וכו', לבקש מהשותפה לדירה את הווידיאו, וכו'), מישהו יכול להאיר את עיני בעניין החמידות? כי לאט-לאט אני מפסיק להבין גם את הדיווחים של המנכ"ל וראשי הצוותים בישיבות חברה כל יום ראשון בבוקר. |
|
||||
|
||||
זוכר איך לפני שנה כולם הסתובבו בכל מקום ואמרו "קשה, קשה" ו"לא בא בלובה יותר בחיים שלה"? אז הדמות הלוהטת השנה היא חיקוי של עוזי כהן. אחד ממשפטי המפתח של החיקוי הזה הוא "אתה, אתה חמוד אתה". זהו, זה הכל. (יש גם וריאציות, כמובן - "אתה, אתה חמוץ אתה" וכד'). |
|
||||
|
||||
אה, תארתי לעצמי שזה משהו כזה. את לובה דווקא ראיתי, באיזה סופ"ש אחד אצל ההורים שלי. מה שלא הבנתי זה הקשר עם עוזי כהן – חבר המרכז (אני מניח שאליו הכוונה) באמת אמר "אתה, אתה חמוד אתה", או שזה רק החיקוי? |
|
||||
|
||||
במקור, החיקוי סבב בעיקר סביב נטייתו של מר כהן לנפוטיזם בוטה. ה"אתה חמוד אתה" נועד להדגים את מערך השיקולים שמפעיל מר כהן כאשר הוא שוקל להציע למישהו אקראי מישרה, נאמר, כמנכ"ל חברת החשמל. איכשהו החיקוי עבר מטמורפוזה וה"אתה חמוד אתה" הפך למרכזי לדמות, בעוד ש"אנאנאנאנאננננה!" שכיכב רבות בהופעה הראשונה של החיקוי (עוזי-ספיק ל"אני סגן ראש עיריית רעננה") נעלם לחלוטין. התשובה לשאלתך היא בעייתית משהו. בעת שהחיקוי הופיע לראשונה, התשובה הייתה "זה רק חיקוי". אלא שמר כהן מתעקש שלא להבין שעולבים בו שוב ושוב, ודווקא החליט לאמץ את החיקוי כדרך חיים. הוא התחיל להגיד "אתה חמוד אתה" בכל פעם שראה מישהו שנראה כאילו הוא מהתקשורת בסביבה. הוא גם מספר שמאז החיקוי, ילדים מבקשים ממנו חתימה ברחוב. עזוב, אתה באמת לא רוצה לדעת. |
|
||||
|
||||
מה אתה אומר. אני מתחיל לפחד ברצינות מהתוכנית התמימה-לכאורה הזו. |
|
||||
|
||||
אתה באמת חושב שעוזי כהן לא מבין שצוחקים עליו? לא צריך להיות בלבניסט כדי להבין שהוא לא כל כך אידיוט. |
|
||||
|
||||
אני מעריך שהוא חושב שצוחקים איתו, או שאיכשהו ההתייחסות שלו היא סוג של בקרת נזקים, אם כי האינסטינקט שלי אומר לי שהוא פשוט טמבל, והוא נהנה מההערצה הפתאומית שהוא זכה לה בדיוק באותה הצורה שכל פליט של כוכב נולד נהנה ממנה, ולא ממש אכפת לו מה חושבים עליו יוצרי החיקוי. |
|
||||
|
||||
אני לעומת זה מעריך שהוא פשוט מתמוגג מגלי ההצלחה ומהכוח הפוליטי הנוסף שצבר ותיעל לטובתו - אפילו כספית, כשאישר לייבא לארץ מסין 3,000 תחפושות בדמותו (ואני משוכנע שגם שלשל כמה מצלצלים לכיסו בדרך), מה שמוכיח בכל פעם מחדש שפוליטיקאים הם הרבה יותר חכמים ממה שאנחנו חושבים, ועד כמה הם מהתלים בנו, ב"לא פוליטיקאים", על ידי שימוש בדיבור ככלי מעשי. בקיצור, מה שגדי אמר. |
|
||||
|
||||
לדעתי זה דווקא מוכיח בכל פעם מחדש שלסאטירה האמורה אין שיניים. איפה, איפה הימים שכל חמש דקות שידור היו עילה לבג"צ, או לפחות לשאילתא בכנסת? (מה שלא אומר שלקרוא לרוחמה אברהם בשמות גנאי זה סאטירה עם שיניים). |
|
||||
|
||||
איזה כוח פוליטי נוסף לו מאז החיקוי שלו? עוזי כהן גם לפני ארץ נהדרת היה נחשב הכתובת המרכזית של כל ערוץ תקשורת לאילוסטרציה של שחיתות בליכוד. אם הדבר מחזק את התדמית הזו שלו, הרי שזה יפעל, לכל היותר, לטווח הקצר. אם יש משהו שארץ נהדרת עושה יופי, זה להוציא לנו מישהו מכל החורים. הנה, תן שלושה ארבעה חודשים, ואנשים לא ירצו יותר לשמוע על עוזי הכהן הקרציה הזה. ואף אחד לא יצליח לשכנע אותי שה"דיבור" של עוזי כהן הוא כלי מעשי. |
|
||||
|
||||
האם נחלש כוחו הפוליטי? האם החיקוי הזיק לו? האם תועלת גם בטווח הקצר היא לא תועלת? האם כולם מסתכלים על עוזי כהן דרך העיניים האחוס"ליות שלך? אתה פשוט מנותק מהעם. אה, אם אף אחד לא יצליח לשכנע אותך שה"דיבור" של עוזי כהן הוא כלי מעשי הרי שהדיאלוג איתך חסר תוחלת מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
לא שאני רוצה לסכסך עוד יותר בין חברי המערכת, אבל אתה מנסה לרמוז שדובי הוא סוציאליסט? |
|
||||
|
||||
האם נחלש? במידה מסויימת, אני מאמין שכן. האם החיקוי הזיק לו? אולי. תדמית היא דבר חשוב בעולמנו. תועלת לטווח קצר היא לא תועלת אם נגרם נזק בטווח הארוך. ארץ נהדרת היא התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה כיום. כשהיא מגחיכה דמות מסויימת, המסר עובר לא רק לאחוס"לים, אלא לכל שכבות העם, והוא עובר בצורה זהה. אף אחד (חוץ מאריאנה מלמד, אני מרשה לעצמי לנחש) לא יצא בזעם נגד האמירה של "חלי" ש"אני חושבת שהוא רוצה בננה", והרבה מאוד אימצו ביתר שאת את התפיסה של כהן כבבון - בבון עם עוצמה פוליטית מופרזת, אבל בבון. הילדים שמבקשים מעוזי כהן חתימה ברחוב לא יודעים שום דבר על הכוח הפוליטי שלו, הם לא מבינים במרכז הליכוד. הם יודעים שזה הדפוק הזה מהטלוויזיה, וזה מצחיק אותם. עם זה מעולם לא התווכחתי. |
|
||||
|
||||
אתה "מאמין" שהדימוי שלו נחלש אבל לא ממש מבסס את זה. האם צריך להזכיר לך את האמרה "לא משנה מה יאמרו עלי בעיתונות, העיקר שיאייתו את שמי נכון?". ודאי שהמסר לא עובר בצורה זהה. אצל חלק מהאחוס"לים הוא מחזק את תחושת האיום מ"המזרחי הבבון הזה" שמאיים להשתלט עליהם מלמטה, בעוד אצל חלק אחר הוא מעורר את תחושת הצדקנות של "איך יורדים על המזרחי הזה ככה, זה לא יפה". אצל חלק מהמזרחיים הוא מחזק את תחושת "יורדים עלינו כי אנחנו מזרחיים", ע"ע "נאום הקופים" של דוד לוי בעוד אצל חלק אחר הוא מחזק את תחושת "שוב המזרחי התורן עושה לנו בושות". אבל עוזי כהן רק מחזק את מעמדו יותר ויותר מכל פרסומת החינם לה הוא זוכה, וכבר עכשיו יש לו קבלות, בין אם כסגן ראש עיריית רעננה הכל-יכול ובין אם במרכז הליכוד. לא סתם כתבתי בתגובה הקודמת שאתה לא מחובר לעם - אתה רוצה פוליטיקאים בעלי "הסגולה הטובה" של היוונים ואתה לא מסוגל להכיר בפוליטיקאים מעשיים שדואגים ליצור קשרים ובריתות עם אנשי המנגנון המפלגתי. פוליטיקאים כמו עוזי כהן שיש להם כוח רב במנגנון המפלגה, ללא עוררין - שוב, ככלי כדי להשיג את מטרות, ובינתיים מסובבים אותך על האצבע הקטנה בעוד אתה מתעסק בשאלה אם הם נראים מגוחכים או לא. פוליטיקאים כמו צחי הנגבי שמסדרים ג'ובים לחברי מרכז ואחר כך בתגובה לעיתון הליכוד מוסרים "מודה באשמה" - אז אתה תצא חוצץ נגד המידות המוסריות הנמוכות שלהם בעוד הם צוברים עוד ועוד בני ברית וכוח במרכז המפלגה, שמיתרגם לכוח פוליטי. והרשימה היא ארוכה. |
|
||||
|
||||
נו, באמת, ערן. אתה יכול להאשים אותי כמה שאתה רוצה שאני נאיבי מטומטם שדבר במידה הטובה כמו ילד קטן לסינר של אמא שלו. זה לא יהפוך את זה ליותר קרוב למציאות. אני לא מבסס את זה, מאותה סיבה שאתה לא מבסס את טענותיך - כי אין להן יותר מדי משמעות אמפירית. אתה מדבר על "פוליטיקאים מעשיים" עם "כוח פוליטי". מהו כוח פוליטי עבורך, אדם שכלל אינו מקבל את הרעיון של מטרות מדיניות (ו' שרוקה)? אז הם צוברים בני ברית וחברים במרכז, אז הם יכולים לסדר לחברים שלהם ג'ובים ולארגן לעצמם טובות הנאה - כל זה לא הופך אותם ל"פוליטיקאים חזקים", אלא בסך הכל למנהלי כוח אדם מוצלחים, למישהו שטוב להכיר אם אתה צריך טובה. אבל הם לא מסוגלים לקדם מדיניות בעזרת ה"כוח" הזה, ולכן הוא לא כוח פוליטי. הגישה הבלבניסטית שלך מרוקנת את הפוליטיקה מהתוכן המרכזי שלה - לא "סגולה טובה" ארטילאית ועקרונות דמוקרטיים מרחפים, אלא התוכן הממשי של פוליטיקה יומיומית: ניסוח מדיניות, קידום מדיניות, ביצוע מדיניות. אין את זה אצלך. אצלך יש רק משתלהבים ומתבזבזים, יש "כוח פוליטי" ריק מתוכן ויש "בני ברית" שלא יועילו לך בשום דבר חוץ מלסדר ג'וב לבן של השכן. כשאתה, אחת ולתמיד, תגדיר לי מה ה*תוכן* של הפוליטיקה לפי הפרדיגמה המוזרה הזאת שאתה משפריץ לכל עבר כאן, אולי אני אוכל לענות לך תשובה קצת יותר מבוססת, וקצת פחות מעוצבנת מזאת. |
|
||||
|
||||
שמע, אקס צ'יף, פתאום קפצה למוחי איזו מחשבה מוזרה: בבקשה אל תיתן לארוסתך ללקק ולהדביק את המעטפות של ההזמנות לחתונה. |
|
||||
|
||||
אחת לכמה חודשים, ''מנהלי כוח האדם'' האלה מכתיבים לקבוצת אנשים, שנמצאים בסיטואציה של מקבלי החלטות, מה ואיך להצביע. אני לא מכיר ביטוי מובהק יותר מזה לכוח פוליטי. |
|
||||
|
||||
זו אולי התפיסה המקובלת בקרב הציבור העייף, אבל זה רחוק מלהיות המצב במציאות. מרכזי המפלגות, צריך להזכיר, לא ממש מחזיקים בהרבה כוח כלפי חברי הכנסת. |
|
||||
|
||||
מה זה "בדלנים" ו"משתלבים" אם לא קידום מדיניות וביצוע מדיניות (אמנם לא ניסוח מדיניות, לפחות לא פומבי)? יש הרבה בעיות בבלבניזם, אבל דווקא את זו אני לא רואה. |
|
||||
|
||||
זו המדיניות המוזרה ביותר שאני ראיתי בחיי. אני, בכל מקרה, עדיין לא הבנתי מה מאחד את המשתלבים ממרצ עם המשתלבים מהאיחוד הלאומי (יהיו אשר יהיו). |
|
||||
|
||||
מה שמאחד אותם הוא הרצון להשיג את מטרות הפוליטיקה המשתלבת, כמובן (וזה לא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית הם עושים זאת). |
|
||||
|
||||
אגב, אם כבר אז נדמה לי שהניתוח הפוליטי הנפוץ נוטה *הרבה יותר מהבלבניזם* להסביר פוליטיקה כמשחקי כוח, ג'ובים וטובות הנאה. זו לא הבחנה חדה (אלו רק כך, ואלו רק כך), אבל נטייה ברורה. ראה, למשל, ההסבר של ההתנתקות כתוכנית של שרון להתנתק מהתיקים הפליליים (ואני לא פוסל). ומשהו יותר אישי: בתור סנילי מוצהר, כדאי לך להניח לפני כל תגובה שלך נגד הבלבניזם (ואולי בכל נושא איילי לעוס) שכבר כתבת אותה כמה פעמים, וכבר ענו לך כמה פעמים, או שאתה סתם לא זוכר נכון מה הבלבניזם אומר. זה חלילה לא צריך להניא אותך מלכתוב את הטענה, אבל זה צריך לעודד אותך לנסח אותה יותר בנימוס (ולא, אני לא אומר שכשיש לך טיעון מוחץ וחדש אז מותר לך לנסח אותו לא בנימוס...) |
|
||||
|
||||
הבוקר בעמוד הראשון של העיתון מתפרסמת ידיעה על כך שאחיו של עוזי כהן שכר דירה ברעננה המיועדת לנכים בלבד. כותרת הגג של הידיעה: "סידרו ת'בחור". |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |