מערכת החינוך והלאומיות הישראלית בעידן הכוח 214
ימי הזכרון של ישראל משמשים את מערכת החינוך כדי להנחיל ערכים מסויימים לילדים. הגיע הזמן לעצור ולשאול האין הערכים הללו גורמים נזק לחברה בישראל.

לפני מספר ימים הבאתי את בני לגן באיחור. הילדים היו באמצע פעילות שנראתה כעוד שיעור ריתמיקה מהימים הטובים. לקח לי מספר שניות להבין שהם רוקדים לצלילי המנון צה"ל. לפני שבועיים, בניו של אחד מחבריי חזרו מהגן והודיעו לאביהם חגיגית ש"היטלר הרג ילדים". לפני כחצי שנה, (ליתר דיוק בארבעה בנובמבר), עת הוקרנו תמונותיו של יצחק רבין המנוח, פנה אלי בני, שזיהה אותו מיד (מהגן כמובן): "זה רבי", אמר, "למה אין לו זקן?"

אלו רק מספר דוגמאות לתכנים המוזרים שמקנה מערכת החינוך לילדינו. הבעיה אינה רק בכך ששטיפת המוח היהודית־טקסית, הרואה בשנת הלימודים רצף של חגים, מטיחה אותם בראשיהם של ילדינו בזה אחר זה (מי שלא ראה ילד עברי גאה יושב במקדונלד'ס וממתין להמבורגר מקמח מצה בפסח, בעודו שר בקולי קולות "היש צוהלת ושמחה כמוני מסיכה", לא ראה שמחת בית השואבה מהי, ובלבול מהו), אלא גם בדרך הכוחנית בה נתפסים ארועים אלו, התכנים שיש להעביר אודותיהם, וכיצד אלו מגבירים את האלימות בחברה הישראלית, למרבה פליאתה של המערכת.

גם בשנה שבה "הנושא השנתי" הוא "הזכות לכבוד והחובה לכבד", מעדיפה המערכת לחנך את הדור הבא על ברכי אותם תכנים לאומניים רווי שנאה שעליהם התחנכנו אנו. אין עוד מדינה בעולם (המערבי) שבה ילדים בגיל הגן רוקדים במעגל לצלילי המנון הצבא! לדעתי, אין אפילו עוד מדינה מתוקנת שבה אזרח מן השורה יזהה את המנון הצבא תוך מספר שניות, אבל זו כבר תוצאה של אינדוקטרינציה ממושכת של דור ההורים. יש מסרים רבים שניתן להפיק מיום הזכרון לשואה ולגבורה (יום שאפילו שמו מנציח את הדרך שבה עמישראל רואה את השואה, שמן הסתם הרבה גבורה לא יכלה להיות בה, אך משקלה של זו מועצם על־ידי המערכת, בבחינת "לא הלכנו כצאן לטבח", הרי לא ייתכנו שהסבים של אלו שדוקרים אחד את השני בגלל בחורה בדיסקוטק או קללות בבית הספר, לא ידעו ל"החזיר" לנאצים) , בין השאר ניתן ללמד את המורשת ההומניסטית שלו, הסלידה מגזענות ולאומנות באשר היא, הקשר האפשרי בין "מוות לערבים" לבין "יודן ראוס", ועוד. אגב, לא אתפלא אם גם בגרמניה ההיא רקדו ילדי גיל הגן לצלילי מארשים צבאיים. גם יום השנה לרצח רבין יכול לשמש להברת מסרים נגד אלימות, שאני בתמימותי רואה בהם את "מורשת רבין" האמיתית, שהפך מרמטכ"ל לנושא דגל השלום, בעיקר משיקולים פרקטיים, אך אולי גם מתוך שמץ של נסיון לישב סכסוכים בדרכים לא אלימות.

וכך, גם בעידן האלימות הגואה ממשיכה מערכת החינוך ללמד את אותם נושאים, באותה הדרך, עצמאות פירושה שיש לנו מספיק כוח להילחם בכל אויבינו ולהרוג אותם אם רק יעזו לערער עליה, הערבים, הגרמנים, המצרים הקדמונים, או הפרסים אשר בשושן הבירה, שהרי בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, וצה"ל־ברוך־הוא מצילנו מידם. אז ילד יקר, אם מרביצים לך - תחזיר, ואם המורה תשאל אותך למה שלפת סכין, אמור לה: "לא רציתי ללכת כצאן לטבח". ואתם, מורות ומורים נכבדים, אל תשאלו "הנוער לאן?". פני הנוער מועדים למקום שאליו הולכתם אותו.

פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ריקוד לצלילי המנון צה"ל ? 4600
באמת נשמע מזעזע...
אתה צודק לגמרי - הגיע הזמן להתאים את הדרכים בהן אנחנו בוחנים אירועי מפתח בתולדות המדינה, והעולם, לתקופה הנוכחית, וזה אומר - פחות שנאה, פחות תחושת ''קורבניות'' ויותר הבנה רחבה של הדברים, מנקודת המבט ההיסטורית וההומניסטית שלהם.
בנוגע לריקוד לצלילי המנון צה''ל - כולי תקווה שמדובר בגננת מטומטמת אחת, ולא בהנחיות משרד החינוך
ריקוד לצלילי המנון צה"ל ? 4602
מוזר צדף אבל ראיתי בכתבה שהוא רשם על נושא הכבוד שאת הערת לי עליו.

ועל זה אין לך תגובה הפעם??.
ריקוד לצלילי המנון צה"ל ? 4603
כל דבר בחיים, אפשר להגיד בצורה הגיונית, מנומקת ומכובדת כמו שעשה הכותב במקרה הזה, ואפשר להגיד בצורות, אה, אחרות, כמו שאתה עשית.
והתגובה, בהתאם. (הא לך שיעור קצר לחיים)
וכמובן, הנושאים הם שונים לחלוטין, והאמירה אחרת לגמרי, דבר שאם לא הצלחת להבין בעצמך, ספק אם אני אצליח להסביר לך
ריקוד לצלילי המנון צה"ל ? 4604
אני מבין שאני לא הגיוני מנומק או מכובד.

תודה ''אמא'' על שיעור בחיים

ידוע לי שהנושאים אחרים והאמירה אחרת אבל אני מאמין שאם תרצי בסוף תוכלי להסביר לאדם אם מחשבות צעירות כשלי.
ריקוד לצלילי המנון צה"ל ? 4605
אולי באמת הייתי יכולה, אבל למה לי ? הרי ברור כבר ש
א. אתה מסרב להקשיב למה שניסו להגיד לך הרבה מאוד אנשים, מטובי הכותבים שנמצאים פה בקביעות (בניגוד אלי, שרק מבקרת פה לפעמים), ורק מחכה עד שתסיים לקרוא את ההודעה שלהם כדי להגיד "לא נכון".
ב. אתה לא מחפש דיון, אלא ריב (אחרת לא היית גורר ויכוח מנושא אחר לכאן, ועוד מנסה
להפוך אותו לאישי)
ג. אין לי שום עניין לשכנע אותך בצדקת טענותי, וכמו כן לא התפעלתי עד כדי כך מהעומק בטענותיך, כך שלא ממש מעניין אותי להתווכח איתך

זו, אגב, ההודעה האחרונה שאני מתכוונת להתייחס אליה במסגרת ההתנצחות האישית שלך, מסתבר, איתי. בעתיד, אם תרצה לריב, תצטרך למצוא לך פרטנר אחר, כי אני לא אגיב יותר.
4601
ייתכן כי אני בור ועם הארץ, אך איני יודע מהו המנון צה"ל? לא ידעתי כי יש המנון שכזה.
בין ''רבי'' ל - ''רבין'' 4606
הכותב לא הצליח להבהיר לי בעזרת שלש הדוגמאות שהביא מה בדיוק טענותיו כלפי המערכת. לא ידוע לי על הנחייה שמקבלות הגננות ללמד את מרש צה"ל. בביקורים שאני ערכתי בגני הילדים לא יצא לי מעולם לשמוע איזה שהוא שיר לכת, תמיד "נפלתי" על סוג מוסיקה אחר, ומעולם לא ניסיתי להסיק מכך מסקנות.
שירי לכת מושמעים לא אחת גם ב "קול המוסיקה", ויש בהם יופי משלהם. מרש צה"ל הוא יצירה אומנותית איכותית, ואין שום פסול ללמד ריתמיקה בגנים גם תוך השמעתה.
איני יודע אם למדו בגנים הגרמניים שירי לכת, אבל אני יודע שלמדו בהם את הסימפוניה התשיעית של בטהובן מלאת האופטימיות בעתיד האדם. הנאצים היו ספוגים באהבת המוסיקה של היוצרים הגאונים (איני ציני) שלהם. הם לא החמיצו שמיעת מוסיקה גם במחנות המוות, ויש עדויות שמנגלה, שהיה אדם מאד משכיל ותרבותי, היה מבצע את הסלקציה בקצב "הדנובה הכחולה" ששרק. לכן אין חשש להשמיע את מרש צהל באזני הילדים, כמו שאין חשש להשמיע באוזניהם גם את יצירותיהם של בטהובן ומוצרט. לא בחירת סוג המוסיקה שישמעו תקבע אם אצבעות ידיהם, בהיותם מבוגרים יהססו או לא יהססו לשלוח בני אדם למות.
אשר לעניין "רבי" ו "רבין", וערבוב שירי החגים. אני הייתי סולח לבני, בהיותו רך בשנים על טעויות כאלה. בגיל הגן עדיין הידע הכללי לוקה בחסר, ויש מקום גם למערכת וגם להורים לעצבו ולשים כל דבר במקומו. מכל מקום לא הייתי מספר בגאווה סיפור כזה, ולא הייתי מנסה להסיק מסקנות מרחיקות לכת מטעויות טבעיות ומובנות של ילדים רכים, שהן חלק מכל לימוד.

בעצם, נשארה רק טענה משמעותית אחת: הכותב אינו מרוצה מהצורה בה מלמדים אותנו את זכר השואה. הבן חזר הביתה מהגן, ואמר (ובמקרה זה לא טעה): "היטלר רצח ילדים", וזה הפריע מאד לכותב. לסיפור הזה אני רוצה לצרף את דעתה של כלת פרס ישראל השנה, שולמית אלוני שאמרה פעם שצריך להפסיק את מסעות הנוער למחנות ההשמדה בפולין, כי הם חוזרים מהמסע הזה יותר ימניים.
ניסיונות להעלים מידע היסטורי הם חלק מההיסטוריה. הדברים האלה קרו בברית המועצות לשעבר, שבה דפים שלמים שלא תאמו את רוח השלטון נמחקו מהאנציקלופדיות (אפילו בנושאי מדע), ומספרי ההיסטוריה. המגמה הזאת של שכתוב ההיסטוריה באה לידי ביטוי בספר 1984 שבו הגיבור עובד ב "משרד האמת" (זוכרים את ההצעה בזמן ממשלת רבין למנות את שחל לשר לענייני הסברת פנים ?), ותפקידו לנבור בספרי ההיסטוריה ולנפות דפים שאינם תואמים את הרוח הכללית.
מה הבעיה של הכותב ? היטלר לא רצח ילדים מבני עמנו ? האם עלינו להעלים את העובדה המזעזעת הזאת מילדנו כדי שהמסקנה הטבעית שכל בן אנוש מסיק ממידע כזה לא תוסק, ובמקומה ישטפו את מוחנו במסקנות "נכונות" ?
איזו בעיה יש לכותב עם הוספת המילה "גבורה" ? נכון שהחלק הזה, מסיבות מובנות היה חלק קטן ממה שקרה בזמנים הנוראים ההם, אבל הוא בכל זאת היה, ואולי בעוצמה יותר גדולה ממה שאפשר היה לצפות, ואין שום פסול בחינוך ובטיפוח היצר הטבעי להגנה על חייך, שמאפשר לך לשרוד.
בואו, ילדים, ונראה את תאי הגאזים 4613
א. אני לא יודע מה קרה בגני הילדים הגרמניים בתקופה הנאצית, אבל בבתי הספר הקפידו שם על האמרה ש"הנוער הגרמני צריך לצעוד". מכאן ועד להקמת נוער היטלר לא היה מרחק רב.

ב. אף אחד לא מדבר על שכתוב ההסטוריה. השאלה היא איך להעביר אותה. אנחנו מסננים מילדנו מידע שלדעתנו מזיק להם; מידע על מין, אלימות, וסמים. אבל משום מה, הוחלט כאן שהעובדה שהילדים לומדים מגיל הגן שילדים יהודיים נרצחו באכזריות על ידי הנאצים היא בסדר. משום מה, חשוב שילדים קטנים ידעו שילדים קטנים כמוהם נרצחו בתאי הגאזים. המילה "טראומה" אומרת לך משהו? האם באמת אי אפשר ללמד את נושא השואה - שהוא חשוב - בצורה רגילה? האם חייבים לשים דגש על סיפורי הזוועה, להביא עדים? האם חייבים לקחת את התלמידים אל תאי הגאזים בפולין, להכריח אותם, בגיל צעיר, להתמודד עם טראומה נוראה? האם אנחנו לא מנחילים, על ידי כך, את הטראומה גם לדור שלא ידע אותה? מה מרוויחה מערכת החינוך מסיוטיהם של הילדים? האם מותר, אתית, למחנך לגרום, במודע, לסיוטים בקרב תלמידיו? האם מותר לנו להפוך את השואה לאירוע החשוב ביותר בהסטוריה האנושית? האם בחינוך מעין זה אין עיוות, המיועד למטרות לאומניות? אין זה סוד שרבים מהישראלים איבדו את הסיבה האידיאולוגית להשאר בארץ (לטעמי, אין צורך בסיבה כזו), ועל כן מערכת החינוך אומרת להם, בגסות, "אם תגורו מחוץ לישראל, יבואו הנאצים ויאכלו אתכם". ודאי שחינוך כזה מוביל ללאומנות - השאלה היא אם הוא מותר ורצוי.

ג. הגבורה היהודית בשואה היא מימד שולי לחלוטין. היא גם מימד השנוי במחלוקת. האם מותר היה למרוד, ולסכן כך אוכלוסיות שלא שאפו למרוד? המורדים לא "שאפו להגן על חייהם". הם ידעו שהם מיועדים למות ושלמרד אין כל סיכוי. האם הוא היה מותר לשם ריצוי התאווה הלאומנית ל"נקם יהודי"?
בואו, ילדים, ונראה את תאי הגאזים 4615
ברצוני להגיב רק על המלצתך לא לספר לילדים שבשואה נרצחו ילדים אלא בדרך אחרת ...
אעשה זאת ע"י סיפור בדיחה ידועה, למרות שיש לה זקן עד הברכיים.

מוהל אחד תלה תמונה של שעון מחוץ ללשכתו.
אדם אחד שהבחין בתמונה נכנס ללשכה , מסר לו את שעונו וביקש לתקנו.
"למה אתה נותן לי שעון לתיקון ?" שאל המוהל, "אני לא שען , אני מוהל."
"אז למה תלית תמונה של שעון בחוץ ?" שאל האיש.
השיב המוהל: "אז מה אתה רוצה שאתלה ?"
נו באמת! 4608
מאמר רווי טעויות שכזה מזמן לא ראיתי.
לא משמיעים את המנון הצבא במדינות מערביות? איזו שטות. בארה"ב משמיעים אותו יותר מאשר בארץ, שלא לדבר על המנון המדינה. זה בכלל עניין של פטריוטיות ואהבת המולדת, שאין לו שום קשר לאותם ערכים פסולים המונחלים ע"י המדינה לדעתך.
ואותם אנשים שרוצחים ומתעללים בדיסקוטקים, ספק אם סביהם חוו את השואה - רובם הגיעו מאסיה ולא היה להם שום קשר לזוועות שהתחוללו. כואב לי מאוד לקרוא מידע כל כך מסולף. אין לי שום כוונה נגד כותב המאמר, ואני מצטער אם דברי נשמעים חריפים, אך חשוב שכך יישמעו. וכל זאת מקריאה מרפרפת של המאמר. אני בטוח שעם קריאה מתעמקת יותר, יתגלו יותר ויותר אי-דיוקים. חבל. הכותב יכל לעשות את העבודה המקדימה של כתיבת המאמר הזה, עבודה שאין היא קשה ומסובכת מדי.
נו באמת! 4611
אנשים שרוצחים ומתעללים בדיסקוטקים, רובם הגיעו מאסיה ? זאת אומרת, לא אשכנזים (חלילה) אלא מזרחיים?
איזו אמירה מקסימה, מדוייקת וחפה מכל גזענות ודעות קדומות!!
נו באמת! 4617
אחח, איזו הערה נפלאה הערת שם על המתפרעים בדיסקוטקים. אני תוהה האם לתקוף אותך בגינה, או להשאיר זאת לשאר הקוראים שיקרעוך לגזרים. אתן לך רק זאת כדי לחזק את ידיך - סביר להניח שלפחות חלק מהקורעים אמנם מסכימים עם דבריך, אבל מוצאים אותם מאד לא פוליטיקלי קורקט.
אשאיר אותך בזאת, מבלי לקבוע לאיזו קבוצה אני משתייך. החיים יפים.
נו באמת! 4631
מאסיה?
אני פשוט לא מאמין שקראתי את זה...
נכון
וגם , לכל היהודים יש אף ארוך נכון?
וכל הערבים רוצים לזרוק אותך לים

למה לא פשוט רשמת , שהאנשים שרוצחים ומתעללים והולכים מכות במועדונים הם כל "המזרחים המסריחים האלה" .. זה בערך אותו דבר כמו לרשום - אסיה.

ואגב , דיי קשה לאנשים מאסיה להכנס למועדונים - סלקציה...
וזה נושא בעייתי אחר לגמרי.
נו באמת! 4635
א. בארה''ב עד כמה שאני יודע מתחיל כל יום לימודים בשבועת אמונים למדינה, ויש דגל בכל כיתת לימוד.
ב. רב הצ'חצ'חים השחורים שנוהגים להסתובב בדיסקוטקים ולדקור אשכנזים צפונים הם דוקא מצפון אפריקה ולא מאסיה.
ג. גם יהודי צפון אפריקה ''זכו'' לחוות טעמה של השמדה במלחמת העולם השניה בחסות השילטון הצרפתי והאיטלקי אני יודע ממקור ראשון (סבא שלי) על טרנספורטים שיצאו מלוב לאירופה. מוזר שאת החלק הזה משמיטים בשיעורי ההיסטוריה.
ד. אין ב ג' משום מתן צידוק לדקירת אנשים בדיסקוטקים.
נו באמת! 249933
ג. למתעניינים בנושא עליו נכתב כה מעט של שואת יהודי צפון אפריקה, עם תוספת על הכחשת השואה בקרב ערבים, כתבה מומלצת עם תמונות מרתקות:

ההמנון והגבורה 4609
פעם, בטעות, גרתי שנה בדיוק מעל גן ילדים פעיל ברמת-גן. בכל בוקר, בשעה שמונה, היתה הגננת פוצחת בשירה רמה (איזה קול, אללי!), והפעוטות איתה. לאחר מכן הושמעו אי אילו שירים מוקלטים במגוון נושאים (כיצד נבדיל בין שמאל לימין, איברי הגוף הלא-אינטימיים, מועדי ישראל במקומות הנכונים), ושוב הגננת, וחוזר חלילה. חינוך טוב ספגתי מאותו גן, והריני יודע בימין טרופים אלו לשרוך את נעלי ולספור את אצבעותי, אך מעולם לא שמעתי שם את המנון צה"ל. אכן, אודה ולא אבוש - איני יודע כלל מהו.

לעומת זאת, אני זוכר היטב את ימי השואה והזכרון מטילי האימה בבית הספר היסודי בו למדתי. היתה זו מסכת מתמשכת של הרג, לאמר - הרגו בנו ואנחנו הרגנו בהם, והצדק אתנו - מדינה שלווה ושוחרת שלום שכמותנו. בגיל צעיר, זכורני, לא בדיוק הבדלתי בין שני ימי הזכרון, ותהיתי בקול איך הרגו את כולם \פעמיים\. סיבות של ממש לכל זה לא הוצגו - תכנית הלימודים העדיפה להתמקד בהרג עצמו, ובמודל ה-"טובים מול רעים". השאלה "למה טובים" עלתה במוחי יום אחד, אבל יצר השרידה שלי השתלט עלי בטרם הגיתי אותה בקול. המיליטנטיות חגגה. שירי שואה, שירי יום-הזכרון, שירי גבורה, טקסים (הדבר המתועב ביותר שמערכת החינוך שלנו מסוגלת לעולל)... באמת הגיע הזמן לשנות את כל זה. מספיק.
אולי האשמה לא בהם...? 4612
מה בדיוק הבעייה לרקוד לצלילי מארש צה"ל ?
האם היטלר לא הרג יהודים ?
האם יכול להיות שהבן שלך פשוט טעה ? זה יכול לקרות ואפילו לילדים קטנים, אתה יודע.
אין ספק שיש פגם בדרך שבה ילדינו מתחנכים אולם האם באמת אתה חושב שדווקא מערכת החינוך היא זו שאשמה? מי שלא יתחנך לראות בצה"ל כחלק בלתי נפרד מהמדינה, יגיע לגיל 18
ויסרב להתגייס ולהלחם.הנאצים באמת הרגו יהודים ואפילו ילדים קטנים ואין כל פסול בכך שילדים קטנים ידעו על הפשע הגדול ביותר של האנושות כבר בגיל צעיר. אני מסכים איתך שיש בעייה אולם את האשמה יש להפנות לאפיקים אחרים כגון המנטליות הישראלית, החברה המתלהמת ועוד ועוד. אי אפשר לשים את האצבע על נקודה ספציפית אולם המנטליות הארצישראלית המשתקפת גם בנוער שלנו, היא זו שגורמת לנוער להתנהג כמו שהוא מתנהג כיום (ודי ביציאה מהירה לכיכרות הערב יום העצמאות בכדי להבין על מה אני מדבר).

יכול להיות שסטיתי קצת מהנושא אולם נראה לי שזו נקודה מספיק חשובה.
ואולי לא.... 4614
אני אגיד לך בדיוק מה הבעיה!וכן חלקה בחינוך!כשילדים שומעים מאז גיל קטן ומתחנכים וגודלים למציאות של צבא ומלחמה התוצאה היא לא קשה להבנה!
החינוך יכול וצריך להיות לשירות !
כשאני בא לבית ספר ביום הזיכרון ושומע הרצאה מאיזה אלוף על כלי נשק, סוגם ,אופן הלחימה ותיאור כל אחד מכלי נשק אלו כנפלא והדבר האחרון ומצויין אז כן אולי משהו לא בסדר במערכת החינוך!
כי לדעתי ,לפחות כלי נשק לא הולכים עם תיאורים כאלה!!!!
חוץ ממדינת צבא וראש ממשלה שהוא שר הביטחון המנטליות הישראלית מחונכת לאלימות גם מגורמים אחרים כמו כדורגל הימורים וכדומה!
ואם אתה רוצה להזדעזע לא דיי ביציאות לכיכר בערב יום העצמאות אולי תצאו למקומות שאני בטוח שכולכם הולכים אליהם כמו מגרשיי כדורגל לדוגמא ושם תראה ילדים שלא יודעים לקרוא עדיין כבר יודעים לקלל ולצעוק על האוהדים האחרים ועל כל אוהד שהוא לא של הקבוצה שלהם!
הכי קל להאשים את מה שרחוק ממך !
ואני בטוח שזה לא!
בכל הנוגע לשואה אני חושב שחינוך לשואה ולהבנתה חשוב עוד מגיל קטן ולא יוצר שום דבר חוץ מהזדעזעות והבנה בקרב גם ילדים קטנים !

ואולי גם אני קצת סטיתי מהנושא אבל בתגובה למכתב שלך הנושא ברור!
ואולי לא.... 4624
גם אני חושב שיש משהו פגום במערכת החינוך שלנו.אם אתה שואל אותי , אני לא הייתי מוכן שהילדים שלי ילמדו שירים בערבית של סופר שתומך במוות לחיילים ישראלים. אבל זה מה שקורה ששר החינוך מגיע ממר"צ...
הויכוח פה הוא לא על האם המערכת דפוקה אלא איפה היא דפוקה. אם הבנתי אותך נכון הרי שהסכמת איתי ברוב הנקודות שהעלתי.
ובקשר למשחקי הכדורגל - אין פה שום קשר למערכת החינוך.בתור אחד שנמצא כמעט כל שבוע במגרשים (ולפי דברי לא קשה לנחש את מי אני אוהד) גם אני רואה מה קורה שם. בעצם, אין בנאדם שלא יודע מה קורה שם. מי שלא רוצה שילדיו יתנהגו כמו אוהדי כדורגל, שלא ישלח את ילדיו לראות אותם. זה נורא פשוט ובכלל לא קשור למערכת החינוך.
הימורים? המנטליות הישראלית שדוחפת להשגת כסף קל במקום לעבוד קשה ולהשיג אותו היא זו שאשמה. אין מה לעשות, רוב האשם הוא בחברה עצמה שרקובה מן היסוד. ואותה קשה מאוד לשנות...
עצמאות זו לא רק מלחמה 4618
כמה צפוי, כמה נדוש. כותב פה אדם מאמר נגד הכנסת תכנים מיליטנטיים ולאומניים לתוכניות הלימודים, וכבר קופצת מולו מקהלת הזאבים המקומית ובפיהם היללות הרגילות: "האם היטלר לא הרג יהודים?", "מה כבר הבעיה לרקוד לצליליו של המנון צה"ל?", "בארה"ב יותר גרוע!", וכמובן שמכאן סלול כבר המדרון החלקלק להאשמות בלא פחות משכתוב ההיסטוריה (!). וכל זה למה? כי הועלה ספק לגבי הדרך בה יש ללמד ילדי גן על היטלר ומה שקרה בשואה.

יש כל מיני זוועות בעולם. איש אחד ממילוואקי, ג'פרי דאהמר שמו, רצח לא פחות מחמישה עשר נערים שחורים ואכל את בשרם. האם גם את זה תמליץ, מר אנשלוביץ, שילמדו ילדים בגן חובה? והרי אם לא, תואשם לאלתר בשכתוב ההיסטוריה ובהסתרת מידע חיוני מהציבור בן החמש! נו באמת.

"חופש המידע" אינו הנושא כאן וגם לא הסתרתו. אף אחד, לרבות הכותב המקורי, לא הציע שאירועים כלשהם יימחקו מספרי דברי הימים. הנושא היה מערכת החינוך והתאמת התכנים שלה לאופיה של מדינה שמנסה לצאת מהפוזה לפיה העולם כולו נגדנו וכל העם צבא, ולהתקדם קצת לכיוון של הנחלת ערכים שלא כולם לקוחים מסיפורי מורשת קרב ומשירי חיים חפר. נכון, הילדים שלא יספגו מנות יתר של מורעלות אולי לא ישושו אלי קרב בגיל 18 כפי שהיו מצפים מהם כמה אנשים כאן, ואולי יגלו ספקנות מול פוליטיקאים ומדינאים שמבטיחים רק שלנצח נאכל חרב, אבל הם בהחלט עשויים לגדול באווירה יותר נורמלית ושפויה מזו שבה גדלנו אנחנו. תמיד יהיו כאן פנימיות צבאיות ומסגרות אחרות של חינוך פשיסטי לנוער יהודי, ומי שרוצה רשאי כמובן לשלוח לשם את ילדיו, אבל אני רוצה לחזק את ידי הכותב - באמת הגיע הזמן שחינוך באמצעות סיפורי גבורה תחת אש ומארשים צבאיים יהיה עוד זרם שולי ולא המיינסטרים בחברה הישראלית.
הגזמה פראית 4622
מה בסך הכל עשתה הגננת?
כששאלו מה זו שואה ומה קרה בה היא סיפרה להם על האיש הרע היטלר שהרג המון יהודים בתוכם ילדים.
הם לא יודעים מה זה בדיוק להרוג, בטח שלא על תאי הגזים, אלא שזה משהו רע שהתבצע גם על ילדים כמוהם ומכאן כמה השואה נוראה.

יש לנו עדיין הרבה מאוד סיבות לקדם את הצבא במערכת החינוך אבל כל השלכה קיצונית אחרת היא כשלון של ההורים.

מערכת החינוך אינה מספיק שמאלנית בשבילך?
תשקיע גם אתה בחינוך ילדיך.
אבל אי אפשר... 4623
מה לעשות שבמדינת ישראל מקהלת הזאבים עדיפה על מקהלת היונים. אני לא מעוניין להכנס לפוליטיקה בנושא זה אולם הדיבורים שלך מתאימים לסוג אחר של מדינות ולא לנו. עד כמה שהייתי רוצה שדבריך יהיו נכונים, הרי זה בלתי אפשרי מבחינת מדינת ישראל היות ומדינת ישראל נמצאת עדיין במצב של מלחמה. לא חסרים לנו אוייבים ויש צורך בחינוך (מסויים, לא כולל) על ערכי הצבא. אין מה לעשות - אנחנו אולי מחשיבים עצמנו מדינה מערבית אבל אנחנו ממש לא כאלה. אנחנו מדינה שנתונה תחת איומים בלתי פוסקים מכל הסוגים וחינוך פתוח וליברלי (עד כמה שאני רוצה שיהיה) רק יחליש אותנו.כשיגמרו המלחמות, האיומים וההרג אני אהיה הראשון שיסכים איתך.
אבל לא לפני...
אבל אי אפשר... 4625
קודם כל בתגובתי הקודמת לא התככונתי להאשים רק את מערכת החינוך הנקודה הייתה שהאשמה היא ברובה גם בתוכנו ולא רק במרצ כפי שאתה חושב!
אני באמת חושב שאין טעם להכנס לדיונים פוליטיים חסריי משמעות ואולי נסתכל על מה שאנחנו כן יכולים לשנות!
וזה לא כזה פשוט כמו שאתה מתאר את זה בקשר לכדורגל קודם כל זה רק דוגמא אחת לאופן שבו החברה לוקחת דבר טוב לקיצוניות מגעילה וזה לא שחור ולבן ,כמו שאתה אומר אז מי שרוצה שלא ישלח את הילדים שלו לכדורגל ,זה לא ככה,אתה חושב שמישהו שולח את הילדים שלו לשם כדיי שהם יהפכו להיות אלימים!?
אנחנו מדינה כובשת,וגזענית בחלקה ועד שלא יקום ראש ממשלה שבאמת ינסה לשנות את המציאות הזאת של מלחמה לא יעזור כלום לא נוכל לשנות את המצב הזה!
בקשר למנטליות הישראלית אני לפחות הרמתי ידיים!!
אבל אי אפשר... 4629
הצורך שלנו להחזיק צבא אינו שייך לעניין. הרי הכותב לא ביקש לבטל את הצבא. הוא רק ציין שהאינדוקטרינציה של דור ההורים היא ארכאית.
האם לדעתך חינוך להומניות יחליש את המוטיבציה של חיילינו להתעלל בנכבשים?
אני מקווה שכן. ואני, למרבא הפליאה, ימני. מלחמותינו הן החלטה פוליטית. התנהגותנו כלפי אויבינו היא החלטה אישית של כל חייל, ולצערי במקרים רבים היא שגויה.
הגיע באמת הזמן לדחות את הדיון על התנהגות מוסרית לגיל אחר, בו ביקורת היא יותר אפשרית.
עצמאות זו לא רק מלחמה 4663
אנחנו מחנכים את ילדנו הרכים לא להתפתות ולהיענות לבקשותיהם של זרים שיבואו איתם ויקבלו מהם סוכריה וכדומה. אי אפשר להסביר לילדים הרכים מדוע עליהם לסרב להצעות כאלה בלי להסביר להם כך או אחרת שבעולמנו יש אנשים רעים, ובלי לתת להם מושג מה האנשים הרעים האלה עלולים לעשות. עדיף שהילדים יסבלו מטראומה מאשר יפלו קרבן למעשיהם של סוטים, כי אז הטראומה שלהם תהיה גדולה בהרבה.
הרבה דובר על טראומות בלתי ניתנות לרפוי של אנשים שעברו את השואה, וגם במידה זו או אחרת טראומות שמהם סבלו צאצאיהם.
לא שמעתי על ילדים שלא חיו את העניין יום יום בתוך משפחתם , ושעברו טראומה כזאת רק בעקבות סיפור שסופר להם. אני חושב שיש כאן הגזמה רבה בעניין זה.
אחד מילדיי ביקש להצטרף למשלחת בני נוער מהתיכון בו למד למסע בפולין, וקיבל את אישורי. לא הבחנתי אצלו בשום טראומה בשובו מהמסע. לדעתי המסע הזה רק העשיר אותו והפך אותו ליותר "בן אדם".
בכוונה הוספתי להודעתי את דברה של שולמית אלוני שצריך להפסיק את מסעות בני הנוער לפולין משום שהנוער חוזר משם יותר ימני. מדוע אינכם מגיבים על דבריה אלה ?
האין זו דוגמה בוטה להעלמת עובדות הסטוריות לצרכים פוליטיים (אני לא מדבר על עצם הטפשות שבהודאה פומבית של פוליטיקאי בכוונות לא כשרות. לפחות הייתה מנסה להמציא תרוץ אחר, כמו הכותבים המתוחכמים של האייל בדבר טראומות שסובלות הנפשות הרכות וכדומה ...)
הצד השני של ההמנון 4628
קל להאשים את מערכת החינוך במה שהיא עושה - אבל צריך לראות גם את מה שהיא לא עושה. לכאורה, לפי המאמר, עם ישראל היה אמור להיות שטוף ברגשות פטריוטיים-לאומניים עקב החינוך שהוא מקבל בגן. המצב, כידוע, הוא כמעט ההיפך הגמור. מספיק להסתכל על תופעת ההשתמטות החילונית מצה''ל כדי להבין שאין לנוער בד''כ שום רצון לתרום למדינה. (יש, כמובן, יוצאים מן הכלל - אבל, לצערי, הם יוצאים מן הכלל ולא הכלל...)
הבעיה של מערכת החינוך (לדעתי) היא החלפה של ערכי פטריוטיות ותרומה לכלל (שכנראה היו המטרה המקורית) בכוחניות ומיליטריזם ריק מתוכן. זה לא שלא צריך ללמד על צה''ל והשואה, אלה שהמסר צריך להיות של צורך בעזרה הדדית ותרומה לעם ולא של שנאה וכוח.
פסקה אחרונה 4630
התחברתי מאוד עם רוב הקטע הכתוב,
אך הפסקה האחרונה נראית לי מוקצנת ומעט מנותקת מרוב התוכן ההגיוני , לטעמי לפחות , המובע בשאר המאמר.

אני אכן תומך בניתוץ מיתוסים לאומניים ופרות קדושות לכאורה שממשיכות לחנך לערכים לאומניים ועפ"י הפאתוס האופייני , אך אני לא חושב שילד יאמר שהוא שלף סכין כי לא רצה ללכת כצאן לטבח , לעומת זאת - וכמובן שהייתה זו הקצנה , אני בהחלט חושב שהטיפול ביום הרצחו של רבין , וה*פסטירבין* במתכונתו הנוכחית ,
אינם ראויים או לפחות אינם ממצים כפי שהיו יכולים וצריכים להיות.

מה גם , אני מוכן בהחלט להציע יום שלום ודמוקרטיה כאזכרה ליום הרצחו של רבין , אך לא עצרת בכיכר עם פרסומות של פנטה על מסכי ענק.

למרות שאורי אבנרי היה חמוד ונתן לי סטיקר.
פסקה אחרונה 4661
מסכים אתך במאה אחוז לגבי הפסטירבין(והצעת החלופה, שנראית לי הרבה יותר מתאימה ובריאה מאשר פולחן האישיות המוזר שהולך ונוצר פה), אבל אני לא מבין מה הבעיה עם פרסומות של פנטה (למרות שאני אישית לא ממש מת על הטעם של זה).
המרש וההמנון 4668
אם מערכת החינוך, ובעיקר הגן שאמור להנחיל לפעוט התמים ערכים וידע על מדינתו ולאומיותו (ולא לאומנותו) עוד משחר ילדותו, רוצה לחנך לאהבת המולדת, אך באנושיות, על העבר-אך עם הפנים קדימה, ועל הצבא לא כדרך חיים אלא כאילוץ קטן של תרומה למדינה ולא גידול של דור מיליטנטי וגיבור-
אז כדאי שילמדו את הילדים בגן לשיר את "התקווה" בשמחה (!) וגאווה ולא עם הראש באדמה, במקום להצעיד אותם עפ"י מרש צה"ל ברחבי פינת המשחקים.

לא כתבתי את הנ"ל בתור ישראלית גאה, ומה גם שאני לא, אלא בתור מי שמתגייסת עוד כשנה וחצי ומרגישה מאד לא בנוח עם הלך הרוח הכסחני הזה שמנחיל הצבא בפקודיו והמיליטנטיות המתפשטת, אשר לכל הדיעות אינה בריאה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים