מנשה קדישמן נפטר. האם אתה אוהב את יצירותיו? | 3699 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מנשה קדישמן נפטר. האם אתה אוהב את יצירותיו? | 3699 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
כמוני כמוך - המונדגרין, האינטרפרטציה שמדובר בכותבת סדרתית של מכתבים למערכת, ולקיחת כל זה כמובן מאליו כך שלא הייתי צריך לעמת את האינטרפרטציה עם חוסר הסבירות הקל שלה. "נונתן" הוא כמעט אוניברסלי אצל ילדים עבריים, אני חושב. ולא מזמן השווצתי במונדגרין ייחודי (אני חושב) שלי, הנה עוד אחד נדיר: אני(ייייייייייי) מתעורר בקלות. (זה כמובן.) |
|
||||
|
||||
אבל למה אתה קורא לזה "מונדגרין" כשיש מלה עברית יפה כמו "אבטיח"? אני משער שרבים טעו בזה כמוני, אבל שנים רבות חשבתי ש-"מספרים בעיר שלבבך הוא כחול, ולכן קוראים לך שלגיה". הוא לא כחול - הוא קרחון. |
|
||||
|
||||
היום גיליתי שאהוד בנאי לא שר ''לפני שהטפטוף יהפך למבול, אני חייב למצוא שהארון נעול.'' |
|
||||
|
||||
עד לפני שבוע, תהרגו אותי לא יודע מאיפה זה בא לי, ''אלף כפתורים לא יצליחו לאשפז אותי''. |
|
||||
|
||||
במשך שבועות רבים בהפגנות לא הבנתי מה לכל הרוחות דמוקרטיה אומרת. |
|
||||
|
||||
דמוקרטיה אומרת תן לי ארץ אחרת. (מוקדש לעומר) |
|
||||
|
||||
אולי ראוי לחזור למקורות נאום ההספד של פריקלס (בעריכה קלה שלי) הנאום נפתח בהצדקת המנהג של הספד החללים וממשיך בשבח אבות העיר והעלאה על נס של ניצחונות העבר שלהם העקרונות האידיאולוגיים של הדמוקרטיה: א.שוויון בפני החוק ב. חופש הדיבור ג. חופש התנועה ד. היעדר כפייה בחיי הפרט ה. כיבוד המוסדות והחוק ו. הערכת האדם על פי כישוריו ומעשיו בלבד, ללא אבחנה במוצאו ז. עידוד אקטיביזם פוליטי ח. פעילות ציבורית קהילתית ט. מסחר ותעשייה מפותחים י. תמיכה סוציאלית בחלשים הנאום מסתיים בתשבחות לחללי המלחמה והבעת תנחומים למשפחותיהם, כולל הבטחה לסעד כלכלי ליתומי המלחמה. הערת המלבה"ד: אז אולי כבר אין לנו באופן רשמי עבדים וגם לנשים יש זכות בחירה, אבל בשאר הדברים נראה שיש עדיין הרבה מה לתקן. |
|
||||
|
||||
שמא לא הבנת (כי לא שמת לב לנושא הפתיל) שאריק מתייחס לסיסמא "דמוקרטיה או מרד"? (פעח"ב - לא מזמן קישרתי לאסוציאציה שלי בעניין זה). מכל מקום, טוב להיזכר. מה שיפה ברשימה שהבאת הוא שדווקא המאפיין היחיד של הדמוקרטיה שנישא בפי כל התומכים ב"רפורמה", דהייינו קיום בחירות, לא מוזכר בה כלל. |
|
||||
|
||||
רק על עצמי לספר ידעתי. צר עולמי כעולם נמלה. ראיתי את האבטיח של ברקת, שכחתי ולא קישרתי. בכל אופן, השאלה "מה דמוקרטיה אומרת" מטרידה אותי הרבה שנים. בצעירותי אהבתי להביך אנשים בהזכירי שגם הודו ומצריים הן דמוקטיות במובן מסויים. היום השאלה הזו הולכת ומתחדדת כאשר המנעד שבין שוייץ לבין הדמוקרטיה העממית של קוריאה הצפונית הולך ומתפרש. נוצרו דוגמאות ספציפיות שממש מתישבות על הנקודה שבה דמוקרטיה הופכת לדמוקטטורה (פולין, הונגריה,טורקיה). לאדם כמוני, הביטחון המוחלט שמשדרים אנשי המחאה בכך שהרפורמה המשפטית משמעותה דיקטטורה, יורדת לי מאד קשה בגרון. המרחק שבין עריצות הרוב לדמוקרטיה פרוגרסיבית הוא קטן מדי עבור סיסמאות וסאונדבייטס. אני תומך בכל לבי במחאה ומשתתף במידת יכולתי בהפגנות, למרות שברור לי שהשוואות היסטוריות וגלובליות אינן תופבות, בודאי לא במלואן. ולכן: א. בעניין הבחירות, הן נזכרות בעקיפין. פריקלס לא דבר במפורש על הבחירות, מפני שבימיו הן כבר הגיעו לרמת הסיאוב שאנו מכירים היום. הדמוקרטיה של פריקלס היתה יותר קרובה לרפובליקות של ימה"ב מאשר לדמוקרטיה הישירה האוטופית מימי המחוקק האתונאי סולון. בהיאמר זאת, אני העתקתי את הכתוב בויקיפדיה העברית (בעריכה קלה), אבל אאז"ן בנאום עצמו, פריקלס הסביר שהמילה דמוקרטיה מציינת את שלטון הרוב בניגוד לשלטון המיעוט. ב. הממשלה כאן מרבה לעשות שימוש בעקרון שלטון הרוב ולשמחת תומכיה הנבערים מדעת מזהה בינו לבין עריצות הרוב (אותה דמוקטטורה הנ"ל). הנאום הקאנוני בא להדגים שכבר הקדמונים ידעו שדמוקרטיה כוללת יוד כמה דברים מלבד עיקרון הכרעת הרוב. ו"יפה" להראות כמה מעט מן העקרונות האלו מקיימת ממשלתנו. ג. לא חוק אחד, חמור או מושחת ככל שיהיה, יוצר לבדו את תמונת הדמוקטטורה הישראלית הנרקמת לעינינו. זהו המכלול כולו. ולכן לא די בעצירת חוק אחד. ד. בעיניי החטא הקדמון של ממשלת ביבי הוא העובדה שהיא מדירה מן השלטון את המעמד האזרחי המוביל של המדינה. בעיניי זהו צעד חסר אחריות ומסוכן, אבל נמצא בתוך התחום של מה שמוגדר כדמוקרטיה. הגדשת הסאה התחוללה כאשר השלטון החדש הוסיף לכך יריקה בפרצופו של המעמד האזרחי, הפשיט אותו מבגדיו וזרק אותו לרחוב. לא רק שהרחיקו אותם מן השלטון, אלא ראו לנכון גם לפגוע בזכויות האזרחיות המגינות עליהם מפני שרירות השלטון האדיש במקרה הטוב והעויין ממש במקרים אחרים. |
|
||||
|
||||
טוב! (מי זה, דקארט?) |
|
||||
|
||||
וולטר [ויקיפדיה]. |
|
||||
|
||||
אבטיח לפוצים מתקדמים: בעקבות תגובה 763109 נזכרתי ששורה אחת של אהרן אשמן תמיד הפליאה אותי כתמוהה קולינרית. אז בדקתי, ואכן הוא לא כתב "לחם טוב מן הכרישה". תבדקו גם, תגלו מילה עברית שלא הכרתם (חוץ ממך, הקמ"ק). היא מופיעה באבן שושן, אבל לפי הדוגמאות שם נראה שהיא התקיימה רק למשך עשורים מעטים בתחיית העברית. |
|
||||
|
||||
איך שכחתי, אז כשהפתיל הזה היה חם: בארץ האבטי השקד פורח. "אבטי", כך הנחתי, זה "אבטיח" שנחתך מסיבות של משקל1. כך שלפנינו מקרה נדיר של אבטיח-"אבטיח". 1 הא! |
|
||||
|
||||
אפשר כמובן - בארץ האבטיח שקד פורח. |
|
||||
|
||||
גם חרא חרוז וגם דופק את המשקל, כך שאני בטוח שהממשלה תמהר לאמץ את הרעיון. |
|
||||
|
||||
אותו חרוז כמו קודם - צריך בשירה רק לשמור על המשקל: בארץ האבטי- -(א)ח שקד פורח |
|
||||
|
||||
איך קוראים ל"לא אבטיח"? בשיר "גן של שושנים" בביצועו של אריק איינשטיין יש שורה ששמעתי אותה "כן, זה נכון, זה משאיר כתמים, לא?" והייתי משוכנע כל השנים שזה אבטיח. עכשיו בדקתי סוף סוף מה הנכון, ולהפתעתי זו אכן השורה, רק שמטעמי משקל איינשטיין מצרף בסוף את ה"לא" מהשורה הבאה. בדיעבד, לא הייתי צריך לצפות לאבטיח מאיינשטיין עם ההגיה המושלמת. |
|
||||
|
||||
אפשר לקרוא לתופעה כזו ''אהבתיה''. |
|
||||
|
||||
:-) |
|
||||
|
||||
בוודאי, אז למה התכנסו כאן? החוצפה היא אוניברסלית. |
|
||||
|
||||
ומה הקשר בין הערך האוניברסלי הזה לנושא הדיון? |
|
||||
|
||||
ביתו של קדישמן לא אהבה שימוש בפסל. |
|
||||
|
||||
לטעמה זה לא פחות מחוצפה ופשע. |
|
||||
|
||||
א. מסתבר שזו שיטת מחאה מקובלת בכל העולם. ב. ואצל קדישמן זה עוד היה ממש הפיך, מורידים את הבד ושלום על ישראל. ג. והיינו אמורים לנחש שהכוונה לאינסידנט הזה רק מתוך הכותרת? אם מישהו רוצה לדבר על משהו, שיביא קישור. |
|
||||
|
||||
ג. זאת הייתה 'אומנות קונספטואלית איילית' טיפוסית. אני מתפלא עליך מר הפונז, קצת דמיון ורצון, למה הכל צריך להיות מקושר? |
|
||||
|
||||
בחייך, פונז, אתה משווה שפיכת קצת מרק על ציור עלוב של צייר שלא מכר יותר משלוש תמונות כל חייו לפגיעה ביצירת מופת של אמן דגול? נכון שלא נגרם נזק פיזי לשלושת העיגולים, אבל כל פגם, גם אם הוא מוגבל בזמן, פוגע בשלמות הנצחית של הפסל, והסדק שנפער בליבות המליונים שכן מבינים באמנות לא יתאחה לעולם. אנרכיסטים ארורים. |
|
||||
|
||||
אח, ליבי ליבי לליבות המיליונים שכן מבינים באמנות1. 1 איפה הם כולם ולמה הם לא מצביעים בבחירות? :-) |
|
||||
|
||||
לייק. הן יצרו אמנות1 שלטעמי האישי עולה על המקור. ____________ 1 יצירה זו של מרסל דושן נמכרה ב 750 אלף דולר. |
|
||||
|
||||
____ טוב נו, דושאן הזה, במעמדו יכול היה גם לשים מחראה כ'יצירה' ולגרוף עליה הון. |
|
||||
|
||||
רק ניטפוק: הציור במקרה הנ״ל לא באמת ניזוק. בזכות הטכניקה1, זה היה לגמרי הפיך והציור הוחזר לתצוגה לאחר ניקוי והחלפת המסגרת. לא שזה מצדיק את המעשה. את החבר׳ה האלה צריך לזרוק לכלאבוש. __________________ |
|
||||
|
||||
כן, אני יודע שבסוף אשפר היה לתקן אותו. עדיין תהליך מורכב בסדרי גודל מלהוריד שני בדים מפסל. |
|
||||
|
||||
יאפ. אני הייתי בוחר לעשות מחאה כזאת בתערוכה של ג'קסון פולוק, אבל הייתי מגיע עם מיכלים ריקים ומשליך מרק עגבניות על ציור רק בכאילו. אני בספק שהיו מזהים מיד שלא קרה שום דבר לציור המקורי. |
|
||||
|
||||
לגמרי. וזה אפילו היה מיצג אמנותי ראוי בפני עצמו. |
|
||||
|
||||
ולכן לא היה משיג שום אימפקט. |
|
||||
|
||||
זאת התקפה פוסט מודרנית על המודרניזם האקספרסיוניסטי של פולוק. היו מדברים על זה בלי סוף שזה לא יצר שום אימפקט וזה כבר היה יוצר את האימפקט. |
|
||||
|
||||
אוקיי, זה היה אימפקט גדול בקרב שלושת מתענייני התיאוריה של האמנות. פגיעה בון גוך, לעומת זאת, זה אימפקט בקרב טווח רחב של בורגנים. |
|
||||
|
||||
1. נכון. 2. נו, זה היה בצחוק. (משפט שתמיד יש צורך להוסיף בסוף של בדיחה טובה. מה לא?) |
|
||||
|
||||
(מה הקשר בין התגובה הקודמת שלך לבין בדיחה טובה)? נו, זה היה בצחוק. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הייתי צריך לכתוב זאת באייל השואל עם איזו שיבולת. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |