האם יש לך חשבון בפייסבוק? | 3299 | |||||||||||||||||||||||||||||
|
האם יש לך חשבון בפייסבוק? | 3299 | |||||||||||||||||||||||||||||
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
ואני משתמש בו בעיקר כדי להתעדכן על ארועים. |
|
||||
|
||||
אם כבר, אז קלספר. |
|
||||
|
||||
פייסבוק נראה לי כמו תעודת זהות במרחב האינטרנטי הרחב עד כדי ניכור. |
|
||||
|
||||
כן, אבל אני באמת מכירה אישית בערך 80% מהחברים שלי. השאר הם סופרים ומוזיקאים שאני אוהבת, וכמה חברים של חברים. |
|
||||
|
||||
לפני ארבע שנים הציעו לי להשקיע מאה אלף דולר בחברה הזאת (כחלק מפול של מספר משקיעים). סירבתי כי נראה היה לי שמדובר בבועה, ושמהר מאוד ימאס לאנשים להתעדכן בזמן אמת על כל פלוץ של ה''חברים'' שלהם. מסתבר שבחינה עסקית טעיתי, ובגדול. אבל הבחילה שלי מהמודל שלהם רק החמירה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושבת שזו בועה, אבל זה ודאי טרנד, ולדעתי כבר ראינו את השיא שלו1. אני פעילה מאוד שם, מעלה תכנים ומעדכנת כמה פעמים ביום. היכרתי שם הרבה אנשים שהיו "חברים-של-חברים", וגם חידשתי קשרים שהתרופפו. אבל מצד שני, אני פעילה בהרבה מקומות אינטרנטיים וזה כרגע רק עוד אחד מהם. 1 פרסום עצמי חסר בושה: |
|
||||
|
||||
לייק! D: במיוחד את הקבוצה לעידוד איכות הסביבה, מינוס מאבק בעישון, פלוס קומפוסט, איך נרשמים? אני כבר שולפת 100 אלף בקזואידים לסטרטאפ שלך כדי לא לומר אחר כך אוף. |
|
||||
|
||||
לפי איזה שווי חברה הציעו לך להשקיע? |
|
||||
|
||||
אאוץ' |
|
||||
|
||||
נראה לי שטעות כלשהי שלך הייתה בכך שלא כולם שם כדי להתעדכן בזמן אמת על כל פלוץ של ה''חברים'' שלהם. |
|
||||
|
||||
זו דרך נחמדה למדי לשתף בריטונים שלי את מי שמשועמם מספיק כדי להקשיב לי. ולפרסם פוסטים חדשים בבלוג. (המניעה שלי משימוש בפייסבוק מעולם לא הייתה החשש מהאח הגדול אלא תחושת ''בשביל מה אני צריך את זה'') |
|
||||
|
||||
פתחתי חשבון רק כדי לקבל גישה להפניות אל דברים שאנשים מפרסמים שם ושאחרת לא ניתן לקרוא אותם. לא אישרתי חברים ולא ביקשתי חברות ולמעשה אני לא משתמש בו בכלל. |
|
||||
|
||||
השתמשתי בפייסבוק כדי להתעדכן בקורות חברי שבחרו לעדכן עדכונים חשובים (למשל לידת ילדים) רק שם. התעצבנתי כל פעם מחדש מהדברים הבאים: 1. מאד קשה לדעת מראש איך פעולות שעושים באתר מוצגות לעיני המכרים. 2. ניג'וסים אינסופיים בדואל שלי על כך שכבר מזמן לא נכנסתי לחשבון. 3. החדירה של תוספי פייסבוק ליותר מדי אתרים, והשימוש שלהם בנתוני המשתמש שלי אם לא יצאתי מהחשבון. על כן בחרתי לסגור את החשבון. את ידידי שחיים רק בפייסבוק אני דוגם מדי פעם בדואל, והם מצקצקים בלשונם ונאלצים להשיב לי באותה טכנולוגיה מיושנת. הנה עוד כמה סיבות למה כדאי להתנתק: |
|
||||
|
||||
אני לא מתייחסת לאנשים שהדרך היחידה שלי לדעת מה קורה להם בחיים (ברמה של תוספת חדשה למשפחה) היא דרך פייסבוק כאל חברים שלי. אם כל הקשר ביננו הוא ברמה הפייסבוקאית בלבד, כנראה שיש דברים שיותר מעניינים אותי מהשאלה מה קורה איתם. ואם מדובר בחברים בקשר רופף ואני בכל זאת מעוניינת לדעת מה קורה איתם מדי פעם - טלפון או מייל. זה עובד יופי. |
|
||||
|
||||
Word.
|
|
||||
|
||||
האם סגירת החשבון גם מוחקת את פרטי המשתמש? ככל הידוע לי, פייסבוק שומר (שומרת? שומרים?) על כל הפרטים שלך ולא מוחק אותך מהמאגר גם אם אתה סוגר את החשבון, כך שתמיד תוכל לחזור אליו כרצונך בלי לאבד מידע. לפני שנה בערך היה פסק דין בבריטניה שבו הורה ביהמ"ש לפייסבוק למחוק בפועל את פרטיו של משתמש שרצה "להעלם" לצמיתות מהמערכת, אך בכל מדינה אחרת אין חיוב כזה. |
|
||||
|
||||
יש אפשרות למחוק לצמיתות, אבל זה לא טריוויאלי. הנה מדריך למעוניינים: |
|
||||
|
||||
1. יש פיצ'ר שמאפשר לך לראות איך מוצג הפרופיל שלך לכל אדם ספציפי (אך כמו כל דבר בממשק שלהם, צריך לחטט המון כדי למצוא אותו). |
|
||||
|
||||
מה הוא זה ואיזה הוא? והאם יש פיצ'ר שמונע מכל העולם לחשוב שאתה ממליץ על הגרלות של מכוניות? |
|
||||
|
||||
אם ההגרלות מופיעות לך כפרסומת, את יכולה לסמן X ולבקש שלא יופיעו יותר, כולל הסיבה לכך. הפיצ'ר - מצאתי משהו דומה אבל מספק. היכנסי משמאל למעלה ל-privacy settings ומשם ל-view settings. אז מופיע כפתור preview my profile, שיראה לך איך העמוד שלך נראה למי שאינם ברשימת חברייך. |
|
||||
|
||||
הן לא מופיעות כפרסומת. הן מופיעות לאחרים בתור משהו שאני ממליצה עליו. כביכול סטטוס שלי. או משהו שאני אוהבת. ותודה! |
|
||||
|
||||
אה, אפליקציות מרושעות כאלה. מצד ימין למעלה יש איקס קטן, לחצי עליו, חסמי את האפליקציה באופן גורף או סמני אותה כספאם. |
|
||||
|
||||
בלי קשר להודעה המקורית: המילה "אפליקציה" היא אחת המטרות העיקריות שלי בטהרנות העברית. אני מנסה לשכנע אחרים שמדובר על סתם מריחה, ושעדיף לכתוב "תוכנית" או "יישום". |
|
||||
|
||||
תוכנית - לא טוב, כי יש לה עוד כמה הוראות אחרות בעברית וזה מערפל את המשפט. יישום - קביל. אבל למה "סתם מריחה"? כלומר, האם יש בעיה ייחודית למילה הזו דווקא? הרבה מונחי מחשבים נשמעים רק "ככה-ככה" בעברית. אולי סתם מתוך הרגל. |
|
||||
|
||||
"אפליקציה" היא מילה ארוכה ומסורבלת. כשהמילה הלועזית יותר נוחה: למה לא? אבל כשהיא גם מסורבלת? "מריחה": סתם בגלל שזה נשמע גרוע. המונחים הללו נשמעים לנו יותר טבעיים מכיוון שאנחנו לא מכירים אותם באופן טבעי במשמעות המקורית שלהם. כלומר: צריך קצת זמן כדי להתרגל. לכן אני נלחם במסורבלים שמבין המונחים הלועזיים - כדי שלא נתרגל אליהם. עוד משהו שמפריע לי הוא שימוש ב־English term בתוך טקסט עברי. זה פשוט לא נוח. לכן אני במקרים רבים מעדיף לכתוב תעתוק או תרגום עברי מסורבל על פני מונח באנגלית. |
|
||||
|
||||
אני מחבבת אותה, אבל רק במשמעות הטקסטילית שלה. |
|
||||
|
||||
מעניין לראות שרוב מי שיש לו פייסבוק מתעדכן לפחות פעם ביום, אז מי אמר שפייסבוק זה לא ממכר? |
|
||||
|
||||
אני מתעדכן כל יום בוואינט וצופה בחדשות מבט כל יום, האם אני מכור? ואם כן מה לעשות? |
|
||||
|
||||
אתה בהחלט מכור. לגמילה יסודית רצוי לעבור למאה שערים או לבית"ר עילית. ובגרסא רכה יותר לטיפול - יש לומר "שמע ישראל" (גרסא מלאה!) לפני כל אחד ממעשים נלוזים אלה. |
|
||||
|
||||
אם אתה צופה כל יום בחדשות בטלוויזיה מצבך קשה. אני מסתכל\שומע מבזק חדשות 3-4 פעמים ביום ואם אין חדשות מעניינות אני מתעלם. רוב החדשות חוזרות על עצמן בווריאציות שונות, לא שווה לראות אותן שוב. |
|
||||
|
||||
גם כשאתה יודע שאין בו כלום תפתח אותו כל עשר דקות. |
|
||||
|
||||
המקרר שלי דווקא שולח לי מייל בכל פעם שהוא מתמלא בפריט אכיל כלשהו (גם אם מדובר במיונז) |
|
||||
|
||||
שלי דופק על הרצפה, בטח סוג של מורס. |
|
||||
|
||||
אז ככה. יש לי חשבון פייסבוק כבר כמה שנים. פתחתי אותו כדי להבין מה זה הדבר הזה, לצרכי מקום עבודתי הקודם. במשך רוב השנים נכנסתי לחשבון פעם בכמה שבועות ואז הפסקתי, כי שכחתי את הסיסמה. עם הזמן התדירות עלתה לבין פעם בשבוע לכמה פעמים ביום. הסיבה הראשונה לכך היא עניין מסויים בהתעדכנות ושמירה על קשר עם חברים שעובר זמן רב בין פגישותינו, אך עדיין נחמד שנזכור זה את קיומו של זה. כפועל יוצא, אני כיום נפגש עם חברים יותר מאשר בעבר. הסיבה השניה היא הפצת (וקבלת) דברים מעניינים או חשובים1. תרומתי היא די דלה בתחום (אולי פעם בשבוע איזה קישור לקיפוד משחק סוליטייר וכיוצא בזה). אה, וגם צילומים. בעבר מילא האימייל פונקציה זו. עתה זה קל הרבה יותר ודורש פחות השקעת זמן. בעניין הצילומים: במסגרת לימודי הצילום שלי, כולל שתי נסיעות לחו"ל, שימשה פלטפורמת הפייסבוק להתייעצויות ואירגון, כולל קישורים, תמונות וכל הנדרש לתיאום (ע"י פתיחת קבוצה לקראת כל נסיעה), אבל במיוחד לצורך הצגת קציר הצילומים היומי הן בקורסים בארץ והן תוך כדי הנסיעות, תוך מתן וקבלת ביקורת ועצות. בכל אלו, הפלטרפורמה של פייסבוק הקלה מאוד, שיפרה אותנו כצלמים, חסכה זמן וכסף ועוד... חסרונות: עניין ההתמכרות ובזבוז הזמן מעבר למה שתיכננתי - לא קיים אצלי. הממשק של פייסבוק מאוד לא חביב עלי. למשל, לאחר שעשיתי לחבר "hide" לפני מספר חודשים, לא הצלחתי לפני כשבוע, במאמץ של חמש דקות תמימות, להפוך את המצב, שמה למד החבר הברברן את קסם השתיקה. גם התחושה שאני מקבל מצוקרברג ומפעלו, אינה חיובית. לא יודע למה, אבל אני לא מרגיש שם את התחושה של כוונה טובה, או לפחות שחשוב שם למישהו שאחבב אותו, כפי שאני מקבל מגוגל, ובשנה-שנתיים האחרונות גם ממייקרוסופט. עוד דבר שלילי במידת מה הוא חברים שמבקשים את אישורי ולא נעים לי לומר לא. התוצאה היא שאני כבר לא יכול להתבטא בחופשיות ובלשון שרק מי שמכיר אותי היטב יבין באופן לו התכוונתי, כפי שהיה כאשר היו לי שם רק חברים ספורים. אבל על זה כבר ויתרתי לפני שנים אחדות וכבר הפנמתי סגנון התבטאות המתאים לפורום המתרחב. בעניין האחרון, עבורי היה טוב אילו כל חברות שמאושרת היתה נכנסת אוטומטית לסטטוס "כללי/נמוך/זמני" למשך חודשיים עפ"י ברירת מחדל (כלומר אלא אם המשתמש הגדיר אחרת), כאשר העברתה לאחר מכן לאזור האישי תעשה ידנית. כמו כן, כל פוסט או לייק שלי נראה רק ע"י חברי האזור האישי, אלא אם הגדרתי אותו אחרת. באופן זה, חברים לצרכים מוגבלים - למשל עקב השתתפות באירוע קצר מועד...טוב, נגמר לי הזמן שהוקצא לתגובה זו. אז אסכם: למרות הסתייגויות כאלו ואחרות, בסה"כ, עבורי פייסבוק הוא בעיקר ברכה, שאפשר בלעדיה, אך עדיף עמה. -------------------------------------------------------------------------------------------------- 1 כאשר חלק ניכר מן החומר האיכותי שמופיע בדף שלי מקורו באיילים בהווה או בדימוס. |
|
||||
|
||||
אפשר (במאמץ מסוים) להגדיר אנשים בקבוצות כך שיראו\לא יראו סטטוסים מסויימים. |
|
||||
|
||||
כיצד? |
|
||||
|
||||
כשאתה מפרסם הודעה (סטטוס), יש מנעול קטן למטה, אתה יכול לבחור להכליל אנשים שיראו את ההודעה או להפך, לבחור מי לא יראה את ההודעה. אם יש לך רשימה קבועה של אנשים שאתה רוצה לפרסם הודעות עבורם, אתה צריך לבחור אותם רק פעם אחת ולהפוך את הרשימה לברירת מחדל. |
|
||||
|
||||
אכן! תודה. |
|
||||
|
||||
אני מודה בכך שאין לי חשבון פייסבוק, ולכן דברי להלן מבוססים על הנחות שלא בדקתי, אך עם זאת: עניין ריבוי החברים תמיד נשמע לי כפיקציה. זה שיש לי 300 חברים בפייסבוק לא אומר שיש לי 300 חברים, והרעיון של שמירה על קשר וירטואלי נראה לי כפוגע במערכות יחסים יותר מאשר מועיל להן. הרי אילו רציתי לשמור על קשר עם חברים רחוקים הייתי יכול לשלוח להם מייל או להרים טלפון, ובכך ליצור איתם קשר אישי יותר שדורש השקעה כדי לשמר אותו. לעומת זאת, זה שהם "חברים" שלי בפייסבוק רק נותן לי אשליה שאנחנו שומרים על קשר ומונע ממני להתאמץ כדי לשמור על חברותם. כאמור, אין לי חשבון ולכן ייתכן שאני טועה, אך נתקלתי בראיות מסויימות לכך שזה אכן המצב. לדוגמא: ידידה שלי ערכה מסיבת יום הולדת והזמינה בערך 100 מחבריה. כמעט כולם קיבלו הזמנה גורפת דרך הפייסבוק ורק אני קיבלתי הזמנה אישית בטלפון. ערכה של הזמנה כזו גבוה הרבה יותר בעיני ומראה על רצון אמיתי מצידה שאני אבוא. השיחה הטלפונית גם אפשרה לנו לשוחח כמה דקות ולחזק את הקשר באופן אישי הרבה יותר מאשר הודעת פייסבוק פומבית. |
|
||||
|
||||
חשבון הפייסבוק מאפשר לי בעיקר לעקוב אחרי חיי היומיום של חברים וקרובי משפחה שחיים רחוק. יש לי לא מעט חברים מחו"ל, וצד שלם של המשפחה שחי שם. נכון שעדיף להתקשר כל שבוע לכל בני הדודים, אבל זה לא יקרה. ובאמצעות פייסבוק אני יכולה לשמור על קשר ברמת ההתעדכנות היומיומית - לראות תמונות מטכס הסיום של נואה, לשמוע שקבוצת הכדורסל של דיויד ניצחה, שאליזבת' קודמה בעבודה ושג'ואל מצטרף לפרוייקט תגלית בקיץ הקרוב. לתמונת השן הראשונה שנפלה לבני קיבלתי איחולים מראשון ועד קליפורניה, וזה נחמד. זה גם סוג של שמירה על קשר משפחתי. לגבי חברים - יש לי חברות שאני פוגשת פעמים בשבוע ומדברת בטלפון עוד פעמיים. שתיים. עם השאר אני מדברת לעיתים יותר רחוקות, ואני שמחה להחליף איתן שתי מילים על סרט שצפיתי בו, או לקבל שתי שורות על ספר שהמלצתי להן והן סיימו לקרוא, וכיוצא בזה. יש לי חברה טובה שחייה בניו יורק, והיא מאד מעודכנת במוזיקה ותיאטרון, והפיד שלה מספק לי מידה מסויימת של אינפורמציה על העולם, מסוננת דרך הטעם של מישהי שאני אוהבת וסומכת על טעמה. היא הרי לא תכתוב לי מייל כל פעם שהיא שומעת שיר שמוצא חן בעיניה, אבל היא מעלה לינק ואני מאזינה לו, וזה נחמד. כשחיינו באותו מקום, בצבא, היא היתה דופקת לי על הדלת ואומרת דברים כמו "חשבתי על ג'יימס טיילור" ואני הייתי אומרת "כן, המון זמן לא שמעתי את mexico". היום אני שמה לינק ובמרחק יבשת שתינו נזכרות. |
|
||||
|
||||
המושג ''חברים'' באמת קצת צולע בהקשר של רשימות בפייסבוק. הרשימות בעצם כוללות חברים של ממש, בני משפחה, קולגות, ידידים, מכרים, מכרים מהעבר, אנשים מאותו חוג חברתי ועוד שוליים (רחבים יותר או פחות, תלוי ברצונו של בעל הפרופיל) המורכבים מלוויינים של כל אלה. לא שיש לי רעיון למושג טוב יותר (''קשרים'' נשמע מאוד לא אישי ולכן מתאים יותר לרשתות מקצועיות). |
|
||||
|
||||
חסרון ויתרון בפייסבוק: חסרון - יש לי שני מכרים שנפלו כבר קורבן לשימוש בכתובת הפייסבוק שלהם כדי להפיץ שמועות כוזבות: על האחד שהוא שוכב בבית חולים באנגליה לאחר שנשדד באלימות ברחוב ונותר ללא פרוטה: על האחרת שהיא בילתה בקזינו בלאס וגאס והפסידה הון עתק. יתרון - חברה שביטאה בפייסבוק את אכזבתה מאי-השגת כרטיסים למופע של בוב דילן קיבלה, שעה קלה אחר כך, כרטיסי הזמנה מידיד-פייסבוק שלא יכול היה ללכת למופע בעצמו. |
|
||||
|
||||
אבל אני יכול להגיד שיש לפחות מישהי אחת שרוב הרציניות שלי איתה (לפחות בזמן החופש הגדול) הן בצ'אט של פייסבוק. כמובן שלכך יש גם מדיות אחרות, מסנג'ר סקייפ וכו'. |
|
||||
|
||||
והנה גוגל מוציאה את המתחרה: |
|
||||
|
||||
יהיה מעניין לראות אם זה יצליח. גוגל לא הראתה עד היום יכולת להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו (כמו מיקרוסופט בתחום הדפדפנים, בזמנו). לא פשוט לשכנע אנשים לנטוש פלטפורמה שהם רגילים אליה ושמכילה מצבור עצום של חומר אישי שלהם, וגם מאפשרת להם שלל אפליקציות ומשחקים. נוסף על כך, יש כאן בעיה של ביצה ותרנגולת: גם לאנשים שרוצים לעבור אין טעם לעשות זאת כל עוד רוב חבריהם לא עברו. מצד שני, פייסבוק הוא אתר לא מוצלח במיוחד; למעשה, מפליא עד כמה הוא לא נוח לשימוש יחסית לפופולריות העצומה שלו. גוגל עדיין נהנית גם מאיזושהי הילה של קוליות וחדשנות - הילה שכבר לא בטוח שיש לה בסיס, אבל היא עדיין מספיקה כדי להביא משתמשים שרוצים לנסות כל מוצר שהם מוציאים ונותנים אמון מראש ביכולות שלו. כמובן, כל תכונה מוצלחת שהיא תוסיף תועתק חיש מהר על ידי פייסבוק (ולהפך), כך שמבחינה טכנולוגית לא יהיה טעם לדבר כאן על מירוץ. שאלה אחרת חוזרת ונשנה לגבי גוגל - האם הם מצפים להרוויח מזה כסף. עד היום, נראה שהחברה הזו כבולה לתחום הליבה של הפרסום בחיפוש - כמו מיקרוסופט לחלונות ואופיס וכמו אינטל למעבדים. היא מוציאה שלל מוצרים - גוגל ארת', סקטש, פיקאסה, ג'ימייל, כרום, אנדרואיד, גוגל דוקס, מה לא - אבל לגבי כמעט כל אחד ואחד מהם לא ברור איך ועד כמה הוא מצליח להרוויח כסף. יתכן בהחלט שגם כאן, גם אם השרות יצליח, הרווח הכספי שגוגל תפיק ממנו יהיה קטן במקרה הטוב. |
|
||||
|
||||
מיקרוסופט השתלטה על שוק הדפדפנים בראש ובראשונה מכיוון שזה הדפדפן שהגיע עם מערכת ההפעלה. באותה מידה להרבה אנשים יש חשבון דואר בגוגל. בין השאר הם מצפים להפסיד פחות הכנסות מפרסום לפייסבוק. בפרט בתחום הפרסום הממוקד. |
|
||||
|
||||
חשבון דואל בגוגל יש גם לי (אף שאיני משתמש בו בפועל), אבל אני לא רואה איך זה מזיז אותי מהפייסבוק לשרות של גוגל. כשאקספלורר בא עם מערכת ההפעלה, המשתמש היה צריך להתקין את נטסקייפ ולשנות את ההגדרות כדי להצליח להפעיל את נטסקייפ. כאן הג'ימייל אולי מקל עליך להכנס לשרות החדש ולמצוא חברים, אבל אין שום דבר שמקשה עליך את המשך השימוש במה שהורגלת אליו. יותר מזה: אם יש לך שם אלבומי תמונות מתויגים, סרטוני וידאו, אלפי סטטוסים ולייקים - לנטוש את כל זה הוא דבר לא קל. אם אתה משחק בפארמוויל או כל משחק אחר, אתה תרצה להמשיך להשתמש בהם. גוגל עשויה להציע עתיד כלי ליבוא של רבים מהדברים האלה - פייסבוק בלי ספק תנסה למנוע את זה בכל דרך, ואני לא משוכנע שכדאי יהיה לגוגל להכנס למלחמה כזו. בקיצור, זה לא יהיה פשוט. אגב פרסום ממוקד, אם פייסבוק ממקדים את הפרסום שאני רואה הם עושים עבודה לא מוצלחת במיוחד. בכלל, התחושה שלי היא שפרסום ממוקד הוא דבר שזכה להרבה יותר הייפ ממה שהוא באמת שווה. |
|
||||
|
||||
אתה צודק, אבל לגוגל יש יתרון אחד על Facebook שאסור לשכוח, שדי דומה ליתרון שהיה למיקרוסופט. לאט לאט (אבל בטוח) אנשים עוברים מה-PC אל המכשיר הנייד שלהם לשם ניהול הדואל שלהם (והפעילות ברשתות חברתיות). חלק משמעותי מהשוק היום הוא מערכת ההפעלה Android שכברירת מחדל מציעה את השירותים של גוגל. Facebook מודעים ליתרון הזה והם באמת רק בזמן האחרון התעוררו. הם התחילו לקחת את האפליקציות למכשירים ניידים קצת יותר ברצינות מבעבר, אבל כפי שהנסיון עם מיקרוסופט והדפדפן שלה מלמד, יש משקל לברירות המחדל שעמן מגיעים המוצרים. |
|
||||
|
||||
בעתיד לאנשים לא יהיו רק "ה-PC" ו-"ה-מכשיר הנייד". לאנשים יהיו הרבה מכשירים, חלקם נייחים (הטלביזיה בסלון, המחשב בעבודה) וחלקם ניידים (הסלולרי, הטאבלט, הלפטופ ואחרים). למי שיציע להם את הגמישות והנוחות הגדולים ביותר במעבר ממכשיר למכשיר יהיה יתרון. אנדרואיד חזקה כרגע בשוק הסלולרי ונראה שיש לה עתיד לא רע גם בטאבלטים, אבל היא תצטרך להתרחב מעבר לזה כדי לתת מענה לכל המרכיבים. בכל מקרה, לדעתי, ג'ימייל לא נותן לה מנוף גדול במיוחד לקידום הרשת החברתית; הוא מקל על מציאת חברים, אבל פייסבוק ודומותיה יודעות ממילא לייבא חברים מחשבונות הדואל של המשתמשים. לכן, גם אם אנדרואיד תהיה מנוף לקידומו של ג'ימייל לא ברור לי שזה יעזור לג'י-פלוס. |
|
||||
|
||||
"גוגל לא הראתה עד היום יכולת להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו" מה על שוק החיפוש, שוק המייל ושוק מערכות ההפעלה הסלולריות? |
|
||||
|
||||
בשוק החיפוש לא היתה קודם שליטה מלאה (90% מהשוק, נניח) של מישהו אחר. על שוק המייל היא לא השתלטה. היא אולי הבולטת בשוק, אבל היא לא מחזיקה רוב של משתמשי המייל בעולם. אין לה כמעט דריסת רגל בשוק הארגוני, וגם בשוק הפרטי רבים עדיין מעדיפים שרותים אחרים (של ספק האינטרנט או של מיקרוסופט/יאהו/מי שלא יהיה). לא ברור לי גם באיזו מידה היא הצליחה לחדור לשווקים לא דוברי אנגלית (ע"ע סין). מערכות ההפעלה הסלולריות (אני מניח שהכוונה לסמארטפונים ולא לכלל השוק הסלולרי, שבו אנדרואיד עדיין רחוקה מאד משליטה) לא היו ממש שוק כשגוגל נכנסה לזה, כיוון שהמערכת של אפל קשורה לחומרה של אפל ואינה מוצעת ליצרנים אחרים. לא היה מתחרה ששלט בשוק בצורה מובהקת. סימביאן היתה מערכת קנינית ובכל מקרה לא היתה מתחרה אמיתית - נוקיה הודתה בזה בעצמה כשהרגה אותה. |
|
||||
|
||||
גם פייסבוק לא שולטת ב-90% מהשוק. מה זה בדיוק "להכנס לשוק שיש בו שליטה מלאה של מישהו אחר ולכבוש אותו" אם לא להגיע ממצב בו אין לך אף משתמש למצב בו אתה מחזיק ברוב המשתמשים? אני לא מבין איך זה שמדובר על מערכת קנינית או זה שהמפתח שלה הגיע למסקנה שהוא מאבד את השליטה בשוק, מראה שגוגל לא נכנסה לשוק וכבשה אותו. |
|
||||
|
||||
אם אנחנו יוצאים מהנחה שאפל ונוקיה הן מתחרות של גוגל, אז גוגל לא כבשה את השוק. להכנס לשוק שיש בו שליטה של מישהו אחר ולכבוש אותו פירושו, בעיני, להעביר את המשתמשים של האחר אליך - הרי זה מה שגוגל צריכה לעשות עם השרות החדש. אם גוגל היתה פוגעת משמעותית במכירות של אפל אז הייתי מסכים שהיא הצליחה בזה. התחושה שלי היא שאפל ממשיכה למכור בהנאה למי שהיא מכרה לו קודם, המפתחים ממשיכים לפתח אפליקציות לאייפון/אייפד וכן הלאה - ובמקביל קמה מערכת נוספת סביב האנדרואיד. אפל כבר לא שולטת בשוק הסמארטפונים (ואולי אפילו הטאבלטים) כפי ששלטה, אבל גם גוגל לא שולטת בשווקים האלה - רחוק מכך. גם מכירות הסימביאן ירדו אבל מבחינה כמותית גרידא היא עדיין נפוצה מאד בשוק הגלובלי (ויתכן בהחלט ש-WP7 שתחליף אותה אצל נוקיה תתגלה כמתחרה לא קלה לאנדרואיד). |
|
||||
|
||||
אם השוק הוא מספר הכותרות בטמקא, אז אפל שולטת, שלטה ותשלוט בשוק. אם השוק הוא מספר המכשירים שנמכרים, אז אפל מגרדת את ה-20% מלמטה, שזה נחמד אבל רחוק משליטה. למעשה, כמו בשוק המערכות השולחניות, אפל היא שחקן משוק בשלה, מעט אנשים יעזבו את המקינטוש/איפון שלהם, מעט אנשים יעברו אליו מהלינוקס/חלונות/סימביאן/אנדרויד/רים שלהם. גוגל נכנסו אחרונים לשוק, ונכון לרבעון האחרון של 2010 הם מכרו 32% מהמכשירים, לעומת ה-14 של רים, הפחות מ-4 של מיקרוסופט זה מרשים. לעומת ה-31 של נוקיה זאת כבר שליטה. |
|
||||
|
||||
או ליתר דיוק, עוד מתחרה. נקווה שהפעם עם לא יחשפו עם מי אני מתכתב בלי לשאול אותי. |
|
||||
|
||||
למרות שבאז שווק בתור מתחרה לפייסבוק, מבחינת הממשק אני לא חושב שהיה בכלל דמיון. הפעם גוגל הוציאו משהו שנראה בדיוק כמו פייסבוק. |
|
||||
|
||||
וכמובן, תובנה מדויקת. |
|
||||
|
||||
פוסט של ירדן לוינסקי: http://www.thingsonmymind.com/?p=1201 |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |