בהתקפות טרור בסיני נפגעו כ- 150 בני אדם | 2107 | ||||||||
|
בהתקפות טרור בסיני נפגעו כ- 150 בני אדם | 2107 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
למעטים שעוד לוקחים ברצינות את פרשנויותיו של גדעון לוי ודומיו מומלץ לעיין במאמרו של הנ"ל מלפני חודש: |
|
||||
|
||||
תיאורטית, ייתכן שאנשים שהתלבטו, הכריעו לטובת הנסיעה לסיני אחרי שקראו את מאמרו של לוי, ומצאו שם את מותם. |
|
||||
|
||||
תיאורטית, יכול להיות שאנשים שקראו את "עולם אחר מעבר למסך" (דיון 1445), הכריעו לטובת נסיעה אל מעבר למסך, ומצאו שם את מותם. |
|
||||
|
||||
אני לא יצאתי מעולם כנגד המלצת הגורמים המוסמכים להימנע מביקור במקום כזה או אחר. אני חושב שלו עשיתי כך הייתה זו התערבות בעניינים שאסור לי להתערב בהם וממש חוצפה, אלא תיארתי את מה שראו עיני. אגב, גורמי הביטחון לא המליצו להימנע מביקור בחברון השבוע, ואכן בקרו שם ביום שני האחרון כשמונים אלף איש כולל אני, הרבה יותר מאשר בסיני, וכולם חזרו בשלום. |
|
||||
|
||||
סליחה, אבל באייל אתה כל הזמן יוצא נגד הודעות "הגורמים המוסמכים". לא? למה זאת לא ממש חוצפה? |
|
||||
|
||||
איני יודע מה אתה בדיוק רוצה, אבל יש לי הרגשה שעוד מעט, אם לא אעצור, אמצא עצמי בסבך הגדרות והתפלפלויות והתפלספויות, כשאתה מסביר ששרון בתוקף היותו ראש הממשלה מוסמך להחליט שלהתנתק זה טוב, ועוד כהנה וכהנה דוגמאות מסוג זה, שכלל אינן שייכות לעניין. אין לי שום עניין להיכנס לכך. לעומת זה, אספר על עוד משהו שנזכרתי בו מעלילות טומי לפיד, משהו שהוא, לטעמי, ממש שייך לעניין. ובכן, בתקופת "פופוליטיקה" קרה שהיה דיון על הנזק הבריאותי שבקרינת הטלפונים הסלולריים. הופיעו שם כל מיני מומחים ולא תמיד הסכימו ביניהם. אני שמעתי את דבריהם ולא קבעתי עמדה, שכן איני מומחה לא בתחם הרפואה ולא בתחום הקרינות למיניהן. עד כמה שידוע לי, גם היום, שנים מספר לאחר מכן עדיין אין מסקנה מוצקה בעניין זה. אבל טומי לפיד שכמוני אינו מומחה לפיזיולוגיה וגם אינו פיסיקאי מומחה לקרינות הוא קבע עמדה נחרצת בדיון ההוא: הטלפונים הסלולריים לא מזיקים לבריאות, ותפסיקו (כאן הוא פנה לאותם מומחים שכן התריעו) לבלבל את המוח. זהו טומי לפיד. |
|
||||
|
||||
לא שרון, את הטענה ש''התנתקות זה טוב'' שמענו מאותה מערכת ביטחון שהיא ''הגורמים המוסמכים''. |
|
||||
|
||||
מערכת הביטחון אינה יכולה להגיד ש"ההתנתקות זה טוב" כי היא אחראית רק על הביטחון. כלומר המקסימום שהיא יכולה להגיד הוא שההתנתקות תשפר או תחמיר את מצב הביטחון. אבל מדובר בשאלה פוליטית שהמרכיב הבטחוני הוא רק אחד מרבים וכשאני בא להחליט אם זה טוב או רע אני מחליט על סמך שיקולים נוספים. למשל, כמעט בטוח שסגירת מדינת ישראל והעברת כל תושביה היהודים לארצות הברית תשפר את המצב הבטחוני שלהם, אבל אין זאת אומרת שבכך אני צריך לבחור. האם מערכת הביטחון טענה שההתנתקות תשפר את מצב הביטחון (אחרי ההסבר הנ"ל כל הדיון שאני ממשיך בו כבר לא לעניין, אבל בכל זאת) ? זה לא מדוייק. בודאי לא הייתה הודעה רשמית כזאת, ושמענו מפי הרמטכ"ל וגם מפי ראש אמ"ן דברים והיפוכם, פעם אמרו שיחמיר ופעם אמרו שישפר, ואיני מכיר בעצם את העמדה הרשמית של מערכת הביטחון. חוץ מזה (אני ממשיך בדיון שאינו לעניין) כבר דברתי פעמים רבות בדיונים קודמים על תפקידו של אמן מה בעיניי במסקנותיו הוא מקצועי ומה הוא הערכה שבה אין לו כל יתרון עליי. ההתנתקות היא דבר גדול עם מרכיבים רבים שבה המקצועיות של אמ"ן אינה באה לדעתי לידי ביטוי, ואין ספק שאם עמידרור או איתם או גנראל אחר מגוש אמונים יהיה ראש אמן, תהיה הערכה אחת ואם מתי פלד יהיה ראש אמ"ן תהיה הערכה אחרת. אין בשאלה כזאת כל מקום למקצועיות צבאית. לעומת זה הסכנה שבביקור בסיני שייכת לתחום יותר מצומצם שבו ידיעות מודיעיניות על פיגועים צפויים שישנם במודיעין אבל אינם אצלי או אצל לפיד, יכולות לתת תשובה צבאית מקצועית חד משמעית. |
|
||||
|
||||
אה, אז אתה מעריך את ההערכות של מערכת הביטחון. נדמה לי שזה גם מה שעשו הנופשים. |
|
||||
|
||||
לא היו לי שום טענות לנופשים. |
|
||||
|
||||
אני מתנגד באופן עקרוני להצקה הזאת, אבל אני חושב שעדיף לטעון שזה מה שגדעון לוי עשה. |
|
||||
|
||||
קשה להיות איש עקרונות, הא? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע. אבל אם אני אפגוש אחד, אני אשאל אותו. |
|
||||
|
||||
ברור לחלוטין שמסוכן לבקר בארץ ערבית, ושבכל רגע נתון יכול ערבי\ם בצורה מאורגנת או ספונטנית, לתקוף ישראלים בגרזן או ברובה. הגיוני גם שלאחר שבוצעו פיגועים בירדן וטורקיה נגד ישראלים, קיימת היכולת והרצון לבצע פיגוע כזה גם במצרים(שיכולת הארגונים האילסאמיים שם הוכחה בעבר). מכאן ניתן בקלות ל"העריך" שישנה סבירות(ואפילו גבוהה) לביצוע פיגועים. מערכת הביטחון לא סיפרה לנו האזרחים בשום שלב ממה היא חוששת, ובוודאי שלא דיברה על אירוע בכזה סדר גודל, בנוסף לזה ההצהרות זאב זאב התכופות(ללא ציון איכות הזאב או גודל שיניו) בעניין סיני ואזורים אחרים(ראה ערך, נסיגה מלבנון ונשק עיראקי) אילצו את האזרחים ובכללם גם האדון לוי להחליט לבד, אם היית קורא את מאמרו של לוי הייתי גם מגלה שהוא מסיק מדבר לדבר ולא טוען שהאזרות לא היו חמורות. הוא אינו אומר "מערכת הביטחון מדברת שטויות בעניין סיני" הוא אומר אם אתם לא מאמינים למערכת הביטחון בעניי סיני אז אולי לא תאמינו לה גם בנושאים אחרים? חוץ מזה הערת ראש השב"כ שהובאה כאן בתגובה אחרת, מעידה שהפיגוע שהיה המניע לאזהרה היה פיגוע של החמאס בעוד שזה היה פיגוע של ארגון אחר שלישראל (כנראה) לא היה ידע מדוייק עליו. |
|
||||
|
||||
חוץ מזה הערת ראש השב''כ שהובאה כאן בתגובה אחרת, מעידה שהיה למערכת הבטחון מידע על הפיגוע,אבל משהו לא פרש את המידע נכון. |
|
||||
|
||||
חלש, יותר קל להניח שלא היה מידע על הפיגוע מאשר להניח שהיה מידע שארגון א' היה אחראי עליו בעוד שזה בכלל ארגון ב'. מן הסתם ללא תגובת ש' מהשב''כ או מ' מהמוסד לעולם לא נוכל לדעת. |
|
||||
|
||||
נ' מפיקוד העורף. |
|
||||
|
||||
עוד יותר חלש היא הטענה שלארבעה עשר הפלסטינאים שנהרגו בעזה, היה קשר לפעילות בסיני. |
|
||||
|
||||
אפרופו, מופיע ב''מקור ראשון'' האחרון ראיון עם אלוף פיקוד דרום לשעבר, אלמוג, ובו הערכות מעניינות לגבי דיוקנה של מצריים כאויב אכזר ומסוכן, וההשלכות הבטחוניות החמורות של העברת ציר פילדלפי לשליטה פלשתינית מצרית. הגליון הזה עדיין לא באינטרנט. כשיופיע אביא קישור לראיון. |
|
||||
|
||||
אכן כך. מצרים מכשירה אידאולוגית, באמצעות מערכת החינוך שלה, למן הגיל הרך, ואמצעי התקשורת שלה, מתנדבים לאל-קאעידה, כנגד המערב בכללותו. היא גם מספקת כמעט בגלוי ציוד וחימוש לחמאס ותמיכה פוליטית כוללת לטירור הערבי - מסודן ועד ישראל ומסיתה ומייצרת תעמולה זוועתית כנגד ישראל בעולם הערבי. במקביל היא פועלת (חלושות) כנגד המשך הפיגועים באזור עזה, תוך מתן לגיטימציה מדינית לאירגון שחרט על דיגלו את השמדת המדינה עימה היא ביחסי שלום, בהיגיון שעשוי להיראות לנו מוזר. אבל מצב זה אינו חריג בעולם הערבי. השלטון הסעודי למשל, שמאויים ישירות ע"י אל-קאעידה, והוא בעצם אחת המטרות הראשונות שלה, מימן את האירגון עד 95' (לפחות). אבל גם היום מממנים סעודים את אל-קאעידה. בנוסף, כמו שאר העולם הערבי, הם מכשירים לה מתנדבים הן אידאולוגית והן צבאית, כאשר הראשונה נעשית גם בתוך סעודיה והשניה במחנות ובבתי ספר מחוצה לה, במימון ובהדרכה מעשית. |
|
||||
|
||||
מתוך http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en... ... שר הפנים המצרי ביקר במקומות הפיצוצים בטאבא כשהוא מרכיב משקפי שמש ומניד בראשו [באומרו] שהספיקות לגבי הסיבה לפיצוצים חלים לגבי כולם ללא יוצא מן הכלל, קרי: אין להתמקד באל-קאעדה ובאנשיה במצרים... האדון הזה לא טרח להביט בעיני הפצועים ובעיני משפחות ההרוגים והרי הוא הממונה על הביטחון במצרים, בטאבא ובשרם אל-שיח'. הוא מסתיר מאחורי משקפי השמש את הקשר שקשרו חלק מאנשי הביטחון המצריים בביצוע הפיצוצים בטאבא... אין זה מוזר לגבי מצרים - הממשלה, המוסדות, העם והארגונים – לחפות על הטרור. כולנו זוכרים כיצד המצרים וממשלתם גמגמו [ב]פשע הפלת המטוס המצרי באוקיאנוס האטלנטי ע"י הטרוריסט עוזר הטייס לאחר ש'שם מבטחו באל'. כמו כן [כולנו זוכרים את] הפלת המטוס המצרי שהיו עמוס נוסעים צרפתיים בשל 'טעות אנוש' בים התיכון... אולם קשירת הקשר של ממשלת ז'ק שיראק עם הטרור הקלה על הממשלה המצרית ל'גמגם'... הוי שר הפנים המצרי! כמה פשעי טרור אירעו במצרים בתפקידך הנוכחי? כמה טרוריסטים מצריים הסתננו לעיראק? כמה פעולות מצריות התומכות בטרור נגד העיראקים אורגנו במצרים באישור ממשרדך ובראשן ועידת סופרי מצרים 'בבית המטבחיים של לוקסור' לתמיכה בטרור בעיראק? |
|
||||
|
||||
נהית משורר לעת זיקנה? |
|
||||
|
||||
אני עושה זאת בעיקר עם ציטוטים, כי זה יותר נוח לי לקרוא אח''כ וכדי להבדילם מדבריי. הפעם זה יצא קצר מידי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
''אגב, גורמי הביטחון לא המליצו להימנע מביקור בחברון השבוע, ואכן בקרו שם ביום שני האחרון כשמונים אלף איש כולל אני, הרבה יותר מאשר בסיני, וכולם חזרו בשלום.'' רק נשארו כמה ארגזים של מוטרות בשטח. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מוטרה זה אום. לא הבנתי את הקשר. |
|
||||
|
||||
אולי הוא מתכוון שרק אנשים שאיבדו כמה ברגים שהו שם? |
|
||||
|
||||
אם זה כך, האם לערן אין שום דבר להעיר בקשר לכך ? |
|
||||
|
||||
אז זהו, עכשיו לך תדע. זה הוא השמיץ? הרי אף אחד לא הבין מה הוא אמר. אולי אני זה המשמיץ? אבל אני רק פירשתי1. ובכלל, ערן בחופש אאל"ט. 1 ואין בכך משום הבעת דעה, אם נעלבת באופן ספציפי מתגובתי, אני מתנצל. |
|
||||
|
||||
גדעון לוי לדין. |
|
||||
|
||||
שמעתי, עתה, שגם השר לפיד יצא בפומבי כנגד הזהרת השב''כ להימנע מנסיעה לסיני. אני תוהה אם לא תיתכן תביעה ייצוגית מצד ישראלים שנפגעו שם כנגדו וכנגד ממשלת ישראל בגין התבטאויותיו אלה. |
|
||||
|
||||
השר לפיד כינה את הכתב המסכן שהעז לציין את זה בשם "שקרן", ואחר כך עלה חבר כנסת מש"ס על הגל וקילל את לפיד. די עצוב שככה אנשים (אנשים? חברי כנסת! שרים!) מתנהגים ביום כזה, ובהקשר לעניין כזה. מצד שני, נו, באמת, על מי אני עובד. |
|
||||
|
||||
את לפיד שמעתי כבר כמה וכמה פעמים, הרבה יותר מהממוצע, מכחיש דברים שנאמרו בשמו. העובדה הזאת כשלעצמה אומרת דרשני. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
האירוע הזה לא בדיוק מפריך את כל מה שכתב שם. אם כבר, אז רק מתחזקת התחושה שגם אם העולם דטרמיניסטי, אנו חיים בתוך אי-וודאות שלא ''האינדוקציה'' של מר לוי, ולא ה''דדוקציה'' של גורמי הממשלה מצליחים להבקיע דרכה. |
|
||||
|
||||
הם בטחו בשקולי הפרשנות של ראש השב"כ ודומיו |
|
||||
|
||||
אכן, נשמע מוזר למדי. מה הקשר בין פיגועים שתוכננו ע"י אל-קעידה או האחים המוסלמים (לפי מה שמדווח בחדשות לעת עתה) למתקפה על 14 אנשי חמאס במחנה אימונים בעזה? |
|
||||
|
||||
תיאורטית, ייתכן שאנשים שהתלבטו, הכריעו לטובת הנסיעה לסיני אחרי שקראו את ההודעות לעיתונות של דיכטר, ומצאו שם את מותם. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהם קראו לשם או לשם... מספר גדול מאוד של אנשים היום מתעלם מהתרעות בגלל שכיחותן הרבה. הרי שכמעט כל חג קיימת התרעה זו או אחרת ואדם שמספר פעמים ביטל חופשתו ולא התממש הפיגוע תודות להערכות מתאימה מצד כוחות צה"ל, עלול להתעלם מההתרעה הבאה... כמובן שאיני מציע להפסיק עם ההתרעות! אין ברירה אלא להמשיך להתריע! אך פסיכולוגית אנו מתרגלים אליהן ואני לא יודע אם זאת אשמת פרשן, כתב או שר זה או אחר. |
|
||||
|
||||
תודה על האיזכור. גם אני זכרתי מישהו שכתב על זה אבל לא זכרתי מי. גדעון לוי כותב: "עמוס גלעד, עשה כזכור קריירה מפוארת על גבן של אזהרות שווא כאלה ומעולם לא שילם מחיר ציבורי. להפך, מפאניקה לפאניקה כוחו עולה." מעניין אם גם הוא ישלם מחיר על המלצתו "לצפצף על מערכת הבטחון." בצד, במאמר עצמו מרתק לראות עד כמה האיש שבוי בדלוזיות שלו. הוא כותב שם: "בסיני נעשה ניסיון לרקום מציאות חריגה בנוף המזרח תיכוני: ישראלים וערבים יחדיו. נכון שחלוקת התפקידים היא עדיין מסורתית - הישראלים נופשים והמצרים משרתים אותם - אבל... לעצם המגע, הנעים בדרך כלל, יש חשיבות עצומה" אף מילה על הדחיקה האכזרית של הבדואים החוצה בסיני, על הסילוק השיטתי שלהם מכל מעמד ועמדה, על ייבוא המצרים לסיני במקומם, וכן הלאה. |
|
||||
|
||||
גדעון לוי הוא עיתונאי ולא איש ציבור. המלצתו לא היתה המלצה רשמית של אף גורם, אפילו לא של עיתון "הארץ". אתה מוזמן לנסות לתבוע את "הארץ" על נזק בגלל הפיצוץ בטאבה. אין לו אחריות בתור עובד מדינה ולכן הוא לא צריך "לשלם את המחיר". חובתו המקצועית היא לדווח דיווח אמת. למיטב הערכתו בתור צופה מקצוען 1 מערכת הבטחון מתריעה יותר מדי התרעות שווא בעניין סיני. יתרה־על־כן, עובדה היא שרבים בעם כבר מזלזלים [בזמן כתיבת המאמר] בהמלצות מערכת הבטחון בעניין סיני. והוא שואל אותם: למה לא להסיק את המסקנה ההגיונית ולזלזל בהמלצות המקבילות לשטחים אחרים. מה הוא הפסיד? אמינות. הפעם הוא במקרה טעה. 1 עיתונאי מקדיש הרבה מזמנו למעקב אחרי מאורעות השעה, ולכן יש סיכוי סביר שהוא יצליח לעקוב אחריהם יותר טוב מקורא "הארץ" ממוצע. |
|
||||
|
||||
לא קראתי להעמיד את גדעון לוי לדין, כיוון שאינו נושא במשרה רשמית שהמלצה על אופן התנהגות היא חלק ממנה או משתמעת ממנה. מה שכן רמזתי לו הוא שכעיתונאי וכמי שנתפש כמומחה בעיני קוראי העיתון, הנכסים העיקריים שלו הם חריצות, ידענות, אמינות ויושרה. לכן, הוא אמור לשלם את המחיר מול אלו ששכרו את שירותיו בגלל אותה פגיעה באמינותו וביושרתו. במלים פשוטות: עמוס שוקן. אגב, כמי שביקר בעצמו בסיני בתחילת ההסתערות המחודשת של הישראלים על המקום, אני יכול לומר כי התחושה שישנה בעייתיות בטחונית בביקור כזה לא הייתה תלושה מהמציאות. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין מה אתם רוצים מגדעון לוי. הוא לא כתב ולו פעם אחת שעלינו לרדת לסיני, ובטח שלא כתב שבטוח שם. הוא רק כתב שמערכת הבטחון מתריעה על מקומות מסויימים כל הזמן, ועל אחרים, שלעיתים הינם מסוכנים אף יותר, היא נמנעת מלהתריע. מאוד קל לקפוץ עליו בהאשמות מופרכות של שליחת אנשים אל מותם - אבל כל אדם שהבין מהכתבה שסיני היא מקום בטוח ושעליו לרדת לשם היה צריך להיות (א) דביל או (ב) להתאמץ מאוד. זה לא נכתב בכתבה בשום צורה. מה גם שמה שכתב גדעון לוי באמת - שישנם מקומות מסוכנים הרבה יותר שאין עליהם התראות - נכון ועומד. |
|
||||
|
||||
בעניין המקומות המסוכנים יותר שאין עליהם התראות- אפשר דוגמאות? |
|
||||
|
||||
"שלום סיני, ולהתראות" - http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... |
|
||||
|
||||
הרי שהייתה התרעה וידעו כי אלפי ישראלים בדרכם למקומות אלה. בנוסף, ידעו על הקושי להגיע לחילוץ. מדוע לא סוכם מראש עם מצרים שבמקרה שיקרה הדבר יורשו רכבים של מד"א להכנס? מסוק היה צריך להיות בדרכו לשם מהרגע שנודע על הפיצוף בראס א-שטן. גם על המצרים אין דבר טוב להגיד, האם הם פחדו מפלישה של חיילינו דרך אמבולנסים ולכן לא נתנו להם לעבור? |
|
||||
|
||||
לדעתי מערך ההצלה דווקא נערך היטב לקראת הפיגוע. כוחות גדולים מאד של רפואה, חילוץ ואבטחה הוקפצו במהירות לאזור. הכשל טמון במנגנון התיאום והקישור עם מצרים. שוב היו עיכובים קריטיים בחציית הגבול לצורך חילוץ הפצועים, כמו לפני 19 שנים. לאור ההתראות החוזרות ונשנות בשנים האחרונות, אפשר היה לצפות שיתואם נוהל חבירה מסודר של כוחות ההצלה הישראליים. |
|
||||
|
||||
תמיד חשבתי בתמימות שלאור הפירוז והריחוק של חופי סיני ממצרים פעולות חירום שונות יהיו בתאום עם ישראל דבר כזה לא נכתב בהסכם השלום? ובכלל שיש בטאבה בית חולים ראוי לשמו (כי כולם מתפארים בתא הלחץ שיש שם וחסר באילת) |
|
||||
|
||||
חבל רק שאף אחד לא חשב לצייד את כוחות ההצלה והחילוץ בדרכונים. אני בטוח שכוחות ההצלה שהוטסו לתורכיה בשעתם לא הגיעו לנתב''ג בלי הדרכון. |
|
||||
|
||||
נתב"ג או מטוס צבאי משדה תעופה צבאי? |
|
||||
|
||||
נמסר שעובדת לשכת ראש הממשלה, הייתה בסיני ומצאה שם את מותה. איך זה שהרשו לה לעבור לסיני ? לי, למשל, אסור (וטוב שכך) . |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אם מדובר בנושא תפקיד רשמי בפועל במערכת הביטחון (הבנתי שמדובר במיל ובלשעבר), הרי זו שערוריה והפקרות מכל כוון שתבחן זאת. |
|
||||
|
||||
כששירתתי כחייל ביחידה מסויימת, חתמתי על מסמך האוסר עליי גישה לכל מיני מדינות עויינות יותר ופחות, כשהגענו למצרים הרמתי גבה, שלום וכו', המראיינת(בתחקיר הבטחוני) ''הרגיעה'' אותי, אסור למצרים, מותר לסיני, הרמתי עוד גבה אבל את הפלא הזה היא לא הסבירה לי. |
|
||||
|
||||
גם אני זוכר שפעם היה אסור במצרים ומותר בסיני. הדברים האלה משתנים ואין מה לתמוה על כך. נהפוך הוא. השינויים ואי הכניסה למסגרות מוצקות מרמזים דווקא על אמינות. |
|
||||
|
||||
ועוד יותר טוב היה אם היו אוסרים עליך גם להגיע לחברון. |
|
||||
|
||||
אולי כדאי היה להציע לגופי הביטחון לקבל את האיילים האלמונים כיועצי ביטחון מקצועיים. |
|
||||
|
||||
לא יודע למה אבל התפקעתי מצחוק למקרא תגובתך. |
|
||||
|
||||
איילים אלמונים הננו בלי מדים. |
|
||||
|
||||
למרות התרעות משרד הבטחון החליטו אלפי ישראלים לנסוע לסיני בתקופת החגים. אני זוכר כותרת ענק בידיעות אחרונות, קצת לפני ראש השנה. התייחסתי לידיעה זו בספק והייתי בטוח שגם אחרים התייחסו אליה כך. היה נראה לי שזו אינה ידיעה רצינית, שזו ידיעה ''מגויסת'' מבחינה פוליטית ולכן אין להתייחס אליה ברצינות ואף לרחוש לה בוז. משום מה המידע שמספק לנו משרד הבטחון נעשה ללא אמין בעיניי, אני תמיד מחפש את המילכוד. בסוכות התבדתי ובסיני היה פיגוע ענק. פתאום נראה שזה היה פיגוע על ''מגש של כסף'' ממש. ריכוז של ישראלים, ללא סיוע מיידי, שאננים. ואני חשבתי שבטוח להיות בסיני, שלמצרים יש אינטרס זהה לשלנו, לסכל פעולות טירור. אני עדיין מאמין בזאת, שהמצרים עושים כל שביכולתם למנוע פיגועים. שדרני הערוץ השני, בעיקר, ניסו לחלץ מן הפוליטיקאים המרואיינים אמירה חריפה על התמהמהותם של המצרים בשעות הראשונות. יש לשבח את הפוליטיקאים על כך שלא התפתו להסתה של השדרנים, בכך הם מנעו תקרית דיפלומטית לא נעימה. עלינו לזכור שבפיגוע נהרגו גם אזרחים מיצרים ובדווים. מטרתו של הטירו האיסלמי העולמי היא, בין היתר, לפגוע במדינות מוסלמיות פרו מערביות ולדרדר אותן. |
|
||||
|
||||
זה נכון שאין כל סיבה לחשוד בכך שלרשויות המצריות היה אינטרס שיהיה פיגוע אצלם באתר תיירותי, ושייפגעו תיירים, אפילו הם ישראלים. וזה נכון שכל הניסיונות לייחס לכל מיני מחדלים ובירוקרטיות מקומיות שקשורים בפיגועים אצלם, שאולי גרמו לנזק בטיפול בנפגעים, סימנים של הכוונה מגבוה, הם פתטיים ומיותרים, אבל מאידך גיסא אין להתעלם מכך ש : היחסים בינינו ובין המצרים מתאפיינים בחנופה מיותרת מצדנו כלפיהם, וביחס של שנאה ובוז מצדם כלפינו. סמל לאופן שבו אנו מתייחסים אליהם היו דבריה של נופשת שבחרה להישאר במצריים באומרה: "אם אעזוב עכשיו זה יהיה כאילו שאני בורחת מביתו של ידיד". כמעט הקאתי כששמעתי את הדברים האלה. הניסיון הזה להתחבב על מישהו שאינו רוצה בידידותך הוא בוז שאתה רוחש לעצמך. יחס הבוז של המצרים כלפינו מתבטא בלהיטותם להעביר החלטות בין לאומיות נגדנו, בכך שהם מעלימים עיין ואינם נלחמים בהברחות האמל"ח ברפיח: "כשאנחנו מפוצצים מנהרה שמצאנו, עולה עשן בעמדה של המצרים בצד השני של הגבול ", התבטא פעם קצין ששרת במקום, בכך שהם מאשימים בריגול אזרח ישראלי שהם יודעים שלא עסק בריגול, ואפילו במשחק כדוריד שבו הקבוצה המצרית מתרכזת במקום במשחק, בהכאת השחקנים היריבים. והנהירה הזאת לסיני, כשאצלנו לא תמצא אפילו חצי תייר מצרי, אינה רק בגלל היופי והשלווה שבחופי סיני אלא גם סימפטום של החנופה הזאת. כשסיני הייתה בידינו טיילתי שם הרבה בהרים הקסומים שבדרום חצי האי ובחופים, וגם חלק ניכר משירותי הצבאי בסדיר ובמילואים עשיתי שם. אבל מאז ה"שלום", לא דרכה שם כף רגלי, וגם לא תדרוך שם עד שלא יופיעו במצרים אילו שהם סימנים של ידידות אמיתית. ובינתיים אין שום סימן שיש איזו התקרבות למצב כזה. |
|
||||
|
||||
לא בטוח שה''מחדל'' בנושא הסיוע לנפגעים אינו הכוונה מגבוה, ולו רק בשל העדר נוהל אוטומטי למצבי חירום, והצורך להמתין במשך זמן ארוך מדי לפקודות המתמהמהות להגיע. גם אי הגשת סיוע לפצועה הישראלית שמתה ברס א שטן יכול להתבצע כשצוות הרפואה המצרי יודע שיש לו גיבוי. |
|
||||
|
||||
>אבל מאז ה"שלום"... זאת בדיוק ה ב ע י ה שלך. |
|
||||
|
||||
מה לעשות? לפעמים הוא צודק. זה "שלום": אין נורמליזציה, אין אחווה, אין תיירות, חצי מהזמן אין שגריר. מה יש? טפטוף שנאה, אנטי ישראליות, התחמשות לא פרופורציונית בכספי סיוע של מצרים, ונייר זנוח שעליו רשום "שלום". |
|
||||
|
||||
האם זאת הסיבה שאת או אתה מכנה את עצמך קוקרצ'ה? |
|
||||
|
||||
תנסה עוד פעם. |
|
||||
|
||||
מצרים מנצלת את מתקפת הטרור לבקש להכניס באופן רשמי כוחות צבא לסיני: כזכור, בעבר הלא רחוק גם תועדו בעיתונות מקרים של חדירת מטוסי צילום מצריים לשטח ישראל. |
|
||||
|
||||
נו, באמת. אתה לא היית בסיני, אבל אלפי נופשים שחוזרים לשם מספרים על יחסי הידידות והקרבה שנוצרים שם עם הבדואים המארחים. זוהי אחת הסיבות שכל-כך היה נוח וכיף לישראלים לצאת לסיני 1. וזה לא רק מכתבות של גדעון לוי, אלא משיחות אישיות עם אנשים רבים שבילו שם. אולי נכון לומר ש*הממשל* המצרי מגלה חשדנות והתנהגות גובלת בעוינות כלפי ישראל וישראלים. אבל תושבי סיני מגלים בעיקר הכנסת אורחים. 1 יש גם אחרות, בין השאר המחירים הזולים, המרחק מה"ציביליזציה" ועוד. פער המחירים הוא, אגב, גם הסיבה שאין תיירות ממצרים לישראל. |
|
||||
|
||||
אין ויכוח בינינו. הטענות שלי הם כלפי השלטון ושליחיו, וזו הסיבה שמעולם לא נסעתי למצרים. הבדואים של סיני הם עולם אחר והם זכורים לי היטב. אני גם חושב שהיו מעדיפים שלטון שלנו בסיני על שלטון המצרים שבעיניהם הם זרים בדיוק כמונו אך מתייחסים אליהם בצורה מתנשאת. ותפסיק עם ה ''נו באמת''. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח ש"מתנשאת" היא המילה שהייתה רוצה להשתמש בה. בלהתנשא על ערבים/מוסלמים אנחנו מצטיינים. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק המילה שהייתי רוצה להשתמש בה. המציאות שונה מהתויות המודבקות שאתה משנן. |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה בעל יכולת ניתוח וכושר התבטאות של ערבי. |
|
||||
|
||||
בכנות איני יודע לְמָה כוונתך, ואם אני צריך לקבל את דבריך כעלבון או כמחמאה. אבל בכל הנוגע ליחס האדנות המתנשא של המצרים לבדואים של סיני, ובכלל היחס ההיסטורי של המצרים לסיני (בעבר הם לא ראו בחבל הארץ הזה חלק מארצם, והם אמצו אותו אל לבם ואף הפכו את הקשר שלהם אליו לקדוש [כדברי סדאת בקמפ דויד] רק כחלק ממאבקם במדינת ישראל), נראה לי שהרבה ידע בנושאים אלה אין לך. |
|
||||
|
||||
למה חשבת לקבל את תגובתי כעלבון ? |
|
||||
|
||||
גם אם היית כותב "אני חושב שאתה בעל יכולת ניתוח וכושר התבטאות של פקגי" היה לדב מקום לתהות אם אתה רוצה להחמיא לו או להעליב אותו (ולמען האמת, יותר סביר שלהעליב, כאשר זה מופיע פתאום בתוך ויכוח; אבל כשכתבת "ערבי", היה ברור שזה חלק ממהלך טיעוני, ולכן דב היה זהיר יותר. מה שקצת מוציא את העוקץ מהמהלך. |
|
||||
|
||||
לא ציפיתי שדב ''ייפול'' במלכודת, מכיון שאין פה מלכודת. שתי האפשרויות שציפיתי להן היו משהו כמו התגובה שלך, או התחמקות נוסח ''אותי זה לא מעליב'' ואז הייתי שואל אם זה נכון לדעתו לגבי רוב הישראלים. בשני המקרים תכננתי לקחת את הפתיל לכיון של משמעות המילה ''ערבי'' והאסוסיאציות הקשורות אליה בחברה הישראלית. מה שלא ציפיתי לו היה התגובה של דב. הוא נתן תשובה אמביוולנטית לגבי ה''עלבון'', והמשיך משם לטיעון שאיננו רלוונטי, אבל על כך בהמשך הפתיל שלי איתו. |
|
||||
|
||||
לא חשבתי לקבל את תגובתך כעלבון. כפי שאמרתי לא ידעתי איך לקבל אותה. זאת משום שלא יצא לי כל כך לעקוב אחר תגובותיך, ואין לי שום מושג לגבי דעתך על כושר הניתוח וההתבטאות של הערבי. אני, אישית, לא קורא ערבית, ולכן אין כל דעה בעניין הכישורים האלה של הערבים יחסית לעמים אחרים. דעה על צדדים אחרים של התרבות המוסלמית ערבית בימינו, והשפעתם על הקורה בעולמנו, יש לי, ונתתי לה ביטוי כאן, לא אחת. |
|
||||
|
||||
למען הסר ספק - דעתי על כושר ההתבטאות ויכולת הניתוח שלך חיובית. התגובה ההיא נועדה להעביר רעיון, כמו שהבנת. שאר התגובה ההיא שלך לא רלוונטית. לא טענתי בשום מקום שיש לי ידע כלשהו בנושאים שציינת, רק שאין לזה דבר וחצי דבר עם הטיעון שלי. אין שום סתירה בין ההתנשאות שלנו על ערבים/מוסלמים, לבין ההתנשאות של המצרים על הבדואים בסיני. אתה יכול לטעון שאתה לא נעלב אם משווים אותך לערבי, אבל נותרת השאלה איך היו מגיבים רוב הישראלים להשוואה שכזו ? |
|
||||
|
||||
אני חושב שעכשיו אני מבין. ציפית שתגובתי למחמאה\\עלבון שלך תהיה משהו כמו: "איך אתה מעז להשוות את היכולות האנליטיות החדות כתער שלי וכושר הביטוי הנדיר שלי, ליכולות של איזה "ערבי זקן צולע ומסכן ?" כמילות השיר ההיתולי הוותיק, ואז היית משיב לי: "אתה רואה. אתה מתנשא." למען האמת מדובר בניסיון די תמים ואפילו משעשע, שהכשל שלו היה חרוט עליו מלכתחילה. אני חושב שהאפשרות שתטעה בצורה כה גסה בקשר לעמדה שלי, צריכה לגרום לך לעשות רוויזיה גם במה שאתה חושב על עמדותיהם של אחרים בתוך הציבור שלנו. אין זה אומר שאני טוען שלא תמצא גם עמדות כאלה בקרב יחידים בתוכנו פה ושם, אבל איני חושב שמדובר בתכונה שמאפיינת את הציבור הזה בצורה בולטת. לגבי מה שסיפרתי (הדבר נודע לי משיחות עם חברים שהיו בקשר קרוב לבדואים של סיני כזו הייתה תחת שליטתנו), שאין הם אוהבים את המצרים בגלל שאלה מתייחסים אליהם בצורה מתנשאת, והיו מעדיפים אותנו כ"בעלי הבית", חשבתי בתחילה שאתה שולל את האפשרות הזאת, אבל מדבריך האחרונים הבנתי שזה לא בהכרח כך. לכן כרגע לא ברור לי על מה בדיוק הויכוח. |
|
||||
|
||||
כאמור, לא ציפיתי שתעשה טעות מרה שכזו. בדיוק כמו שכתבת בעצמך: הכוונה חרוטה על התגובה. הנקודה היא, כמו שהסברתי לירדן, שאז נשאלת השאלה איך היו מגיבים *רוב* הישראלים אם היו משווים אותם לערבי, וכן הלאה לגבי אופן ההסתכלות של יהודי ישראלי על ערבי ישראלי, דרוזי או בדואי. הנקודה שניסיתי להעלות בתגובה ההיא היא איך נתפס "ערבי" באוזן יהודית ישראלית ממוצעת, והדעה שלי בנושא ש"ערבי" זה שם נרדף ל"מלוכלך", "טיפש", "אלים", "לא-מוסרי", ו"עובד שחור"/"עבד". מקומו הטבעי של הערבי בחברה הישראלית הוא בניקיון זבל, בניין, חקלאות, וכל עבודה אחרת שהיהודי הישראלי רואה כבזויה. "אבל איני חושב שמדובר בתכונה שמאפיינת את הציבור הזה בצורה בולטת" אני לא יודע לאיזה ציבור אתה מתייחס, אני מדבר על החלק היהודי בהחברה הישראלית. ואם אתה חושב שאין שום בעיה להיות ערבי ישראלי, אז אני חולק על עמדתך. אני לא מתווכח איתך על היחס של המצרים לבדואים של סיני. כמו שאמרתי לא טענתי שיש לי ידע בנושא, והטענה שהמצרים מתנשאים על הבדואים נראית לי סבירה. הטענה שלי היא שגם אנחנו מתנשאים על הערבים בישראל. ולכן אני חושב שלטעון לגבי המצרים שהם מתנשאים על הבדואים שלהם זה קצת אבסורדי לאור מה שקורה אצלנו. אם הבדואים של סיני היו שואלים אותי, הייתי אומר להם "אם לא פוגעים בכם פיסית, אין לכם שום סיבה לרצות להחליף את המצרים בישראלים". |
|
||||
|
||||
אם כך, נראה שהכרזתי על כך שהבנתי את מטרת השאלה שלך הייתה מוקדמת, וחזרתי לנקודת ההתחלה. אבל ככל הנראה זה כבר עניין אבוד, וכדאי להניח לכך. לעומת זה חשוב מאד לציין שאותן שיחות עם הבדואים של סיני לא היו חילופי איגרות באי מייל אלא שיחות פנים אל פנים שם, אחרי מלחמת ששת הימים בעת שאנו שלטנו שם זמן מספיק ארוך כדי שהם יכירו גם אותנו, ובדברם על העדפה שלנו הם השוו שני גורמים שולטים ששניהם היו מוכרים להם. לכן נראה לי שהיעוץ שלך להם מיותר, אלא אם כן כוונתך היא שהם בסך הכל בדואים. מה הם מבינים מהחיים שלהם . . . |
|
||||
|
||||
זאת חוכמה קטנה מאוד לכתוב "ככל הנראה זה כבר עניין אבוד, וכדאי להניח לכך" בתחילת תגובה, ולקנח בפרובוקציה של אד-הומינם בצורת ראי מעוות של טענת המגיב עצמו. גם הרמיזה שלך שכל הידע שלי בנושא "סטרילי" אד-הומניסטית משהו. בקיצור כל הטיעון שלך הזה, אורי-פזי משהו, וזה משהו שלרגע לא ציפיתי לקבל ממך, דב. אני יכול לחשוב על ארבע סיבות לכך שתגיב בצורה כזאת: 1. אתה לוקח ברצינות את תגובה 253588. במקרה הזה אני חוזר ואומר: התגובה ההיא נועדה להעביר מסר, ודעתי עליך שונה לחלוטין. אם בכל זאת היא מרגיזה אותך, אני מבקש את סליחתך ומבטיח לך שאין לכך סיבה. 2. אין לך משהו ענייני לענות. אני סקפטי בעניין הזה כשמדובר בך. 3. אין לך כוח לדון בנושא. אז פשוט תגיד, אבל בלי פרובוקציות בבקשה. 4. אתה חושב שאני קיצוני כזה או אחר ואין טעם לדון איתי בנושא. טוב במקרה הזה אני צריך לבדוק את עצמי, וכל מה שנותר לי להגיד הוא שאני חושב שאתה טועה, ואני מבקש ממך לענות לי בצורה עניינית ולתת לי להנות מהספק שעוד יש טעם לדון איתי. לגבי החלק הענייני היחיד בתגובתך: העובדה שמדובר בימים שאחרי מלחמת ששת הימים. ובכן עבר זמן מאז. השאלה היא: ישראל. היום. לעומת "התנשאות" מצד המצרים. כן או לא ? |
|
||||
|
||||
אבל אני באמת באמת לא מבין איך השאלה שלך הייתה אמורה להעביר מסר, אלא באופן שבו אני פרשתי את מעשה השאלה הזאת, כשחשבתי שאני מבין, ובאמת קשה לי להאמין שאם אקבל ממך הסבר נוסף אבין. מה אני יכול לעשות ? אז אולי המצב הזה שקול לסעיף שלוש (אגב, כולם כאן יודעים שסעיפים מביאים לי את הסעיף . . .), כלומר אין לי כוח לדון בנושא. אבל אם אתה חושב שיש טעם בכך, נסה להסביר שוב את מהות המסר שבקשת להעביר ואיך שאלה כפי ששאלת תורמת לכך. אולי הסקפטיות שלי תתבדה. הבדואים הזכירו לי בדיחה: אנתרופולוג אחד שחקר את החברה הבדואית התארח פעם אצל בדואי. בעודם לוגמים את הקפה המהביל, נשמע לפתע מבחוץ קול פעמונים. מה זה ? תמה האנתרופולוג. יש כאן כנסיה במדבר הזה ? לא. ענה הבדואי אין כנסיה ואין בית כנסת ובמסגד אין פעמון. פשוט החמור שלי עוסק בדיש תבואה. במקום לעמוד בחוץ ולהשגיח עליו, תליתי פעמון על צוארו, ואני יושב כאן ויכול לעסוק בענייני וגם לארח אותך. כשהפעמון מפסיק לצלצל אני יודע שהחמור החליט לעשות שביתה, ואז אני יוצא אליו וכבר יודע לטפל בו כיאות. האנתרופולוג גמע את את הקפה שתק רגע, ואחר כך אמר: אבל החמור יכול לסדר אותך. הוא יכול לעמוד במקומו ולהתבטל ורק לנענע את ראשו והפעמון יצלצל. בחייך. זה לא אנתרופולוג, ענה הבדואי. זה חמור. מאיפה שהוא יידע דברים כאלה ? |
|
||||
|
||||
בעניין הקידוש המתריס של סיני: זה מזכיר את אופן קידושה של ירושלים בעיני העולם הערבי. זה התחיל כחלק ממאבק בין שליטי מכה ומדינה לשליט א"י. לאחר מכן נקבע מעמדה עפ"י יכולתה ללכד ולרכז עוינות לגורם זר - ערבי, נוצרי או יהודי. כשזה לא היה רלבנטי, שכח מעמדה. אפילו לאחרונה, היא כמעט איבדה את מעמדה כמקום השלישי בקדושתו לאיסלאם, לטובת העיר השיעית נג'ף שבעיראק, לפני כמה חודשים, כאשר התנהלו שם קרבות נגד האמריקאים, מה שהביא לפסיקות מסויימות שנג'ף, היא העיר השלישית בקדושתה לאיסלאם... |
|
||||
|
||||
הדברים האלה ברורים וידועים. הערבים עשו כאן פעם טקס כנעני עם בגדים לבנים, וצעקות ''הבעל'', כדי להראות שהם קדמו כאן ליהודים. למען מלחמותיהם לזכות בעוד פרור קטן שיוכלו להוסיף לעוגה הענקית שלהם, הם מוכנים לחזור אפילו ולהיות עובדי אלילים. גם ''העם הפלשתיני'' הומצא למטרה הזאת. כבר סיפרתי שעזמי בישארה בכבודו ובעצמו אמר פעם שאין עם פלשתיני, והערבים משתמשים במושג זה רק בגלל שבעולמנו זו הדרך להשיג את זכויותיהם. |
|
||||
|
||||
טוב, לא לכולם הדברים ברורים וידועים. גם לי, בעבר היה די ברור שהם עם ש"הומצא", אך גישתי היתה "נכון, אז מה? בכל מקרה הם עתה עם, עם כל מה שמשתמע לזה". לאחר שנחלצתי מדיעה קדומה זו ראיתי שלא רק הם אינם עם, אלא ספק אם בכלל ישנו איזשהו עם ערבי. זהו אוסף של חמולות, שבטים וכיתות דתיות עם מעט מאוד, ולעיתים בכלל ללא אתוס מלכד, תודעה הסטורית משותפת או ערבות הדדית וזה עוד במקרה הטוב. במקרה היותר נפוץ זהו אוסף של קבוצות הרוצות להכחיד זו את זו ומלוכדות רק ע"י המצאת אויבים והפיכתם לכאלו לאחר מכן. והדמגוג האלמוני שבוודאי יגיב לדבריי אלו יכתוב: "זה מזכיר לי איזו מדינה..." |
|
||||
|
||||
זה מזכיר לי איזו מדינה... _______ (שירות דמגוגיה אלמונית לפי בקשה - 24 שעות ביממה. שירות אמין ומקצועי. בקש עכשיו ולא תתחרט) |
|
||||
|
||||
זה מזכיר לי איזה אייל שהוא לא ולא... (: |
|
||||
|
||||
ע"ע "קהילות מדומיינות" מאת בנדיקט אנדרסון: |
|
||||
|
||||
תודה על ההפנייה המעניינת, אבל במעבר מהיר עליה, כמו גם מן הידע המצומצם שלי, לא מצאתי שתיאורי לעיל תקף ל*כל*, או אף לרוב המדינות, אז אסיים בתיאור ויזואלי של מה שיכול היה להיות כאן, אלמלא מרכזיות השנאה בתרבות האזור אליו באנו1: http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=2200&c=3&... 1 או "שבנו", למי שרוצה. |
|
||||
|
||||
להזכירך, בתגובתך הראשונה תגובה 252064 דיברת על אישה שבחרה להישאר בסיני, כי היא לא רוצה להרגיש שהיא עוזבת ידיד. אז היא כנראה לא התכוונה בידיד לשליטי מצרים כולה, או להיבט גיאו-פוליטי שלם, אלא בסה"כ לבדואים עצמם שאירחו אותה, ומבחינתה הם ידידים, ולכן אין סיבה ללגלג עליה. |
|
||||
|
||||
תודה לך אלמוני, כתבת בדיוק מה שרציתי להגיד. אני כותב זאת כדי שדב לא יתחמק מתשובה תחת הכותרת אלע''ל (אני לא עונה לאלמונים). |
|
||||
|
||||
אני מכיר רבים מהנוהרים לסיני. בפרוש, רבים מהם רואים בנסיעה שלהם לשם אקט של חיזוק ה''שלום'' עם מצרים והזדהות עם החזרת סיני. גם היום כשעל סדר היום חברון, הם עונים לטענותיי שלא אכפת להם לבקר בחברון כשתהיה תחת שלטון פלשתיני. ברוח זאת פרשתי את דברי אותה ישראלית, ועד רגע זה אני גם מאמין שזו הייתה כוונתה (''נופשת נכבדה. בטוח את קוראת את האייל הקורא. אנא גלי לנו את צפונותייך.'' עכשיו בטח נקבל גל של נופשות מתחזות . . .) אבל אם התכוונה לאותם בדואים תושבי המקום, אז אולי לא הייתי צריך ממש להקיא, אבל כיוון שלנהירה לסיני יש גם השלכות שמעבר ליחסים עם אותם בדואים עדיין המעשה פסול בעיניי. |
|
||||
|
||||
אשר לאי קיומה של תיירות ממצרים לישראל, בודאי הסיבה אינה פער המחירים. אותה קבוצה של מצרים שיכולה להרשות לעצמה לתייר עושה זאת במקומות רבים, גם ארצות אירופה ואמריקה. לכאן הם לא מגיעים כי בפרוש השלטונות לא רואים זאת בעיין יפה, ומי שיתעקש לבוא לכאן עלול להיקלע לחשדנות, ולמצוא עצמו בתוך ים של צרות. |
|
||||
|
||||
הסיבה היא בטוח לא הכנסת האורחים הישראלית הידועה, במיוחד כלפי ערבים המסתובבים ברחובות, בקניונים ובבתי הקפה ואינם דוברים מילה אחת בעברית. |
|
||||
|
||||
מה באמת דורשת מדינת ישראל מתיירים מצרים המעוניינים להיכנס לתחומה? ומאנשי עסקים? ויזה בשגרירות? משהו נוסף? |
|
||||
|
||||
הכנסת האורחים הישראלית הידועה אינה מפלה בין ערבים המסתובבים ברחובות, בקניונים ובבתי הקפה ואינם דוברים מילה אחת בעברית, לבין ערבים המסתובבים ברחובות, בקניונים ובבתי הקפה ודוברים עברית רהוטה. |
|
||||
|
||||
על אחת כמה וכמה... |
|
||||
|
||||
באילו גילויים של הכנסת אורחים בלתי נאותה כלפי ערבים נתקלת אישית ? אני שואל זאת כי אנחנו גרים באותה מדינה. שמעתי (לא נתקלתי אישית) על אי רצון להשכיר חדרים וכדומה, אבל אני רואה מידי פעם בקריון (הקניון שליד ביתי) ערבים (או דומים מבחינת ההופעה) בתלבושות אופייניות (במיוחד הנשים), ולא ראיתי שדוחים אותם בחנויות או משהו כזה. |
|
||||
|
||||
לא ניתקלתי אישית באף גילוי של הכנסת אורחים בלתי נאותה כלפי ערבים (בין היתר מהטעם השולי שאינני ערבי). יתרה מכך - הייתי עד (יותר מפעם אחת) לגילויים של הכנסת אורחים נאותה כלפי ערבים. כל שאמרתי הוא שאותם מקרים של הכנסת אורחים בלתי נאותה כלפי ערבים אינם תלויים במידת שליטתם של אותם ערבים בשפה העברית. |
|
||||
|
||||
אם כך טוב שהתערבתי, שכן האלמוני פרש את דבריך בצורה לא נכונה, כחיזוק דבריו. |
|
||||
|
||||
בשנות ה 90 נמנעה כניסה ממשפחות ערביות לפארק המים אטרקציה בים המלח. ענין זה מוכר וידוע מאחר והתנהל משפט בנושא. אני אישית ראיתי פעמים רבות שוטרי ושוטרות מג"ב עורכים חיפושים ובדיקות מעמיקות ובצורה משפילה על ערבים באמצע הרחוב בכיכר ציון בירושלים. מעולם לא ראיתי אותם עושים זאת למי שאינו ערבי. אני מכיר באופן אישי ערבי שסירבו למכור לו דירה במרכז ירושלים. שלא לדבר על הבדיקות בשדות התעופה. זה שדב לא ראה אפלייה באופן אישי לא אומר שאינה קיימת. ובכלל, מה יש לתייר מצרי לחפש בישראל? |
|
||||
|
||||
אפלייה הפוכה היא שאותי עצרו שוטרים לבדיקה באוטו ישן והשוטר פתאום אמר- מה אתה לא ערבי? סע! סע! |
|
||||
|
||||
ההתעקשות על כך שאין תיירים ממצרים בגלל שאין להם מה לחפש כאן, אינה אמת. אין תיירות ממצרים כי הדבר הזה מנוגד לעמדות המשטר, והאזרח המצרי פשוט לא רוצה להסתבך. גם נשיא מצרים נמנע מלבוא לכאן למרות שהוזמן פעמים מספר, ולא במקרה. ובודאי שיש לתייר המצרי מה לחפש כאן. מדינה מפותחת כה קרובה למדינתו המפגרת, חייבת להיות אטרקציה מבחינה אובייקרטיבית. אשר לאפליה, הבדיקות הביטחוניות המיוחדות הן, לדעתי, כורח המציאות, והערבים הם אלה שהביאו למציאות הזאת. כבר נערכו ויכוחים על כך באייל ואין טעם לשוב לכך. ושני המקרים הבודדים שמצאת בודאי לא קשורים בתיירות ממצרים. |
|
||||
|
||||
טוב שאתה נוטל את תפקיד הסדרן כאן ומטיח ש"הערבים אשמים" ומודיע שאין על מה לדון. אוקיי, אז אני לא אנסה לשכנע אותך. אבל איך זה קשור? לדעתי אנחנו דנים פה בתחושתו של התייר המצרי הפוטנציאלי ולא ב"מי התחיל". ומה גם שאפילו אתה עצמך קובע נחרצות ש"הערבים הם אלה ש...". אתה לא אומר "הפלשתינים" או "תושבי השטחים הכבושים" או אפילו "ערביי ישראל", אלא אתה מכליל לגבי הערבים כולם. ולכן, אם באנשלוביצים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? האם אתה באמת מאמין ששוטר מג"ב ישנה את התיחסותו אם יבין שמדובר באזרח מצרים או ירדן? ולגבי היותם של המקרים "בודדים" כהגדרתך - נו באמת, אתה הרי יודע את האמת. ביקשת דוגמאות, קיבלת. עכשיו אתה טוען שהן אינן רלבנטיות? ובאשר ל"מדינה מפותחת כה קרובה למדינתו המפגרת" - בתור תושב אירופה, הצחקת אותי. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהצלחת לעשות דייסה לא קטנה מהדברים שאמרתי, ולא בא לי להתיר את הפלונטר. המשך להנות ולצחוק בארצך האירופית המתורבתת. בי. |
|
||||
|
||||
אני אמשיך, ואתה? |
|
||||
|
||||
אני אישית שמעתי פעמים רבות על טרוריסטים שהתפוצצו באוטובוסים ובקניונים ובבתי מלון ואיפה לא. באופן מפתיע, כולם היו ערבים. לא שזה מצדיק בדיקות "בצורה משפילה" (בינינו, אל תגזים. כמה בדיקות משפילות כבר ראית? אתה בכלל, חי בחו"ל, לא?), אבל זה בהחלט מצדיק בדיקות מעמיקות. |
|
||||
|
||||
אם כבר הזכרנו בדיקות, אני תמיד מתפלא (וגם קצת מתעצבן) כאשר בכניסה לתחנה המרכזית בת''א עוברים כולם בדיקות קפדניות ללא תלות בזהות הנבדק. כך נבדקים סלים של סבתות פולניות שבקושי מחזיקות את עצמן על הרגליים ומן הסתם לא מסוגלות (או מעוניינות) להכניס נשק או חומר נפץ לתחומי התחנה, בעוד שמאחריהן מצטבר תור של עשרות רבות של אנשים. מצד שני, נותן הדבר לגיטימציה מוסרית לערוך בדיקה דקדקנית בכליו של כל אחד ללא חשש למשוא פנים, כך שיש כאן הגיון כלשהו. |
|
||||
|
||||
אני אכן חי בחו"ל, אבל זה לא היה המצב תמיד. אני זוכר הרבה יותר מקרים של השפלת ערבים מאשר דב אנשלוביץ מוכן להודות שבכלל קרו אי פעם. ולשאלה אם זה מוצדק או לא - אני מהאסכולה שכן טוענת שצריך שוויון גם בזה: אם סובלים, כולם סובלים. אבל זה לא היה הויכוח כאן. אם איני טועה הדיון כאן נסוב סביב שאלת הפוטנציאל לתיירות מצרית בישראל. האם אתה דוגל בבדיקות מעמיקות במיוחד בסביבת ראש ממשלת ישראל של חובשי כיפה בנוסף לחובשי כפיה ? (...אותן אותיות) |
|
||||
|
||||
נוצרים מקבלים בוז ויריקות מיהודים בירושלים? מלחמות הדת ממשיכות... |
|
||||
|
||||
ניתן למצוא את סטטיסטיקת התיירות הנכנסה לישראל ב2003 כאן: http://www.tourism.gov.il/tourism/level4/default.asp... למיטב זכרוני השלטון המצרי ולשכות המהנדסים/עיתונאים/עורכי הדין וכו', הם המונעים בחרמות, חקירות וסנקציות שונות את התרחבות היחסים הכלכליים של תושבי מצרים עם ישראל וכן את התגברות התיירות לכאן. אין לי כרגע קישור בנושא (אבל יש ב"הארץ" מאמר של עקיבא אלדר שטוען כמובן שהדברים מצוצים מן האצבע). זכור לי סיפור של שלמה בן-עמי באיזה אירוע (בו נכחתי) בקשר ליחס של השלטון המצרי לשלום עם ישראל. לפני כמה שנים הוא ראה בטלויזיה של המפרץ פרופסור ממצרים בדיון עם שני סורים (אם אני זוכר נכון). הפרופסור הטיח בסורים את דעתו על קיצוניותה של סוריה ועל הטעות שהם עושים בכך שאין הם עושים שלום עם ישראל ושיבח את הסכם השלום שעשתה ארצו עם ישראל. כמה זמן לאחר מכן פגש בן-עמי את מובארק במצרים וקבל על יחס המצרים לשלום עם ישראל. הוא הביא לדוגמא את דברי הפרופסור ואמר למובארק "אלו הדברים שצריכים להשמע יותר מהאינטלקטואלים שלכם. למה אנחנו לא שומעים יותר אמירות כאלה?". מובארק הכיר את המקרה ואמר לו משהו בסגנון: "אוי, אתה לא יודע איזו פרשה זאת היתה כאן, נורא כעסו עליו במצרים ועשו לו כאלה בעיות כשהוא חזר, בקושי נתנו לו בכלל להכנס". |
|
||||
|
||||
"מסע לישראל" הוא ספר שנכתב על ידי הסופר המצרי עלי סאלם. סאלם החליט, בתקופת האופוריה שלאחר הסכמי אוסלו, לבוא לבקר בישראל, והחלטתו הנועזת1 התקבלה בניגוד לאיסור שהטיל איגוד הסופרים המצרים על ביקורים בישראל ומגע עם ישראלים באופן כללי מחשש ל"פלישה תרבותית של ישראל". נדמה לי שגם בירדן יש איסורים דומים (למשל איסור על עיתונאים לבקר בישראל). די ברור לדעתי שכל אלו הם הוראות מלמעלה. נדמה שלמצרים (כלומר להנהגה ולאליטות) יש עניין ברור בשימור השנאה. משטר כמו זה הנהוג במצרים (ובוודאי בסוריה) זקוק לאוייבים, טיפוח השנאה אלינו הוא מרכיב חיוני ביציבות המשטר ומצד שני המלחמה היא לא עסק כל כך נחמד (ולא משום שמתים הרבה, שזה באמת שולי בעיני המובראקים אלא מאותה סיבה - זה לא טוב ליציבות המשטר). הפתרון, שלום על תנאי עם אופציה למלחמה, ברגע שזה יהיה מתאים, והעיקר, להיות מוכנים לה - לטפח את השנאה כדי שחס וחלילה לא יחשבו שאנחנו בני אנוש. הספר עצמו די מאכזב, אם כי ניתן להתרשם מהגישה המצרית הכללית (לחיים, אלינו וכו) ובעיקר מהבורות המזעזעת של המחבר בכל הנוגע להיסטוריה המשותפת שלנו (והוא אמור להיות האליטה) 1 התלבטתי אם לשים מרכאות סביב המילה... |
|
||||
|
||||
אגב, אם הזכרת גם את ירדן, התייחסתי אל ההבדל בין ירדן ומצרים ביחס לישראל ולמערב בתגובה 205612 . במצרים אידאולוגית השנאה וההרג היא כלי שלטוני, בעוד שבירדן היא מותרת ע"י בית המלוכה מחוסר ברירה, בגלל היעדרם של בני ברית אידאליסטים, נחרצים ותקיפים בירדן (ואצל ערביי המערב) המתנגדים לאידאולוגיות כאלו. |
|
||||
|
||||
ממהדורת 25 שנה להסכם השלום עם מצרים של YNET: http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2893204,00.h... : "היהודים גזענים ורודפי בצע; הציונים גזלו את אדמות הפלסטינים; ישראל ממשיכה לחרחר מלחמה ואין לסמוך עליה - זה מה שלומד הנער המצרי בבית-הספר, 25 שנים בדיוק אחרי הסכם השלום עם ישראל. "ירושלים היא עיר עתיקה, קדושה ומבורכת, סמל לטוהרה ולניצחון. אבל היום, פצעיה מדממים וזעקתה לעזרה ממלאת את האופק. ההיסטוריה לא תמחל לערבים ולמוסלמים אם לא יושיעו את ירושלים וישחררו אותה. העיר שלימדה אותנו כי זכויות מוחזרות רק באמצעות הקרבה, תקבל אל זרועותיה את לוחמי הג'יהאד". ציטוט זה אינו לקוח מתוך דרשה במסגד בטהראן או בריאד, אלא מתוכנית הלימודים בחטיבת-הביניים בקהיר. תלמידי כיתה ז' קוראים אותו מדי שנה, וכלל לא בשיעור דת או היסטוריה - אלא במסגרת הבנת הנקרא." ..... |
|
||||
|
||||
ישראל אכן ממשיכה לחרחר מלחמה, לא? |
|
||||
|
||||
בוודאי, כפי שראינו היטב בשיחות קמפ דיוויד ובעלייתו של שרון להר הבית, שמטרתן הייתה לפתוח בג'נוסייד נגד העם הפלסטינאי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מתאים לצטט כאן את מובראק, בתשובה לשאלה האם ישראל אחראית לפיגועים בסיני1: אי אפשר להפנות אצבע מאשימה בשלב זה לאף גורם. 1 (איזה אומץ נשכני יש לעיתונאים בעולם הערבי) |
|
||||
|
||||
תודה. ראיתי היום בחדשות את מובראק אומר זאת בפרלמנט(?). זה הגמול שלו על החנופה הישראלית אחרי הפיגוע? נראה מתי ילמד זאת פוטין - אחרי הטבח בבסלאן הוא הגיב בקרירות להצעות הסיוע של ישראל בתחום המאבק בטירור ובמקום זאת ביקש את עזרתן של....מדינות ערב. גם עתה אגב, הוא שלח מכתב תנחומים למובארק בנושא הקורבנות הרוסים והמצרים, ללא כל התייחסות למטרתם העיקרית של המפגעים - יהודים. אבל אם נחזור לנושא שהעלת, מתברר שהפיגועים בסיני גרמו לאירוע ראשון מסוגו מאז חתימת הסכם השלום: הופעת דובר ישראלי רשמי בטלוויזיה המצרית 1. זאת כמובן כדי שניתן יהיה לומר בפה מלא שישראל עומדת מאחרי הפיגועים, כפי שמאשר בחצי פה מובארק. וכדי להרגע, הנה אתר עם בינה מלאכותית, או אני לא יודע מה, ובו תרנגולת שמבצעת את פקודות הגולש: http://www.subservientchicken.com/ נסו לבקש שלום עולמי, כי אני כבר בדרך למיטה. לילה טוב ______ |
|
||||
|
||||
לאחר שגם מובארק אישר (בחצי פה, כדי לא להסתבך עם המערב) את עמידתה של ישראל מאחרי הפיגועים בסיני, נראה שהדבר הופך לנרטיב המקובל והכמעט רשמי במדינה זו:http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en... |
|
||||
|
||||
מצרים מתכוונת לבצע בדיקות במומיה של תות אנך אמון כדי לענות על השאלה ממה מת המלך הצעיר לפני יותר מ-3,000 שנה. עד היום אין יודעים אם הפרעה הצעיר, שלפי ההערכות מת בגיל הנעורים, מת ממחלה או שנרצח (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...). ובכן, לאחר עניין הרעלת ערפאת והפיגועים בסיני, תרשו לי לנחש מה "יתברר" בנתיחה... חוץ מזה, תלחצו על העכבר ותגררו למעלה או למטה (או בעיגולים):http://public.hbk-bs.de/~baumgarn/zoomquilt//zoom.ht... |
|
||||
|
||||
"עלינו לזכור שבפיגוע נהרגו גם אזרחים מיצרים ובדווים." גם רוב הקורבנות של הטירור בעיראק (הן הנוכחי והן זה של סאדאם) הם ערבים וזה נעשה בתמיכת (כמעט?) כל העולם הערבי, זה שבמזה"ת וזה שבעולם החופשי, כולל ערביי ישראל. הסיבה - כי זה פוגע ביוקרת ארה"ב + תאוות דם ולא משנה איזה. לערבים (כמעט?) שלא איכפת מערבים, רק לישראל ולארה"ב איכפת מהם. אפילו ממשפחות של מיליוני הקורבנות של הטירור הערבי אתה שומע השלמה שקטה כאשר הפוגע הינו אירגון ערבי. אגב כאשר הפוגע אינו ערבי התגובה היא לעיתים כזו ולעיתים לא, כפי שקורה באוכלוסיה נורמלית. |
|
||||
|
||||
מטעם מי חשבת שהידיעות הללו "מגוייסות"? מטעם איגוד המלונאות באילת? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני מבין ש''אל קעידה'' זה בסך הכל ארגון הגג (וראשי תיבות) של אלמוג, לגונה, קיסר, עדן, ישרוטל, דן והנסיכה. |
|
||||
|
||||
מטעם ממשלת שרוןפ-מופז. זו ממשלה בעלת צביון לאומני, אין להכחיש זאת. |
|
||||
|
||||
נניח לרגע שממשלת שרון מופז היא אכן בעלת צביון לאומני (אמירה שהיום, על רקע תכנית ההתנקנקות, מעוררת גיחוך אצל רבים, רבים מאוד), איזה אינטרס יש לה להתריע סתם על פיגועי טרור בסיני? |
|
||||
|
||||
האם אין למצרים צוותי חילוץ ורפואה משל עצמם? למה לא טופלו הפצועים בבתי החולים המצריים? לא נראה לי שאם יתפוצץ אוטובוס תיירים בישראל, נעמוד בצד ונחכה שיגיעו כוחות חילוץ מארה"ב... |
|
||||
|
||||
ברור שלא היית בסיניי ולא ראית את המדיניות של המצרים לחיים הכל רגוע, משועמם ואדיש אין למצרים כמעט צוותי חילוץ והצלה, אין להם ממש בתי חולים ובכלל זאת לא מדינה מודרנית במיוחד, ובמיוחד לא בקצה הקצה של מדבר סיניי הרחוק כ''כ ממצרים המקורית |
|
||||
|
||||
"כ-59 בני-אדם נהרגו וכ-200 נפצעו בסדרת פיגועים, שאירעה הלילה (שבת) בשלושה אתרי תיירות בחצי האי. בשעה 1:15 לערך התרחשו הפיצוצים כמעט במקביל בשוק הישן של שארם ובאזור בתי המלון במפרץ נעמה, המרוחק קילומטרים ספורים מהעיר. שלוש מכוניות תופת הופעלו במתקפה: אחת התפוצצה בכניסה למפרץ נעמה, שנייה בחזית מלון "רזאלה גרדנס" שבאותו מפרץ ושלישית בשוק העתיק של שארם א-שייח. אף ארגון לא נטל עדיין אחריות למעשה." |
|
||||
|
||||
ארוע שמזכיר לנו שוב שעיקר המטרה של אל קעידה היא פנים=ערבית. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אז מה הפיגוע הזה ניסה להשיג? |
|
||||
|
||||
לפגוע בתיירות החוץ במצרים. מבחינת הטרוריסטים, לתיירות יש מספר חסרונות: א. תיירים מכניסים כסף זר למדינה. ב. תיירים מכניסים רעיונות זרים וחדשים למדינה. ג. תיירים "מאלצים" את המקומיים לאמץ מנהגים זרים ותרבות זרה. ד. תעשיה רווחית מחזקת את הממשלה הקיימת. ה. מפגש עם תיירים, גורם למקומיים לרצות לשפר את מצבם. ועוד. |
|
||||
|
||||
אז הסיבה שבגללה נהרגו בעיקר מצרים בפיגוע ולא תיירים היא פאשלה? |
|
||||
|
||||
ניחוש: אל גופות התיירים עוד לא הגיעו, כי רובן נמצאות בתוך הריסות שני בתי המלון, והחילוץ שם מתנהל מה-זה בעצלתיים. |
|
||||
|
||||
אתה חושב שהתייר הסקנדינבי הממוצע אומר לעצמו "אה, לא צריך לבטל את הטיול למצריים כי רוב ההרוגים הם מצרים"? |
|
||||
|
||||
לעולם אל תזלזל בטפשותו של התייר הסקנדינבי הממוצע. |
|
||||
|
||||
אני מניח שהודעתך היתה מיועדת לבן-לאדן. |
|
||||
|
||||
לא. אני חושב שהתייר הסקנדינבי הממוצע לוקח יותר ברצינות את הפיגוע אם הוא שומע שנהרגו שם סקנדינבים, אחרת החשיפה שהוא יקבל אליו תהיה קטנה, והעניין שלו בו יהיה קטן. |
|
||||
|
||||
אני מחכה בסבלנות שהתייר הסקנדינבי הממוצע יביע את דעתו. |
|
||||
|
||||
אני בכלל אישה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
נכון, אבל אם רוצים לפגוע בתיירות, נראה לי שהדרך הכי אפקטיבית לעשות את זה היא לפגוע בתיירים. |
|
||||
|
||||
בפעם הבאה שבין לאדן יתייעץ איתי, אני אתן לו את המייל שלך. |
|
||||
|
||||
באיזו תדירות הוא מתייעץ איתך? |
|
||||
|
||||
האמת, הוא לא התייעץ איתי עד עכשיו. ורגע נחזור לדבר ברצינות. המטרה של הטרוריסטים היא לא להרוג אנשים, אלא ליצור אווירה של פחד אצל האנשים. בגלל זה הרצח של רחבעם זאבי היה "מוצלח" (מבחינת הטרור) הרבה פחות מהרצח של הלנה ראפ. משום שהראשון היה קשה יותר, ויצר אווירה של פחד רק בקרב בקבוצת השרים-מהימין-הקיצוני-שהתגוררו-בבתי-מלון-בירושלים-ללא-מאבטחים. מאותה סיבה, תייר נורווגי שמתכנן לסוע לטייל בסיני ושומע שהיה שם פיגוע בו נהרגו הרבה אנשים, חלקם תיירים, פשוט יחליט להעביר את הטיול שלו לטורקיה. המספר 88 הרוגים הוא גדול מכדי להתחשב במספר התיירים בהם. לדוגמא, בישראל נהרגו מעט מאד תיירים בשנות האינתיפאדה, ועדיין, הכנסות מתיירות החוץ ירדו בצורה דראסטית (גם מספר התיירים ירד, וגם הגיעו יותר תיירים לטיולי דת, שכללו הוצעות קטנות יותר). בנוסף גם התושב המצרי, ששוקל לעבור לשארם ולהתחיל קריירה בתחום המלונאות, בוודאי ישקול שנית את כוונותיו. |
|
||||
|
||||
על זה אין ויכוח (לפחות בינינו). מקום שיש בו טרור קטלני בקנה מידה כזה ודאי מבריח תיירים. |
|
||||
|
||||
דיווחים טענו שיש 28 הרוגים שהם תיירים. האם אני טועה? |
|
||||
|
||||
שמעתי שיש 88 הרוגים בסה"כ בפיגוע. האם אני טועה? |
|
||||
|
||||
"בשעות האחרונות מועלות במצרים טענות כי ישראל עומדת מאחורי הפיגועים הרצחניים, מכיוון שרוב הנפגעים הם תושבי המדינה." |
|
||||
|
||||
"הפיגועים בשארם א-שייח בסוף השבוע הם מכה כואבת במיוחד לממשל המצרי - בקהיר הניחו שאם ינהגו במתינות בחשודים בטרור בסיני, תזכה מצרים לחסינות מיוחדת מצד אל-קאעדה. לאחר הפיגוע בלוקסור ב- 1997, בו הרגו אנשי אל-קאעדה עשרות תיירים באתר העתיקות, הורה נשיא מצרים חוסני מובארק לנקוט יד קשה נגד הטרוריסטים. *מאות מתומכיהם במצרים נפגעו*, וחלה רגיעה בפיגועים. לעומת זאת, אחרי הפיגוע במלון "הילטון" טאבה בשנה שעברה, בו נהרגו בין השאר 12 ישראלים (מתוך יותר מ-30 הרוגים), החליטו השלטונות במצרים לנהוג ביותר רכות. היו מעצרים, אך לא מרדפים בנשק חם אחר הטרוריסטים." (מתוך http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... . ההדגשה שלי) |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |