כל אחד רוצה להיות זמר... 12
כמה הרהורים נוגים בעניין הרוק הישראלי.

"כל אחד רוצה להיות זמר," שרים אריק איינשטיין ושלום חנוך באלבומם האחרון, ובצדק. מצב המוסיקה הישראלית בשנים האחרונות הנו בכי רע, ואחד הגורמים העיקריים לכך, לטעמי, הוא חוסר האיכפתיות של אמנים, מפיקים וחברות תקליטים לנושא השירה.
ברוב ההרכבים הישראליים המושמעים כיום ברדיו מהווה הזמר את עיקר העניין - הוא כותב את השירים, לעיתים גם מלחין ומעבד אותם, והוא מעביר המסר העיקרי. המאזינים שמוסיקה אינה מקצועם יקשיבו בדרך כלל בעיקר לזמר. עם זאת, באופן מוזר במקצת, רוב השירים הישראליים המושמעים ברדיו מתאפיינים בנגינה מצויינת, הפקה נעימה עד טובה מאד, ושירה איומה.
דוגמאות? החל באביב גפן (מלחין נהדר, זמר איום), המשך בבן ארצי, ירמי קפלן ועברי לידר, וכלה בשיא השיאים - להקת קרח 9, שסולנה, נועם רותם, פשוט אינו מסוגל לשיר צליל שאינו מזויף.
במקרים של הופעות חיות עוד ניתן להיות סלחניים משהו - הופעה בארץ הנה בדרך כלל בתנאים־לא־תנאים (אלא אם כן אתה ריטה) - אבל להקה המקליטה אלבום באולפן חייבת להוציא תוצר מקצועי! אף בסיסט, מתופף או גיטריסט לא היו שורדים בלהקה רצינית אם היו מפגינים רמת נגינה דומה לרמת השירה של כמה מהשמות המופיעים מעלה.

עיקר הבעיה כאן היא בהיותה מעין מעגל קסמים. האמנים שרים רע, הקהל מתרגל לשמוע שירה רעה, ומאבד את יכולת השיפוט בנושא. כך נגרמות שתי רעות. האחת: האמנים, האמרגנים, המפיקים וחברות התקליטים אינם טורחים לייחס חשיבות לשירה, אלא רק לפקטורים מסחריים טהורים (האם הזמר חתיך? או שמא הליצן העצוב?) השנייה: דור העתיד של האמנים גדל על ברכי מוסיקה חסרה.

בעייה אחרת הנה, כמובן, חרב העורכים האכזרית של תחנות הרדיו, וביחוד גלגל"צ. במקום להרחיב את אופקינו המוסיקליים, מעדיפים העורכים להצמד למוסיקה מוכרת, אם בסיגנונה, אם באנשים המבצעים. מאזיני הרדיו לא שמעו כל חדש ממשי בתחום המוסיקה הישראלית בשנים האחרונות, למעט אלו המכירים את "קול הדרך לעסקים" - FM88 - תחנה המשדרת הרבה ג'אז ודברים מוזרים אחרים. אי לכך - מוסיקאי המבצע מוסיקה "לא שגרתית" ימצא עצמו, בדרך כלל, נטול קהל. אף אחד לא ישמע עליו, אף אחד לא ישדר אותו, אנשי חברות התקליטים ידעו מראש מה יהיה יחס תחנות הרדיו אליו, ובכך יסתם הגולל.

הבעיה השלישית היא אנשי חברות התקליטים הגדולות עצמם. אלו לא מוכנים להסתכן בהוצאת אלבום שלא יהיה "הצלחה בטוחה", ובכך שומטים את הקרקע מתחת לרגליהן של להקות רבות, שכל חטאן הוא שאינן עוסקות במוסיקה של שלושה אקורדים או בטקסטים פוליטיים/שירי אהבה.

התקווה היחידה למוסיקה הישראלית, ככל הנראה, היא כל אותן חברות תקליטים קטנות ומורעבות הצצות ונעלמות כאן בתדירות גוברת. כל אחת מהן לוקחת סיכונים מוסיקליים כדבר שבשיגרה. יום אחד, כך אני מקווה, יניב אחד הסיכונים הללו פרי, ואולי אז נזכה למוסיקה ישראלית מעניינת, לשם שינוי.



ניר יניב הוא בוגר ביה"ס למוזיקה "רימון", והינו חבר בלהקת "קלונימוס" ובלהקת "פלוטוניום".
קישורים
אתר מיוזיק־נט
קלונימוס האתר האינפורמטיבי למחצה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ומה עם גידי גוב? • דותן דימט • 6 תגובות בפתיל
  והכותב הוא... • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
  לא רק בישראל • דובי קננגיסר • 11 תגובות בפתיל
  הקול והאיכול • אדם קלין • 6 תגובות בפתיל
  התקדמות טכנולוגית ונסיגה איכותית • שיר פלד
  התקדמות טכנולוגים ונסיגה איכותית • ניר יניב
  התנשאות בטח לא מקדמת • שיר פלד
  הגיון פשוט • ניר יניב
  שני צדדים • שיר פלד
  שני צדדים • האייל האלמוני
הכל אופנות ממילא 276
למרות שאני בהחלט מסכים עם ניר באבחנתו המקורית, לדעתי אין חוסר ההשקעה המוסיקלית בשירה ענין של חולשה ישראלית, אלא פשוט, כמו תמיד, פיגור אחרי האופנות העולמיות. הרי בתחילת העשור, מאז שנירוונה פרצה את הדרך-לא-דרך הזו, עולם המוסיקה הוצף במוסיקאים חסרי ידע ויכולת, עד שלבסוף האופנה דעכה והלכה לה.
כמעט עשר שנים לאחר מכן, ישראל מדביקה את הפער בעזרתה האדיבה של קרח תשע. אביב גפן נכנס בקטגוריה שונה לפי דעתי, של אמן בעל כישרון שרצה לקבל, בנוסף להערכה מקצועית על כתיבתו המצוינת, גם מכתבי אהבה מילדות בנות שתיים עשרה. נו טוב.
ובנוגע לסוגית הסאונד המביך של המוסיקה הישראלית - בעתיד עוד נראה את שגשוג הסאונדמנים הוירטואוזים שיוציאו יצירות סאונד מופתיות דוגמת ''ארה'', כפי שהאופנה הזו משתלטת על העולם שבחוץ.
ואגב, ניר, עד כמה שאני ראיתי בזמן האחרון (ובלי שום כוונה להכליל), גם בקטגורית הנגינה המוסיקה הישראלית הצעירה לא חזקה במיוחד, מלבד כמובן האמנים אשר כספם בידם להעסיק את סינגולדה וחבריו. למרות שאני אשמח, כמובן, לשמוע שאני טועה בנושא זה.
הכל אופנות ממילא 759535
חשבתי פתאום (ואני כנראה captain obvious) עד כמה השם "נירוונה" מנוגד למוזיקה של הלהקה ולרוח של מנהיגה. האם הם בחרו את השם באירוניה מכוונת? לפי ויקיפדיה לא: The group settled on Nirvana because, according to Cobain, "I wanted a name that was kind of beautiful or nice and pretty instead of a mean, raunchy punk name like the Angry Samoans."
  התקדמות טכנולוגים ונסיגה איכותית • אריאל אשכנזי • 2 תגובות בפתיל
  מוזיקה זה לא פופ • בועז רימר
  דבר נוסף: • חגי גילר • 2 תגובות בפתיל
  קרח תשע • יעל אליהו • 3 תגובות בפתיל
  אין ברירה, מוסיקה טובה נשמע בבית • אסי
  כתבה נכונה • יניב
  הוספה • יניב

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים