אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575003
אם ישראל רוצה להשתוות ליתר מדינות העולם בנושא, אולי כדאי להתחיל מלבטל את סגירת המדינה בסוף השבוע (כמו תחבורה ציבורית) ושאר חוקים מצחיקים מבוססי דת, ולהפוך את יום שישי ליום עבודה מלא (כלומר, להחליף בין שישי וראשון). ואם כבר בדת עסקינן, גם לבטל את הגדרת הקבילות היהודית המבוססת דת יכול להיות צעד ענק קדימה.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575026
יום שישי תמיד ישאר לכל היותר חצי יום, כי ישראל היא מדינה יהודית בנוסף להיותה דמוקרטית. וגם אם נרים את עול הכפיה הדתית ונאפשר למשל תחבורה ציבורית בשבת, זו לא תהיה סיבה לכפות על דתיים לעבוד לאחר כניסת השבת (שזה בארבע בחורף).

לעניינינו, איזו סיבה טובה יש להכריז על יום ראשון ולא יום שישי כיום חופשי ? לעשות דווקא למוסלמים ? רובו של המשק לא מסונכרן עם חו"ל (ומימלא אי אפשר להיות מסונכרנים עם ארה"ב) והמעטים שכן, שהם יעבדו בשישי וישבתו בראשון.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575092
"כי ישראל היא מדינה יהודית בנוסף להיותה דמוקרטית" - הוויית היהודיות והוויית הדמוקרטיה נטבעו באופנים מאוד מסויימים עם היווסדות המדינה ובהתאם למגמות ששירתו את אלה שהגדירו זאת כך דאז. עברו שנים רבות והייתי רוצה לקוות שכמה מהמגמות הללו השתנו למרות שטיפות המוח התדירות במסגרות הישראליות המעצבות השונות. לגבי כפייה על דתיים, הפרדה של דת ומדינה כמו במדינות דמוקרטיות מתוקנות (כל דת, לא רק דת יהודית) מחייבת "כפיה" כזו. אבל זו אינה כפיה יותר מאשר כל אחד אחר כפוי לעבוד בסביבה הנורמטיבית וכפוף לחוקיה אם ברצונו להתפרנס/לפרנס לאורך זמן. אם על פי אמונותיי עליי ללכת עם סנדלים וג'ינס תמיד, אבל מקום העבודה דורש לבוש מחוייט, אז עליי לקבל החלטה האם לשנות את דרך חשיבתי או לחילופין לא לעבוד שם. העובדה שיש אנשים שמאמינים שהתחוללה יציאת מצרים או אנשים המאמינים שמי שכופר בישו נידון לאש צלמוות אינה צריכה לדעתי להוות משקל כלל בחברה חילונית דמוקרטית (אבל בהחלט כן בחברה תיאוקרטית).
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575093
חוששתני, שהגדרת יום שישי כיום עבודה מלא (להבדיל מחצי יום), במדינה כשלנו, פוגעת בחופש העיסוק של חלק ניכר מהאוכלוסיה.
כל הערבים - 20%.
כל הדתיים והחרדים - 20-25%.
כל המסורתיים - עוד 15% בכיף אם לא יותר.
וחלק ניכר מהחילוניים, אני למשל, שאת ימי השבתון שלי מעדיפה לציין בהתאם לדת היהודית.

אנא קח בחשבון שחלק אינטרגלי מדמוקרטיה פירושו "מה שהרוב מחליט", ולא "מה שאני חושב לנכון וראוי".
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575221
המשפט המסכם שנשמע כל כך common sense לפעמים לא ברור לכולם, במיוחד כשבצד השני יש משהו שקשור לרעה החולה האמיתית שלנו - הדת היהודית.
אחריה כמובן מגיע הכיבוש.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575409
אין דבר שאומר כאן שיגיע לקרסוליו של John Stuart Mill בספרו "On Liberty":

Like other tyrannies, the tyranny of the majority was at first, and is still vulgarly, held in dread, chiefly as operating through the acts of the public authorities. But reflecting persons perceived that when society is itself the tyrant – society collectively over the separate individuals who compose it – its means of tyrannising are not restricted to the acts which it may do by the hands of its political functionaries. Society can and does execute its own mandates; and if it issues wrong mandates instead of right, or any mandates at all in things with which it ought not to meddle, it practices a social tyranny more formidable than many kinds of political oppression, since, though not usually upheld by such extreme penalties, it leaves fewer means of escape, penetrating much more deeply into the details of life, and enslaving the soul itself. Protection, therefore, against the tyranny of the magistrate is not enough; there needs protection also against the tyranny of the prevailing opinion and feeling, against the tendency of society to impose, by other means than civil penalties, its own ideas and practices as rules of conduct on those who dissent from them; to fetter the development and, if possible, prevent the formation of any individuality not in harmony with its ways, and compel all characters to fashion themselves upon the model of its own. There is a limit to the legitimate interference of collective opinion with individual independence; and to find that limit, and maintain it against encroachment, is as indispensable to a good condition of human affairs as protection against political despotism. [p.7]
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575413
מיל סתם מתערב בדיון וזורק תגובות לא ענייניות. הוא מדבר על ''גבול'' שצריך למצוא. אבל הוא לא אומר מה הוא הגבול ועל זה הויכוח.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575429
הוא מותח קו גבול ברור שבגדול די מקובל עלי:

The harm principle holds that each individual has the right to act as he wants, so long as these actions do not harm others

אבל זה יביא אותנו לדיון על חוק החרם-ולא חראם על המקלדת ?!
נ.ב.
לא מקובל עלי במאה אחוז כי יש מקרים יוצאים מהכלל, כחברה אנחנו צריכים להיות אחראיים גם על משוגעים ואנשים שדעתם מונעת מהם את ההבנה שהם פוגעים באחרים או בעצמם.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575447
חוששני שקו הגבול בכלל לא ''ברור'' והגדרת הנזק היא נושא לויכוח מתמיד.

מעבר לזה, העיקרון, בגדול, לא עובד. גם בדמוקרטיה אסור לעבור ברמזור אדום אפילו במצב שבו אין מכוניות אחרות בסביבה, אסור לקטוף פרחים מוגנים או לרמות את ביטוח לאומי.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575459
זה שמדינות דמוקרטיות מפרות לפעמים בקטנה את העיקרון שלאנשים מותר לעשות מה שהם רוצים כל זמן שהם לא פוגעים באחרים לא אומר שבגדול העיקרון הזה לא שולט
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575464
אבל הוא לא. אי אפשר להסביר את ספרי החוקים של מדינות דמוקרטיות בלי התייחסות ל''מוסדות חברתיים'' ואפילו ל''חברה''.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575462
נעזוב לרגע את הרמזור, קטיף פרחים ורמאות ביטוח אינם גורמים נזק לאחר?

טוב, הרגע עבר, נחזור לרמזור: אם באופן כללי אתה מסכים שמעבר באור אדום עלול לסכן את הזולת וחוקי התעבורה בכללם מוצדקים, אפשר להחיל את ההצדקה על הניסוח הקיים בבחינת הרע במיעוטו, כי ניסוח אלטרנטיבי בנוסח "אלא אם כן אין מכוניות אחרות בסביבה" יחבל באפשרות הכפיה של החוק כולו.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575465
אם אני ארמה את בט''ל באלף ש''ח, לא תוכל להצביע על אף ''אחר'' שהפעולה שלי גרמה לו נזק.

קטיף פרחים גורם נזק לאחר מבחינה זאת שאם אני אקטוף פרחים ואציב אותם באגרטל בביתי, אנשים אחרים שאוהבים פרחים לא יוכלו ליהנות מהם במרחב הציבורי. אבל אנשים שאוהבים שקט בשבת לא יכולים לקבל אותו אם מכוניות נוסעות בשבת במרחב הציבורי, ובכל זאת אנחנו לא אוסרים על כך.

מה שאני מנסה להגיד הוא שאנחנו לא יכולים לעשות רדוקציה של ספר החוקים למניעת נזק לאינדיבידואלים. זה פשוט לא עובד.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575468
בט"ל: אני יכול להצביע על הרבה "אחרים" כאלה. כמה מליונים.

פרחים: זה כבר עניין של מידתיות, הנזק שייגרם ל"אחר" לעומת הנזק שייגרם לי מאי העשיה‏1. הקונפליקט כמובן קיים ולא תמיד קל לפתרון, אבל זה לא פוגע בעקרון: אין לאסור על כל פעולה שאין בצידה שום נזק לאחר. בניסוח אחר: אם אין קורבן, אין פשע.
____________
1-"מהאי עשיה" מעצבן לי את האוזן הוירטואלית
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575480
בט"ל: אני לא יכול להצביע על אף אחד כזה. האם אתה חושב שסכומי הקצבאות ישתנו או שהתשלום לבט"ל יעלה בגלל שאני לא שילמתי אלף ש"ח לבט"ל? זה דומה להצבעה בבחירות: במספרים גדולים, אני קטן מדי בכדי להשפיע.

בדוגמת הפרחים, אני חושב שלא מדובר כלל על נזק לאחר, אלא אם אנחנו רוצים להרחיב את הגדרת הנזק ל"אם אני לא רואה פרחים יפים, אני ניזוק". לדעתי, זאת הרחבה לא סבירה של מושג הנזק.

אז ראשית, אני חושב שאם אנחנו לא רוצים להרחיב את מושג הנזק באופן לא סביר, אנחנו צריכים להכיר בכך שמדינה מחוקקת חוקים ומטילה איסורים גם מטעמי "תועלת חברתית" ולא רק מטעמי "נזק לאחרים". שנית, בני אדם חיים במסגרות חברתיות והמסגרות הללו הן בעלות ערך עבור בני האדם. לא מתקיים "אדם אבסטרקטי". פגיעה במסגרות יכולה להיות פגיעה בבני-אדם, גם אם קשה להצביע על נזק מוחשי שנגרם לאדם מסוים.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575491
כל עוד אותה ''תועלת חברתית'' מגלמת בתוכה את האינטרסים של הרבה ''אחרים'' זה מקובל עלי, ומכאן חובת התשלום לבט''ל ואי קטיפת פרחים, גם בלי שאוכל להצביע על הנזק הישיר שנגרם לפלוני אחד מתוכם. כאשר מרחיבים את ה''מסגרות החברתיות'' שלא תחת האיצטלא של פגיעה בזולת, מגיעים למצב העצוב בו המחוקק יכול לקבוע את אורח חיי בכל דבר ועניין, למשל אם מותר לי לעשן בשבת או לקרוא להנאתי את הברית החדשה (שני דברים שאני לא עושה, אגב) או לקרוע נייר טואלט ביום שבת (עוון שאני נכשל בו לפרקים). אני ממש לא מחבב את המצב הזה.

ברור לי שהגדרת ה''נזק לזולת'' צופנת בחובה בעיות, הרי יש אנשים שבאמת נפגעים מכך שאני אוכל חזיר (למשל נועה, ג'וד ואולי ברקת), אבל הבעיות האלה אינן מבטלות את חיוניות המושג כסיבת הקיום של החוק. הקורבן הוא תנאי הכרחי, גם אם לא מספיק, לקיום הפשע.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575503
בחינה של נזקים ותועלות היא בעיניי דרך טובה להערכת חוקים. אבל אני לא מסכים איתך בעניין הרדוקציה ל"קורבן" ולא בעניין ה"פשע".
חוקים רבים הם פשוט הסדרים חברתיים. לדוגמא, כללי התנועה או הכללים החוקיים להנהלת חשבונות. אפשר להעריך את תועלתם של הסדרים מול חלופות גם בלי לבצע רדוקציה לקורבנות אינדיבידואלים. אנחנו יכולים לנסוע בצד ימין או שמאל של הכביש ואנחנו יכולים לשנות את כללי הנה"ח. זאת שאלה של נזק ותועלת ללא קורבנות.
חוקים אחרים מתבססים על ערכים. למשל, הגדרת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית (לא יודע אם זה בחוק, אבל לצורך הדוגמא). גם כאן, אפשר לבחון מחדש את ההגדרה הזאת על בסיס של נזק ותועלת ואולי להחליט לשנות אותה. אבל זה לא נכון שהסיבה להגדרה הזאת היא נזק או תועלת.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575518
אתה לא מכיר במצבים בהם אנחנו אוסרים על שני אנשים לבצע דברים מסוימים בהסכמה הדדית (כלומר ללא קרבן) - למשל מכירת איברים או עבודה בשכר נמוך מהמינימום? האם אתה סבור שעקרונית אין מקום לחוקים כאלה?
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575522
זה כי אנחנו מניחים שכן יש קורבן.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575526
מה לגבי חוקים חיוביים, כמו החובה לעזור לקרבן תאונה?
מה איתם? 575528
מה איתם? 575529
אי עזרה איננה היזק ועדיין החוק מחייבני.
מה איתם? 575531
אפשר לראות אותה כהיזק במחדל. ובכל מקרה - יש קורבן.
אגב, באמת הייתה ביקורת על החוק הזה, ועד כמה שאני יודעת לא נוטים לפנות אליו אלא במקרי קיצון (ואני לא יכולה לזכור כרגע מקרה כזה).‏1

1שזה לא מצביע על כלום פרט לכך שאני לא מכירה מספיק את החוק הזה או את היישום שלו.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575527
עם קורקבן.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575544
למה אנחנו מניחים את זה? אם X עני והוא רוצה לפתור את בעיותיו בתרומת אחת מכליותיו ו-Y חולה ויש לו המון כסף, מתוקף מה אנחנו מחליטים ש-X הוא קרבן למרות העובדה שהוא עושה את זה מרצון ובדעה צלולה? ואם אני יודע שלפי חוק מגיעים לי דמי הבראה ובכל זאת אני רוצה לעבוד אצל מי שלא משלם אותם כי זה עדיף לי מאבטלה אז איך אני קרבן? את מעסיקה במקרה עוזרת? אם כן, אולי יצא לך להתקל בקושי שבמציאת עוזרת שמוכנה שתשלמי עליה דמי בטוח לאומי. אני נאלצתי לפסול כמה עוזרות עם המלצות מצוינות כי הן לא היו מוכנות לזה. אז מה, הן רוצות להיות קרבנות שלי?
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575545
יש לי הרגשה שזו תחילתו של דיון תש''חיסטי נוסף, וממש לא מעניין אותי להשתתף באחד. תסלח לי שאני פורשת כאן. ולא, אני לא מעסיקה עוזרת. מנקה את הלכלוך שלי בעצמי.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575549
לא, זה לא דיון תש"חיסטי. אני מנסה להראות שאנחנו אוסרים על דברים כאלה כדי לממש את ערכי החברה ולא כי אנחנו מאמינים שאחד הצדדים הוא בהכרח קרבן. אנחנו לא רוצים חברה שבה יש מכירת איברים. אנחנו לא רוצים חברה שבה יש העסקה בתנאים שהם מתחת רף מסוים, וכן הלאה. העובדה שבכל אחד מהמקרים האלה יש לא מעט מצבים שבהם שני הצדדים לטרנסאקציה דווקא יכלו לצאת מרוצים לא רלבנטית; אנחנו מעונינים באופי החברה ולא ברווחה המיידית של יחיד זה או אחר.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575552
הבנתי.
אני לא רואה סיבה להתווכח עם זה (אפילו שאני יכולה!)
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575587
לפני זמן מה האזנתי לשיחה מעניינת (אך מיגעת) העוסקת בשאלה זו.

Mike Munger of Duke University talks with EconTalk host Russ Roberts about the psychology, sociology, and economics of buying and selling. Why are different transactions that seemingly make both parties better off frowned on and often made illegal? In theory, all voluntary transactions should make both parties better off. But Munger argues that some transactions are more voluntary than others. Munger lists the attributes of a truly voluntary transaction, what he calls a euvoluntary transaction and argues that when transactions are not euvoluntary, they may be outlawed or seen as immoral. Related issues that are discussed include price gouging after a natural disaster, blackmail, sales of human organs, and the employment of low-wage workers.

האורח חושב שהחלופות העומדות בפני הצדדים לעיסקה, Best alternative to a negotiated agreement [Wikipedia], קובעות את התיחסתנו המוסרית למידת ההוגנות שלה. ככל שיש אי שיוויון בחלופות, כלומר אחד הצדדים נואש והאחר לא, אנו סולדים מהעיסקה. >
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575649
ומה אם שני הצדדים נואשים? אחד זקוק לכליה, אחרת חייו אינם חיים, והשני זקוק לכסף באותה מדה?
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575732
אם שני הצדדים נואשים, אז לפי התאוריה של האורח המלומד, העיסקה הוגנת בעיני הציבור. התרשמתי לפי מיטב זיכרוני, ששני המשתתפים חולקים על דעת הציבור, ולפי שיפוטם הערכי כל עיסקה שנעשית מרצון חופשית הוגנת, ולפי שיפוטם הכלכלי גם מועילה.

נתבונן באדם התועה במדבר וגווע בצמא. לידו עוצרת משאית עמוסה בבקבוקי מיים, והנהג מציע לתועה כוס מיים אחת תמורת מחצית רכושו של התועה. גם אם התועה רוכש את המיים מרצונו החופשי ומציל את חייו, העיסקה לא נעשתה מתוך רצון חופשי אמיתי, מפני שהחלופה של התועה הייתה לבחור במוות, ולכן "לא הייתה לו ברירה". הנהג לעומתו לא ממש זקוק לעיסקה, ולכן התועה משלם מחיר גבוה מאוד ומקבל תמורה שנחשבת בדרך כלל קלת ערך. הנהג מנצל את מצבו הנואש של התועה כדי "לנצל" אותו.

עכשיו נניח שהתועה נפגש בתועה אחר... ברשותו של זה לא משאית מיים, אלא מימיה אחת. בעל המימיה מציע עיסקה דומה: מחצית כמות המיים שלו תמורת מחצית מרכושו של התועה חסר המימיה. במקרה זה שניהם נואשים, שניהם בסכנת חיים, ושניהם משלמים מחיר גבוה יחסית למצבם. בעל המימיה מסכן את חייו, והתועה חסר המימיה משלם במחצית רכושו. אני חושב שבמקרה זה העיסקה תחשב סבירה.

אם לעומת זה בעל המימיה עני מרוד, והתועה הצמא שלנו רוכש את מחציתה בפרוטות, הגלגל מתהפך. המדבר מלא בתועים עניים בעלי מימיות, ואם העיסקה לא תתבצע הצמא יוכל לרכוש חצי מימיה בפרוטות מעני אחר. לעומתו בעל המימיה זקוק באופן נואש לפרוטות כדי להאכיל את ילדיו הרעבים (או לקנות אייפון), לכן "אין לו ברירה", ולכן התועה הצמא "מנצל" את בעל המימיה.

תורם הכליה דומה (כפי שכמובן כבר הבנת) לבעל המימיה. אם היה מקובל שהתשלום תמורת תרומת כליה יהיה בסדר גודל של מחצית רכוש של אדם ממוצע, אני משער שיחסנו לעיסקות מסוג זה היה משתנה.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575696
אני סבור שעקרונית אין מקום לחוקים כאלה, אבל מעשית טוב ש(חלק מ)הם קיימים. ישנם כמה מקרי קצה בהם החברה זכאית להחליט עבור אדם בוגר ושפוי מה טוב בשבילו, או אם לדייק מה טוב בשבילה במידה שמצדיקה כפיה על אותו אדם לפעול בניגוד למה שהוא רואה כאינטרס שלו. מכל מקום, ברירת המחדל החזקה היא שאין מקום להתערבות כזאת ויש צורך בטיעונים חזקים כדי לעבור עליה. ייתכן שמכירת איברים היא אחד המקרים האלה.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575525
הערת שוליים: לא אני לא נועה לא ברקת ולא ירדן נפגעים מכך שאתה אוכל חזיר, החזיר נפגע.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575532
וגם סיכויך להגיע לגן עדן.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575566
וזה כבר פשע עם קורבן אמיתי, שהרי מקומו של שכ''ג בגן עדן אינו שייך לו, כי אם לאורי פז.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575577
:-)מעולה
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575546
מאידך גיסא, לי קשה לראות איזה נזק ייגרם לאחר אם אחצה את הכביש באור אדום כשאין מכוניות בסביבה או אעבור ברכב באור אדום כשאין אנשים בסביבה.
אבל למה יום שישי הוא יום? 575551
"אבל לא ראיתי אותו!"
כך התלוננה הגברת עם הפרייבט הלבן כשנכנסה לצומת ברמזור אדום כהה ודפקה את הפרייבט הכחול בו היו אב עם שני ילדים קטנים .
לפני כחודש, אצלנו בשכונה, אין נפגעים.
אבל למה יום שישי הוא יום? 575553
טוב, אני התייחסתי לאנשים בעלי ראייה סבירה המשתמשים בעיניהם.
אבל למה יום שישי הוא יום? 575558
וכמה שהם לא כאלה נוהגים בכבישים?
אבל למה יום שישי הוא יום? 575593
אחוז גבוה מאוד, לצערי.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575698
הנזק הפוטנציאלי הוא שלא הבחנת במכונית בצבעי הסואה שנכנסת לצומת במהירות הקול. הנזק הלא ישיר הוא שאם החוק לא ינוסח בצורה גורפת יהיו אחרים, פחות חדי ראיה ממך, שלא הבחינו באותה מכונית גם ללא צבעי הסואה. ברור שאם ניתן היה לנסח חוק שיתיר מעבר באור אדום בתנאים שציינת וכל הנהגים היו מקיימים אותו ככתבו וכלשונו זה היה עדיף, אבל בעולם ההוא לא היה צורך בחוקי תעבורה כלל, ההגיון והקונבנציה היו מייתרים אותם.

(אני חוצה כביש באור אדום כשאין שום מניעה)
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575563
אם אתה תעשה את זה, ועוד 5 מליון איש יעשו את זה, לביטוח הלאומי יחסר הרבה מאוד כסף. ואנשים בהכרח יפגעו מזה.
אבל למה יום שישי הוא רק חצי יום? 575603
מצד שני, אם 5 מיליון איש ינסו לשלם את החוב שלי, הסניף של בט"ל יקרוס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים