|
||||
|
||||
לפי מפה שצורפה לאחרונה לגליונות National Geographic, יתרות הדלק בכל המזרח התיכון הן כ- 500 מליארד חביות (מתוכם 250 מליארד בסעודיה ו-110 מליארד בעיראק). אם 3.2 מליארד חביות הן הצריכה החצי-שנתית של ארה"ב שהיא רבע מהצריכה העולמית, אז הצריכה העולמית השנתית היא כ- 25 מליארד חביות לשנה, וכל המאגרים האלו יספיקו לפחות מעשרים שנה. צריך למכור את האוטו לפני שהמחירים ירדו, או שאני טועה במשהו? |
|
||||
|
||||
כמובן שיש (לצערי) מאגרים נוספים בים הצפוני, באלסקה, בסיביר ועוד, ומאגרים שטרם התגלו. מבחינתי הדבר הרצוי ביותר הוא שחיידק טורף היה משמיד את כל המאגרים, ומאלץ את העולם לעבור לאלתר לשימוש במקורות אנרגיה לא מתכלים. |
|
||||
|
||||
א. האם ידוע לך מהי תכולת כל המאגרים הידועים היום? אני יודע שהמאגרים של עירק הם השניים בגודלם בעולם, כך שגם אם לארה"ב, רוסיה, קנדה ונורווגיה יש מאגרים באותו גודל, היתרות אינן מספיקות ליותר מארבעים שנה (וזה בלי להביא בחשבון את הגידול בצריכה). האם אני הראשון שמבחין בזה, או שהמספרים שלי לא מדוייקים? ב. תוך עשרים (או ארבעים) שנה לעבור למקורות אנרגיה לא מתכלים? הלוואי, אבל זה נראה לי מאד אופטימי. |
|
||||
|
||||
למה? מכוניות חשמליות הם כבר כיום עסק חצי-מסחרי, וחשמל, כידוע, בא מאורניום. |
|
||||
|
||||
א. כמה חשמל באמת בא מאורניום? ב. ולכמה זמן יספיק האורניום? |
|
||||
|
||||
א. בארצות הברית - 1/5. בשאר העולם - לא יודע. ב. בהנחה שמשתמשים בכורים חסכוניים שעובדים על U-238, ועבור אוכלוסייה של 15 מיליארד איש שצורכת בסטנדרט אמריקאי - בערך ביליון שנה. (והנה קישור למתעניין: http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/whatif.h...) |
|
||||
|
||||
א. בצרפת - 75%, ונדמה לי שהיא השיאנית. (נתוני 1999, לפי ה-CIA World Factbook 2001, הלא הוא הפרסום הרשמי הטוען שאמנון ליפקין שחק הוא מנהיג בל"ד). |
|
||||
|
||||
הראש הצרפתי ממציא לנו פטנטים - על אדמות אלזס-לוריין, אותה קרקע מקוללת עליה הוקז כ"כ הרבה דם בסוף האלף הקודם, הוקמה שרשרת של כורים גרעיניים. אלה מספקים חשמל צרפתי זול לכל מערב-אירופה - גרמניה, בלגיה, לוקסמבורג, הולנד, וכנראה שגם קצת לשוויץ ואיטליה. ההסבר הסביר ביותר לפוליטיקה הצרפתית המתלהמת, הוא כי נשיא צרפת עושה את כל שביכולתו כדי לשמור את הנפט במחיר גבוה והפכפך ככל הניתן. לכן התקשורת הצרפתית הממשלתית מוכרת תעמולה אנטישמית זולה כנגד ישראל, לכן בנו לנו ולעירקים כורים פלוטוניים, לכן הם חילקו לנו ולעירקים כ"כ הרבה נשק בשנות השישים, לכן הם ממשיכים לתקוע מקל בגלגלים של כל נסיון אמריקני או רוסי לשים קץ לסכסוכי הנפט והמים, ולכן צרפת וישראל הן המדינות המערביות היחידות בהן לא ניתנים שירותים אלמנטריים כמו לוקרים בנמלי תעופה ותחנות רכבת, פשוט כי גם הם מ-פ-ח-ד-י-ם. קשה לי למצוא הסבר סביר יותר למדיניות דה-גול וממשיכיו ולדו-פרצופיות המגוחכת של התקשורת הצרפתית. כמובן שגרמניה ודנמרק מנסות להתנער מחיבוק הדב הגרעיני הצרפתי ע"י השקעת סכומי עתק במחקר ישומי אינטנסיבי לייעול מקורות אנרגיה חלופית. בדנמרק עובדים על שבשבות ותאים סולרים, בגרמניה על שריפת אשפה, בטריות משופרות ותאי דלק, בשוויץ על כורי היתוך ובאיטליה... מיישרים קו אנטישמי עם צרפת. קשה למצוא הסבר סביר יותר למדיניות הפרו-ערבית של ברלוסקוני ואמצעי התקשורת שבשליטתו. לשוויצרים יש אינטרס ברור ומיידי להישאר מלבנת הכספים העולמית בה שופכים הסעודים מיליוני פטרודולרים ביום לריק. את ההזדהות העממית באיטליה ויוון עם המאבק האנטי-ציוני ניתן לייחס אולי להסברה ישראלית גרועה, רומנטיקה מזרח-תיכונית ו/או רצון כן לשמור על הפלשתינים בצד שלהם בלי פיגועים. בפרט היוונים פשוט תופסים צד נגד הטורקים לצד לבנון וסוריה, וברומא עושים כסף שחור טוב מייצוג האינטרסים הערביים למקוטעין. אשר לספרד, אחרי הטיהור האתני שבוצע שם לפני 500 שנה כנגד הערבים והיהודים כאחד, לא תמצא שם ולו מסגד אחד, ואין מה לדבר על הזדהות עם הטרור הפלשתיני כשיש להם את ETA על הראש. לא סתם בחרו שמיר וביבי לפגוש דווקא את עשראווי ונוסייבה, ודווקא במדריד. |
|
||||
|
||||
בלי קשר לניתוח הפוליטי שלך, אין לי מושג כיצד הגעת למסקנה כי אין לוקרים בתחנות רכבת ובנמלי תעופה בצרפת. אני עצמי הפקדתי את כל כבודתי בלוקר אישי שבתחנת הרכבת/מטרו "דה-נורד" (אולי "אוסטרליץ") שבפאריז לכ-24 שעות, תמורת תשלום פעוט, ללא שום בעיות כלשהן. המקום היחיד בו ראיתי סידורי אבטחה מוגברים היה בגבול הצרפתי/ספרדי, וגם שם זה התמצה בשוטר שעמד בפתח הגדר שבין שתי הרכבות, והסתכל בצורה לא נחמדה על כל מי שהיה לו צבע עור לא-טיפוסי. אה, וגם בעיירת גבול בין צרפת לבלגיה היו סידורי אבטחה מוגברים, שכללו בעיקר תגבור של הכוחות המשטרתיים בתחנה, והחלפת פחי האשפה בקופסאות קרטון. (אין לי מושג למה) ובקשר לספרד, יש ברחבי המדינה עשרות ומאות מסגדים, המשרתים נאמנה את תושביה המוסלמיים של המדינה (רובם מרוקאים), וזוכים להגנה חוקתית מלאה, כמו הכנסיות ובתי הכנסת. (בין היתר, הם זוכים למעמד של שטח אקס-טריטוריאלי מבחינת סמכויות המשטרה) אי אפשר להשוות בין פעילות ETA לטרור הפלסטינאי, והתמיכה המסויגת של ממשלת ספרד בהיבטים מסוימים של המדיניות הישראלית רחוקה רחוק מזרח ממערב מההתנגדות המסיבית בה נתקלים כאשר משוחחים עם "האדם הסביר ברחוב", וגם כאשר בוחנים בצורה מאוזנת את האינטרסים הספרדיים לאורך השנים (כאשר בראשם עמד תמיד הקשר הכלכלי החזק עם ארה"ב, שעל האובייקטיביות שלה אין צורך להכביר במילים). |
|
||||
|
||||
אחרי שנתקעתי לילה בשארל דה גול ויום באורלי, אני חותם לך שאין לוקרים בשני נמלי התעופה האלה, כמו גם בתחנת הרכבת (TGV) של CDG. אין. וגם בתור מדיניות צרפתית מוזרה, אנשי מנגנון לא מסתובבים עם תגיות שם ומסרבים בחוצפה למסור את שמותיהם ע"פ דרישה. בתחילה חשבתי שזה רק מדיניות של משטרת הגבולות העילגת, אך מסתבר שבאייר-פרנס יש אותה מדיניות. אם המעבורת לשדה התעופה הגיעה באיחור של עשרים דקות, אם לא נתנו לך לעלות למטוס, אם אמרו לך להתייבש שעה וחצי בתור ואז הפקיד לא היה מוכן למצוא לך טיסה חלופית, אם במשרד הכרטיסים דרשו שתשלם קנס (penalty) על שינוי הכרטוס, ביורו, במזומן ומראש, ואם שלחו אותך להחליף 1.6 יורו וכשחזרת אחרי עשרים דקות (כי רק צ'יינג' אחד עובד בשבע וחצי בבוקר ביום ראשון באורלי) הפקידה החדשה דורשת 16 יורו... ואם בזמן הזה היית יכול כבר לתפוס רכבת ולתרום את כרטיס הטיסה לצדקה אילו רק היית יודע שישרפו לך שלוש שעות יקרות מחייך ויטרפדו את שאיפותיך לתפוס טיסת אל-על מג'נבה... ואם אחרי יום שלם באורלי עם חצי יורו בכיס אתה מצליח להשתחל לטיסת אל-על ישירה לTLV עם קנס של 150EUR, ואחרי כל הסאגה המשמימה הזו אתה מצפה שאיר-פראנס יפצו אותך לפחות על הקנס ששילמת לאל-על, אז על מי תתלונן? על הבבון בדלפק? על הפקיד הקאקר שלא היה מוכן למסור לך את שמו? על הפקידה שניסתה להציל את עורה במשרד הכרטיסים? בצרפת כנראה לא מאמינים בטעויות אנוש ושירות לקוחות מינימלי בצדן, רק בסוכנים אנונימיים במדים שיטפלו בך כטרוריסט מסומם אם לא תדבר בצרפתית המקומית שלהם, בהוצאות דיבה ובבתי משפט. |
|
||||
|
||||
לא יודע, לא הייתי בנמלי התעופה של צרפת, אבל כן הייתי בחלק גדול מתחנות הרכבת של פאריז, ובכולן היו לוקרים. אם אנחנו כבר מעלים זכרונות: באחת התחנות (בטח בנורד) הייתי צריך לקנות כרטיס לאמסטרדאם, אז עמדתי בתור הארוך בין אמריקאיות מטומטמות והודים עצבניים, וחיכיתי וחיכיתי וחיכיתי... בשלב מסוים, הודיעה המוכרת כי התור נסגר בעוד חמש דקות. מובן כי זעם רב עבר בין האנשים, שחלקם חיכו כשעה לתורם. בסופו של דבר, התפתחו חילוקי דעות קולניים בין המוכרת לבין האדם שעמד ראשון בתור, אך לא הספיק להגיע אליה בזמן לפני הסגירה. נראה לי שהוא טען לאפלייה גזעית (הוא היה שחור, האדם שלפניו היה לבן, ואני לא הבנתי צרפתית), אבל בכל מקרה, הוא נראה כעוס למדי, ובצדק. בסופו של דבר, התרצתה המוכרת והסכימה למכור לו כרטיסים. האנשים, שבינתיים עזבו את התור, התחילו לחזור מתוך תקווה שיוכלו לקנות גם הם, מה שכמובן הביא לחזרה על אותו מצב. המוכרת המסכנה נראתה מותשת מ-8 שעות עבודה רצופות מול תיירים עילגים (מי אמר "טרוריסטים מסוממים"?) וצרפתים חסרי-סבלנות, וקהל הלקוחות לא נראה עליז בהרבה. בסופו של דבר, עברתי יחד עם ההודים לתור השני, שם דווקא הלך מהר יותר, וחיכיתי רק כרבע שעה עד לקניית הכרטיסים המיוחלים. אבל אני את הלקח שלי למדתי - כרטיסים תמיד יש לקנות מראש, עדיף מחוץ לצרפת. (ניתן לקנות כרטיסים טרנס-אירופאיים כמעט בכל תחנה ברחבי היבשת) לפי דעתי, אתה פשוט נראה טיפוס מפוקפק... ------------- גלעד דנבום, מעלה זכרונות, מתגעגע לגשם, ונסחף עם הזרם הוידויי. |
|
||||
|
||||
גם בניו-יורק אין לוקרים "בשום מקום בעיר מאז ה-11 בספטמבר" (ציטוט מפי פקיד מודיעין ב - grand central) |
|
||||
|
||||
ה"ביליון" הוא בסטנדרט אמריקאי או אירופאי/ישראלי? |
|
||||
|
||||
אמריקאי. אני מקווה שעכשיו אתה רגוע. |
|
||||
|
||||
להפך, זה אומר שזמננו קצר. |
|
||||
|
||||
ידוע מזמן שלא סביר שהנפט יחזיק עד המאה ה - 22. גם הפחם המאובן לא יחזיק עד המאה ה- 23 (להבדיל מפחם "טרי" משריפת עצים). ב) - אם לא שמת לב, לי נראה שהסיכוי הטוב ביותר הוא שהדבר ייעשה כתוצאה מהכרח ולא מרצון - למשל, בסוג של "תמות נפשי עם פלשתים" יורה סדאם חוסיין ערב מותו המיוחל, להשמיד את הנפט הכוויתי - סעודי ע"י הפצת חיידקים זוללי נפט במאגרים שלהם (וחיידקים כאלו אכן קיימים כיום). הכרח אחר הוא מעצם התכלותם של המאגרים. ברור שיש אופוזיציה חזקה מאוד, בפרט חברות הרכב והדלק שכן מעבר למקורות לא מתכלים יגרום לקריסה מוחלטת של חברות אלו שלא מוכנות להשקיע כראוי בפיתוח טכנולוגיות חילופיות. אך בעוד 100-50 שנים, גם חברות אלו לא תוכלנה לייצר נפט חדש בשביל המשך קיומן. |
|
||||
|
||||
זה די משעשע (במובן העצוב של המלה). כדור הארץ מתאמץ מי-יודע-כמה עשרות מליוני שנים לייצר מאגרים קטנים של נפט, מצמיח לו מין אנושי לתפארת, ואז הם באים ובגמיעה אחת (פחות ממאה שנים) מחסלים את הכל. ב) שמתי לב לא רק שאתה חושב שזה הסיכוי הטוב ביותר, אלא אפילו קצת רוצה בכך. (באמת?) לעניין, זה מאד משנה אם המאגרים יספיקו לארבעים שנה או למאה שנה. אפילו אנשים-שאינם-פוליטיקאים לא מנסים לתכנן למאה שנה (כי כולם מקווים בסתר ליבם שאיזו המצאה חדשה תפתור את כל הבעיות); ארבעים שנה זה כבר סיפור אחר - את המחסור יתחילו להרגיש בעוד 20-30 שנה, ורובנו מתכננים להיות אז בסביבה. |
|
||||
|
||||
פוליטיקאים חושבים רק 4-5 שנים קדימה, מקסימום 8-10 שנה, אם הם בתחילת דרכם. איזה כיף, למשל, לפתוח ברז בישראל ולדעת שהמים מותפלים. חבל שאי אפשר לעשות את זה. למה? 4 שנים קדימה. |
|
||||
|
||||
כמה נכון. בשנת 1991 החל "הארץ" לפרסם עמוד שלם על איכות הסביבה (שנעלם בינתיים). זו היתה שנת בצורת קשה - שרק 2000 עברה אותה - ואחת הכתבות הראשונות עסקה במשבר המים בישראל. לפי אותה כתבה, בשנת 2001 (10 שנים קדימה) היו כל מי השתייה בישראל אמורים להיות מותפלים. כרגע נראה שגם בשנת 2010 זה לא יתרחש... וזו כנראה גם הסיבה שהרכבת המהירה לירושלים, פרוייקט רב שנים, מקודם עתה בשיטת הסלאמי: תחילה לנתב"ג (בסלילה מתקדמת), משם למודיעין (מכרזים ראשוניים הוצאו השנה) ואח"כ - אי"ה - ממודיעין לירושלים, וכל הסיפור ייקח לפחות עוד 10 שנים במקרה הטוב. |
|
||||
|
||||
עוד כמה מספרים: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... התפוקה העולמית השנתית היא כ- 27 מליארד חביות. מאגרי הנפט הידועים היום יספיקו לעשרים שנה. אבל למה להשקיע בטכנולוגיות חלופיות, כשאפשר לקוות שנמצא עוד נפט. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |