|
||||
|
||||
בספר האהוב על דב אנשלוביץ "שלשה משוטטים" מסופר על אחד החברים שאוהב לנסות כל דבר חדש שיוצא לשוק, בשם הקידמה והחדשנות שאמורים להביא שיפורים ושיכלולים למכשירים קיימים. כשהנ"ל מנסה לשכנע את חבריו לקנות מעצורים חדשים לאופניים, הסופר המפוכח מנסה להניאו על סמך נסיונו המר מהמצאות וחידושים מפוקפקים "בעלייה הדבר יתקע כך שלמעשה מצטרך לסחוב את המכונות על כתפינו. האויר בפסגת הגבעה יטיב עם המעצורים ובשעת הירידה התלולה הם יתמלאו חרטה ויפסיקו לעבוד ובסוף יתפרקו לגמרי, וישאירו אותנו בדד. אתה בחור טוב אך יש בך מגרעת אחת - יש בך יותר מדי אמונה". חינוך, הפנמה, אמונה, אינטואיציה ושאר ירקות הם כולם פעילויות מוחיות (לא בלב, לא בכליות, לא במעיים ולא בעיניים, אם כי כולם בסופו של דבר משתתפים בחגיגה). לכן, לפחות תיאורטית, ניתן לתאר את הפעילות הזו במונחים סכמתיים וברורים. אין כאן (כנראה) שום דבר מיסטי, לא ברור, מעומעם או אלוהי. כמו שלמדת חשבון, עברית, או שהמגהץ חם, כך גם רכשת לעצמך ידע על אובייקט לא ברור ששמו אלוהים. מכיוון שהידע הזה הוא כביכול מחוץ למערכת המתוארת על ידי הפורמולות המדעיות אז קוראים לזה אמונה. האמונה הזו היא רקורסיבית - ז"א, נשענת על עצמה כדי להוכיח לעצמה את עצמה. היא איננה סובלת התקפות על עיקריה וגם איננה רוצה ואיננה מסוגלת לחקור את עצמה. היינו, כיצד מתבצע בגוף ומוח האדם תהליך "אמוני", בדומה ליכולת המדענים להתחקות, פחות או יותר, על תהליך הראיה, למשל. אנחנו יודעים שעל ידי טרנס, סמים, כמעט-מוות-קליני, יאוש עמוק ועוד כל מני עזרים, אפשר לעורר הרגשות אמוניות אצל אנשים. היש אפילו חוקר קנדי שבנה קסדת-אמונה שעל ידי גרוי אזורים שונים במוח גורם לחויה אמונית (קחי את זה כאנקדוטה מאיירת). אינדוקטרינציה חברתית משפחתית בהחלט יכולה לגרום לאדם להפנים בצורה עמוקה אמונה, כמו שאת מפנימה את צורת האות אלף ואינך יכולה לשכוח אותה אלא אם תעברי חלילה ארוע טראומטי מוחי. אבל ארוע כזה יכול לפגוע גם באמונתך או בידע המתמטי שלך. מדוע? משום שבסופו של דבר, הכל מעוגן בתהליכים מוחיים אלקטרוכימיים שהנסיון להבין ולפענח אותם יספק עבודה להרבה אנשים לעוד הרבה זמן. |
|
||||
|
||||
לא שאני רוצה להגן על האמונה, אבל נוירופילוסופיה היא לא פחות רקורסיבית. |
|
||||
|
||||
אז פעם אחת כתבתי שהאייל גדול עלי, וברוב חוכמתי הנסתרת עשיתי זאת בכותרת, אי אפשר לשנות אותה?! זה כ"כ קשה?! ג'יזס!! |
|
||||
|
||||
זה לא לקוח מאמונת הנוצרים במקרה? |
|
||||
|
||||
הי, אני אדם פתוח להצעות. |
|
||||
|
||||
אולי ניורופילוסופיה, אבל אני לא חושב שיש לה יומרות להעצר רק בתחומי עצמה. היומרה שלה גדולה ומגלומנית יותר - להוות לפיד האש לניורוביולוגיה, וזה כבר פחות רקורסבי. בכל מקרה, אני לא מתקיף את האמונה פר-סה אלא מנסה להראות שאין היא קטגוריה נפרדת ששואבת את חוקיה מאיזה טמיר ונעלם אלא גם היא כפופה או תהייה כפופה לשאר נסיונות התאוריה הנטורליסית. אני מכיר בכוחה (שלילי וחיובי) ונחיצותה של אמונה מיסטית, בעולמנו הנוכחי. גם היא תספק מן הסתם עבודה להרבה אנשים לעוד הרבה זמן. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאני שותף לדרך שבה אתה רואה את הדברים (כאילו, אני לא מבין בנוירוביולוגיה. אני סומך עליך בקטעים האלה), הבעיה שלי היא עם הנסיון שלך ''להראות'' או להוכיח דברים דרך הפרדיגמה הזאת (שהאמונה היא לא קטגוריה נפרדת ששואבת את חוקיה מאיזה טמיר ונעלם, שאין רצון חופשי וכו'). פשוט, כל תיאור של העולם באופן כזה מתבצע תחת הנחות-יסוד פיזיקליסטיות ומדעיות, וממילא נופל בהנחת המבוקש. |
|
||||
|
||||
אופס, רציתי לשנות כותרת ושכחתי. |
|
||||
|
||||
נו טוף, כולנו רוצים להאמין במשהו או מישהו. צריכים לעשות את המצוות המוטלות עלינו כדי שנשיג את תכלית העולם. |
|
||||
|
||||
ציינתי פעם שאני לא מתווכחת עם גדולים וחכמים ממני? אולי זה הזמן לציין. ואחרי שהבהרנו את זה : אבל כל הדברים (הנכונים) הנ"ל, שעליהם אני לא מתווכחת, לא סותרים את קיום האל. ולכן אולי יש בסיס - אם מותר לי לקרא לזה בסיס - לאמונה. כלומר, מאיפה האמונה באה בכלל, לפני שהיא התעגנה חזק בתהליכים מוחיים אלקטרוכימיים? ולא ענית על השאלה שלי ( נו, טוב, אני אסיק מסקנות מהטקסט שקראתי שלוש פעמים). |
|
||||
|
||||
לא באתי לסתור או לאשש קיומו של אל. ממה שכתבתי בעבר תראי שאני מנסה רק להראות שאולי ניתן למצוא הסבר למכניזם האנושי-חייתי-טבעי מבלי להזדקק לישות ערטילאית שאין שום סיבה להפריך או לאמת את קיומה. וכן, אני מאמין גדול, ואני מקווה שתביני זאת במיוחד אחרי שקראת את תגובתי האחרונה כמה פעמים. |
|
||||
|
||||
לפני שהיא "התעגנה חזק בתהליכים מוחיים אלקטרוכימיים" היא לא היתה קיימת. איפה היתה המחשבה "אח, איזה יום יפה" לפני שהתעוררת? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
המפגש של המזג הפרטי1 של שוטים עם נוכחות העולם, יוצר הרגשת יקום פרטית שניתן לקרוא לה דת.2 מה שעדי שואלת זה איזו נוכחות בעולם יכלה לעורר אי אז בנפש האדם את: "אח אלוהים,מה יפה העולם שבראת". 1יש שיגידו איזה יום קקי בעקבות המפגש. 2דת השוטים,הקוראת מרבית שעות היממה גווילי אייל עתיקים מן המאה הקודמת,ומקדשת אט אט את אי השדים. |
|
||||
|
||||
יש סיבה שאתה מתעקש לקרוא לעצמך שוטה הכפר הגלובלי? כי אתה לא. |
|
||||
|
||||
בטח שיש סיבה: Fool On The Hill
(The Beatles) Day after day, alone on the hill, The man with the foolish grin is keeping perfectly still. But nobody wants to know him, They can see that he's just a fool. And he never gives an answer ..... But the fool on the hill, Sees the sun going down. And the eyes in his head, See the world spinning around. Well on his way, his head in a cloud, The man of a thousand voices, talking perfectly loud. But nobody ever hears him, Or the sound he appears to make. And he never seems to notice ..... But the fool on the hill, Sees the sun going down. And the eyes in his head, See the world spinning around. And nobody seems to like him, They can tell what he wants to do. And he never shows his feelings, But the fool on the hill, Sees the sun going down. And the eyes in his head, See the world spinning around. |
|
||||
|
||||
לא יפה. מיץ יכעס. אתה פוגע בהכנסות של מייקל ג'קסון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |