|
||||
|
||||
גם מסע של אלף קילומטרים מתחיל בצעד הראשון. אין טעם לעסוק בחיזוי העתיד. לעומת זאת די ברור שההפיכה המשפטית היתה נקודת מפנה בהיסטוריה של ישראל. אין דרך להחזיר את ישראל למציאות שהיתה לפניה. השמאל בישראל (ואני משתמש במובן הרחב והעדכני שלו) הבין שהימין הוא אוייב כמו האוייבים האחרים. מסיבה זו כל הספין החדש של הזמנות לפיוס וההבטחות של המנוול ועוזריהם להסכמה רחבה אינו מותיר אפילו אדווה על פני המחנה. כל הטריקים, הנוכלויות והנבזיות אינם עובדים יותר. הבלוק הישראלי נשבר לשניים ושומדבר לא יחבר אותו מחדש. במציאות הזו האופציה של מנהיגים שמבטיחים חזיונות של גדולה ואושר, בנוסח MAGA, צריכות להידחות ע"י כל אדם סביר. האופציות היחידות הן המלטות או מנהיגות קונסנסואלית שתנסה להקפיא, תרתי משמע, את המחלוקת ולא להרחיב אותה. |
|
||||
|
||||
"אין טעם לעסוק בחיזוי העתיד. לעומת זאת די ברור שההפיכה המשפטית היתה נקודת מפנה בהיסטוריה של ישראל. אין דרך להחזיר את ישראל למציאות שהיתה לפניה" - אתה צריך לוותר על המשפט הראשון או על שני האחרונים,שסותרים אותו. ולעניין טענתך שהשינוי בלתי הפיך, כאן אני מציע תיזה אחרת. |
|
||||
|
||||
אתה לא שומע את כל הקולות של ההתנתקות, יהודה וישראל וכן הלאה? הרי ברור שאין לכך שום היתכנות או קיום במציאות. מדובר בהיפוכה של המציאות שכלל לא ברור איך תהפוך למציאות בעצמה. מנין בכל זאת צץ הסנטימנט או ההשתוקקות הזו? האם אין זה, ניסיון להתמודד ולענות על התובנה, בעיקר של השמאל, שאין לו שום רצון לחיות עם אנשי הימין. זו צורה של דו-קיום שנכפה עלינו, בדיוק כמו הדו-קיום עם הפלשתינאים. אתה באמת חושב שהתחושה הזו יכולה להתהפך? אני מבקש את סליחתך, אם אני שם בפיך, מה שלא אמרת, אבל נראה לי כי בבסיס דבריך מסתתר הטיעון שאם רק נצליח להפיל את המנוול, הכל יחזור לתיקונו ואז MIGA. האם התחושה הזו אינה עומדת בסתירה ברורה למחזה הנפרש לעיננו שבה הקוויזלינג המנוול מטולטל כבובת סמרטוטים בידי רדיקלים תאוקרטים, רבאנשיסטים ואנטישמים שהשתלטו על מפלגתו? האם אתה באמת מאמין שבהנהגת גלאנט או ברקת יהפוך נמר חברבורותיו? קואליציית הימין היא בית עם ארבע פינות: דת"לי, חרדי, מזרחי וימין-חילוני. הברית ביניהם היא לא רק אידיאולוגית. היא גם נותנת להם את השלטון. איך התמונה הזו הולכת להשתנות בעתיד הנראה לעין? האם הדו-קיום לצד הבלוק הזה הוא משהו שאתה שואף לו אידאולוגית או מאחל אותו לצאצאיך? |
|
||||
|
||||
דווקא ברור שיש התכנות ל-"התנתקות"1. זאת ועוד, גם ברור שמבין הפתרונות האפשריים שעשויים להוביל לעתיד שאינו שחור (מלכתחילה יש מעט מאד כאלה), זה הסביר מכולם. התמיהה שלך, "מנין בכל זאת צץ הסנטימנט", תמוהה לכשעצמה. יש בה משהו מלבד הטיית סטטוס קוו על סטרואידים? אינך רואה את האבסורד העצום שבהקמת קואליציות עם החרדים והחרד"לים? מדוע לקיים איתם משטר מרכזי משותף? אין לציונות הליברלית שום חזון משותף עם תנועות אלה, ואין לה בהם תועלת או צורך (להפך). אז על מה ההתעקשות? למזלנו, הפיזור הגיאוגרפי של התנועות הללו מאפשר הפרדות לקנטונים. ואמנם החיים לצד קנטונים נחשלים וחשוכים יהיו ללא ספק כרוכים בקשיים, אבל מדובר במצב טוב בהרבה מכל אלטרנטיבה ריאלית. אידיאלית, עדיף היה להמשיך יחד ולפעול לכך שעם הזמן הדברים ישתפרו - אבל כיום אין שום פרוספקט לתהליך שיוביל לליברליזציה ואינטגרציה שלהם בשבילו שווה לשלם בינתיים את המחיר הכבד של שיתופם במערכת הפוליטית והכלכלית. להפך. כל הסימנים מראים שהתנועות האלה יאכלו מבפנים את הציונות הליברלית, לא יטמעו בתוכה. עדיף - בהרבה - להפרד. לא חייבים את הסכמתם כדי לעשות זאת. אם לא תהיה ברירה, מספיק גם רק להסכים ביננו (ובאותה הזדמנות גם לקבל מתווה שעשוי לפתור ביום מן הימים גם את הסכסוך עם הפלסטינים, אבל עדיף לא להכנס לזה כרגע). 1 אני מדבר על הקמת פדרציה של קנטונים בעלי אוטונומיה מאד גבוהה, ולא על הפרדה הרמטית למדינות ("יהודה וישראל" כדבריך). למרות שגם אופציה כזו לא הייתי פוסל לגמרי על הסף, על אף שמן הסתם מדובר בפרוייקט מורכב בהרבה שאולי יתברר כבלתי אפשרי. |
|
||||
|
||||
"בסיס דבריך מסתתר הטיעון שאם רק נצליח להפיל את המנוול, הכל יחזור לתיקונו" - לא, אני דווקא מאלה שסבורים שנתניהו הוא לכל היותר קטליזטור, ואולי אפילו רק סימפטום של הבעיה האמיתית, אבל כל אי ההסכמות בחברה היו נכונות גם לפני שנה, שנתיים ועשר שנים. אני לא חושב שאבד הסיכוי להחזיר את שיווי המשקל הרופף שאיפשר את החיים המשותפים כאן, למרות שאני ער לאפשרות שהצדק עם הטוענים כמוך שאת השד הזה כבר יהיה בלתי אפשרי להחזיר לבקבוק. מכל מקום, מעבר לטווח הקצר הקרב כבר הוכרע דרך הרחם, ואני לא מאמין שניתן לכונן כאן חוקה שתבטיח את זכויות הפרט באופן שימנע מכל חורשי הטובה להשתלט על נשמת אפה של הדמוקרטיה שלנו. נחיה(?) ונראה. |
|
||||
|
||||
הוכרע, אבל לא דרך הרחם. דרך מערכת החינוך. רק משוגעים יתנו למדינה לחנך ילדים במימון כספי מדינה להצביע למפלגה המפעילה את מוסדות החינוך של המחנה שלה. זה היה תסריט ידוע מראש להגעה אל הנקודה בה זה ישבור את המדינה. הנה הגענו לנקודה הזאת. הטעות היא שהציבור החילוני עוסק כבר עשורים בשימור סטטוס קוו / מלחמה בכפיה הדתית, במקום להלחם על הדבר היחידי שיכול לשמר את מדינת ישראל כמדינה - כפיה חילונית1. _____ 1 אין הכוונה בלכפות על אנשים להיות לא דתיים. כן הכוונה היא שאם יש מערכת חינוך מטעם המדינה, היא צריכה להיות מוסד אחד על יסודות משותפים לכלל אזרחי ישראל, עם לימודי ליבה ולהעיף את הלימודים לדתיות/מחנאות מ*כל* בתי הספר. הורה שרוצה לעשות copy/paste של הדת/הצבעה שלו לכנסת לילדים שלו, שיעשה זאת באופן פרטי ועל חשבונו. |
|
||||
|
||||
אני קצת בספק מה משקלה של מערכת החינוך בקביעת ערכיו והצבעתו של בוגרה הממוצע. |
|
||||
|
||||
כל מקרה לגופו וזה תלוי באופי של אותה מערכת חינוך. במערכת חינוך רגילה ו(יחסית) פלורליסטית, גם לדעתי אתה צודק. במערכת חינוך טוטליטרית עם אינדוקטרינציה שלא מביישת מערכות חינוך כמו אלה שיש במדינות כמו צפון קוריאה, לדוגמה מערכת החינוך של ש״ס, לדעתי אתה טועה. כוחה העולה של מפלגת ש״ס זה לא ניצחון הרחם, כפי שמתאר שכ״ג. זה מפעל חברתי-תרבותי-דתי בניהול מפלגה שהוזרם אליו כבר המון כסף ושעות עבודה. ניצחון פוליטיקת הזהויות בישראל הוא במימון רשמי של המדינה. אלו התשתיות בהן מדינת ישראל משקיעה כבר עשרות שנים. היום אנחנו קוצרים. |
|
||||
|
||||
אגיד אפילו יותר מכך - עזוב שניה את תכני הלימוד ושאין לימודי ליבה לכולם (למרות שזה מאוד חשוב, אבל נעזוב את זה רק לשניה). עצם זה שמדינת ישראל קיבלה את זה כמובן מאליו שאפשר לנהל, במימון ועידוד המדינה, בתי ספר על טהרת הסגרגציה, עפ״י שיוך אתני/דתי/מפלגתי. כבר עניין זה לבדו זה לבקש צרות - ילדים גדלים בסביבה בה אין אינטגרציה עם כלל האוכלוסיה המגוונת. לדעתי יש לכך לא מעט השפעה על הפסיכולוגיה של הילדים (ועל עיצובם כמבוגרים). בתי חרושת לילדים מוחמצים בקופסאות שימורים של פוליטיקת זהויות. יש עליה בפופולריות של אמירות, בשנה / שנתיים האחרונות, של אנשים שהתיאשו מהמצב. אמירות על כך שאנחנו צריכים לעבור לשיטת הקנטונים בישראל. אותי זה קצת משעשע, כי לדעתי מדינת ישראל החליטה לעשות את זה כבר ממש מזמן. אוסף של תת מדינות שמחוברות זו לזו בקורי עכביש. ככה לא בונים מדינה. |
|
||||
|
||||
מסכים מאוד עם הפסקה הראשונה. ו''יכול להיות'' גם על תגובתך הקודמת. |
|
||||
|
||||
'אוסף של תת מדינות שמחוברות זו לזו בקורי עכביש' --------------- 1. האם קורים אלו הם קורי עכבישו של נאסראללה, או סתם קורי עכביש? 2. ואם תת המדינות הללו מחוברים רק בקורי העכביש, משמע שדי במשב רוח או סתם פסיעת רגל כדי ש'קנטונים' אלו יפרמו וכך יאוחד לו העם היושב בציון ובנס-ציונה. |
|
||||
|
||||
3. המלצת המציאות : לעיין בטור של נעה לנדאו מהיום. טור אישי ואנושי. |
|
||||
|
||||
בזמנו - עוד כשהרעיון לנטוש - רקם אור ומאמרים - טענתי שהניסיון הישראלי מוכיח שנשים יותר חכמות מהגברים וגם מבינות משהו על אדמה. הן לא יעזבו, ואם הגבר מאיים שילך, שילך, מן הסתם הוא חיפש טובה לעזוב - מבחינת האישה: אני לא עוזבת את הבית הזה, כי הוא שלי. אתמול זאת הייתה קרולינה, היום זאת רווית. בזכות נשים צדקניות ודעתניות ישראל תגאל. |
|
||||
|
||||
למה יש לי הרגשה 1 שכל מה שאני כותב כאן מועתק ישירות לכיכרות? ----------- 1 אני מקווה שזה לא תסמינים מוכרים. |
|
||||
|
||||
אולי היא קוראת עלומה באייל הקורא? |
|
||||
|
||||
(לא הצלחתי להבין מה היא אומרת, הצירוף של פאטוס ורעש רקע לא עושה לה טוב. אבל הקשבתי קצת לדיון אחרי זה - ) מה תנאי הקבלה ל"פטריוטים"? איפה הם מצאו כל כך הרבה אנשים עם כל כך הרבה ביטחון עצמי כל כך לא מוצדק וכל כך מעט מודעות עצמית? זה אמיתי או שהם שחקנים? |
|
||||
|
||||
כל המציגים הם שחקנים. כך לפחות זה מופיע בפתיח או במשתמע. למעט מוסי רז שהוא לא שחקן (עדין לטעמי לפאנל הזה) והוא 'נשחט' שם כמו כבש בכל פעם מחדש. פעם גידעון לוי היה על המנגל, אבל שוקן הורה להפסיק את השיזוף. מנקודת מבטי, זהו ערוץ מסחרי שרוכב על הסטנימנט הימני/דתי ונלחם על הרייטינג כמו 12 או 13 שרוכבים על סטנטימנטים אחרים, וככזה יש לקחת אותו. |
|
||||
|
||||
אין לי נקודת יחוס (לגבי 12 ו-13). זה לא קצת עלבון לאינטליגנציה של "עם הספר" שדבר כזה מצליח? מי קהל היעד (ימניים שרוצים לצחוק על הסטראוטיפ הימני? שמאלנים שרוצים ימניים סטראוטיפים? ימניים שלא מודעים לבדיחה ורוצים לצחוק על שמאלנים? שמאלנים שלא מודעים לבדיחה ורוצים להתרגז על ימניים?). איך זה מצליח כל כך? |
|
||||
|
||||
לדעתך - אין לערוץ 14 מקבילות בעולם המערבי? |
|
||||
|
||||
בפתיח התוכנית נאמר שזאת תוכנית סאטירה ועוד כמה כסתחים דיבתיים. אפשר להתווכח על רמת הסאטירה, אבל אף אחד לא טוען שזאת תוכנית שמעצבת דעות. |
|
||||
|
||||
לא יודע, דעתי די מתעצבת לה אחרי תוכנית כזו. |
|
||||
|
||||
מלשון עצבות או עיצוב? מלשון עיצוב - מה תעשה סאטירה ימנית כדי לשמור על ׳ייחודה הימני׳. מעולם לא שמעתי על סאטירה ימנית למעט במערכוני הליכוד מערך. |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי, ערוץ 14 דומה לפוקס ניוז בארה"ב ו-GB ניוז בבריטניה, לא? אבל אני לא מכיר תוכניות בהן יש פאנל כזה גדול של אנשים שהם גם כל כך לא חכמים וגם בעלי כזה ביטחון עצמי וגם כל כך אחידים בדעתם (מצד שני, אני לא מכיר מספיק, ויכול להיות שאני טועה). נראה לי שבדרך כלל יש פאנל של עד ארבע אנשים שלרובם יש אינטליגנציה גבוהה מהממוצע. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא למצוא ארבעה אנשים ימניים עם אינטליגנציה גבוהה מהממוצע. |
|
||||
|
||||
אה, בעצם מספיקים שלושה. |
|
||||
|
||||
ערוץ 14 מיצג נאמנה את הלך הרוח היום בימין הישראלי (האמת שזה אפילו לא הזרם הקיצוני והמטורלל ביותר בימין הישראלי). זאת לא הקצנה או קריקטורה של הימין הישראלי. זה הדבר עצמו. |
|
||||
|
||||
את הלך הרוח אני מכיר (והוא לא אופייני לישראל). אבל הצירוף הזה של חוסר אינטליגנציה ביטחון עצמי וכמות כזאת גדולה של אנשים, זה חדש לי (לא לגמרי חדש, אבל חדש לי כשאני רואה מבוגרים נוהגים ככה). ז"א, אומרת סיידוף שבני ברק היא העיר הצפופה ביותר מזרח התיכון ומיד אחריה מתחילה לדבר נוה דרומי(?) ואומרת שצריך להעביר את הנאום לבלה חדיד(?!) משום שזה סותר את הטענה של חדיד(🤷) שעזה היא העיר הכי צפופה בעולם(🤦). ואף אחד בפאנל הזה לא דופק את הראש בשולחן?! אני לא מדבר על לרמוז לה בעדינות שהיא מדברת שטויות ושהיא מביכה את עצמה ואת הפורום בו היא נמצאת, פשוט התגובה האנושית של לדפוק את הראש בשולחן כשאתה שומע אמירה כל כך מטופשת נאמרת בכזאת שביעות רצון עצמי. תמיד חשבתי שזו הסיבה שנאדין דוריס משדרת לבד. |
|
||||
|
||||
לא יודע עד כמה רמת ההשכלה בפורומים הללו יכולה להועיל . המטרה היא לקבל מחיאות כפיים סוערות שיתורגמו לאחר מכן לסרטוני טיקטוק ורילייסים שונים. זהו הפורמט : מסחרי, קצר, לייקים, פרסומות, קפה שחור ושנאת האחר. |
|
||||
|
||||
גם אני צפיתי בהמשך הדיון. מינון מגל ואלדד יניב אין לי ציפיות, כלומר- הגברת בסרטון אמרה שבני ברק עיר צפופה ויש בה מכת חולדות, ותוך שני מהלכים מתוזמרים הם הצליחו להעביר את המסר שהיא השוותה את החרדים לחולדות. אבל עירית לינור? איך היא יכולה לשתוק כשהם עושים את זה? לא נשאר בה אפס קצהו של אינטגריטי? |
|
||||
|
||||
משהו משונה קורה להרבה מאלה שמגלים את האור ועוברים לצד האפל, אם תסלח לי על האוקסימורון. אני לא יודע מה הסיבה ומה המסובב, אבל הרבה פעמים יחד עם הסמולנות הם משילים מעצמם גם את ההיגיון וגם את היושרה. אפשר להשתעשע בפסיכולוגיה בגרוש, ואני תוהה אם העניין נבדק אי פעם, והאם זאת תופעה אוניברסלית של חוזרים בתשובה למיניהם. בעיניים הבלתי אובייקטיביות שלי התופעה לא קורית, או שחריפותה פחותה, במעברים בכיוון ההפוך. בתחום אחר מזדקרת לעיני אסימטריה שונה אבל אולי מאותה משפחה: דתיים ש̶מ̶ת̶פ̶ק̶ר̶י̶ם̶ שחוזרים בתשובה הופכים הרבה פעמים לקיצוניים יותר מנטורי קרתא, בעוד יוצאים בשאלה נוטים להשאר דתיים לייט (או לא כל-כך לייט1) - שוב: זאת התרשמות אישית חשודה בהחלט כי עבורי הניראות של מה שמעצבן אותי גדולה. ___________ 1- פעם התנדבתי לתת שעורי עזר ליוצאים בשאלה במסגרת ארגון "הילל", והקריירה הקצרה שלי כמלמד התבטאה בשני תלמידים ששניהם חבשו כיפה שחורה... לא הרגשתי נוח לשאול אותם אם אקט היציאה שלהם מתבטא רק בהורדת המגבעת או משהו אחר. מכל מקום, אחד מהם הצליח - גם בזכותי - לעשות בגרות במתמטיקה 3 יחידות. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה אפקט היהודי המומר שצריך להשתדל הרבה יותר כדי להיחשב נוצרי טוב מאשר הנוצרי מלידה. התופעה הזו קיימת גם אצל היוצאים בשאלה. נכון שיש שם יציאה בשאלה מדורגת (חרדים לדתיים, דתיים למסורתיים וכן הלאה), אבל במקביל יש גם תופעה של חרדים ההופכים לחילוניים-אתיאיסטים גמורים. שתי התופעות קיימות במקביל. יש הסבר מסויים לכך שיוצאים בשאלה רבים אינם קיצוניים. חילוניים רבים, שאינם מכירים היטב את אורח החיים הדתי, ''מפחדים'' שאולי בכל זאת יש באורח החיים הזה ובדת הזו דברים הנבצרים מבינת חילונים. לעומתם היוצאים בשאלה מכירים את אורח החיים הזה היטב. הם אינם מפריזים בחשיבות הקדושה והרוחניות הדתית. דוקא לכן, אין להם בעיה לנהוג באורח חיים מסורתי. הם מקבלים את הפרופורציות הנכונות של המנהגים. |
|
||||
|
||||
עירית לינור? אתה רציני? אם תמשיך בקו המחשבה הזה אתה עוד עלול לדרוש אינטגריטי ויושר אינטלקטואלי מגדי טאוב. ואז מה? התנהגות מוסרית מדונלד טראמפ ונדבנות מסקרוג׳ מקדאק? |
|
||||
|
||||
מסכים אתך לגבי עירית לינור. ארסית יותר ובעיקר מאוסה יותר. יוצא לי לשמוע אותה מדי פעם בגל"צ בצהריים. 95% תעמולה של המנוול וצביעות על מלא מלא. יכנא היא תמיד היתה וכעת הפכה גם לדודה קומסומולסקאיה. לפעמים, אחרי שלא שמעתי אותה הרבה זמן, אני חושב לעצמי: מה לא יעשה אדם למען הפרנסה? היא עובדת בערוץ 14 ושומרת בקנאות על מקור ההכנסה. אבל אז שומעים אותה כמה דקות ומפלס הארס מטביע אותך. כשמדברים אחרים אתה מבין שהם מטומטמים. לינור אינה מטומטמת. כמו בני ציפר, היא יודעת היטב מה היא עושה. |
|
||||
|
||||
1. הנואמת על הבמה התחילה משהו עם השכינה, עברה השמיימה, ירדה למצריימה 1 ועלתה לבני ברק עם רבני השקר ויתר המכרסמים. לא יודע מי כתב לה את הנאום, אבל היא חייבת דחוף לפטר אותו. שמתי לב שכ-שהיא התחילה לדבר על החולדות או על הצפיפות של בני ברק, הקהל לפתע נדם, כאילו הם לרגע קלטו את הסיטואציה או שהם הרגישו משהו לא תקין. לאחר מכן זה חזר עם הזמבורות, כי אני מניח שהארוע המנוהל לא יכול לרגע אחד להשתיק מנועים. רצוי שנאומים יעברו עוד עין נטולת אמוציות. זה לא ישנה משהו בדעות הצדדים, אבל זה חומר שניתן יהיה להשתמש בו לצרכים פוליטיים עתידיים - 'העתק-הדבק' ותן לרגשות להתפרץ ולקלל את השמאל עד מוות. לך תסביר עכשיו לאנשים, כי היא נואמת (עו"ד כמדומני) שמשחקת במילים ולא מבינה בהכרח את משמעותם עד הסוף. אז יופי, נאמת, קיבלת צומי מהחברות והקולגות, ועכשיו מה? 2. עירית ואלדד בסיטואציה מאוד מורכבת בחייהם המקצועיים. הם בחרו צד באופן ברור 2, מציגים את עצמם בתואר 'שמאלן (בדימוס)' שהתפקח וגילה את האור בקצה המנהרה. הקהל אוהב אותם, הקהל זקוק להם כי הם מחזקים אותם בתודעתן הפנימית, הם ה'אורי זוהר' לקהל, כל דמות מהשמאל שתגיע לפאנל, ולא משנה מה היא תגיד, תתרום לתחושת 'הנצחון' של הצופים, שהנה אפילו השמאלנים באים לשתות מהבאר שלנו (בדומה לארגוני התשובה). זה יותר מעיד על המצוקה של אנשי הימין שמרגשים שאין להם 'בית טלויזיוני' ולפתע ע'14 נותן להם את האכסנייה שלא הייתה להם מעולם ב-12 ו-13. אני משוחח עם הרבה אנשים ואחד מ'הטריקים' שלי לוודא מיהו הנ"ל בטרם אפגע, זה להזכיר את ערוץ 14 כדי לחשוף את הזיק הפוליטי. בירושלים זה בודאי שונה מהמרכז או מחיפה, אבל כאן אמרת 14, אמרת מי אתה. אנשים (לא צעירים) אומרים לי ובשיא הרצינות שהם חוו שנים חסומות, שנים שבהם 'האכילו' אותם שקרים והונאה. מבחינתם כל מה שמתוייג תחת 12 או 13 הוא רעל. הם ערוצי התבהלה, התבערה, ההסתה והרוע , אסור להאמין למילה אחת שלהם - ואז תראה את האושר הניצת, אושר שנבנה מתחושת אחדות המדוכאים. 3. לא הרבה יודעים, אבל חלק לא מבוטל מהחרדים הצעירים צופים בערוץ 14 דרך הטלפונים הניידים. הם מעריצים את הפאנל, את הדמויות והם חשים כלפיהם מעין הכרת תודה שהם מייצגים אותם. שמישהו בכלל שם עליהם ואותם על המסך. הייצוג הזה בא לידי ביטוי בהכנסת אנשי תקשורת חרדים לפאנל, אבל יש משהו שונה שטרם ראיתי אותו ב-12 או 13 (אולי קצת ב-11 לאחרונה). יש ב-14 סולדיריות חזקה למגזר החרדי וכל ניסיון להכפיש אותם נתקל באגרסיביות מצד ינון מגל וחלק מחברי הפאנל. כאן, עירית ואלדד - מתפתלים על השולחן בנסיבות מסוימות. לפני כמה צפיתי שראיון של פינדרוס שהגיע ל14 להסביר את דבריו על הלהטבים ועל חיזבאללה. הפאנל נתן לו לדבר, להסביר ולנמק. התחושה שהוא לא בא לחטוף אלא לשתף. בשלב מסוים שואל אותו אלדד שאלה מסויימת וכשהוא רואה שפינדרוס נבוך, הוא הרגיע אותו ואמר לו, אתה כאן יכול להרגיש חופשי ונח לדבר, יש לך סולדיריות כאן בערוץ, אתה לא צריך לחשוש. ואז אתה רואה את פינדרוס מרים את הכדור ובועט. מעולם החרדים לא זכו לעדנה שכזאת בערוץ טלוייזיה כלשהו. השיתוף הזה בין ימין-חרדים-תקשורת הוא הזוי מעצם מהותו, אבל הוא קיים ובועט וחזק. מומלץ לצפות בערוץ 14 מעין הדג. --------------- 1'אם תשכבון בין שפתים, דרש רבי עקיבא בזכות נשים צדקניות יצאו ישראל ממצרים' (ילקוט שמעוני) 2 הם מבינים שככל הנראה הם שרפו את הגשרים לשמאל ברמה אישית כזאת, שאין להם דרך חזרה אלא להשאר בימין ולהזכיר לכולם שהם עם 'רקע שמאלני', מה שנותן להם יתרון מול סתם איש ימין. |
|
||||
|
||||
1. מסכים שרמת הנאומים לא משהו. בחיפה אנחנו מקבלים את דרג ב' של הנואמים ורק פה ושם יש נאומים ששווה לשמוע. לפני שבוע ביקרנו חברים בתל אביב והלכנו לקפלן. שקמה זו רמה אחרת. כריזמה. החבר (שמעורה באחורי הקלעים) אמר שהיא נעזרת בייעוץ מקצועי. הייתי שמח אם היא היתה משודרת בלייב לכל מוקדי המחאה במוצ"ש. לענין השימוש העתידי של הצד השני- זה לא משנה. הנאום תמיד מיועד לקהל הביתי (ולא צריך לציין מי אלוף בזה). 2. "מבחינתם כל מה שמתוייג תחת 12 או 13 הוא רעל"- מעניין מאיפה הם קיבלו את הרעיון הזה. 3. מעניין. באמת התפלאתי קצת בהמשך הקטע שצפיתי בו מרמת ההזדהות של ינון מגל עם החרדים. אז גם זה בעצם כמו פוקס- לזהות מה הצופים רוצים לשמוע ולתת להם את זה. |
|
||||
|
||||
שקמה היא באמת דמות חזקה. אין להרבה פוליטיקאים משמאל או מימין סיכוי מולה. לא עקבתי אחר נאומיה בקפדנות אבל היא מזכירה לי דמות נשית עוצמתית בשחור לבן. אני חושב שהיא והחרדים היו מסתדרים מצויין. אם היא תקלוט את הארוע כמו שצריך, היא תשיב לידה בצייתנות את הכלבלבים בני ויאיר כשהיא קוראת לרבי לברך על המוגמר. |
|
||||
|
||||
14 יכל לתת נוקהאוט אינטלקטואלי לערוץ 12/13 שכאילו מייצג את השמאל. 14 יכול היה למלא פאנלים של אנשי רוח והיה הופך ליבנה של הטלוויזיה. |
|
||||
|
||||
אכן, מסכים לגמרי לגבי הקנטונים. מה שהתחדש לאחרונה זה שגם החילונים הבינו שמגיע להם קנטון עם אוטונומיה וזכויות משלהם. |
|
||||
|
||||
כן, אבל זה מה שאני אומר - כבר יש לנו קנטון עם זכויות משלנו כבר המון זמן. זה לא רשמי, אבל זה די המצב הקיים. נותנים לנו להסתובב די חופשיים במדינות חיפה ותל אביב ולהשתעשע בפסאודו מדינה ליברלית עם נטפליקס והייטק. שמורת חילונים בערים הגדולות. כל הטוב הזה בזמן שחינוך לחושך זה משהו שמפמפמים ישר לגולגולת של ילדים מגיל אפס, בתת המדינות האחרות שהקימו במדינת ישראל. אנחנו היינו אדישים לכך כי זה לא הילדים שלנו (ויש אפילו שמאלנים שתומכים בזה כי זאת הפרשנות העקומה םשלהם למושג הפלורליזם). הפקרת הילדים הזאת למכונת הרעל של המפלגות הדתיות זה חטא של הציבור החילוני וקללת ה״סטטוס קוו״ שאנו גוררים איתנו כמו רגל פצועה מאז הקמת המדינה. הגענו לזמנים בהם מתחילים לקצור את התוצאות של התשתיות הללו. הרי גם בהסדר הקנטונים המוצע יהיה רק צבא אחד של המשטר הפדרלי הישראלי, לא? אני מניח שלא יתנו לכל קנטון להקים צבא משל עצמו. עדיין יהיו קנטונים מגויסים וקנטונים לא מגויסים בהסדר הזה. אז מה ההבדל המהותי מהמצב הקיים? נשמר את הזכות לתחב״צ בשבת באיזור חיפה וכמה חופי ים ללא הפרדה בתל אביב? זיפידי פ@&#%^ דו. במקרה שישראל מוותרת על סיום הקמתה ומחליטה להפוך את ההפרדה לקנטונים לא לקלקול שיש לתקן אלא להגדרה הרשמית של המדינה, אני עובר לתומכים בפירוק המדינה הזאת (אבל האמת שזה בטח יקרה באופן טבעי, בלי עזרה מבחוץ). קורי עכביש. |
|
||||
|
||||
במקרה זה אני מחזק מה שאמרת. הרי המפנטזים על קנטונים אינם מציעים לבטל את השלטון הפדרלי. הרי ברור שהמשטר הפדרלי ימסה את הקנטונים שלנו ויעביר את הכסף לקנטונים אחרים ויגייס בכפייה את צעירי הקנטונים שלנו להלחם למען מטרות הקנטונים האחרים. זה לא חזון בלהות עתידי. זה מה שקורה עכשיו. האם פדרציית הקנטונים תאפשר לקנטון ת"א לעשות ג'נטריפיקציה של חובשי כיפות לקנטונים אחרים? מה אם כן יועילו הקנטונים החזויים ביחס למציאות הנוכחית? לגבי פירוק המדינה, צריך להגדיר בדיוק על מה מדובר. איני כופר בפיתרון של הגירה (רילוקיישן). אני פשוט לא חושב שזה ריאלי לכל השבט שלנו המונה מיליונים. למרבה הצער, הפיתרון היותר סביר הוא גם פחות ממלא את משאלות ליבנו. עתה, לאחר ששבט השמאל שלנו הבין שהימין הוא אוייב, כמו אוייבים אחרים (למשל ערביי 48), לא נותר לנו, אלא להבין שהמציאות הסבירה היחידה היא דו-קיום גם עם האוייב הזה. במסגרת הדו-קיום בין הימין לשמאל בישראל, תנועת ההתנגדות משמעותה מניעת כפיית הערכים של השבטים האחרים על השבט שלנו. |
|
||||
|
||||
לעניין הסיפא: בהצלחה. |
|
||||
|
||||
על מה הסקפטיות? החרדים עושים בדיוק את זה, יפה מאד. אני מבין שההכרח אינו סיבה למסיבה. פשוט אין לנו ברירה וצריך להסתגל למעבר מ"חיים את החלום" ל"חולמים לחיות". |
|
||||
|
||||
"מה אם כן יועילו הקנטונים החזויים ביחס למציאות הנוכחית"? אני לא מבין מה לא ברור. כן, יהיה (לפחות בהתחלה) גיוס חובה כמו עכשיו, וכן יהיו העברות תקציבים פדרליות בין קנטונים. אבל המצב יהיה שונה מהותית בדרכים טריוויאליות. למשל אם המשטרה, חלקים גדולים ממערכת החוקים ו-(כמעט) כל ערכאות בתי המשפט יהיו מקומיות, חלק גדול ממאבקי התרבות שמטלטלים את ישראל כבר שבעה וחצי עשורים יתאיינו (רישומי נישואין, שירותים ציבוריים בשבת, מימון ישיבות, זכויות להט"בים, זרמי חינוך עצמאיים...) ובמידה שישארו, הם יהפכו לבעיות מקומיות. למשל כל המשבר החוקתי סביבנו יתאיין, ולא יאיים לחזור בקרוב. למשל חוסר הצדק והיעילות שמונצחים כרגע במערכת המס ותשלומי העברה יקטן משמעותית, והחרדים והמתנחלים יצטרכו לברר בינם לבין עצמם כיצד להתאים את חייהם לאילוצי העולם האמיתי. ונוסף על כך, הבעיות העקרוניות שמעוררים ההתנחלות והכיבוש הישראלי לא יפתרו מייד. אבל בניגוד לעכשיו, יהיה אפשר לראות פתרונות כלשהן באופק. |
|
||||
|
||||
אני צריך לחשוב על זה עוד קצת. יכול להיות שבטווח הרחוק אתה צודק. בינתיים בטווח הקצר אולי תקבל הסלמת העוינות (הקנטונים שלנו יתמרמרו על כפיית הגיוס על הצעירים שלנו ועל שוד המשאבים שלנו ואילו הקנטונים האחרים יתלוננו על העזרה הבלתי מספיקה ויאשימו אותנו באנוכיות ושנאה ו...). ומה בנוגע לחלק השני? האם הקנטונים שלנו יוכלו לדחוק חובשי כיפות ערבים ואחרים החוצה? אחרת הדמוגרפיה וההגירה ידברו שוב ונמצא בתוך הקנטון שלנו אירידנטות אנטי-ליברליות מטעם הצד השני. האם זה יעמוד במבחן הערכים שהקנטונים שלנו אמורים לייצג? חוצמזה, החרדים יצרו לעצמם אוטונומיה עצמאית בלי להזדקק לקנטונים פיזיים. |
|
||||
|
||||
יאפ. התסריט הזה הוא לא משהו לשאוף אליו אלא התפרקותה הסופית של מדינת ישראל. לא רק שזה לא יהיה יותר מדינתו של העם היהודי, ספק אם בכלל תשאר פה מדינה בכלל. זה תסריט בלהות של מלחמות אזרחים, התנגדויות חמושות של מליציות אידיאולוגיות וטרור של הכל בכל. המצב הקיים הוא רע, אבל הוא לא הרע שבכל העולמות כפי שחושב עומר. הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות וכל הג׳אז הזה. |
|
||||
|
||||
בתקופה האחרונה כתבתי כאן כמה תגובות בזכות התמיכה במועמדות של גדי אייזנקוט לראשות מחנה השמאל. אני חייב להודות, שאפילו בעיני עצמי זה היה מהלך משונה עד מטורלל. מה מניע אדם כמוני, הרואה עצמו כמטוטלת אנארכיסט-קונפורמיסט לרדת מן הגדר ולהצהיר על תמיכה שלמה בפוליטיקאי שאפאחד עוד לא טען שהוא דבק מנדטים, בעל כריזמה או עילוי בתחום המנהיגות הפוליטית. המסע נצבע בצבע משונה גם מפני שעדיין לא נתקלתי במישהו שהתנגד למועמד. אם בכלל ניתן ללמוד משהו מן המדגם המזערי שלי, הרי זה שניתקלתי בחוסר אמונה שהמסע הזה יכול להצליח ולא איזושהי התנגדות לאדם. ברצוני להעביר את הקוראים הספורים כאן, מסע זוטא ללימוד אינפורמציה שעברתי בימים האחרונים, כדי להסביר מדוע אני מתמיד במסע משונה הזה. בשבועות האחרונים פצח האוייב מימין בספין בנאלי חדש. מסע ההכפשה נגד פרופ' אהרון ברק כנראה לא מספק את השנאה ותאוות הדם של המחנה ולכן פצחו במסע חדש שנועד להציג את אהוד ברק כפרופ' מוריארטי, master mind שטני של המחאה. מבחינתי המסע נפתח בהאזנה ל תכנית 5 השלבים של אהוד ברק למהפיכה בולשביקית בישראל שהוצגה לפני 3 שנים ולפני הארועים בהרצאת זום לפני אנשי ח"א מטייסת 555. שני אנשים משכילים ואינטלגנטיים לכאורה טוענים שיש בידם אקדח מעשן שבו אהוד ברק מציג תוכנית פעולה, מפורטת ומדוייקת, מוכנה לביצוע של המחאה נגד ממשלת המנוול בגלל תכנית הרפורמה המשפטית. האם יש ברירה לקורא המעוניין, אלא לחפש ולקרוא את הפלא הזה של ראיית עתיד ותכנון פוליטי מזהיר? בבקשה: הפגישה המחתרתית של ברק עם פורום המהפכנים של 555. יש בסרטון משהו ביזארי. באיזשהו switch של הגורל נוצרה תופעה ייחודית שהמצב לפני 3 שנים (הפגנות בלפור) מספיק דומה למצב הנוכחי, עד שקשה להבחין שברק מדבר על המצב אז ולא מנסה לחזות איזה עתיד בעוד 3 שנים. ראשית, חובה להעיר כאן על שניים מן העלית האינטלקטואלית של הימין, המתפקדים כאחרוני הטוקבקיסטים, הבוטים ושופרות השלטון המפיצים ספינים כוזבים בעובי שערה, שכל מה שנדרש כדי להפריך אותן הוא שעה להאזין להקלטה מלפני 3 שנים. לא ראיית עתידנית, לא מיקוד ואבחנה מדוייקת, לא ניסוח מסודר ובהיר, לא מפורטת, לא מדוייקת ולא תכנית בכלל. אוסף הערות ואבחנות של אהוד ברק על המצב אז. איש לא חשד באהוד ברק שהוא טיפש. האיש אומר דברי טעם. אבל אם היתה בידו תכנית מסודרת ומבריקה להפלת הממשלה, הוא בודאי לא היה מציג אותה בזום מוקלט ופתוח ל-50 אנשים שהוא לא מכיר. גרוע מכך, ניכר שאהוד ברק לא השתנה. כאמור, שום אדם נבון לא ערער על הברק של הברק. הוא אדם מתאים לתפקיד רמטכ"ל או מנכ"ל של סטארטאפ. הוא לא מתאים להיות פוליטיקאי. יש לו ליקוי ברור לעין בעבודה בצוות עם קולגות ובפרט שותפים פוליטיים בעלי אגו קולוסאלי. הוא גם, בואו נודה בכך, קשקשן לא קטן. בימים אחרונים התפרסם מאמר עם ציטוטים מספר של דניס רוס, המספר איך ברק שיגע את כל השותפים לדיונים בקמפ דייויד ובראשם את ביל קלינטון שאינו אדם רגיש במיוחד. בקיצור, אם אהוד ברק היה מועמד היום לרוה"מ, מן הסתם פסק דינו של הציבור הנבון היה צריך להיות "לא מתאים". רוה"מ בימינו הוא תפקיד קשה מאין כמוהו. הגיע הזמן לדבר על כך שהכישורים למשרה אינם קיצוניות, רדיקליות, והסתת ההמון, אלא שיקול דעת, רסן עצמי ויכולת לא להסחף אל הפינות האפילות של היסטריית ההמון ובודאי שלא לנסות לרכב עליהן. |
|
||||
|
||||
יש הבדל עצום בין "דו קיום" לבין "חיים משותפים". אני משתדל לשמור על יחסי ידידות עם שכניי (או לפחות לא לריב איתם), אבל החלטות לגבי אורח החיים בבית? זוגתי ואני מקבלים אותן יחדיו, בלי להתעניין בדעתם. |
|
||||
|
||||
בתל אביב לא נותנים לנו לנסוע ברכבת הקלה בשבת. גם כן קנטון. |
|
||||
|
||||
בדיוק. |
|
||||
|
||||
קנטונים? איזה חוסר מעוף הפתרון המתבקש הוא לבצע רכישה, סטייל עסקאות לואיזיאנה, אלסקה ומערת המכפלה, של 15000 קמ"ר מדבריים באוסטרליה (למשל), עם גישה לים (לצרכי התפלה, סחר ורחצה מעורבת). להשאיר מאחור את אחינו הערבים ואת הסכסוך. להשאיר מאחור את מצביעי ביבי ושותפיו, וגם את מצביעי ליברמן, סער ושקד, שיוכלו להמשיך להתקוטט עם השכנים להנאתם. ____ על הקיר שמאחורי הפודיום, בכנסת שתוקם במדינה החדשה, תתנוסס תמונתי ומתחתיה הכיתוב האלמותי: "באייל ייסדתי את מדינת השו-איסמם" וישא"ק! |
|
||||
|
||||
למה שאני אחליף את תל אביב בחור מדברי באוסטרליה? תמהני. |
|
||||
|
||||
כי צריך לדעת לחתוך הפסדים. (וכי גבולותיה של מדינת תל אביב לא ברי-הגנה.) |
|
||||
|
||||
עקרונית אני מסכים, זו סיבה סבירה אם וכאשר. (אנחנו נלחמים כדי להראות שזה לא נכון - ז''א שהם כן ברי הגנה. העתיד יקבע). |
|
||||
|
||||
אפשר באלסקה במקום? אני מעדיף קרחונים (רק בעשורים הקרובים) על פני מדבר. (אני אולי מושפע מאיגוד השוטרים היידים [ויקיפדיה]) |
|
||||
|
||||
למה לא איטליה? גם הפסיקו להוליד ילדים, גם הפסיקו את ההגירה - עוד שניה ישארו שם רק כמרים ותיירים (והיתרונות, מזג אוויר דומה, אוכל הרבה יותר טעים, נופים יותר יפים, ארכיטקטורה יותר יפה, ומרחק יותר קצר). |
|
||||
|
||||
היהודי הנודד. פעם מזרחה ופעם מערבה. |
|
||||
|
||||
אזהרה: מכיל לשון לא נקיה. את ההזדמנות המתבקשת פספסנו עם סיומה של מלחמת האזרחים באלבניה. חילופי תושבים בין המוסלמים הדוסים שם ("הר הבית בידיכם") לבין מי ששורשיו היהודיים אינם עמוקים מדי ("הר הבית מיי אס") היה זוכה לסלקציה טבעית של מקימי ישראל החדשה. נכון, היינו מפסידים את אומן והוישנאים, אבל גם את ואטורי, פינדרוס ושאר הטרקטוריסטים, וזה עסק לא רע בכלל אם שואלים אותי. נשיא המדינה החדשה היה, כמובן, הפונז, שבלעדי התרמית שלו כל זה לא היה מתאפשר. (ויכוח עז בשאלה מי אבי הרעיון הזה הגיע לקיצו יחד עם אותה מלחמה). |
|
||||
|
||||
אני? תרמית? |
|
||||
|
||||
האסוציאציה המיידית שלי היתה לתרמית פונזי, אבל ההוא היה בפא דגושה. |
|
||||
|
||||
אתה מתקטנן על קוצה של פ'. |
|
||||
|
||||
"מדינת ישראל החליטה לעשות את זה כבר ממש מזמן"? הלוואי שזה היה נכון - אבל המציאות רחוקה מאד מכך. אתה בוודאי מתכוון לכך שכבר ישנן כמה קבוצות חרדיות (סה"כ: כ-1.3 מיליון איש) שכבר תחומות מאליהן גיאוגרפית, ולהן אוטונמיה רחבה הבאה לידי ביטוי בכך שהן שאינן משתתפות בגיוס לצבא, מתחזקות מערכות חינוך עצמאיות לחלוטין משלהן, ומנהלות מערכת כלכלית כמעט נפרדת. אבל זה לא דומה לקנטונים1. ואתה אולי מתכוון גם לכך שישנה מערכת ישובים באזור גיאוגרפי ספציפי עליהן חלות מערכת חוקים וכללים מנהלים שונים מאשר בשאר הארץ (סה"כ: כ-0.5 מיליון מתנחלים). אבל זה לא דומה לקנטונים2. ואם כך, אתה ככל הנראה מתכוון גם לכך שבאותו אזור ישנה עוד מערכת ישובים שתושביהם חיים תחת משטר צבאי ונפרד לחלוטין משל שאר ישראל (סה"כ: כ-2.5 מיליון איש). אבל גם זה לא דומה לקנטונים3. הרשימה הזו רחוקה מלהיות ממצה או מדוייקת, ובכל זאת היא כבר מכסה כמעט שליש מתושבי האזור. כל אותן ישויות שנראות מרחוק כמו יחידות אוטונמיות מאורגנות כך שאנחנו סובלים מכל החסרונות של פדרציה, ולא נהנים מאף יתרון. המצב הנוכחי מעוות, והוא הרע מכל העולמות. 1 הם מקבלים תקציבים "פדרליים" לא פרופרציונאליים. והם מנהלים את התחבורה הציבורית, רישומי נישואין ומתערבים בקודי הלבוש ברחובות כרצונם לא רק עבורם עצמם ובאזוריהם, אלא גם עבורי ובכל מקום. וזו רק ההתחלה, לא אכנס כאן לפרטים שמן הסתם גם כך ידועים לכולם. 2 גם הם ממומנים לחלוטין מתקציבים "פדרליים", תלויים לחלוטין באבטחת הצבא הפדרלי, ואין להם שלטון עצמאי מהותי שישא באחריות האופרטיבית, כלכלית וחוקית לתוצאות התנהלות התושבים ומעשיהם. 3 אין להם באמת שום אוטונמיה. |
|
||||
|
||||
אנחנו כמובן מסכימים שהמצב הנוכחי הוא מעוות והוא מוביל אותנו לאסון / סוף הדרך של המדינה והמפעל הציוני. לדעתי פצצת הזמן הזאת היא לא משהו חדש אלא קיימת מהחטא הקדמון של ה״סטטוס קוו״ המשוקץ, שאריק מפרש אותו בטעות כ״יסודות״ המדינה. יסודות? אלו משקולות העופרת שמושכות אותנו אל המצולות. אי ההסכמה שלנו היא לגבי אם אנחנו במצב של הרע שבכל העולמות. אני מהמאמינים האדוקים (אולי לא כחוק טבע, אבל כן כזיהוי תבנית שלא נופל בעוצמתו מהחוק השני של התרמו דינמיקה) בכך שתמיד יכול להיות רע יותר. קרא לי שמרן ציוני מקובע, חסר חזון, חושש לבחון מחדש את האידיאולוגיה שלו ושסתם מפחד מהבלתי נודע, אבל התסריט בו ישראל מחולקת רשמית לקנטונים עם משטר פדרלי מפחיד אותי אפילו יותר מהמציאות הפסיכית הקיימת בה המפעל הציוני צולע ועדיין אין בו את התעוזה לסיים את תהליך הקמת מדינת ישראל (כנראה קשה להוציא את הגלות מהיהודי יותר משהציונים המקוריים חשבו). אז אם היהודים יחליטו להיות גולים בארצם - אין לי כוונה להשאר תנועה ציונית של איש אחד ובאמת שלא יהיה לי מה לחפש פה. אם ישראל תהיה צפויה להשתנות עד כדי כך (תסריט קנטונים או תסריט דיקטטורה דתית, זה לא ממש משנה), אני אעדיף לקרוא על ההרפתקה הזאת מרחוק עם כוס קפה, בחדר העבודה החדש שלי, אחרי שאעתיק את משפחתי למקום המגורים החדש במדינה אחרת. תודה, אבל לא תודה. |
|
||||
|
||||
שנתפשר על גם וגם? מערכת החינוך הממלכתית חינכה גם את אמסלם וגם את חיוּת, אבל לצערי בהפגנות אני רואה הרבה פחות אמסלמים מחיותים, שלא לדבר על חובשי כיפה שבטלים בשישים אלף. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאתה רואה מה שאתה רוצה לראות דרך משקפיים קצת גזעניות1. אותנו, בני עדות המזרח (הטהורים או המעורבים), שלא נראים כמו עמסלם ולא מדברים כמו עמסלם, אתה מסווג כאנשים מהמוצע שלך, למרות שזה לא המצב. אני רואה בהפגנות כל מיני אנשים בכל מיני צבעים. _____ 1 אני משתמש במילה גזענות פה בצחוק כי זה הזכיר לי קטע סטנדאפ (louis ck?) על mild racism ושלכולנו יש כזה. |
|
||||
|
||||
בדומה לויכוח שהיה לי פעם לגבי תינוקות תימנים חטופים שאולי הם שייכים לזן התימני החיוור ולכן אינם בולטים לעין במשפחות הפולניות שאימצו אותם, חושבני שהייצוג המזרחי בהפגנות דל יחסית לגודל האוכלוסיה גם כשלוקחים בחשבון ש*חלק* מהם לא ניתן לזיהוי במבט חטוף. לגבי דתיים אין לי שום ספק, אלא אם הם מורידים את הכיפה לפני שהם באים להפגנה. ההוכחה הכי טובה היא שההפגנות לא אלימות :-) __________ המשפט האחרון הוא בשביל שלא תרגיש רע על האשמתי בגזענות. |
|
||||
|
||||
וכמו בויכוח ההוא, אתה טועה. מהשתתפותי הדי מוגבלת בהתנגדות בחיפה האדומה, ראיתי מסביבי לא מעט חובשי כיפות עולי רוסיה ולדעתי גם מזרחיים לא חסר. בפרט בלפחות שני הפגנות בהם נכחתי, כל הדוברים היו מזרחיים. הם אולי לא הרוב, מסיבה ברורה. לחובשי כיפות ומזרחיים יש מקום מובנה במחנה השני ולכן רובם נמצאים שם. לעומת זאת, רק אשכנזים חילונים כסילים במיוחד תומכים בצד השני. להיפך, אני מרגיש, רצון חזק ופתיחות להרחיב את השורות. באחת ההפגנות תוכנן להזמין לנאום את אלוף מיל' יאיר גולן. בסוף הוא לא הוזמן מפני שהיו כאלו שהתנגדו להזמנתו מפני שסברו שהוא שמאלני מדי. |
|
||||
|
||||
לעדכן את אושיית הרשת האיילי שהקטע האקטואלי לצעירים *כיום* הוא שתמני מוגזם זה אתיופי. באם כך, בטוחני ש ׳תימני חיוור׳ יהיה להיט בבימות הסטנד-אפ ברחבי הארץ. |
|
||||
|
||||
נ.ב. המצב שאני מתאר הוא לא מערכת חינוך ממלכתית טובה מול מערכות חינוך דתיות לא טובות. המצב הקיים הוא שמערכת החינוך הממלכתית הקיימת בישראל (והתכנים שבה) היא חלק מהבעיה (אחת מהסיבות שאני לא שולח למערכת הזאת את הילדים שלי). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |