|
||||
|
||||
הפרכת כל התזה שלך בניימדרופ אחד: ירון לונדון. ניסיתי לחשוב על אדם שעונה על כל ההגדרות שלך לאותו חילוני אידאי, ליברל, ציוני ושיכול לצטט מהתנ״ך, המסורת והתלמוד. ישר קפץ לי לראש דמותו של ירון לונדון ויחסו המנוכר כלפי הקבוצות המסורתיות/בדלניות/אורתודוקסיות (והניכור של הקבוצות הנ״ל לאידיאולוגיה הציונית של ירון לונדון). אתה מחפש את ״אחדות העם״ במקום הלא נכון. כניעה להגמוניה דתית לא תציל את העם היהודי ולא תאחד אותו. להיפך. ההצעה שלך רק תרחיק עוד ועוד ישראלים כי (במודע או שלא במודע) הם רוצים לחיות במדינה מודרנית ולא בשטעטל. |
|
||||
|
||||
אני רואה שירון לונדון מגדיר עצמו אתאיסט ולא חילוני. אחפש לקרוא ראיון איתו כדי לרדת לעומק דעתו ולראות אם אוכל לשכנע אותו בגישה שלי. אני חשבתי דווקא על שולמית אלוני שגם הוגדרה אתאיסטית, אבל הצליחה לשבת (לפחות זמן מה) בממשלה עם ש''ס. יש הבדל בין לכבד את המסורת והדת לבין לכבד את הדתיים. |
|
||||
|
||||
האבחנה שאתה עורך בין ''חילוני'' ל-''אתאיסט'' היא מלאכותית ומאולצת. עצם העיסוק באבחנה בין אתאיזם, אגנוסטיות, דאיזם וסתם אדישות לנושאים מטאפיזיים במסגרת העיסוק בזהות לאומית ושייכות אזרחית - היא כבר לכשעצמה טעות קטגורית. |
|
||||
|
||||
מה לעשות שהעם והדת שלובים זה בזה (כולל מלחמות בין הקנאים לחילונים) לאורך ההיסטוריה ללא הפרד. אני חושב שההבחנה בין חילוני לאתאיסט חשובה. כמו בויכוח בין אחד העם לברדיצ'בסקי- זה שואף לשמר את הקשר עם העבר וזה שואף לנתק אותו. לשייכות האזרחית אין קשר לנושא. אתה יכול להיות אזרח המדינה גם בלי להיות שייך לעם היהודי (טוב, להגר אליה זה קצת יותר בעייתי). |
|
||||
|
||||
מה לעשות? אפשר להתחיל מלהפסיק עם כל המטאפיזקה המקושקשת לפיה "העם והדת שלובים זה בזה" באיזשהו אופן מיסטי ויוצא דופן. כיהודי-אתני, ישראלי, ואתאיסט גמור אני יודע ממקור ראשון שהקשר ביניהם הרבה יותר פשוט ממה שאתה עושה ממנו, והפרדתם היא טריוויאלית. אני חושב שאתה טועה טעות מרה, מאותן סיבות שפירטתי. אני בהחלט לא יכול להיות אזרח המדינה באופן מלא אם אסור לי להתחתן ולהתגרש בלי לערב כהני-דת אליהם אין לי שום זיקה (או בכלל, אם בת זוגי נוצרייה, או גיורת אך לפי אסכולה אחרת של כוהנים), או אם אסור לי להכניס חמץ לבתי חולים לפסח, או אם אסור לי להתאסלם מבלי לשנות את השיוך הלאומי שלי (וכו'... כידוע, לא חסרות דוגמאות). |
|
||||
|
||||
אפשר, אבל התמיכה בכך מועטה. הקשר הוא תרבותי והיסטורי. אם אתה רוצה לחתוך את הקשר ולייצר יהודי חדש, שמא "עברי", שאין לו קשר לדת ולמסורת, אף אחד לא מונע ממך. ניסו כבר לפניך, והתמיכה בהם היתה זניחה. יש דברים שמונעים ממך להיות אזרח המדינה באופן מלא, כלומר שאתה מצהיר שאתה לא פחות יהודי, אבל כן פחות ישראלי? לי זה נראה שהדבר היחיד שמונע ממך להיות אזרח המדינה באופן מלא הוא האמונות שלך. |
|
||||
|
||||
אני בוודאי לא רוצה "לייצר יהודי חדש". אתה הוא זה שרוצה לעסוק בהנדסה חברתית; אני הוא זה שמבקש ממך להפסיק. אני רק רוצה לחיות את חיי, ושכל אחד יחיה את חייו. אני לא זקוק לתמיכה מאיש, אלא רק להפסקת הכפייה. אבל כל נקודת המבט הזו מחמיצה את הנקודה: העניין הוא לא אישי, אלא לאומי. אני לא כותב כאן עכשיו בשם הליברליזם, אלא בשם הציונות. כדי שלישראל יהיה סיכוי לתפקד כבית לאומי לעם היהודי, מוסדותיה היו חייבים להתנתק מהדת היהודית. היהדות רחבה הרבה יותר מהדת, וגם הדת היהודית רחבה הרבה יותר מהאורתודוקסיה. כל הצמדה בין מדינת ישראל לבין איזושהי גרסה של הדת-היהודית בהגדרה מדירה ממדינת ישראל את היהודים שאינם קשורים לגרסה הזו של הדת. בהכרח יהודים מאסכולות אחרות (או מדתות אחרות!) מתקשים למצוא בה את ביתם. בצמדה כזו בהכרח פוגעת בייעודה ההיסטורי של ישראל כעיר מקלט ליהודי העולם. העובדה שכך גם ערבים, מוסלמים ונוצרים היו יכולים למצוא בישראל את ביתם - בפירוש בהתאם לחזונם של מייסדי המדינה וערכי מגילת העצמאות - היא רק בונוס בהקשר הזה, אבל בונוס נחמד מאד. ראה עוד בתגובתי לשוקי. (ושוב אבהיר שלדעתי הדיון הזה תיאורטי לחלוטין, אנכרוניסטי, ומנותק לחלוטין מהמציאות הפוליטית בישראל.) |
|
||||
|
||||
״לדעתי הדיון הזה תיאורטי לחלוטין, אנכרוניסטי, ומנותק לחלוטין מהמציאות הפוליטית בישראל״ בדיוק לפוני! |
|
||||
|
||||
בתור אתאיסט, אין לי מה לכבד את הדת או את המסורת. לפחות לא כפי שהיא באה לידי ביטוי ביהדות אורתודוקסית. מה אני אמור לכבד? היצמדות לטקסטים בני מאות ואלפי שנה כאילו שמדובר בחוקי טבע? אמונה שיש ישות כל יכולה טראנסדנטלית שמאוד חשוב לה אם אני אוכל חזיר? רצון לשלול זכויות מאזרחים על בסיס המשיכה המינית שלהם? נכון, יש טקסטים דתיים עם ערך אסתטי, מוסרי או פילוסופי. אבל את זה אפשר למצוא בהרבה טקסטים. נכון, הדת השפיעה הרבה על העם היהודי, אבל זה נכון גם לגבי תנועת ההשכלה או גרמניה הנאצית. חשוב להכיר את הדת היהודית בתור ערש העם היהודי ואת הפרשנות האורתודוקסית בהיותה הבסיס התרבותי ואמוני של חלק גדול מהעם היהודי והציבור הישראלי. אבל לא נובע מכך שהדת או המסורת ראויה לכבוד. דתיים, מנגד, אין לי מניעה עקרונית לכבד. יש לי חברים דתיים, ו-work buddies חרדים שאני מכבד בתור אנשים (בין השאר כי הם מוכנים לכבד אותי), ואני מכבד את האמונה שלהם מהיותה שלוחה של האישיות שלהם. זה לא אומר שלדעתי הם לא מאמינים בשטויות. זה אומר שאני מכיר בזכות שלהם להאמין בשטויות, ומפנים שהם לא מאמינים בשטויות בגלל שהם מטומטמים או כי אני יודע לשפוט את המציאות יותר טוב מהם1. אפשר להרחיב את הכבוד הזה כלפי דתיים שאני לא מכיר, מתוך אמונה ברצון משותף לבנות מדינה בה יש מקום להשקפות כל כך סותרות בתוך אותו אתוס לאומי2. בהיעדר אמונה כזאת, אולי אהיה מוכן לשתף איתם פעולה כדי להשיג מטרות משותפות צרות, ואולי אפילו אהיה מוכן לזייף כבוד, אבל המוטיבציה שלי לכבד אותם תתאיין. ____________ 1 אני בבירור מרגיש שאני יודע לשפוט את המציאות יותר טוב מהם. אבל מה לעשות שכשאני מדבר איתם אני נחשף לאנשים רציונלים שמצליחים לנתח את המציאות, כשהיא לא נוגעת לדת, לפחות באותה מידה של הצלחה כמוני? 2 ואני רואה ביכולת ההכלה ההדדית הזאת ערך לכשעצמה. |
|
||||
|
||||
מצויין. נתת לי יותר ממה שביקשתי. לא ביקשתי לייצר כבוד הדדי עם הדתיים אלא עם המסורתיים. ביקשתי לכבד את המסורת והדת מספיק כדי לכבד את המסורתיים, כדי ליצור איתם ברית ולא לדרוך להם על יבלות. ואתה אומר לי שאתה מכבד גם את הדתיים ואמונתם. אז אתה מגנה את גרבוז וקוטלר על הבוז וההתנשאות שלהם למנשקי הקמעות? >> חשוב להכיר את הדת היהודית בתור ערש העם היהודי ואת הפרשנות האורתודוקסית בהיותה הבסיס התרבותי ואמוני של חלק גדול מהעם היהודי והציבור הישראלי. יופי. מגיבים אחרים טוענים שכדאי להתנתק ממנה. דבר איתם. |
|
||||
|
||||
״אבל הצליחה לשבת (לפחות זמן מה) בממשלה עם ש"ס.״ אתה ממש נאחז בקש. נו אז מה אם הצליחה לשבת בממשלה עם ש״ס? למה זה קשור בדיוק? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |