|
||||
|
||||
האבחנה שאתה עורך בין ''חילוני'' ל-''אתאיסט'' היא מלאכותית ומאולצת. עצם העיסוק באבחנה בין אתאיזם, אגנוסטיות, דאיזם וסתם אדישות לנושאים מטאפיזיים במסגרת העיסוק בזהות לאומית ושייכות אזרחית - היא כבר לכשעצמה טעות קטגורית. |
|
||||
|
||||
מה לעשות שהעם והדת שלובים זה בזה (כולל מלחמות בין הקנאים לחילונים) לאורך ההיסטוריה ללא הפרד. אני חושב שההבחנה בין חילוני לאתאיסט חשובה. כמו בויכוח בין אחד העם לברדיצ'בסקי- זה שואף לשמר את הקשר עם העבר וזה שואף לנתק אותו. לשייכות האזרחית אין קשר לנושא. אתה יכול להיות אזרח המדינה גם בלי להיות שייך לעם היהודי (טוב, להגר אליה זה קצת יותר בעייתי). |
|
||||
|
||||
מה לעשות? אפשר להתחיל מלהפסיק עם כל המטאפיזקה המקושקשת לפיה "העם והדת שלובים זה בזה" באיזשהו אופן מיסטי ויוצא דופן. כיהודי-אתני, ישראלי, ואתאיסט גמור אני יודע ממקור ראשון שהקשר ביניהם הרבה יותר פשוט ממה שאתה עושה ממנו, והפרדתם היא טריוויאלית. אני חושב שאתה טועה טעות מרה, מאותן סיבות שפירטתי. אני בהחלט לא יכול להיות אזרח המדינה באופן מלא אם אסור לי להתחתן ולהתגרש בלי לערב כהני-דת אליהם אין לי שום זיקה (או בכלל, אם בת זוגי נוצרייה, או גיורת אך לפי אסכולה אחרת של כוהנים), או אם אסור לי להכניס חמץ לבתי חולים לפסח, או אם אסור לי להתאסלם מבלי לשנות את השיוך הלאומי שלי (וכו'... כידוע, לא חסרות דוגמאות). |
|
||||
|
||||
אפשר, אבל התמיכה בכך מועטה. הקשר הוא תרבותי והיסטורי. אם אתה רוצה לחתוך את הקשר ולייצר יהודי חדש, שמא "עברי", שאין לו קשר לדת ולמסורת, אף אחד לא מונע ממך. ניסו כבר לפניך, והתמיכה בהם היתה זניחה. יש דברים שמונעים ממך להיות אזרח המדינה באופן מלא, כלומר שאתה מצהיר שאתה לא פחות יהודי, אבל כן פחות ישראלי? לי זה נראה שהדבר היחיד שמונע ממך להיות אזרח המדינה באופן מלא הוא האמונות שלך. |
|
||||
|
||||
אני בוודאי לא רוצה "לייצר יהודי חדש". אתה הוא זה שרוצה לעסוק בהנדסה חברתית; אני הוא זה שמבקש ממך להפסיק. אני רק רוצה לחיות את חיי, ושכל אחד יחיה את חייו. אני לא זקוק לתמיכה מאיש, אלא רק להפסקת הכפייה. אבל כל נקודת המבט הזו מחמיצה את הנקודה: העניין הוא לא אישי, אלא לאומי. אני לא כותב כאן עכשיו בשם הליברליזם, אלא בשם הציונות. כדי שלישראל יהיה סיכוי לתפקד כבית לאומי לעם היהודי, מוסדותיה היו חייבים להתנתק מהדת היהודית. היהדות רחבה הרבה יותר מהדת, וגם הדת היהודית רחבה הרבה יותר מהאורתודוקסיה. כל הצמדה בין מדינת ישראל לבין איזושהי גרסה של הדת-היהודית בהגדרה מדירה ממדינת ישראל את היהודים שאינם קשורים לגרסה הזו של הדת. בהכרח יהודים מאסכולות אחרות (או מדתות אחרות!) מתקשים למצוא בה את ביתם. בצמדה כזו בהכרח פוגעת בייעודה ההיסטורי של ישראל כעיר מקלט ליהודי העולם. העובדה שכך גם ערבים, מוסלמים ונוצרים היו יכולים למצוא בישראל את ביתם - בפירוש בהתאם לחזונם של מייסדי המדינה וערכי מגילת העצמאות - היא רק בונוס בהקשר הזה, אבל בונוס נחמד מאד. ראה עוד בתגובתי לשוקי. (ושוב אבהיר שלדעתי הדיון הזה תיאורטי לחלוטין, אנכרוניסטי, ומנותק לחלוטין מהמציאות הפוליטית בישראל.) |
|
||||
|
||||
״לדעתי הדיון הזה תיאורטי לחלוטין, אנכרוניסטי, ומנותק לחלוטין מהמציאות הפוליטית בישראל״ בדיוק לפוני! |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |