|
||||
|
||||
ואפילו אם בשנה הקרובה תהיה אפקטיביות, הרי פיקוח נמס יותר בקלות מאשר תקציבים. התקווה שלי היא שהרצון של החסידות בלימודי ליבה הוא לא כרע הכרחי תמורת תקציבים, אלא רצון כן לתת לחסידיהם בסיס כלכלי איתן יותר. זה הרי לא לגמרי בלתי אפשרי. |
|
||||
|
||||
1. מדובר על לימודים מצומצמים בתלמודי התורה בגילאים 6-12 לכל היותר.אני לא רואה איך זה מקדם את החברה החרדית לצאת מהגטו המדעי בו הם שרויים. לימודי מתמ' ואנגלית צריכים להלמד במקביל ללימודי התלמוד כל זמן שהבחור החרדי לומד במוסדות החינוך ולא רק בתלמודי תורה,אלא גם בישיבות הקטנות וגם הגדולות. 2.לדעתי ההתמקדות בלימודי הליבה הם טעות מצד המדינה.יש להתמקד קודם בריכוך ההנהגה הגברית החרדית על ידי הכנסת 50 אחוז נשים בחקיקה בכנסת ובהתאם שילוב מורות ומחנכות בתלמודי התורה. הליבה בוא תבוא אחרי הלביבה. |
|
||||
|
||||
50% נשים בחקיקה זה מדרון חלקלק. הדרישה הבאה תהיה ייצוג לחרדים ע"פ גודלם באוכלוסיה, ומייד אח"כ לערבים, למתנחלים, לתושבי הנגב, למזרחים, ... |
|
||||
|
||||
50% זה סימבולי בהתאם ליחס הנשים באוכלוסיה הכללית. אבל גם 25% יניחו את דעתי בנסיבות דנן. -------------- וברשותך - ובהמשך לתגובתי : חברת הכנסת מטעם סיעת יהדות התורה,זילפה בלהה דושינסקיא (נציגת חסידות בעלז),עולה לנאום מעל הפודיום את נאום הילדים הכמהים לשיר את שירת הברבורים. אני שנים חושב,מהרהר,לומד ומנסה ללמוד על ה'בעיה' החרדית וזאת ביחס למציאות וההתעקשות שלהם שלא לשנות את לבושם ואת שפתם. חוסר ליבתם נעוץ אמנם בבעיות אחרות של האורתודוקסיה 1 ותטופל בהתאם ובתנאים שיתאימו למגזר החרדי, אבל חוסר רצונם לשלב נשים בהנהגה ובקהילה ובחינוך לכל בני המינים,ראויה לטיפול של רשויות המדינה גם אם בחקיקה אגרסבית ודורסנית, כי לדעתי זאת אחת מהבעיות המרכזיות בחברה החרדית שמזינה את יתר הבעיות - ליבה,צהל,השכלה-גבוהה,אי מודעות לאלימות מינית בחברה ועוד. מידור נשים חרדיות מתלמודי התורה,מהנהלת התלמודי תורה2,מההנגה הרוחנית של החברות החרדיות, מידור נשים מהכנסת,מהעשייה הפוליטית,מלב העשייה הפדגוגית בכל הגילאים - היא אם חטאת. -------------- 1 ההשכלה,האמנציפציה,החילון ביהדות והרפורמות. 2 לעניות דעתי,ילדים לפחות עד גיל 12-13 אמורים לקבל את חינוכם המרכזי ממחנכת ולא ממחנך. |
|
||||
|
||||
יתכן ושריון נשים יכול להוות מדרון חלקלק בנסיבות שתארת,אבל במציאות הישראלית בה יש מפלגות כדוגמת ש"ס וג',שלא משריינות נשים ברשימות שלהם,מחייבת את נקיטת האמצעים הללו ולקחת בחשבון את הסיכון ליצירת מדרון חלקלק. לאחר ישור הדרך,אפשר יהיה לבטל את השריון. אפשר לראות בשריון נשים לכנסת הישראלית כחלק מההגנה על הדמוקרטיה הישראלית. |
|
||||
|
||||
בשביל לימודי ליבה בישיבות, צריכים קודם כל לימודי ליבה בבתי הספר. |
|
||||
|
||||
נכון. 1. התנאי הזה מתייתר,שכן בעלז מראש מצהירים שהלימודים הללו לא יכנסו לכותלי הישיבה,אז למה להשקיע בילד בן 9 לימודים שבכל מקרה הוא מחונך שהם שולים והם יפסקו בעזרת השם כשהוא ילמד בישיבה בגיל 13-14. זה כמו לאמן אנשים לשחות לפני שהים מתאדה. 2. לי נראה שזה בכלל דו שיח פוליטי נסתר בין הקואליציה לבין חלק מאגודת ישראל שתכליתו לשריין את יציבות הקואליציה לאחר שחלקים מימינה/תקווה חדשה יתפרקו כשלפיד ימונה להיות ראש ממשלה או לפחות לקבל את תמיכתם הפוליטית. |
|
||||
|
||||
אז הם מצהירים. זה אומר שעוד חמש שנים יהיה פשוט יותר להכניס לישיבות שונות חומר כזה. לא לכולן. לחלק. אבל גם זה משהו. |
|
||||
|
||||
היא הנותנת: מדוע צריך לשחד מישהו לעשות משהו שטוב לו, רק מפני שהוא מסרב לעשות זאת בלי שוחד? יותר מדי מזכיר הורים שמשחדים ילדים עם ממתקים. דומה שכמו באנלוגיה, החילונים התרגלו לראות בחרדים ילדים קשי הבנה שאי אפשר להידיין איתם בהיגיון. ועוד דבר הטורד את ההיגיון. אם חינוך חרדי ממומן רק ב-40% מן החינוך הממלכתי, האם אין הד ר אמור לתת את אותותיו בתנאים הפיזיים וברווחה של החינוך החרדי? האם אין בכך מספיק "שוחד" לשכנע את החרדים לקצת ידישקייט ליבתי? האם חסרות בעיות במדינת ישראל? אם החרדים אינם חפצים בלימודי ליבה, שיבושם להם. תוך כדי הכתיבה, אני נזכר בנימוק הכלכלי (החרדים כגורם הבולם את היצרנות והפרודוקטיביות של המשק הישראלי). אני מניח את הדיון הזה לאנשים עם יותר הבנה בכלכלה ממני. רק אעיר שהטיעון הזה בחברה המייבאת מטפלים בקשישים ובחולים, פועלי בניין ועובדים חקלאיים, נראית קצת יותר מדי "צדק חברתי". נניח שכל החרדים יקבלו לימודי ליבה, האם התוצאה תהיה צמיחת המשק הישראלי או הפחתת הדרישות של עובדי ההייטק והאקדמיה הנוכחיים? |
|
||||
|
||||
מדינת ישראל, כמדינת רווחה, נותנת תמיכה מקיפה, כלכלית ואחרת, לאוכלוסיות עניות. את זה היא מממנת, מיותר להזכיר, מהמיסים של שאר האוכלוסיה. ברור שמודל כזה יכול להתקיים רק כשהאוכלוסיה שמשלמת מיסים מזרימה מספיק כסף כדי לתמוך בשאר. אם 90% מהמדינה יחליטו מחר בבוקר שהם משתכרים (ולומדים כדי להשתכר) רק בעבודות בשכר מינימום, 10 האחוז הנותרים לא יוכלו לממן ממיסיהם את אותם 90%. לכן, כאשר קבוצת אוכלוסיה גדולה מחליטה1 לא ללמוד לימודים שיאפשרו לה להשתכר בכבוד, "שיבושם להם" זה לא עובד. זו בעייה שמשפיעה על כל אזרח ואזרח. 1 עלק מחליטה, העסקנים הפוליטים שמובילים אותה מחליטים בשבילה. |
|
||||
|
||||
אני באמת מקווה שמישהו עם יותר הבנה כלכלית יתייצב לצידי, כי לענ"ד הכלכלית (ללא כל כוונת צניעות), הטיעון הכלכלי קצת רופף. מדוע "יבושם להם" אינו אופציה? מכל מה שכתבת עולה דאגה אחת נוספת ומוטיבציה ל"לימודי ליבה" שצריכה להערם על מה שתארת כ"אוכלוסיות עניות". מה לפרה החולבת ולדאגות של אלו שחולבים אותה? יש הרבה קבוצות (אמנם קטנות) של אזרחים שהחליטו לחיות באופן שהעבודה תתפוס את המינימום הדרוש לקיומם. אני לא רואה שהמדינה נותנת דעתה על הטרנד הזה. |
|
||||
|
||||
כל עוד הקבוצות קטנות הבעייה קטנה. כשמדובר באוכלוסיה שכבר עכשיו היא מעל 10%, וקצב הגידול שלה משולש מהשאר, ברור כבר לכל מי שמבין בכלכלה במשק (והבאתי אינספור קישורים לכתבות בענין בשנים האחרונות, כולל מנגידי בנק ישראל) שבטווח הארוך זו אחת הבעיות החמורות של המשק הישראלי, אם לא החמורה מכולן. |
|
||||
|
||||
תחזית אופטימית יותר, על פיה הנגידים ואתה נערכים לקראת המלחמה הקודמת. |
|
||||
|
||||
נשמע לי כמו מדע בדיוני. אני שומע כבר חמישים שנה על איך התקדמות הטכנולוגיה תיצור אבטלה המונית, ובינתיים זה בדרך כלל הפוך. |
|
||||
|
||||
אבטלה המונית מייצרת התקדמות טכנולוגית? |
|
||||
|
||||
התקדמות טכנולוגית מעלה לשלטון את טוני בלייר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
המדינה הטילה מס על משקאות עם סוכר מוסף וייקרה לי את הקולה והמיץ פטל. זה עונש שהוטל על האזרחים כדי להשיג מטרה ראויה בעיני המדינה- הפחתת מגיפת ההשמנה החולנית והסוכרת. באותו אופן המטרה של הגברת הפריון במשק היא מטרה ראויה, ואחת הדרכים להשיג אותה היא שיפור ההשכלה המדעית, כדי לשפר את מיומנויות העובדים. כבר יש חוק חינוך חובה חינם. אני חושב שמותר לממשלה לדייק קצת את מאפייני חינוך החובה. כשם שהממשלה לא רוצה מדינה של אנאלפבתים היא גם לא רוצה מדינה של בורים במתמטיקה ופיזיקה. אגב, המורה שלי למתמטיקה בתיכון חבש כיפה שחורה ואצלו המתמטיקה דווקא היתה דרך להתקרב לאלוהים, לא להתרחק ממנו. |
|
||||
|
||||
תגובה 170810 |
|
||||
|
||||
כל הדוגמאות של מתמטיקאים דתיים אינן רלאבנטיות. אפאחד לא טוען שדתי אינו יכול להיות מתמטיקאי טוב ופחות מכל מעניין אותי לקבוע למנהיגי החרדים לכמה מתמטיקאים הם זקוקים בקהלם. מהתרשמות אישית מחרדים שהם בעלי מקצועות מדעיים, מבין אלו שאינם חוזרים בתשובה, הרוב למדו במסגרות לימוד חרד"ליות. כלומר, תלמידים חרדים בעלי אוריינטציה ריאלית נותבו למסגרות חינוך ממלכתיות בזרמים הקרובים אליהם. אם לחרדים לא אכפת לאבד את התלמידים האלו, מה אכפת לי? ברמה הפרקטית, זה לא שהמדינה אישרה דה יורה למישהו לבטל את לימודי הליבה. כפי שכתבתם יש חוק חינוך חובה. המציאות היא שהחרדים נעמדו על אחוריהם, הפרו את החוק ואכפו על המדינה את רתמת החמור, כאשר הוציאו ממנה מימון (ולו חלקי) של החינוך הבלתי חוקי הזה. האם המדינה היא שצריכה לכסות את החשבון של ההתנהגות הזאת? הגענו למצב הזה מפני שהמדינה מסיבות פנים-פוליטיות נאלצה להכיר בחינוך אנטי אזרחי ואנטי-לאומי. הממלכה בטפשותה החליטה לממן חינוך אנטי-ממלכתי. וכעת, בתוקף של טיעון כלכלי, הנראה לי מפוקפק מלגו ומלבר, מציעים למדינה להכיר בכל עוולות החינוך האירידנטי ובלבד שיעשה תיקון אשר יועיל בראש וראשונה לקהילה שלהם? במה זה עדיף ע"פ ביטול התמיכה לחינוך לא חוקי, עד שלא ייטיב דרכיו ויפעל לטובת וע"פ חוקי המדינה? את הכסף שיחסך, אפשר להעביר לחינוך ילדי העולים ואפילו לחינוך הערבי, רחמנא לצלן, ולהוציא משם את המתכנתים החסרים. לא אסתיר דעתי ואגלה, שיותר חשוב לנהל מלחמה בחינוך אנטי-ממלכתי ששם לעצמו דגל של הרס ודיכוי החברה שלנו באמצעות איסטרטגיה של מחלקות לידה, מאשר להפוך 10% מן המחנה האירידנטי הזה לאנשי הייטק במדיניות הפטרונית והתבוסתנית שאתם מציגים, אתם מחמצנים מדיניות שגוייה של מדינת ישראל במקום לבטל אותה. |
|
||||
|
||||
"במה ז̲ה̲ עדיף ע"פ ביטול התמיכה לחינוך לא חוקי" - העדיפות הברורה היא בכך שאותו ז̲ה̲ ניתן ליישום, לפחות באופן זמני, וגם על כך יש לברך "שהחיינו". לחיים! |
|
||||
|
||||
הטיעון של המשקאות המתוקים אינו תופס. המדינה אכן עשתה את חובתה ואכפה את המיסוי על "טעם החיים" של החינוך החרדי. אלא שהציבור החרדי מרד בחקיקה הזו, תחילה ייצר את המשקה המתוק במזקקות ביתיות סמויות ואח"כ כפה על הממלכה גם לממן אותן. כך נאלצנו להעניק עצמאות מסויימת למושבות החרדיות. עכשיו אתה רוצה להכריז עליהן מלחמה? אם רצונך בכך, בחר מטרות ראויות כמו הפסקת ההטפה למשפחות מרובות ילדים והפסקת ההטפה נגד גיוס לצה"ל ולא עניין שעיקר תועלתו אם בכלל, תהיה לטובת המורדים עצמם. |
|
||||
|
||||
השאלה היא עקרונית, בתחום עד כמה המדינה יכולה להחליט עבור אזרחיה מה טוב להם (חובת חגירת חגורת בטיחות, אם זו דוגמה טובה יותר בעיניך) ומה טוב לקולקטיב המתקרא מדינה. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב. ודאי שהיא צריכה ויכולה. השאלה היא השאלה הפראקטית עתיקת הימים של איזה מחיר היא צריכה לשלם כדי לאכוף את מה שראוי לאכוף. באחת התגובות למעלה, ראיתי שנכתב משהו שאני מסכים איתו. אנו חיים בתקופת אנומליה של שלטון קואליציה משונה של ימין-מרכז-שמאל. בסופו של דבר, תחזור הנורמליות של שלטון קואליציית הימין-דתיים ואז החרדים ימשיכו לעשות את הממלכתיות לחוכא ואיטלולא. אני לא חושב שבגלל האפיזודה הזאת של ברית האנטי-נתניהו אנו צריכים לתת חותמת כשרות לכל מיני תעלולים של החרדים, רק כדי לייצר תרופת פלא למחסור לכאורה של מתכנתים (מה גם שאני חושד שמדובר בתרופת שווא. האם מדברים על מחסור דומה במתמטיקאים, פיזיקאים, כימאים ואפילו מורים אם תרצה?). |
|
||||
|
||||
תעלולים תמיד יהיו, וזה חלק מהמשחק הפוליטי. השאלה היא אם המדינה מכריזה באזלת ידה על החרדים כאקס טריטוריה שהחוק לא נאכף בה (כפי שהיה בגל א' וב' של הקורונה). אני לא מעוניין בזה ומסכים שישולם מחיר. |
|
||||
|
||||
הערת שוליים: כל אלה שמדברים על "להתקרב לאלהים" לא יכולים להיות מתמטיקאים אמיתיים, כי המתמטיקאים יודעים שכל הדברים הסופיים נמצאים באותו מרחק מהאינסוף. |
|
||||
|
||||
זה ניסוח שלי, שמראה עד כמה לא למדתי מתמטיקה. רגע, אם אי אפשר להתקרב לאלהים אז בשביל מה להתאמץ? אופס. עכשיו אני מבין למה החרדים מוותרים על לימודי ליב"ה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |