|
||||
|
||||
אתה בודאי מבין למה התכוון המספר התנ"כי כאשר כתב "משכמו ומעלה" על שאול. לא כן? |
|
||||
|
||||
ואותו מספר גם טרח להסביר לנו איך אותה בחירה סופה היה מנהיג פראנואיד, שוגה בהזיות, קנאי ונוטה לחסל כל תחרות ולזרוק חניתות על מקורביו מבית. נשמע די דומה לזמננו אנו. |
|
||||
|
||||
קשה לי לחשוב אפילו על ההשוואה. אני אוהב את המלך שאול אהבת נפש וכנראה שלא רק אני. נראה שעם ישראל כל כך אהב את שאול בן נר (ויש לכך עדויות ברבים גם בפשוטו של הטקסט) שאפילו כותבי ועורכי התנ"ך, אשר בחלקם היו מתנגדים למוסד המלכות (משל המלך) וברובם חסידי בית דוד (דבה"ימ שמתייחס אך ורק לממלכת יהודה המשנית ואחותה הגדולה והחזקה מופיעה שם רק כצל) לא העלו על דעתם למחוק את זכר שושלת בן נר מן הזכרון הלאומי והסתפקו בגניבת סיפור ילדותו וייחוסו לשמואל הנביא. פשוטו של מקרא מתיחס לשאול כפראנואיד כפוי טובה והופך את בנו בכורו (שהיה, גם ע"פ עדות המקרא, אהוב ונערץ לא פחות מאביו) לדמות לא אמינה שפשוט משתוקקת למסור את ממלכת ביתו לידי ראש כנופיית שודדים ובוגדים. נדמה לי שבמקרה זה, צריך לקבל את התזה של בנו של מורה הדור, שאבחן בתנ"ך כתיבה רב-שכבתית. נראה שהכותבים/עורכים מצפים מאנשים במעלתך להבין את הכתוב, לאו דוקא ע"פ המסר בשכבה הנמוכה יותר. בשולי הדברים, אזכיר גם שבאסכולה של הארכאולוג וחוקר המקרא פרופ' ישראל פינקלשטיין מתיחסים לסיפורי שאול ויהונתן כמיתוסים המאזכרים מציאות היסטורית של ממלכה קטנה על הגבול שבין דרום (ימין) לצפון (שמאל), שבירתה גבע בנימין (בנחלת שבט בנימין). פינקלשטיין וחסידיו מתיחסים לבית בן נר כדמויות שהסיכוי להיותן היסטוריות גדול מזה של דוד ושלמה שאזכורם תאם באופן הכרחי את האג'נדה הפוליטית של אחדות ישראל, של הכותבים מימי יאשיהו מלך יהודה. |
|
||||
|
||||
שאול בן קיש. נר היה אבי דודו של שאול, אבנר. |
|
||||
|
||||
נכון. אבנר בן נר בלבל אותי. |
|
||||
|
||||
המלך שאול הוא דמות נהדרת. אין לי ויכוח על כך. אבל דוקא מאחר ואני מתייחס לסיפורי התנ"ך כסוג של מיתוס (בדרגות הולכות ופוחתות כרונולוגית) מצד אחד, ויש לי הערכה רבה לכותביו והבנתם בנפש האדם מצד שני, אני חשוב שהאנלוגיה לימינו היא לא מקרית. חלק מחוזקותיו של התנ"ך וסיפוריו הוא הבנה מעמיקה בנפש האדם, והצגה מאוד לא פוליטיקלי קורקט של תהפוכותיה, מעמקיה והצדדים האפלים שלה. הסופר התנ"כי וכותב המיתוס בוחר להראות לנו על ידי סיפור אישי לכאורה אבל מיתולוגי למעשה, עד כמה מעמד מלכותי, שררה ושנים ארוכות של פוליטיקה ותככים מערערים את נפשו, חוסנו ושיקול דעתו גם של מי שבתחילת דרכו היה ישר ותמים1, ואפילו חסר אגו שחיפש אתונות ולא מלוכה. 1 וקל וחומר של מי שלא היה כזה. |
|
||||
|
||||
זאת תעמולה פוליטית והיסטורית של כותבים שצידדו בבית דוד. |
|
||||
|
||||
וגם לפוחז הזה יש קופת שרצים לא קטנה שהוא סוחב איתו |
|
||||
|
||||
והוא האיש הכי נערץ בהיסטוריה היהודית. מממממ..... |
|
||||
|
||||
לדוד המלך יש תכונות מפצות. אדיקותו הניכרת, קרובי משפחה לחצנים, אשה יהירה, בן שנרצח, אמנון (ותמר) ובן שבגד, מקורבים שבגדו ותינוק שמת. המספר התנ''כי יודע שהמלך אינו יכול להיות האם תרזה ואפילו למלך האגדי שלמה מדביק עבודה זרה ומסירת שטחי מולדת. |
|
||||
|
||||
במיתולוגיה היהודית. |
|
||||
|
||||
הצבעתי על כך שהבחירה בשאול הייתה משום שעורר רושם של איש חזק בגלל שהיה איש גבוה. באותו עניין, מזווית אחרת. קראתי פעם, מזמן, שרוב נשיאי ארצות הברית הן משיכמם ומעלה , כלומר גבוהים הרבה יותר מהממוצע. נראה שהגובה מעורר רושם של ''איש חזק'' לפחות בבחירות בקדנציה הראשונה, כאשר לא מכירים מקרוב תכונות ביצוע של האיש. הבחירה של אנשים במנהיג היא בחירה שדומה להתנהגות חייתית. למרות שרוב האנשים לא מודים בכך. אנשים מרגישים בטחון רב יותר תחת מנהיג חזק אפילו אם הוא גרוע בסופו של דבר. |
|
||||
|
||||
כתבתי כבר בעבר שע''פ הרושם האישי שלי, בתוכניות ריאליטי בהם הקהל בוחר את הזמר, רקדן, בשלן, תככן, ישעדיפות למועמד הגבוה יותר. |
|
||||
|
||||
דוד בן גוריון היה נמוך למדי. |
|
||||
|
||||
למזלנו לא היתה אז טלויזיה. גם בגין היה קטן קומה. כשהוא בא לביקור בעירה שלי התפלאתי לגלות עד כמה. |
|
||||
|
||||
יצחק שמיר נבחר בעידן הטלוויזיה. זה לא ממש משנה כי דמותו הפיזית של בן-גוריון הייתה מוכרת מצילומי עיתונות ומיומני קולנוע. |
|
||||
|
||||
בעידן הטלביזיה הסיכוי של בן גוריון להיבחר, די דומה לסיכוי שלך או שלי לצורך זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |