|
||||
|
||||
טכנולוגיה לא חייבת להיות חומרית. לפחות בעיני טכנולוגיה של ארגון חברתי היא עדיין טכנולוגיה, ועיור היא דוגמא מצויינת (וקיצונית) לטכנולוגיה לא טריוויאלית כזו עם השפעה מהפכנית. לא חסרות דוגמאות לטכנולוגיה לא חומרית: הכתב, הניסויים המחשבתיים של גלילאו ואינשטיין, המבנים הדקדוקיים שמאפשרים ניסוח counterfactuals בדיבור, הקונספט של קודקס חוקים ושלטון חוק, עצם הגישה של חקירה פילוסופית, מתודולוגיות מדעיות, תווים מוסיקליים, כסף, רעיונות מתמטיים... אני כמובן לא טוען שכל רעיון הוא טכנולוגיה: רק אלה שאפשר ללמוד ולאמץ (יחסית) במבודד לצרכים מעשיים או כדי להשיג מטרות ספציפיות. כך שז'אנרים ספרותיים ומבנים ליריים, סגנונות מוזיקליים, אופנת לבוש או סגנונות אדריכליים הם לא "טכנולוגיה". גם דת - באופן כללי - היא לא טכנולוגיה. אבל אלמנטים מסויימים של מוסדות דת, הפצת דת וכו' יכולים להחשב ככאלה. |
|
||||
|
||||
הזכרת "תווים מוזיקליים". יש מי שטוען שמוזיקה בכללותה, בלי קשר לתווים (והרבה לפני שהם הומצאו), היא transformative technology of the mind - המצאה אנושית רבת-עוצמה עם השפעה ביולוגית על תפקוד המוח, גם בתחומים לא-מוזיקליים. |
|
||||
|
||||
אולי זה מבוך העכברים הבלתי נראה שבו ישויות היפר מתקדמות בוחנות ומנטרות את התנהגות המין האנושי (מתבסס על סיפור מד''ב קצר של אסימוב שאומר אותו דבר לגבי בדיחות). |
|
||||
|
||||
אפשר גם להגדיר דת כטכנולוגיה של הפצת רעיונות ומיסטיקה כטכנולוגיה של הכנסת האדם למצב תודעתי שונה. הבעיה היא שמי שעושה את זה מרדד את עולם התופעות ומוותר על התובנות שיכולות לצמוח מתוך הבנת הדומה והשונה בין קבוצות של תופעות וארועים. טכנולוגיה לא חייבת להיות חומרית (נדמה לי שרוב הכותבים כאן עוסקים או משתמשים בכתיבת קוד, למשל), אבל לדעתי היא לא אמורה לכלול שינוי בארגון הפנימי של החברה (למשל משבט נטול היררכיות למבנה שמסודר בחמולות שלכל אחת מהן יש מפקד וסגן); העיור הוא בדיוק שינוי מהסוג הזה. קראתי פעם מאמר שתיאר אפילו את המהפכה התעשייתית קודם כל כשינוי בארגון העבודה. הדוגמה היתה תעשיית הטקסטיל באנגליה. בימי הביניים, האיכרים היו גוזזים את הכבשים ואז, בימי החורף שאין בהם הרבה פעילות חקלאית, היו מנפצים את הצמר וטווים אותו - כל אחד בביתו (בעיקר הנשים, כמובן). עם הזמן, גם בשל הגידור של חלקות שהקטין את שטחי המרעה הזמינים וגם מסיבות אחרות, נוצר מצב שבו לא תמיד לכל איכר היה מספיק צמר כדי להרוויח ממנו או שלא לכל איכר היה טעם להשקיע בנול לטוויה. לכן סוחרי הצמר החלו להעמיד לרשות האיכרים מבנים ובהם נולים שהיו שייכים להם. האיכרה באה, הביאה צמר אם היה לה או קיבלה מהסוחר צמר גולמי שרכש וטוותה כל היום. אלה בעצם היו מפעלי הצמר הראשונים והנשים הפכו מעצמאיות לשכירות - אולי אפילו בלי לחוש בכך. בעצם אותן נשים עבדו על אותם נולים - אבל הבעלות על הנול והצמר, אופן המימון, חלוקת הסיכונים, כל אלה השתנו. בעיני זה לא שינוי טכנולוגי, ואם אתה שם אותו באותו סל עם מנוע הקיטור אתה מפסיד הרבה מהתובנות שיכולת לקבל. |
|
||||
|
||||
אחד הספרים שהשפיעו ביותר על ההבנה שלי של תהליכים גלובליים ארוכי טווח היה "הגל השלישי" של אלווין טופלר. הוא מסביר שם איך המעבר מהחברה החקלאית של הגל הראשון לחברה התעשייתית של הגל השני השפיע על כל תחום בחיים- מבנה המשפחה, בתי הספר, ההיררכיה החברתית, תקשורת המונים ובעיקר מבנה העבודה והשווקים. אפילו על תפיסת הזמן- מהתפיסה המעגלית המחזורית של הזמן של החקלאות, התלויה ביממה ובעונות השנה, לתפיסה הלינארית של הזמן של העידן התעשייתי, שדורש סינכרוניזציה, ולכן דורש מכל פרט לדעת את הדקה המדויקת. טופלר חזה איך המעבר מהגל השני התעשייתי לגל השלישי - הגל של טכנולוגיית המידע - ישפיע גם הוא על כל תחום בחיים. לא פחות משמעותי היה המעבר מגל אפס, זה של חברת הציידים לקטים, לגל הראשון החקלאי. זו היתה המהפכה הניאוליטית. שלוש המהפכות- הניאוליטית, התעשייתית, ומהפכת המידע של ימינו- היו בבסיסן מהפכות טכנולוגיות, אבל ההשפעה העמוקה שלהן על הקיום האנושי היתה בכל תחום: גם האישי, גם הבין אישי וגם הרוחני. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה שום אבסורד ב-"טכנולוגיה של הפצת רעיונות", ואני אמנם לא מבין כלום במעברים בין מצבי-תודעה - אבל אם it's a thing - אז אני בהחלט מחשיב את הטכניקות הרלוונטיות כטכנולוגיה. המחשבה על "קווי-ייצור" כטכנולוגיה היא כל כך טבעית עבורי, שאני מופתע לגלות שאתה רואה בכך חידוש (שלא לומר, אבסורד). גם חלקים גדולים מהמערכת הפיננסים (כמו "בורסה" או "חוזה עתידי") הם טכנולוגיה par excellence בעיני. אני לא רואה את הרידוד של עולם התופעות עליו אתה מדבר. להפך, למעשה. אבל לצערי (זה דיון מעניין) פירוט ידרוש ממני יותר זמן משיש לי כרגע. אני מקווה שאחזור לכאן בהמשך. |
|
||||
|
||||
לא דיברתי על קו ייצור אלא על שינוי ארגוני: במקום שאני אהיה הבעלים של הנול ואעבוד כעצמאי עכשיו אתה הבעלים שלו ואני עובד כשכיר שלך. אם גם זו "טכנולוגיה" בעיניך אז לטעמי אתה פשוט מגדיר את המושג הזה באופן שהוא יכול לכסות כמעט כל תופעה שקיימת בחברה האנושית. ברגע שהפכת מונח לכללי מדי אז איבדת את המשמעות שהוא היה יכול לספק לך. דת היא טכנולוגיה של הפצת רעיונות, מלחמה היא טכנולוגיה של פתרון סכסוכים, וכן הלאה - אז המושג נעשה עקר. |
|
||||
|
||||
אני חושב שנוח לסווג את תחומי הידע האנושי לנושאים. גם אם ההגדרה של הנושאים היא רכה וחופפת במידה מסוימת. אז יש נושא ״כלכלה״, יש נושא ״פוליטיקה״, יש נושא ״אמנות״, יש נושא ״דת״ ויש נושא ״טכנולוגיה״ (או ״הנדסה״?) נקח דוגמא קלה - תווים מוזיקליים. כן, זה רעיון מדהים שיש לו שימוש מעשי מאד. עדיין, רוב הזמן נוח לשים אותו בתת נושא ״מוזיקה״ בתוך הנושא ״אמנות״ מאשר בתת הנושא ״טכנולוגיה״. כשאני הולך לספרייה ואני אחפש ספר על תווים או היסטוריה של התווים - כנראה אפנה לאגף המוזיקה. עם זאת, עדיין בהקשרים מסויימים זה בסדר גמור לדבר על תווים מוזיקליים בתור טכנולוגיה. לדוגמא (ואין לי מושג אם זה נכון עובדתית): הטכנולוגיה של המוזיקה האירופאית במאה ה 17 (סתם דוגמא) היתה מתקדמת יותר מהטכנולוגיה של המוזיקה הסינית, בזכות התווים. לגבי עיור.. עיור זה תהליך שהחל כנראה לפני 10000 שנה, ולדעתי רוב הזמן נוח לדבר עליו בתור נושא רחב תחת ״גיאוגרפיה״ או ״חברה״. |
|
||||
|
||||
לגבי עיור- טכנית, עיור הוא מושג ותחום מחקר גאוגרפי. אבל המעבר של האנושות מנוודות לישובי קבע היה חלק ממהפכה בכל תחומי החיים. לא ניתן להפריד אחד מהם כי השינוי היה עמוק וכולל. - לראשונה ניתן היה לצבור עודפים (בעיקר של מזון), ולכן גם לסחור בהם. נוצרו ההון, המסחר, התכנון הכלכלי, הכתב והחשבון. - ניתן היה לקבץ יותר בני אדם יחד ורמת הארגון האנושי עלתה- נוצרה המנהלה, גדלה ההתמחות (ובכך הואץ הפיתוח הטכנולוגי), נוצרו מעמדות. - גדלה לאין שיעור השפעת האדם על סביבתו- מבנים, דרכים, השקיה, מכרות. האדם הפך אדון לסביבתו, לצמחים ולחיות שהוא מגדל. עקב כך השתנתה גם תפיסתו את מקומו בעולם. - גדלה התלות במזג האוויר ובעונות השנה - נוצרו (או התחזקו) האלים, החגים, המיתולוגיה. השתנתה תפיסת הזמן. כל אחד מהתחומים שהוזכרו, ובטח עוד רבים שהשמטתי, אולצו לעבור מהפכה עצומה באופן משולב. לכן המושג ''עיור'' לא מבטא היטב את המהפכה הניאוליתית. אם ההוויה קובעת את ההכרה, אז מהפכה כזאת בהוויה ודאי יצרה שינוי עמוק באותה מידה בכל תחומי הפסיכולוגיה האנושית. |
|
||||
|
||||
לא שאני כזה מבין גדול בתחום, אבל יכול להיות שהתכוונת למהפיכה אחרת, ולא למהפיכה הניאוליתית? |
|
||||
|
||||
לא, המהפכה הנאוליתית [ויקיפדיה] היתה לדעתי המהפכה הגדולה ביותר בתולדות התרבות האנושית. נכון, היא לא קרתה ביום אחד, זה היה גל שעבר על התרבות האנושית במשך אלפי שנים, ושרידיו עוד מהדהדים כיום (יש עדיין תרבויות ציידים-לקטים פה ושם בעולם). הגל של המהפכה התעשייתית, משמעותי ועצום גם הוא, שטף את העולם מהר יותר, וזה של מהפיכת המידע שוטף עכשיו עוד יותר מהר, עוד בטרם התפשט הגל התעשייתי לכל רחבי העולם (עדיין יש תרבויות חקלאיות). |
|
||||
|
||||
שוב, אני ממש לא מבין בתחום, אבל למיטב ידיעתי הכתב הומצא אחרי התקופה הנאוליתית. גם דרכים, מכרות, תכנון כלכלי, ועוד דברים שהזכרת הופיעו רק מאוחר יותר. |
|
||||
|
||||
אתה צודק. אני כורך יחד את התקופה הנאוליתית והתקופה הכלקוליתית. ההפרדה ביניהן היא בעיני טכנולוגית בלבד, ומכל שאר הבחינות ההבדלים ביניהן הם כמותיים ולא איכותיים. שכלול ולא מהפכה. בכפר הירמוכי של התרבות הירמוכית [ויקיפדיה] (בסביבות 6000 לפנה"ס) חיו כנראה מעל 1000 איש, בתקופת החרס. המצאת הגלגל מיוחסת לתרבות קדומה אשר התקיימה בדרום מסופוטמיה באלף החמישי לפנה"ס. כלי רכב בעלי גלגלים הומצאו לאחר שנת 4000 לפנה"ס, ככל הנראה בסביבות שנת 3500 לפנה"ס, זה אומר שכבר היו אז דרכים. התעודה הראשונה בכתב היתדות נמצאה בארך בשכבה מסוף האלף הרביעי לפנה"ס. זה לא אומר שלא היו כתב וחשבון לפני כן, על מדיה שלא השתמרה. החשבון הומצא מן הסתם עקב האילוץ של אגירת המזון (כמה כדים של שעורה שמת במחסן? וכמה לקחת?). אני לא יכול לתאר לעצמי חברה של 1000 בני אדם ויותר מסתדרת בלי חשבון. עדויות למכרות דווקא נמצאו עוד מלפני התקופה הנאוליתית. |
|
||||
|
||||
המשכתי לחקור, זה נושא נפלא בעיני. נראה לי שאני צריך לקרוא את "קיצור תולדות האנושות" הוא בטח מדבר על זה. חשבון וכתב: עדויות ראשונות למניה (ייצוג חד חד ערכי של כמויות בעזרת חריטה על עצם) קיימות עוד מלפני התקופה הנאוליתית. עצם אישנגו [ויקיפדיה] היא בת 20 אלף שנה, ונמנו בה 168 פריטים, בשלוש קבוצות של 48, 60 ו 60. כבר בתחילת התקופה הנאוליתית (האלף השמיני לפנה"ס) היה צורך לסמל יחידות של חיות משק, מזון וסחורות, ובמסופוטמיה התחילו להשתמש בכמויות גדולות של אסימוני חימר כדי לייצג יחידות שלהם. צורת האסימון ייצגה את סוג הסחורה, לדוגמה קונוס עבור כד שמן. למניעת רמאות שמרו את האסימונים עם בולה, וכמויות גדולות יותר בתוך מעטפות חימר1. הבעיה היתה שאי אפשר היה לדעת את תוכנה של המעטפה בלי לשבור אותה, ולכן הטביעו עליה את צורת האסימונים שיש בתוכה לפני שחתמו אותה. לראשונה נוצר סמל של סמל, שהוא הבסיס התודעתי לכתב ולמתמטיקה. שיטת אסימוני החימר נותרה ללא שינוי ניכר במשך אלפי שנה עד שהמורכבות הגדלה של החשבונאות דרשה שיטה מתקדמת יותר לייצוג הסחורות. באלף הרביעי לפני הספירה במקום האסימונים עצמם התחילו להשתמש בהטבעה שלהם על לוחות חימר, וכמה מאות שנה אחר כך השתכללו לחריטה של סימנים בחרט על לוחות חימר. יש עדויות לא מעטות, אם כי שנויות במחלוקת, שבתקופה הנאוליתית כבר היה פרוטו כתב Proto-writing [Wikipedia], שהשתמש בסמלים מנמוניים, באלף השביעי והששי לפנה"ס בסין ובדרום מזרח אירופה. כתב היתדות השומרי ומייד אחריו (לא ברור אם באופן עצמאי או בהשפעה ממנו) ההירוגליפים המצריים, הומצאו בין אמצע לסוף האלף הרביעי לפני הספירה. רק השכלול לכתב אלפביתי התרחש בתקופת הברונזה. הגלגל הקדום ביותר (כולל סרן!) מתוארך ל 3100 לפני הספירה, ושייך לתרבות ניאוליתית שהתגוררה בביצות לובליאנה2. ___________ |
|
||||
|
||||
מרתק עד כמה אטית היתה ההתקדמות הטכנולוגית האנושית בתחילתה: סיתות כלי אבן התחיל לפני 2-3 מיליון שנה, השימוש באש לפני כ 350 אלף עד מיליון שנה. עיבוד עורות למלבוש לפני כחצי מיליון שנה. נשק הטלה מרחוק- חניתות, רק לפני 100 ומשהו אלף שנה. שפה, יצירות אמנות, כלים מעצם ומקרן, ביות הכלב, כל אלה התעצבו רק אצל האדם המודרני בתוקפה הפליאוליתית העליונה, לפני 45 אלף שנה ופחות. חץ וקשת שייכים כבר לסוף התקופה הפליאוליתית, לפני 20 אלף שנה. עברו עוד עשרת אלפים שנה עד המהפכה הניאוליתית, שחייבה קפיצה ברמת הארגון האנושי- עבודה מאורגנת מחד והתמחות מקצועית מאידך. התקדמות טכנולוגית נדרשה ככל שרמת הארגון האנושי עלתה. אכן הצורך הוא אבי ההמצאה. |
|
||||
|
||||
אני מבין ש'היו היה' מנגן אצלך בזמן האחרון חזק. בהצלחה. |
|
||||
|
||||
זה פשוט הרווחים בין ביקורי החייזרים שבכל פעם עשו שדרוג לטכנולוגיה ו/או לביולוגיה. |
|
||||
|
||||
גם כן אלה, חייבים להתערב כל הזמן. |
|
||||
|
||||
כפוי טובה, בזכותם אתה מדבר ונוסע על גלגלים, קצת הכרת תודה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |