|
||||
|
||||
אני עדיין חושב שמספר המאושפזים עד סוף אוקטובר לא יהיה יותר מ- 300 איש. הנתונים החדשים לא מרשימים אותי במיוחד. בשבוע האחרון היו מספר התפרצויות במספר מוקדים: שכונות באשדוד עם ריכוז חרדים, התפרצות בישיבה יוקרתית בבני ברק שבה היו עשרות חולים כבר לפני מספר שבועות וראש הישיבה השתיק את החולים בצורה פושעת, כמו כן היו התפרצויות בריכוזים של ערבים ביפו ורמלה וכפר קאסם. במקומות אילו יתכן שסיפור הקורונה הסתיים לאחר הסגרים החדשים, וכן לאחר שהתושבים הלא ממושמעים בצורה קיצונית חטפו את המחלה. יתכנו עוד מוקדים שכרגע לא במעקב וקיים זלזול מצד תושבים אבל לא תהיה התפרצות כללית חדשה. המצב הוא שמי שאינו מקפיד על ריחוק גופני בצורה סבירה ואינו היגייני — מדביק ונידבק. כל השאר, אילו שאינם מזלזלים באופן קיצוני, לא נידבקים ובוודאי שלא מאושפזים. בקיצור: אין התפרצות מסיבית חדשה, יש התפרצויות רק במקומות בהם מזלזלים בצורה קיצונית. אני מעריך בממוצע (נאמר ממוצע של שבועיים ) ההתפשטות של קורונה תהיה בשיעור של אחוז עד שניים חולים ליום, זאת עד כניסת החורף בסוף אוקטובר. לעניין הנשאים. ממספרי הניבדקים האחרונים יש אינדיקציה שמספר הנשאים גדל בינתיים והוא קרוב ל- 5%. הם מתגלים רק בבדיקות, כי רובם ללא תסמינים, מיעוטם בתסמינים קלים. |
|
||||
|
||||
אני מעריך שאתה טועה ומספיק קבוצה מספיק גדולה של מזלזלים כדי להגביר את ההדבקה בכלל האוכלוסיה, גם בקרב האוכלוסיה שיותר שומרת על עצמה. לוירוס לא אכפת אם מי שהוא מדביק אשם אישית או לא בחוסר זהירות. הדבר היחידי שיכול לעצור את ההתגברות שתהיה בשבועות הקרובים זה החזרת ההגבלות על המשק. משום שזה כנראה לא יקרה (בצדק) קצב ההדבקה רק ילך וגבר. לי נראה שלא יעזור כלום והוירוס הזה בסופו של דבר ישאיר את הברירה: או מלחמת חרומה בקורונה או משק מתפקד / מינימום נזקים אפשריים למשק, בלי לתת אופציה שלישית או תגובה מאוזנת. (אני אישית מצביע בעד פתיחת המשק ולחיות עם הוירוס כי זה מה יש - אנשים נהיים חולים ומתים ואין חדש תחת השמש. תתמודדו) |
|
||||
|
||||
ענית תשובה כהלכתה לדברי ab. הבעיה שלי אתך היא שהעברת את המטוטלת לצד השני של ה"הכחשה". ab מסדר לעצמו את העולם ע"י הטלת האשמה על ה"הם" והמצאת מציאות וירטואלית ש"תעניש" את ה"הם" על חטאיהם. הוא רק שוכח שאפידמיה אינה מכירה במושגים של אשמה/שכר/עונש. האשמת החרדים/ערבים נכון לעכשיו נראית לי מפוקפקת וגם אם היא במקרה נכונה היא לא פרודוקטיבית. אין מדובר בזדון או פרימיטיביות, אלא באנשים שאורחות חייהם הנורמליים התגלו כמסוכנים בעת מגיפה מדבקת. משפחות גדולות עם הרבה ילדים שנקודות השיא במהלך חייהם מוגדרות מבחינה אפידמיולוגית כהתקהלויות מסוכנות הן מועדות להדבקה גם אם אינן חרדיות או ערביות. אתה לוקח את הכדור ובועט אותו לצד השני של המגרש. מאחר והרשויות מטורללות וחסרות משילות, "אכול ושתה כי מחר מישהו אחר ימות". העובדות מלמדות שיש הבדלים גדולים מאד מבחינת תחלואה ותמותה בין מקומות וזמנים שונים. וסביר מאד שלהתנהגות האישית של כל פרט יש קשר לכך. אני מאמין שהקורונה אינה אלא אפיזודה המאפיינת את החיים בעידן האקלימי החדש. נראה לי שהניסיון ברמת הפרט לגבש מערכת של עשה ואל תעשה היא דבר לגיטימי וחשוב ויש לו השלכות על שרידות הפרט בדיוק כמו התעמלות, דיאטה ואויר נקי. הגישה שלך אינה משאירה שום מקום להתנהגות כזו שתוכל לכנותה פריק קונטרול, אבל לא תוכל לגנות אותה כפי שאינך יכול לגנות אדם בגלל שהוא ערבי. התגובה של ab היא בעייתית. אני חושב שיש כרגע בעיה אתית הנוגעת בפרט לקבוצות סיכון. ברור לחלוטין שרוב האנושות נמצא כרגע בשלב ההכחשה וחולם על חזל"ש שהיא "יקיצה" למציאות שהיתה ואינה עוד. הציבור גם דבק בנורמות שהיו ואולי אינן יפות לשעה החדשה. הנורמות הללו אינן מאשרות סירוב למגע עם אוכלוסיות שאורחות חייהן הופכות אותן למסוכנות. מותר לי למשל להימנע מהגשת סיוע לאדם החולה בקורונה, אבל אסור לי לסרב לחלק מזון בבני ברק. מבחינת ab, החרדים גרמו למצב הזה ולכן הסירוב הוא צודק ועמדת השלטון היא זדונית ומרושעת. וזה בודאי רחוק מן המציאות. אין כאן בכלל שאלה של אשמת החרדים/ערבים. אלא שאלת הסמכות לחייב מישהו לסכן עצמו. אתה לעומתו שולף את ה"הכחשה" ההפוכה. לטענתך כל המצב הזה כלל אינו קיים. סיכון הקורונה הוא רנדומלי לחלוטין ואין שום דבר שהפרט יכול לעשות בנידון. השאלה שצריך להפנות כלפיך היא אם המציאות מתאימה עובדתית להנחת המוצא שלך. |
|
||||
|
||||
יש לי הרגשה שאתה שם דברים בפי . אני לא מאשים שום מיגזר ולא דורש שום סנקציות כלפיו (למעט סגר כזה או אחר עליו, כדי שלא יזיקו לאחרים בהיותם מקור הדבקות). אני אומר שיש מיגזרים שמזלזלים בריחוק גופני ולאחר שהם עצמם ינזקו קשה --- צפוי שיפסיקו לזלזל. להערכתי התפרצויות מהשבועיים האחרונים ידעכו די מהר בכל מקום שיקפידו על ריחוק גופני. אני לא בטוח שההתפרצויות חלו כולן בשבועיים האחרונים, נראה לי שהיו מספר ריכוזים שבהם המחלה הייתה קיימת מזה זמן רק שבשבועיים האחרונים נעשו שינויים בבדיקות שם (ואולי בנוסף האוכלוסיה עם ריבוי מקרים פנתה יותר לשירותי הבריאות לאחר שהתעוררה לסכנה). |
|
||||
|
||||
יכול להיות שקצת. מצד שני גם אני לא כתבתי שאתה דורש סנקציות. כתבתי שאתה מצפה שהם "יענשו" משמיים על מעשיהם. עיקרו של דבר, אני מפקפק בכלל אם הגל השני ממוקד בחרדים/ערבים. אנשים שאוהבים לרקוד במועדונים ולהתחבק במסיבות in house, אינם בהכרח ערבים/חרדים והם מועדים לא פחות להדבקות המוניות. אם יש מקבצים של הדבקות ביישובים חרדים/ערבים צריך להטיל עליהם סגר אם זה מועיל. עובדת היותם ערבים/חרדים בודאי רלאבנטית בשיח הפוליטי והציבורי אבל לא באמת ברמה המעשית. עובדת היות היישוב ערבי/חרדי אינה חוסכת מבחנות או אבחונים. |
|
||||
|
||||
לא אמרתי שיענשו על ידי שמיים או משהו כזה. אמרתי שכל ציבור שמזלזל בריחוק חברתי ויחלה בשל הזילזול בהיקף גדול יסיק את המסקנות לעצמו, כלומר יפסיק יזלזל ובכך תיעצר המגיפה. הבעיה בציבור החרדי היא שגם זה לא יעצר שם עד לשלב מאוחר, כי הם נישמעים לדעת מנהיגיהם (כמו אריה דרעי שכפה על ראש הממשלה להתיר תפילה בציבור גדול, או כמו ראש הישיבה היוקרתית שכפה על תלמידיו החולים להמשיך ללמוד וכן כפה עליהם להעלים מהבודקים שהוא כפה עליהם ללמוד בישיבה כאשר הם חולים). |
|
||||
|
||||
אין אנו יודעים מה יהיה. אולי מחר מספר המאושפזים ירד לאפס. תאורטית, כשלא יודעים הכל אפשרי. אבל הבט בגרף המאושפזים. תוך שבוע עלה המספר כמעט ב 100 והיום הוא עומד על 270. איך זה ייתכן שבסוף אוקטובר שזה כ 16 שבועות מהיום הוא לא יעלה על 300? לא הרבה יותר סביר שהוא כן יעלה על 300 תוך פחות משבוע? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |