|
||||
|
||||
איזה "אסון" יקרה אם העיר העתיקה תהיה תחת שלטון ירדני, תוך הבטחת חופש הגישה לבני כל הדתות? היום זה כבר לא שנת 1949. האם היית, מתעניין יקר, מסכים להעביר את חמת גדר לשטון ירדני למשל? מה מימדי הקטסטרופה שאתה צופה? אם ההתלקחות האחרונה בעיר העתיקה הייתה בשנת 1990 מדוע שפתאום תפרוץ תבערה, אלא אם כן תתרחש איזו פרובוקציה מכיוונו של אחד הצדדים? לגורם התעמולתי יש חשיבות רבה, במיוחד כאשר מדובר בירושלים, שחשובה לשלוש הדתות כאחת. וכן, ל"בושה" הנ"ל יש השפעה אחת חזקה - היא מחזקת גורמים מוסלמים קיצוניים ומעודדת צעירים תמימים להפוך ל"שהידים". יתר על כן, שלטון מוסלמי, אך ידידותי - כפי שאני מצייר את טיב היחסים בין ירדן לישראל יכול להוביל גם לפתרון הסכסוך ה"יהודי-מוסלמי" ולהוציא את העוקץ מכל אותן קריאות "לשחרר את ירושלים מהכופרים". זהו מצב Win-Win קלאסי. היהודים (והנוצרים והמוסלמים) נהנים מחופש גישה ופולחן בעיר העתיקה, והאיסלם הקיצוני לא יכול להשתמש בטיעון ירושלים כדי לתקוף את ישראל. |
|
||||
|
||||
אני רק מעלה שאלה ולא למעשה, הרי ירושלים חשובה מחינה דתית ולאומית לכולם. למה שלא יתנו חלק מתל אביב רבתי או הרצליה לעראפת, וישאירו את ירושלים בשטחה כמו שהיא? הרי כולם מודים ירושלים יותר קדושה ליהודים מאשר תל-אביב, ואולי דווקא תל-אביב תהיה נוחה לערפאת וגם לאלו שגרים שם עם שילטון לא קיצוני של חרדים?? עוד דבר, ירושלים חשובה לכל יהודי, אבל אל-קודס קדושה רק למנהיגים הערביים אינה קדושה כלל לכל ערבי באשר הוא. יש כאן משחקי יוקרה ערביים, וכל העניין הוא "כבוד" מזרחי או מוסלמי. |
|
||||
|
||||
אתה דן במישור העקרוני ואני דן במישור המעשי. מעשית, ערפאת לא מבקש את תל-אביב (בינתיים...). מעשית, ידוע גם לך שיש מחלוקת בין כל הדתות על השליטה בירושלים המזרחית. אם אתה רוצה שאתייחס למה שהצעת במישור המעשי, אנא הגב במהרה. שים לב להבדל בין ריבונות לזכויות גישה. האם הריבונות היא העיקר בעיניך? הרשה לי לנחש, לפי אופי כתיבתך באייל עד כה, כי אתה יהודי חרדי. רבים בקהילה המתקראת חרדית *מתנגדים* לקיומה של מדינת ישראל ולציונות. הקיצוניים מבינהם (נטורי קרתא) מסרבים גם לכל סממן ישראלי (תעודות זהות למשל) ואפילו משמו הירש הצטרף לממשלה הפלשתינית לתקופה מסויימת כשר לעניני יהודים. אז מה, פתאום הריבונות הישראלית של "הממשלה הכופרת" כן חשובה? אני חושב שמה שמפריע לך יותר זו עצם הפשרה ולאו דווקא הריבונות. הרי, כפי שכתבתי, במשך כמעט 2000 שנה לא הייתה ריבונות על ירושלים וזה לא הפריע לאף-אחד. נ.ב. - אני עדיין מחכה לתשובה על התנ"ך בדיון "התנ"ך - מציאות או דמיון" לשאלה "מה הקשר?" |
|
||||
|
||||
אני יהודי על פי כל קנה מידה רלוונטי, והכי חשוב, אני יהדי על פי ההגדרות שלך. אבא שלי יהודי, אמא שלי יהודיה. אני יהודי למהדרין ויש לי עדויות והוכחות בכתב לעניין. אני לא מתפלל כל יום לכיוון ירושלים (יותר כמו פעם בשנתיים וגם אז אין לזה שום משמעות בעיני) . ירושלים לא חשובה לי מבחינה דתית. החשיבות הלאומית של ירושלים המאוחדת בעיני היא פחותה מהחשיבות הלאומית של שלום עם הפלסטינים. אז אם עד עכשיו כל פעם שכתבת או אמרת ש "*כל* היהודים ככה וככה ירושלים", פשוט טעית. עכשיו אתה יודע שיש יהודים שלא ולכן אם תחזור על הדברים הללו זה יהיה שקר מודע. |
|
||||
|
||||
כלומר, היהדות לדעתך מתמצית במוצאם של הוריך? כל היהדות היא שרשרת אינסופית כמעט של ילד יהודי של אם יהודיה? האם יש תוכן חיובי להגדרה הזו? (ואנא, המנע מלהביא את שפינוזה כדוגמא לתרבות יהודית. אין לך מושג כמה הטיעון הזה מרתיח אותי.) |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה להיכנס לויכוח לגבי האם ביהדות יש אספקטים לאומיים, תרבותיים או רק דתיים. גם מכיוון שהנושא מוצא עד תום בדיונים קודמים (ארון הספרים והזהות העברית) וגם מכיוון שהוא לא קשור לתגובה שלי. מה שטענתי הוא שעל פי כל הקריטריונים של אילו שנוהגים להצהיר ש ''כל יהודי מתפלל כל יום בכיוון ירושלים'' אני כן יהודי אבל אני לא מתפלל בכלל ולכן ביקשתי מעזר להפסיק עם ההתבטאויות הללו. |
|
||||
|
||||
מי שמתפלל לכיוון ירושלים הם יהודים שלא שכחו כבר מזמן מה זה להיות יהודים. |
|
||||
|
||||
אני יודע שלפי תפיסתך אני לא נוהג כשורה בכך שאינני מתפלל. אני לא חושב שיש טעם להתפלל אבל זה לא משנה. אני יהודי על פי הקריטריונים שלך ולכן בפעם הבאה אל תאמר ''כל יהודי מתפלל בכל יום וגו''' אלא אמור ''כל יהודי דתי מתפלל בכל יום וגו'''. אני יודע שבתוספת הקטנה הזו אתה מוריד מאוד את עוצמתו של המשפט הזה אבל זבש''ך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |