|
||||
|
||||
ניחוש: הפקולטה לא תפסול אותם, אבל לרוב הפלסטינים יהיו מחסומים מסוגים שונים בדרך אליה. לא צריך לנבא את העתיד, צריך להסתכל על ההווה, שהרי מחוץ לפקולטה לרפואה האוניברסיטה כבר קיימת כמה שנים (רובן כמכללה). אבל מה ההווה? אני לא מוצא מידע. ביולי היה ב"הארץ" מיני-פולמוס בין אמנון שפירא מאריאל לבין ניר גוב ממכון וייצמן, שבין השאר "דן" במספר הסטודנטים הפלסטינים באריאל. שמתי "דן" במרכאות, כי המאמרים התמקדו באידיאולוגיה וסיסמאות. לשאלה שעל הפרק, שפירא אמר "מאות סטודנטים ערבים ופלסטינים", גוב אמר "לא נכון", תיק"ו. |
|
||||
|
||||
יש סטודנטים ערבים באריאל. ''פלסטינים'' זה כבר עניין של הגדרה, נראה לי שהסטנדרט בחוגי השמאל (''הארץ'', נניח) הוא לכנות כך גם בעלי אזרחות ישראלית. |
|
||||
|
||||
כן, הטוויסט הזה עלה בדעתי. מצד שני שפירא כתב "ערבים ופלסטינים", משמע הוא מבחין ביניהם (אם כי ייתכן שב"פלסטינים" הוא מתכוון לערבים אזרחי ישראל וב"ערבים" לערבים אזרחי מצרים, נניח). גרמתי לי עכשיו לחשוב יותר על המשפט של שפירא בדבר מאות סטודטנים ערבים ופלסטינים שלומדים באריאל. אני חושב שלמרות הטשטוש הערבי-פלסטיני, ולמרות הדמגוגיה מסביב, אפשר בזהירות להסיק מסקנות טנטטיביות ממנו. שפירא אמור לדעת לפחות בערך כמה ערבים לומדים באריאל, מכיוון שהוא מרצה שם. ייתכן שהוא שקרן בוטה, אבל הוא נהנה אצלי מחזקת היושר המינימלי בעובדות. אם הוא כתב "מאות" אז אני מסיק שיש שם לפחות 150, מכל האזרחויות והקוואזי-אזרחויות יחד. האם הם ערבים ישראלים או פלסטינים? כמה ניחושים לא מושכלים: בהינתן סטודנט ערבי באריאל, הסבירות שאני מייחס להיותו תושב הרש"פ גבוהה בערך כמו להיותו אזרח ישראל - מצד אחד לפלסטיני יש יותר קשיים ביורוקרטיים וטכניים מלישראלי, מצד שני למה שערבי אזרח ישראל יבחר ללמוד דווקא שם? לתושב הרש"פ זה יכול להיות לפחות קרוב גיאוגרפית. (כמובן, לשתי האפשרויות סבירות גבוהה בהרבה מלהיותו אזרח מדינה אחרת). כך שעם כל הניחושים כאן אני נותן סבירות גבוהה לזה שיש לפחות עשרות סטודנטים תושבי הרש"פ באריאל. זה לא מעט; יותר ממה שהייתי מנחש אלמלא המשפט הזה של שפירא. האם זה משנה? מבחינות מסוימות, אוני' אריאל אכן לא ממש פתוחה לפלסטינים, אפילו אם יש שם 300 מהם. מצד שני, אוניברסיטאות ישראליות אחרות גם סגורות בפניהם, אולי אפילו יותר. אבל לא זה העניין של פרופ' גוב ושותפיו לדעה (ואני די שותף לדעתו, אגב); מבחינתם, האוניברסיטה פסולה מעצם מקום מושבה. מה שהיה יכול להכשיר אותה, אולי, הוא אם היא היתה מיועדת בראש ובראשונה לפלסטינים. אבל בשביל זה כנראה היא היתה צריכה להיות מחוץ לאריאל... |
|
||||
|
||||
אני מתקשה להאמין שיש שם סטודנטים פלסטינאים, קרי תושבי הרשות. ולו רק מהסיבה הפרוזאית של אפשרות מעבר מהשטחים (ראה מקרה כביש 443 למשל, על מחסומיו וחסימותיו). אולי, אולי, יש שם סטודנטים פלסטינאים תושבי מזרח ירושלים אבל אלה אינם תושבי הרשות אלא תושבים ישראלים? |
|
||||
|
||||
אם כבר: מה לגבי האוניברסיטה העברית? כמוכן: האם יש לתושבי השטחים תעודות בגרות? |
|
||||
|
||||
האם אתה שואל אם תושבי הרש"פ לומדים בעברית? לפי וויקיפדיה יש תעודה למי שעבר מבחנים בסיום י"ב המקנה זכות כניסה לאוניברסיטה. ראה שם secondary educationhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_Stat... |
|
||||
|
||||
הי העברית קרובה לתושבי מזרח ירושלים. לעניין התעודה: מדובר על תעודה שונה. זו אינה תעודת בגרות ממשרד החינוך של מדינת ישראל. האוניברסיטה העברית דורשת תעודת בגרות באתר של אוניברסיטת אריאל לא מצאתי את זה במפורש אבל סביר להניח שאותה דרישה קיימת. מן הסתם יש אפשרות להשלים תעודת בגרות במכינה. כיום דווקא לא מעט מערביי הארץ לומדים באוניברסיטאות בשטחים. אבל לא זכור לי ששמעתי על משהו הפוך. |
|
||||
|
||||
אה, השאלות שלך לא היו כל כך מובנות. על פניו נראה שכביכול תושבי הרש"פ לא יכולים ללמוד באריאל בגלל שאין להם תעודת בגרות ישראלית אבל בעצם אני לא חושב שזה רלוונטי כי אונ' בישראל (פרופר) מכירים בתעודות שוות ערך ממדינות אחרות. תלמידי מזרח י-ם יכולים לעשות בגרות? אני מניח שכן בגלל שהם אזרחים (מינוס, אבל זה סיפור אחר) |
|
||||
|
||||
בתי הספר שם יכולים להחליט אם ללמד לפי התעודה הישראלית או הפלסטינית. רוב בתי הספר מלמדים לפי התעודה הפלסטינית. |
|
||||
|
||||
תלמידי מזרח ירושלים הם ברובם הגדול לא אזרחים אלא תושבי קבע. |
|
||||
|
||||
כן, לכן כיניתי אותם אזרחים מינוס (כי יש להם מסלול התאזרחות מובנה). אפרופו, האם שקד לא אמרה לפני כמ הימים שאין לה בעיה ש- 400-500 אלף פלסטינים יתאזרחו (אני מניח שזה חיבור בין תושבי מזרח י-ם ושטחי c כשאלה יסופחו אינשאללה לשיטתה)? |
|
||||
|
||||
יש בחוק מסלול התאזרחות מובנה שהמדינה עושה מאמצים גדולים להניא את תושבי מזרח ירושלים ממנו. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אילו היתה מחוץ לאריאל (בשכם, למשל), האם סטודנטים יהודים יכלו ללמוד בה בבטחה? כמה יהודים לומדים בביר-זית אל נג'אח ואל אזהר? (האם זאת הנורמה?) |
|
||||
|
||||
האם אונ' ביר זית הוקמה על אדמה מופקעת ונמצאת תחת סטטוס משפטי של תפיסה לוחמתית (קרי, כיבוש) ומנוהלת ע"י מפקד צבאי בהתאם למדיניות אלו ותושביה היהודים משוללי זכויות פוליטיות ומנועי מעבר? |
|
||||
|
||||
שאלה יפה, אך לא ממש רלוונטית. תהיתי מה דעתם של פרופ' גוב ושותפיו לדעה (ובפרט לדעת שותף אחד ספציפי - ירדן) על הדרת יהודים. אני מניח שכולנו היינו רואים בצורה מאוד שלילית הדרת ערבים מאוניברסיטאות ישראליות (כולל אריאל). אם לדעתך עוולות הכיבוש מצדיקות אידיאולוגיה אנטי-יהודית גזענית עד נאצית אתה מוזמן פשוט לומר זאת במקום להטיח שאלות רטוריות. |
|
||||
|
||||
יש בתגובתך (1) אלמנט חזק של סתירה עצמית - אם זאת לא שאלה רלוונטית מדוע אתה ממשיך במשפט הבא לדוש בה? ושי בה גם (2) שימוש חתרני (בלשון עדינה) במושג "הדרה" שמעקר אותו מתוכן והופך אותו לנשק התנצחותי. |
|
||||
|
||||
סתירה פנימית - זה אני :) וסליחה על כך שאין לי דרך לשאול זאת בלי שזה ישמע כהתנצחות, אך מה רע במושג "הדרה" בהקשר הזה? |
|
||||
|
||||
החוק הבינלאומי, עכש''י, ולדעתי בצדק מוסרי, מתיר לפתח שטח כבוש רק לטובת הנכבשים. הוא לא מחייב את הנכבשים לקבל בזרועות פתוחות את הכובשים. (ותודה לאייל האלמוני שפעם באייל הציב לפני את האמת הדי בסיסית הזו.) |
|
||||
|
||||
האם זאת אומרת שתתמוך בהקמת אוניברסיטה בשטחים רק אם אסור יהיה ליהודים ללמוד שם? בהנחה שזה המצב, יש לי שתים וחצי שאלות (הראשונה היפוטטית): 1. אילו היו יהודים חיים ביו"ש תחת ממשל ירדני בתשע עשרה השנים שלפני שישים ושבע, האם לדעתך מותר היה להם ולצאצאיהם להמשיך לחיות (וללמוד) שם? 2. מה בנוגע ליהודים שחיו באיו"ש לפני ארבעים ושמונה? וחצי. למה, לדעתך, לא חיו יהודים באיו"ש בתקופה הזאת? |
|
||||
|
||||
"האם זאת אומרת שתתמוך בהקמת אוניברסיטה בשטחים רק אם אסור יהיה ליהודים ללמוד שם?" לא. אני אשאל את עצמי: אילו הפלסטינים היו עצמאיים, והיו מקימים אוניברסיטה, האם היה ראוי שהם יאפשרו ליהודים (אזרחי פלסטין או אזרחי ישראל) ללמוד בה? התשובה שלי היא כן. ולכן האוניברסיטה שישראל ככובשת רשאית להקים בשטח הכבוש, ושמיועדת בראש ובראשונה לטובת הנכבשים, ראוי שתאפשר גם ליהודים ללמוד בה. |
|
||||
|
||||
כנראה שהדיעות שלנו קרובות1 עד כדי ניואנסים. תודה על ההבהרות. ___ זהו, בעיני, החסרון הגדול ביותר בהפיכת האייל למועדון חברים סגור. |
|
||||
|
||||
יש בשומרון שומרונים. |
|
||||
|
||||
אכן כן. מעניין אם הם מגדירים את עצמם כפלסטינאים. ___ מזכיר לי ראיון מרתק עם צבי מסיני על משפחות פלסטינאיות שמוצאם יהודי (גרגרי המלח וכו'). שווה לחפש. |
|
||||
|
||||
לכן הבאתי למעלה את דוגמת כביש 443. |
|
||||
|
||||
(הבנתי, ורציתי להיות יותר מפורש.) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |