|
||||
|
||||
אני נגד ביזור. ממה שאני זוכר מקורס ג"ג עירונית הריכוז הוא טבעי. ת"א מספקת את המע"ר המרכזי של המדינה ולפזר אותו לא יעשה טוב. קייס סטאדי פריז המרוכזת מול לוס אנג'לס המבוזרת. אני רוצה שת"א תדמה לראשונה ולא לשניה. כמובן שיש כמה יתרונות להיסטוריה של בתי המלוכה בפריז שאפשרו את השאנז אליזה [ויקיפדיה], אבל לשם אני רוצה לשאוף. זה לא שבאטואל אין תנועה אלא שנראה לי שנמא איזון בין תנועת כלי הרכב לתנועת הולכי הרגל במרכז העיר |
|
||||
|
||||
מעניין איזה קייסטדי רלוונטי לתל אביב ובכלל בר השוואה מבחינת רלוונטיות (עומסים, מבנה, גיאולוגיה, תשתיות). המפות מראות שכל כרך יחיד ומיוחד. אני כן יודע שמרכזי בילוי יצוצו בכל מקום שמגיעים אליו אנשים ולפעמים הם צצים עוד לפני שהאנשים מגיעים ׁׁ(באר שבע, כפר סבא, אשדוד, קסטינה, בילו, יקנעם). לא רק שהתעשיה והעסקים בתל אביב יכולים להתמקם מחוץ לאזורי המגורים הצפופים ולגרום למקום להפוך למרכז בילוי זה קורה כבר בפועל (רחובות, ראשל"צ). בנוסף, עסקים "משרדיים" מעבירים את רוב המידע באופן מקוון והמשמעות של הקירבה הפיסית שבהחלט היוותה גורם משמעותי הפכה לזניחה. לכן אני לא מוצא סיבה לרכז הכל (תעשיה, משרדים, בילוי, מגורים) באותה משבצת. מה שיקבע את רמת המקסימות של הכרך הציוני הראשון הוא מה אנשים מעדיפים (מהר וזול או קרוב ויקר?) וליתר דיוק כמה הם מוכנים ויכולים לשלם עבור ההפרש. בין עבודה ודירה מעאפנית בתל אביב שמחירה 4,000,000 לעומת בונבוניירה בבת-ים שמחירה 2,000,000 התשובה ברורה. אבל אם תשנה את כיוון הנסיעה לעבודה דרומה חסכת הרבה כסף ובעיקר המון זמן. העלות של 10 שעות שבועיות בפקק עבור האנליסט הבת-ימי שעובד בתל אביב מתקבלת כרגע על הדעת כי אין לו אלטרנטיבה ראויה. עדיף לטובת התל אביבי והבת-ימי להקים מרכז עסקים קרוב (מחלף יבנה) מאשר להפוך את תל אביב במשך עשור רק כדי לגלות שיהודים לא יודעים להקים מערך רכבות עירוני יעיל. |
|
||||
|
||||
כי זה האלף-בית של תכנון עירוני. אחרת יהיו לך1 חלבלובי-יוספים פקוקים בבקרים, שבהם כו-לם יוצאים מהישוב בבוקר, עובדים במקום אחר, חוזרים בערב, יוצאים שוב, חוזרים בערב, בעוד שתכנון עירוני טוב, היה ממקם את העבודה ליד המגורים ליד מקומות הבילוי. הי - זה קורה בתל-אביב. אולי בגלל זה כולם רוצים לגור בתל-אביב. הי - זה לא קורה במודיעין. אולי בגלל זה אנשים פחות רוצים לגור במודיעין. אולי בגלל זה מחירה של דירה מעפנה בתל אביב הוא 4 מליון. ואולי העסקים שממוקמים בתל-אביב ממוקמים בה כי הם יודעים מה טוב להם, ולא בגלל שאין במחלף יבנה מבנה מתאים. למחלף יבנה, הבת-ימי שלך יצטרך לנסוע ברכב, או לקחת אוטובוס לרכבת + רכבת + אלא אם העבודה תמוקם ישר באזור התעשייה שם ליד - לחכות לחבר מהעבודה שיעשה לו טובה ויאסוף אותו מהרכבת, כי אוטובוס תדיר מהרכבת לאזור התעסוקה אין, כי ממילא כולם מגיעים עם רכב, וכולם מגיעים עם רכב, כי ממילא סיוט להגיע ברכבת כי אין אוטובוס2. ואין הצדקה לאוטובוס, כי הוא אוסף אנשים רק מהרכבת לאזור התעשיה וחזור, ולא עובר במקומות אחרים - בניגוד למה שקורה כשהרכבת ממוקמת בתוך העיר. כיום, הבת-ימי שלך עולה על קו 1. ואם היהודים לא יודעים, אז ניקח את מי שכן יודע. 1 בעצם יש כאלה ויותר מדי. 2 הייתי בראיון עבודה בפארק תעסוקתי חביב שכזה, שממוקם באמצע-שומקום במקום בתוך העיר. ממש כמו שאתה אוהב. באמת יש לשם רכבת. כלומר, יש רכבת-לליד. פאתי מודיעין. תענוג להגיע לשם, 20 דקות ברכבת ואתה שם. רק חבל שלפארק התעסוקתי עצמו אתה צריך או ללכת 50 דקות ברגל, או לחכות לחבר שיקח אותך. כי אוטובוס אין. |
|
||||
|
||||
זה לא שיהודים לא יודעים. ישראלים לא רוצים. או ליתר דיוק: ישראלים לא יודעים להפוך את הנושא לנושא חשוב/פוליטי שנמצא על סדר היום כי... נו... בו! איראן! או משהו כזה. . |
|
||||
|
||||
המפות מראות שבהעדר מכשולים טבעיים ערים מתפתחות בצורה קרובה למעגל. עיר על הים, כמו תל אביב, תתפתח בהעדר מכשולים נוספים לחצי עיגול. במרכז יש מוסדות שיש מהם אחד בכל עיר ראשית- עיריה, ביטוח לאומי, מס הכנסה וכו'. אולי בעידן האונליין זה לא הכרח, אבל ככה זה. המוסדות הללו הם מעסיקים גדולים ויש את שרשרת המזון. תאורטית אתה יכול להקים מרכז רפואי (בית חולים) ליד מחלף גנות אבל הוא יזדקק למרכז עירוני כלשהו שמורכב משרשרת המזון של שירותי הרפואה. |
|
||||
|
||||
לא תאורטית יש מרכז רפואי שני מחלפים צפונה ממחלף גנות - שיבא - והוא לא ממש מחובר למרכז עירוני משמעותי. |
|
||||
|
||||
זה נכון ללא מעט מרכזים רפואיים. בתי החולים של עפולה, צפת, נהריה, רחובות ואסף הרופא נבנו מחוץ למרכזים העירוניים ואף אחד מהם לא נבנה במרחק הליכה משכונות מגורים. עם השנים הערים גדלו ובחלק מהמקרים הוקמו שכונות בסמוך להם (למשל ברחובות) אבל נראה שהכוונה הייתה לשמור על איזשהו מרחק בין בית החולים ושאר העיר. |
|
||||
|
||||
ממה שאני מכיר: אסף הרופא, פוריה ועפולה נמצאים על צירי תנועה שנגישים בקלות מחוץ לערים ומאפשרים פינוי מהיר אליהם. זה נכון בעיקרון גם לרבקה זיו (צפת): בית החולים שם נחנך בתחילת שנות השבעים. הגישה אליו הייתה דרך כל העיר צפת. היו תוכניות לבנות את הכביש העוקף. הבניה החלה בסוף שנות השבעים. אבל נתקעה למשך כעשרים וחמש שנים בגלל שהיא הייתה חוסמת את נחל צפת. השיפוץ החדש של כביש עמיעד החליף גם את החסימה של נחל עמוד בגשר. והוסיף גשר לבעלי חיים (מעבר עילי עם עפר שמוליך משום מקום לשום מקום) לייד צומת עמיעד. |
|
||||
|
||||
הוא מחובר לרמת גן. כלומר - לחלק הסופר-פרברי שלה, היינו - לכפר אז''ר ולרמת אפעל, ומחובר גם לקריית אונו - היינו, לחלק הסופר-פרברי של קריית אונו, שממש דומה לרמת אפעל ולכפר אז''ר. מוניציפלית, הוא נמצא ברמת גן. הגיונית-גיאוגרפית - הוא נמצא בקריית אונו. |
|
||||
|
||||
ואכן אף אחת מהשכונות שתיארת לא מתאימה לתיאור ''מרכז עירוני משמעותי''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |