|
||||
|
||||
1. לפני 2000 שנה לא היו "ספרדים" (אבל לצרפתים היו "אבותנו הגאלים", לפני שהגיעו הפרנקים. לנו היו באותה תקופה חלומות באספמיה). אין טעם להתחיל לדבר על התגבשות הארצות הללו לפני התפררות האימפריה הרומית. יוונים הם עם שגרעינו התגבש כבר לפני 3000 שנה (אך לא גבולות הארץ, שנקבעו רק לאחר מלחמת העולם הראשונה). למיטב הבנתי החוק בספרד הוא חוק חריג: הצעה חד־פעמית ליהודים שיכולים להראות בצורה סבירה שהם צאצאי יהדות ספרד לקבל אזרחות ספרדית בנוסף לאזרחותם הנוכחית. ההצעה תקפה למשך שלוש שנים. הנה תרגום של תמצית של נוסח לא סופי של החוק (משנת 2014. החוק התקבל בשנת 2015). בחוק הזה יש הנחה שמי שהיה בקהילות [יהודיות] ספרדיות ויש לו שם משפחה "ספרדי" הגיע מיהדות ספרד. ההנחה הזו נראית לי די מפוקפקת: * כמו שאנחנו יודעים ממקרה איזנקוט, שמות משפחה הם עניין נזיל. * צאצאי גירוש ספרד הפכו את כמעט כל קהילות העימפריה העותומנית וארצות ערב ל"ספרדיות" תוך כדי השמדת נוסחים מקומיים. כך לדוגמה הושמד סופית נוסח התפילה הארץ הישראלי1. לכן רוב בני אותם קהילות לא היו צאצאיהם. * אם כי בעקבות חתונות בתוך הקהילות, סביר להניח שיש איפשהו בתוך המשפה איזשהו סל"ט (ספרדי לא טהור) אחד. באירלנד, למיטב הבנתי התשובה לשאלתך שלילית: Irish_nationality_law [Wikipedia] לפי מה שאני קורא, גם ביוון יש רק אזרוח לפי מוצא, אך זה מכוון לדור או שניים אחורה: Greek_nationality_law [Wikipedia] 2. לספרד יש מקרה מיוחד ליהודי ספרד מכיוון שזה איזשהו עוול הסטורי ומכיוון שנראה שהם שמרו על קהילתם. אבל גם זה "במבצע" לשנתיים-שלוש. בכל שאר המקרים אין הבחנה (למיטב הבנתי) בין סוגים שונים של אזרחים. יש לספרד גם מבצע אחר של אזרוח: צאצאי הלוחמים בבריגדות במלחמת האזרחים. 1 על ידי צאצאי גירוש ספרד שהתיישבו בארץ. אחד מהם הוא יוסף קארו. 500 שנה לאחר מכן ינסה יוסף אחר, הרב עובדיה, "להשיב עטרה ליושנה" - להחזיר את הספרדים לבכורתם ולהשליט שוב את נוסח יוסף קארו, בהתעלם מכך שבכורתם היא דבר חדש יחסית. |
|
||||
|
||||
דוברי לאדינו משמרים את הספרדית העתיקה ועבור הספרדי העכשווי מדובר בקהילה שמשמרת ערך היסטורי וסנטימנטלי. ספרד שסובלת מהגירה שלילית וכלכלה מקרטעת משוועת ליהודים בגלל אחוז המלומדים והיזמים שיתרמו מן הסתם לרווחת הספרדים. צריך לזכור שלאומיות, עם ולאום הם מושגים חלקלקים שלא מאפשרים להגיע למסקנות מרחיקות לכת. תחושת הקהילות לגבי לאומיותם המקום של תודעתם הלאומית בחייהם ואופן הביטוי הלאומי שונים מגוונים. אי אפשר להוכיח או למדוד תודעה קולקטיבית או תפיסה קהילתית והמינוחים ("האקדמאים") לא מגדירים את ההבדל בין עם למשנהו או את ההבדל בין אוסף שבטים וחמולות ביחס לעם. עמדתי בדיון שיורד לרזולוציות ונוגע בהיבטים פוליטיים של עם היא חשדהו. לגבי הכבדהו, תוסיף את מדעני הרוח שמנסים ללא הרף להגדיר מושגים כדי להכין קרקע פוריה למאמרים ומחקרים מבלי להתחשב בתוצאות מעשיהם. זה לא אישי [ויקיפדיה] אלא טרוניה כלפי גישה כללית שמנסה לשבץ יהלומים בכתר הבריאה עם גרזן ביקוע. לגבי שימוש קלוקל בגרזנים שהביאנו עד הלום. אני מחפש במשך שנים וקורא לאדם שמחזיק בממצא שמוכיח את קיומו של עם פלסטיני 1 לפני שובם של היהודי למולדתם להציגו בפרהסיה כאן ועכשיו. קצת מוזר לי בעין הביקורתית שדווקא את קיומו של העם החדש ביותר ביקום אקדמיה קיבלה בחיבוק, ללא פקפוק וללא ממצא מספק. 1 הוכחה לקיומו של עם פלסטיני בניגוד להמצאותו של ציבור בפלסטינה. |
|
||||
|
||||
לאדינו אינה ספרדית עתיקה אלא ספרדית מקולקלת. מקור השם הוא בשם "לטינית" (הספרדית היא לטיני מקולקלת - עירוב של לטינית וניבים מקומיים). צורת ביניים בין לטינית ללדינו היא לדינית [ויקיפדיה] (לפחות מבחינת השם). |
|
||||
|
||||
שו מקולקל? לאדינו היא הדבר הקרוב ביותר לספרדית עתיקה ובלשנים ספרדים די מתלהבים מהשפה בנוסף להדיוט ברחוב. זה למיטב ידיעתי. לגישתך גם הפלסטינית הישראלית היא ערבית מקולקלת או צורת ביניים בין עברית לערבית. |
|
||||
|
||||
ר' ערבית לבנטינית [ויקיפדיה]. השפה המדוברת באזור לפני הערבית היתה ארמית ולא עברית. |
|
||||
|
||||
ומה זה בא להוכיח או לסתור בדיוק? בחקר השפות לא מדובר על קלקול אלא בהשפעות ואפילו בהתפתחות. |
|
||||
|
||||
"ספרד שסובלת מהגירה שלילית וכלכלה מקרטעת משוועת ליהודים בגלל אחוז המלומדים והיזמים שיתרמו מן הסתם לרווחת הספרדים." והם לא חשבו על זה שהיהודים ינצלו את החוק כדי לקבל אזרחות אירופאית ואז יעברו לגור בברלין? |
|
||||
|
||||
בכל מקרה הצעירים הספרדים נוהרים לברלין ואין להם מה להפסיד. מקסימום לא יישארו ומקומה של המסכנות המוסלמית נתמכת הסעד שמור ומובטח. |
|
||||
|
||||
למה צריך להיות לספרדים אכפת אם יהודים ינצלו את החוק ויעברו לברלין? מה לממשלת ספרד ולברלין? |
|
||||
|
||||
צריך להיות להם אכפת כי החוק הוא בזבוז של אנרגיה. הם רוצים שיהודים יעברו לספרד - אבל בפועל התוצאה תהיה שהם יעברו לברלין, אז בשביל מה לחוקק? |
|
||||
|
||||
לפי מה ששמעתי, צריך להוכיח ידיעת ספרדית ולהתגורר בספרד לפחות לתקופה מסוימת. מי שהשקיע כל כך הרבה לא יעבור לברלין כל כך מהר. |
|
||||
|
||||
הרבה חוקים מבזבזים אנרגיה, ברמת האכיפה הקיימת נראה שרובם. יהודים יכולים לתרגם את נחילי הספרדים שהגיעו לגרמניה אפילו מישראל. לספרדים יש בעיה, היהודים הם מענה. חלקי, נימול, זמני- אבל מענה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |