|
||||
|
||||
עו"ד בתיה כהנא-דרור בראיון להארץ היא מאוכזבת מהבית היהודי ומבנט - יכלו לשנות את הרבנות ולא שינו. הרבנות הפכה להיות לא רלוונטית. היא לא הייתה רוצה שהבת שלה תתחתן ברבנות, כדי שהיא לא תצטרך (במקרה הגרוע) להתגרש שם. היא מספרת על מאות חתונות בשנה של זוגות שבחתונתם היא מעורבת, בעיקר דתיים ליברליים (לא ברור מהכתבה האם השאר הם דתיים או חילוניים) שבוחרים בחתונה דתית שלא מערבת את הרבנות. הזוגות הללו חיים כידועים בציבור, או שנישאים בקפריסין. |
|
||||
|
||||
ע''פ החוק במדינת ישראל יהודים ישראלים יכולים לבחור בחתונה דתית שלא מערבת את הרבנות, לחיות כידועים בציבור או להינשא בקפריסין (או קטמנדו). אם הם רוציםלהתגרש, את זה הם חייבים לעשות ברבנות. |
|
||||
|
||||
המקרים הקשים ביותר שכהנא-דרור מטפלת בהם נוגעים לעגונות שומרות הלכה אשר נמנעת מהן זוגיות חדשה. את הבעיה הזו לא ניתן לפתור על ידי גירושין אזרחיים, והיא היתה שרירה וקיימת גם לולא היתה לחוק הדתי דריסת רגל במדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
נכון. את הבעיה של עגונות שומרות הלכה אשר נמנעת מהן זוגיות חדשה לא ניתן לפתור על ידי גירושין אזרחיים. מי שמכפיף את עצמו להלכה ולדין הדתי זוהי כמובן זכותו. מה שאני ציינתי זה שבמצב החוקי1 הנוכחי, גם מי שלא מעוניין להכפיף את עצמו להלכה ולדין הדתי, לא יוכל להימנע מהם בבואו להתגרש במדינת ישראל, לא משנה איך, איפה ובאמצעות מי הוא התחתן. _____ 1 כדי למנוע אי הבנה: זהו חוק מדינה. |
|
||||
|
||||
ברור, אלא שהפתילון החל בכהנא-דרור ולכן ביקשתי לציין שבהעדר שינוי רבני רדיקלי, נראה שצריך להדק את אחיזת המדינה והממסד הדתי בדיני המעמד האישי כדי לפתור את הבעיות שהיא מעלה, ולא לרופף אותה. בתגובתך הראשונה ציינת שאפשר לחיות כידועים בציבור. למיטב ידיעתי, הבחירה הזו תחלץ אותך מהצורך לפנות לרבנות בעת פירוק הזוגיות. |
|
||||
|
||||
נראה שכהנא־דרור סבורה שהשינוי הזה לא יגיע מהרבנות הראשית. לא ברור איך אפשר להשפיע עליה (לאחר נסיונות שונים שכשלו בזמן הממשלה הקודמת). |
|
||||
|
||||
הבחירה הזאת יוצרת המון סיבוכים ביורוקרטיים מיותרים ולכן באה עם מחיר לא קטן. הרבה מאד רישומים, טפסים, וסתם אינטראקציות עם העירייה או הבנק או בית החולים 2 מתייחסים לזוג נשוי אחרת מלזוג שאינו כזה1, ולך תסביר להם ותוכיח להם עכשיו שעל פי החוק זה אותו דבר. 2 במקרה של לידה למשל. 1 שמעתי גם על מקרים הפוכים, שבהם זוגות לא נשואים מקבלים הטבות במיסוי ושכאלה, שלא היו מתקבלות אם היו רשומים כנשואים. המטרה של הנתון הזה היא להראות שסטטוס ה'ידועים בציבור' דה-פקטו איננו זהה לסטטוס של זוג נשוי, וזה לא משנה כרגע מתי זה מועיל ומתי זה מזיק. אז כדאי שהתירוץ הזה יפסיק לעלות כפתרון בכל פעם שהאפליה הגסה על רקע דתי בנושא הנישואין בישראל עולה לדיון. |
|
||||
|
||||
אני מכיר אישית זוג לא נשוי עם שלושה ילדים ולדבריהם הבירוקרטיה העודפת היא מינימלית. קיים הצורך של האם להצהיר בלידה על זהות האב ושל האב להצהיר שהוא מסכים שהילדים ישאו את שם משפחתו (ברירת המחדל היא שם המשפחה של האם גם אם האב ידוע), וכן על שני בני הזוג להתייצב בלשכת משרד הפנים על מנת לחדש דרכון לילדים (לא ניתן לחדש דרכון לילדים בדואר כך שאחד מההורים חייב להתייצב גם כאשר בני הזוג נשואים). בעיה אחרת יכולה להיות עם אשרת שהיה לבן זוג במקרה של לימודים בחו''ל או רלוקיישן, אבל זה רק במדינות מסויימות (ארה''ב למשל) ורק למספר מצומצם יחסית של אנשים. בכל מקרה לא מדובר ב''המון סיבוכים ביורוקרטיים'' או ב''מחיר לא קטן''. הכרתי גם זוג לא נשוי שנהנה מהטבות מס שמיועדות לאמהות חד-הוריות וכשהעניין התגלה (מן הסתם בעקבות הלשנה) מס הכנסה החליט שהם ידועים בציבור, דרש את כל ההטבות רטרואקטיבית כמה שנים לאחור כולל הצמדה, וחייב אותם גם בקנס גדול. |
|
||||
|
||||
אז הסכמנו מה היא, עכשיו אנחנו מתווכחים על המחיר. מינימלי או לא זה ענין סובייקטיבי. אני, למשל, שנזקקתי בעשור האחרון לכל הפרוצדורות שהזכרת ולכמה נוספות, הייתי מגדיר את הסיבוך העודף כבינוני. מנסיון, חלק מהטפסים הרשמיים במדינת ישראל אפילו לא טולרנטיים לבני זוג נשואים בעלי שמות משפחה שונים. |
|
||||
|
||||
אני מעריך שהטרחה הנוספת הממוצעת לזוג לא נשוי לא עולה בימי חייהם על הטרחה שבהפקת חתונה (רישום, עדים, מקווה וכו') ובוודאי שלא עולה על הטרחה שבהפקת חתונה וגירושים. |
|
||||
|
||||
(כל מה שכתבת בסוגריים מיותר1, טסים לקפריסין ונהנים מחופשה בכיף על הדרך). לטקס החתונה יש יתרונות נוספים מול אותה טרחה, מלבד העניין הפורמלי. 1 מה שמחזיר אותנו לעיקרו של הפתילון. |
|
||||
|
||||
בלי שבדקתי, אני מנחש שהטרחה בהפקת חתונה בקפריסין (רישום, תרגום תעודות, כרטיסי טיסה וכו') היא מאותו סדר גודל של הפקת חתונה ברבנות. |
|
||||
|
||||
האמת שלא כל כך. והטרחה הגדולה בהפקת חתונה היא כמובן לא החלק הפורמלי, אם אתה מבין למה אני מתכוון1. 1 סידור שולחנות בחתונה זו כנראה הבעייה היחידה בעולם שמסובכת יותר מ-NP. |
|
||||
|
||||
החלק הלא פורמלי קיים (או לא קיים) בלי שום קשר לדרך בה מוסד הקשר. הכרתי אנשים שהתחתנו בנוכחות מניין בחצר ביתו של הרב וכאלה שהפיקו ארוע בעלות של הרבה עשרות אלפי שקלים בלי לערב את המדינה (או את הרבנות) בכך. אם נתמקד בחלק הפורמלי של העסק, על סמך מה שאני מכיר בלבד (וזה לא מדגם מייצג, אבל נראה לי שהוא נותן סדר גודל לא רע), הטרחה שבלא להיות נשוי לא עולה ברוב המקרים על הטרחה שבלהיות נשוי ובטח שלא מדובר ב''מחיר לא קטן''. כמובן שיתכנו מקרי קצה בהם זוג לא נשוי נקלע לסיטואציה קפקאית שהיתה נמנעת מהם לו היו נשואים. זה כאין וכאפס לעומת עוגמת הנפש של אנשים שנקלעים למצב של סרבנות גט, עגינות, שלום בית כפוי וכיוצא באלה צרות משונות שניתן למצוא לעיתים ברבנות. |
|
||||
|
||||
אז בקיצור, שנינו מסכימים שסיום הקשר הטמא והמחייב בין הרבנות לבין נישואין במדינת ישראל יפתור את כל הבעיות? יופי. |
|
||||
|
||||
כאמור לעיל: את הבעיה הכואבת ביותר, עגינות נשים שאכפת להן מעגינותן, ניתוק הקשר לא יפתור אלא רק יחמיר. |
|
||||
|
||||
כמה מאות, למיטב ידיעתי, ולגבי רובן זה גרוע בהרבה מ''טרדה''. על כל פנים, זה המניע העיקרי לפעילות זל כהנא-דרור אשר הציתה את הדיון. |
|
||||
|
||||
אני מכיר בכך שזוהי בעיה קשה, אבל: א. כמו שכבר ענו לך כאן, היא תקפה לנשים שבחרו להיות תחת חוקי הממסד הזה. ייתכן וקיומו של ממסד מקביל שלא כפוף לחוקים האלה יעזור איכשהוא. ב. הבעיה שאני העליתי מטרידה להערכתי כשני מיליון איש לפחות. לקרוא לה בעייה שולית מצדיק נימוק ממש ממש חזק. |
|
||||
|
||||
א. אם בהנתן סידור אתה יכול לדעת אם הוא טוב או לא אז הבעיה היא ב- NP. ב. יש בעולם הרבה בעיות יותר קשות מ- NP. |
|
||||
|
||||
א. ברור שלא (אתה לא יכול). וודאי לא א-פריורי. ב. כן, ידעתי שאני מתרשל כאן. לא הייתי לוקח את האמירה ההיא באופן מתימטי. |
|
||||
|
||||
א. אתה טוען שהבעיה בכלל לא פתירה? בעיות לא פתירות הן לא ב- NP, אבל זו לא חוכמה. נגיד שנתנו לך כמות משאבים בלתי מוגבלת, האם היית יכול למצוא סידור טוב? ב. לקיחת אמירות באופן מתמטי זה התפקיד שלי. אין צורך להודות לי, אני כאן למענכם. |
|
||||
|
||||
א. תלוי מהי הגדרת הבעיה. האם מדובר על סידור (מספיק) טוב או סידור אופטימלי. בהנתן סידור אתה יכול לבדוק שהוא מספיק טוב, אבל לא יכול לוודא שהוא אופטימלי. ב. אנחנו תמיד שמחים לארח כאן את ראש ממשלת יוון. |
|
||||
|
||||
א. האם אפשר לתת מספר בתחום סופי שמתאר את "איכות הסידור"? כלומר בהנתן סידור, אני יכול למצוא באופן יעיל את איכותו? אם כן אז בעיית הסידור האופטימלי היא ב- NP. גם אם לא, כל עוד יש יחס סדר בין הסידורים (כלומר אפשר להגיד האם א' עדיף על ב'), הבעיה תהיה לכל היותר במחלקה סיגמא-2 שהיא קצת מעל NP 1. אבל עדיין הרבה יותר קלה מבעיות כמו דמקה או אפילו איקס-עיגול אסימפטוטיים 2. ב. העונג כולו שלי, או כמו שאומרים אצלנו ביוון: "פיראוס פטה אנטיגונה סופוקלס שחוציאניטיס". ________ 1 או הרבה מעל, או בכלל לא מעל, תלוי את מי אתה שואל. 2 או קצת יותר קלה, או בכלל לא יותר קלה, תלוי את מי אתה שואל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |