|
||||
|
||||
השאלה שלך היא טובה. אני מניח שגם בהפגנה זו רוב המפגינים היו שקטים ודוקא בין המתפרעים לא חסרו כאלו שכלל לא היו בני העדה (אנרכיסטים, מסיתים, מתפרעים סדרתיים וחובבי מהומות למיניהם). מדוע אם כן, אני מרוקן את חבית הטיעונים של בני העדה בשל התנהגות מיעוט בקרבם? (ככלל אני מקבל את הדעה השוררת שמדובר בעדה המאופיינת ע"י התנהגות שקטה ורוך דיבור). הנקודה היא שדוקא ההתפרעות המאורגנת של קבוצה גדולה בתוכם, מוכיחה לכלל הציבור שיש לשוטרים סיבה לעצבנות ולתחושת סכנה מול בני העדה. בהינתן עובדה זו, אני לא רואה מדוע צריך להעלות את האלימות המשטרתית כלפי בני העדה כעניין מיוחד לעומת עניין אלימותה כלפי אזרחים חפים מפשע בכלל. "חוסמת את האפשרות האחרונה להכנס לתודעה הציבורית?" אני רואה זאת לגמרי אחרת. אני לא חושב שדרכי הפעולה השגרתיות (פניות למשטרה, למערכת המשפטית והפוליטית) חסומה או אטומה במיוחד לבני העדה. מצד שני, נניח שרק בזכות ההתפרעויות שלהם אני מודע כעת למצוקתם, איך בדיוק אני אמור לעזור להם? פגיעה בשוטרים, חבלה ברכבים עוברים, שיבוש והפרעות לנהגים בדרך איילון ואפילו שיבוש סדר היום של הישראלי ה"חכם" הרץ לתחנת הדלק כדי למלא דלק חצי שעה לפני שהמחירים עולים, לא באמת מסייעים לענייני העדה באופן כלשהו. |
|
||||
|
||||
אני מודה לך על תשובתך הנעימה - אבל לדעתי התפיסה שלך שגויה בכמה מישורים: 1. אין להם הזדמנות שווה לטעון טענותיהם בפני גורמים מוסמכים, וגם הזדמנות שווה לא שווה כמעט כלום בימינו. מתי השגת או בכלל ביקשת משהו עקרוני שכרוך בשינוי מדיניות מפקיד ממשלתי? העניין הוא שהמצב הנוכחי ושלושים שנה אחורה גרוע מבחינתם. 2. לא נכון לשפוט קבוצה לפי 2% מחבריה. 3. אני איתך בדעתך שהפגנה היא אבסורד ומטרד, אבל משום מה יש אנשים שמפגינים בכל מיני סיטואציות והמקרה הנוכחי אינו חריג. לדעתי מה שייחד את ההפגנה הזו הוא דווקא עניין פרוזאי: המשטרה תפסה אותה כהפגנה מתוקשרת נגד אלימות משטרתית, והייתה איתם מאוד עדינה בהתחלה. נתנו להם לגרום לנזק דווקא כדי להחליש את טענתם ולצאת בסדר בטלוויזיה, וכשנוצר מספיק בלאגן פיזרו את המפגינים באלימות הרגילה פחות או יותר, אבל בככר רבין זה נראה יותר מרשים. |
|
||||
|
||||
2. לא נכון לשפוט את המשטרה לפי שני עשבים שוטים. |
|
||||
|
||||
כמובן. לדעתי באמת אין בעיה מיוחדת עם המשטרה* אלא עם גזענות, אפליה והפרדה. *אם כי צריך לצפות משוטרים לא להפר על החוק וממפקדיהם לדאוג למשמעת גם למפרע. |
|
||||
|
||||
האנלוגיה אינה טובה. ההשתייכות למשטרה אינה פתוחה בפני כל אחד, ההצטרפות להפגנה כן. המשטרה כארגון היתה יכולה לצמצם בהרבה את האלימות של השוטרים אם היתה מתייחסת אליה ברצינות הראויה, אבל לא נראה שהאלימות המשטרתית מטרידה באמת מישהו בפיקוד. את זה אפשר, אולי, להבין, בהעדר לחץ ציבורי מסיבי, אבל אחת התעלומות הגדולות בעיני היא האימפוטנטיות של מח''ש. הרי זה גוף שאחת מסיבות קיומו היא טיפול בבעיה, אך בפועל הוא עושה כמיטב יכולתו לעזור למשטרה בהכחשת קיומה. |
|
||||
|
||||
מח''ש זהו אירגון שלו היית מסובב אותו, יכולת לומר שהוא מהווה עלה תאנה של המשטרה. |
|
||||
|
||||
זה בדיוק מה שמתמיה אותי. הוא הרי לא חלק מהמשטרה אלא ממשרד המשפטים, ולא מעסיק שוטרים לשעבר עם קשרי חברתיים אלא בעיקר משפטנים (או שאני טועה כאן?). |
|
||||
|
||||
אתה קצת טועה. אני לא בטוח לגבי היום, אבל בעבר חוקרי מח"ש1 (לפחות חלקם) היו שוטרים בעברם ובמעבר ישיר ומאורגן מהמשטרה. גם אם אין להם קשרים חברתיים עם שוטרים, יש להם נגיעה בתרבות הארגונית של המשטרה. _____ 1 המחלקה לחפוי על שוטרים |
|
||||
|
||||
אוקיי, זה יכול להסביר לפחות חלק מהתעלומה. |
|
||||
|
||||
אני מתקשה להסכים עם דבריך. אתה מתעלם מכך שיש בחברה הישראלית המון רצון טוב כלפי בני העדה (ולו בגלל החשש להתפס כגזענים). דבר זה מתבטא גם בתיאור שלך על התנהגות המשטרה בהפגנות המדוברות. מה היינו אמורים לצפות? שהמשטרה תנהג ביד קשה מלכתחילה? זה טיעון מטיפוס "לא העכבר גנב. החור גנב.) גם ה-2% שלך, אינו משכנע בעיני. בזמנו שמעתי משוטר בתחנת רחובות שכחצי מהעבירות הפליליות בתחנה הוא של נוער עבריין אתיופי (המספרים הרשמיים מדברים על כ-30%. ודוק שלמשטרה יש אינטרס ונוהג של קבע ל"הקטין" ול"מזער" את הבעיות שיש לה ובעצם לכולנו כחברה). אני לא יכול לדעת זאת בודאות, אבל אני משער שהאלימות המשטרתית כלפי בני העדה קשורה לריבוי העבריינים אצלם. זה כמובן לא מצדיק את האלימות, אבל מחזק את מה שכבר אמרתי: אני לא רואה סיבה להתיחס במיוחד לאלימות המשטרתית כלפי בני העדה להבדיל מאלימות כלפי כל אחד אחר. |
|
||||
|
||||
אוקיי. הייתי צריך לברר איתך קודם לאילו טענות ספציפיות שלהם אתה מתכוון, כי נראה לי שאתה מתייחס לטספקט של האלימות המשטרתית ואני חשבתי שהתייחסת לטענותיהם הרחבות יותר. |
|
||||
|
||||
אני זוכר כמה חגגה התקשורת לאחר הבחירות הקודמות, עם כניסתה לכנסת של ח"כ פנינה תמנו-שטה. עכשיו יש חבר כנסת אתיופי בליכוד. נראה שיש עוד אתיופים רבים שהתקדמו וטיפסו בעבודה קשה - במקום בכיינות. לא יכלו אותם אנשים להיות לפה לבני עדתם, או להיות למוקד שבו יטענו את טענותיהם בני העדה ויזכו למענה? |
|
||||
|
||||
העובדה של40% מבני הנוער האתיופי יש תיקים במשטרה (שוטר פוגע בהם, הם מגישים תלונה והופ! מוגשת נגדם תלונה נגדית ויש להם תיק במשטרה) לעומת שיעורם באוכלוסיה - 2% בלבד, אמורה לעורר בך ספק לגבי הפילוח המשטרתי בשל צבע עורם. הנתונים הללו הם כתב אשמה מוצק כנגד האפליה המשטרתית. |
|
||||
|
||||
אין שום סתירה בין שני המספרים. לפי הנתונים שסיפקת יכול להיות שגם ל־60% מהנוער במדינה יש תיקים במשטרה. מעבר לכך, ההשוואה צריכה להיות: לעומת השיעור של אוכלוסיה עם מצב כלכלי דומה. |
|
||||
|
||||
מענין שכשעוסקים (וכידוע לא מפסיקים לעסוק) בנתוני אפליה בין אשכנזים לספרדים, אף אחד לא טורח לנרמל במצב הכלכלי של אוכלוסיות. המממ. |
|
||||
|
||||
הנה נתונים מלפני כמעט עשור: http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/511/122.html הערים עם הריכוזים האתיופיים הגדולים לא כיכבו שם בצמרת. לפי המקור הבא (שמתייחס לעולים בכלל, כולל עולים ממדנות ברה"מ לשעבר ואתיופיה): מנתוני משטרת ישראל משנת 2006 עולה כי 37% מבני נוער הכלואים בכלא הינם בני נוער עולים. אחוז זהה של חיילים עולים כלואים בכלא צבאי. (מדו"ח של מבקר מדינה 2010) 42% מבני נוער השוהים במוסדות החסות של משרד העבודה והרווחה הינם בני נוער עולים. האם יכול להיות שהנתון של 40% מתייחס לעולים בכלל ולא רק לאתיופים? |
|
||||
|
||||
אני שמעתי שהנתון 40% הוא שיעור בני הנוער ממוצא אתיופי מכלל הכלואים בהית סוהר לנערים. |
|
||||
|
||||
העובדה שציינת בהחלט מעוררת ספק בנוגע לאפליה משטרתית, ואשמח אם הנושא יטופל. אבל איך בדיוק הגעת מכאן למסקנה ש"הנתונים הללו הם כתב אשמה מוצק" נגד המשטרה? |
|
||||
|
||||
הפער העצום בין 40% מבני הנוער בעלי תיק משטרתי לעומת 2% משיעורם באוכלוסיה והעדויות הרבות של פנייה יזומה של שוטרים לבני נוער אתיופים שיושבים בחצר או בגינות ציבוריות מבלי שיעשו דבר, השילוב הזה והגזענות הכללית בציבור, מספקים עדות מוצקה לצדקת התחושה הסובייקטיבית של בני העדה שיש פילוח לפי צבע עורם בהטרדות המשטרה. בקהילות האתיופיות יש הדרכה ספציפית להתנהגות במפגש עם שוטר, ראית קהילות נוספות שנזקקות לכך? |
|
||||
|
||||
הנתון של 40% נראה לי תמוה (תגובה 654861). מה מקורו? |
|
||||
|
||||
אזא''מ הנתון הזה נשמע בפיה של הכתבת המשטרתית המצויינת של רשת ב' (שמה פרח מזכרוני) בתוכנית ''הכל דיבורים''. מעניין אם ניתן לבדוק זאת ממקור אחר, אם כי מדובר על תיקים ולא על עצורים, מה שמקשה על הבדיקה. |
|
||||
|
||||
הכתבת היא עדי מאירי. |
|
||||
|
||||
אם הייתי אומר לך שזה נראה לי יותר ככתב אשמה מוצק כנגד העדה האתיופית, היית לבטח עונה לי שעם כל הבעיות והמצוקות שיש לעדה הזאת, מה אני מצפה מהם שיוציאו עצמם מן הביצה בשיטת הברון מינכהאוזן? הבעיה עם התשובה הזאת, היא שהיא עובדת בשני הכיוונים. עם כל הבעיות והמגבלות של משטרת ישראל, נראה לי שלתלות עליהם את כל הבעיה של הגזענות בישראל או את קשיי הקליטה של עולי אתיופיה, נראה לי מופרך ולא מועיל. העובדה שהעלית כטיעון מפוקפקת במיוחד. אם רוב התלונות היו על בסיס גזעני בלבד, האחוז שציינת היה צונח בהגיעך למספר התיקים הנפתחים ומספר המורשעים מקרב הנוער האתיופי. אנו יודעים שזה אינו המצב. כלומר האשמה אינה כלפי המשטרה במיוחד אלא גם כלפי התביעה המשטרתית ומערכת המשפט בכלל. בקיצור כל החורים אשמים ורק העכבר חף מפשע. אני לא יכול להוכיח את הדבר, אבל יש כאן אפשרות סבירה שההפגנות והמהומות האחרונות התחילו ע"י קרובי משפחה של עבריינים (ואולי במקרה זה צודקים תועמלני הימין ומעורבים כאן כל מיני מעוררי מהומות אנרכיסטים ושמאל קיצוני). התוצאה העיקרית מבחינתי, של המהומה וההתפרעות בהפגנות הללו, היא שאני מרגיש צידוק עצמי מוחלט לא לעלות על סוס אמוציונלי של תמיכה ואמפתיה למשפחות של ח'ברה שגונבים את האופניים ומכשירי הטלפון של ילדינו. ועוד הערה (קצת מרירה וקנטרנית אני חייב להודות), בניגוד למה שאמרה נציגה צעירה של העדה ("אפילו יש לנו נשיא שחור"), ישראל אינה מחוז מעבר לים של ארה"ב, ובישראל פילוח (פרופיילינג בלע"ז) אינו אסור ואינו מילה גסה. אפשר וצריך לדבר ולכתוב נגד אלימות משטרתית מופרזת ובפרט כלפי חפים מפשע. אם האלימות מופנית במיוחד כלפי ערבים, מסתננים בלתי חוקיים או כלפי עולי אתיופיה, לא ממש רלאבנטי או מועיל בדיון הזה. אחרי הכל, גם אלימות משטרתית לא נחוצה כלפי עבריינים של ממש אינה עניין ראוי לשבח. |
|
||||
|
||||
אני בהחלט מקבל את דבריו הנשגבים של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס הדלקת המשואות: "אני אוהב את הארץ הזו. אבל יותר מכך, את העם הזה, את תושבי המרכז ומיישבי הפריפריה, את אנשי הקיבוצים והמושבים, את המתיישבים ביהודה ובשומרון, בני המיעוטים; אנשי הרוח, הספר והאקדמיה וכן, גם את מנשקי המזוזות ואת המשתטחים על קברי צדיקים". היש דברים חזקים מכך? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |