|
||||
|
||||
אני מצטרף לתמיהה של ירדן. "הכי דרום אמריקאי שיכול להיות"? אפילו למתי כספי עצמו היו באותה התקופה שירים עם מקצב יותר דרום אמריקאי, למשל סוזי דולצינאה. |
|
||||
|
||||
טוב, היה את כל פרויקט "ארץ טרופית יפה" אבל אני מדבר על ההשפעות שחדרו דווקא לשירים מקוריים. סמבה בתו אחד הנה הנה או שזה רק בראש שלי? |
|
||||
|
||||
האמת, יש דמיון במקצב, בעיקר בהתחלה. |
|
||||
|
||||
נכון, המקצב הוא משם. והמהלך המלודי-הרמוני, שהוא המאפיין הבולט יותר של השיר? |
|
||||
|
||||
לא טענתי שמתי כספי לא מלחין מקורי, חלילה, ולא שאינו גאון מוזיקלי אלא שהוא מלחין בתוך ז'אנרים ידועים שאינם "מוזיקה ישראלית" (תהא אשר תהא). אם אתה מחפש מהלכים דומים ל"הנה הנה", יש פה אחד דומה לפראזה "לא ידעתי שתברח". בכלל ז'ורז'י בן נשמע כמו השפעה ישירה על מתי. הנה משהו שיכול להישמע כמו סקיצה ראשונה ל"יום שישי חזר". |
|
||||
|
||||
מתי כספי עצמו מזכיר את אנטוניו קרלוס ז'ובים כמלחין שממנו שאב השראה. |
|
||||
|
||||
אבל נראה שאנחנו מפספסים את הנקודה. הוא אמנם מלחין1 בז'אנרים ידועים, אבל עדיין כל השירים שלו הם הרבה יותר מאופיינים ודומים זה לזה בתור 'שירים של מתי כספי' מאשר 'שיר של בוסה נובה, שיר של רוק רך, וכו'. ואם נגדיר את מתי כספי כמייצג של מוזיקה ישראלית2, אזי השירים שלו מייצגים היטב "מוזיקה ישראלית", תהיה אשר תהיה, למרות שהם שואבים השראה מז'אנרים אחרים. כמו שכבר כתבתי כאן, המונח 'מוזיקה ישראלית' יכול לעמוד בכבוד בפני עצמו, גם אם הוא לא ממציא ז'אנר חדש. יש עוד מטריקות וצורות לסווג שירים ומוזיקה פופולרית מלבד סיווג לז'אנרים. הרולינג סטונס עושים רוק, וברוס ספרינגסטין עושה רוק, אבל זה לא מפריע לאלה להיות מציגים ראויים של (המוזיקה של) מולדתם (אנגליה) ולזה להיות מציג מובהק של מולדתו (ארה"ב). 1 חלקית, אני עדיין לא מסכים לפרוג-רוק שלך. 2 גם זה לא בטוח, אבל לצורך הטיעון. |
|
||||
|
||||
הרוק של הרולינג סטונס בראשית דרכם הושפע מאוד מבלוז ורית'ם-נ-בלוז וככזה הוא היה פחות ''אנגלי'' ויותר ''אמריקאי''. גם בהמשך דרכם ההשפעות המוזיקליות של הלהקה לא היו של מוזיקה אנגלית כלשהי אלא של רוק בסיסי שהיה יכול להיווצר גם במולדת הרוק המקומית, ארה''ב. לא במקרה הם היו יותר פופולרים בארה''ב מאשר במולדתם. אם מחפשים להקת רוק אנגלית באופייה, תוך כדי ניפוי של פופ (הביטלס) או פרוג-רוק (ג'טרו טול), אפשר לציין את הקינקס (שלא זכו לפופולריות גדולה בארה''ב). |
|
||||
|
||||
אפשר להגיד שאביתר בנאי,עלמה זהר וברי סחרוף(?!) הם מוזיקה ישראלית לדעתי |
|
||||
|
||||
מלחין בז'אנרים ידועים - נראה לי שאנחנו בס"ה מסכימים. גם אני לא מצליח להכניס את "ימי בצורת" או "בלילות הקיץ החמים" לשום מגירה מלבד זו שכתוב עליה "מתי כספי". אבל השאלה מה נכלל ומה לא תחת הכותרת "מוזיקה ישראלית" תלויה קודם כל באפיון הכותרת. האם, כמו שרצה נדב, צריך לאפיין סוגה1 שנקראת מוזיקה ישראלית, ואז תגובה 654310, או שהכוונה ב"מוזיקה ישראלית" היא שמורגש בה החיבור המקומי גם אם נכתבה ובוצעה בסוגה קיימת. כמו שיש רוק צרפתי (די שבלוני אבל מובחן) ופופ סן רמו איטלקי, ואז בטח מאיר אריאל ומתי כספי ושלום חנוך, וגם אתניקס והדג נחש, ואביהו מדינה, ואהוד בנאי ובטח שטיפקס, ולמה לא שלמה ארצי, משינה ואיפה הילד? ולמה לא כל שיר שנכתב (או תורגם בכשרון כמו במקרה של יוסי בנאי) על ידי יוצר ישראלי? רולינג סטונס - לטעמי עושים מוזיקה אמריקאית, ולא אנגלית. לרוק האנגלי יש הרבה וריאציות והסטונס לא נכנסים לאף אחת מהן.2 _______________ 1 כמו הבלוז האמריקאי, הפלמנקו הספרדי והשנסון הצרפתי. 2 אני חולם להכין כתבה לאייל על רוק שנות השבעים, ולא מצליח לארגן את תשומת הלב. אולי אאמץ דד ליין- נגיד לרגל היובל לזיגי סטארדסט... |
|
||||
|
||||
2 כן! לך על זה! ה-עם רו-צה פרוג רוק איילי. |
|
||||
|
||||
גם אני מעודד את אריק, אבל רק אסב את תשומת ליבו לעובדה שחגיגות היובל לזיגי סטארדאסט ייפתחו ב-2022. הייתי מעדיף, אפעס, משהו קרוב יותר. חוץ מזה, ברוח הפתיל שלנו, בדיוק היום נתקלתי בדוגמא משעשעת למיזוג סגנונות: הגרסה ההינדית ל"הבה נגילה". |
|
||||
|
||||
עלית על התכנית שלי לדחיינות. לייק ל''הבה נגילה'' שהבאת- עפרה חזה לא היתה עושה את זה טוב יותר. אהבתי את המקהלה בסוף (נשמעת כמו מקהלה בשירים ערבים). |
|
||||
|
||||
כמשהו קרוב, אולי חגיגות המאה להולדתו של פרנק סינטרה. בוב דילן הקדים להוציא אלבום משירי סינטרה בשם Shadows In The Night (למי שלא ברור הקשר...). מתוכו, The Night We Called It A Day. |
|
||||
|
||||
פרנק סינטרה ורוק? |
|
||||
|
||||
אפרופו "רוק צרפתי (די שבלוני אבל מובחן)", לפני כ-10 ימים נפטר הזמר הצרפתי1 שהיה מפרוסם בשנות השישים של המאה שעברה (תענוג לגלגל את זה על הלשון). הוא התמחה בגרסאות כיסוי לשירים פופולריים אמריקאים. 1 יהודי שנולד בקהיר |
|
||||
|
||||
טושה! קטנוניות: לא הייתי אומר שכספי הלחין בתוך ז'אנר ברזילאי, אלא רק שאל ממנו. אני לא חושב שהוא יכול להיחשב חלק מז'אנר אם הוא לא מעורב ממש עם המוזיקאים והקהל של אותו ז'אנר. ניקח דוגמה יותר קיצונית: "סמבה ברגל שמאל", שממש חותר להיות שיר כמו-ברזילאי. כאן הייתי אומר שהוא מחקה (באופן מבריק) מוזיקה ברזילאית, ועדיין לא פועל בתוך הז'אנר. ואם עוד לא ציינתי זאת, על העיקר אני מסכים איתך. את הניסוח "הוא מלחין בתוך ז'אנרים ידועים שאינם "מוזיקה ישראלית"" אני אשנה ל"הוא לא מלחין בתוך שום ז'אנר שאפשר לקרוא לו "מוזיקה ישראלית"". |
|
||||
|
||||
מקצב הגיטרה והתיפוף שמלווים את השיר ''הנה הנה'' הם סינקופטיים דרום אמריקאים במאה אחוז. אני לא זוכר את שם הסגנון הספיציפי |
|
||||
|
||||
אין ספק שבשיר ניכרות השפעות של בוסה-נובה וסמבה בסגנון ג'ובים. אבל אם אנסה לכמת את דעתי הסובייקטיבית, מקצב הגיטרה והתיפוף הוא רק 70% אחוז דרום אמריקאי (יומצא הסינקופומטר לאלתר!), וחלק מהיסודות האחרים של השיר - העיבוד של כלי הנשיפה, השירה של מתי כספי - אפילו פחות. כאמור, באותו תקליט ממש של מתי כספי הופיע "סוזי דולצינאה", שהוא בעיניי הרבה יותר קרוב למאה אחוז בוסה-נובה, ולכן היה יכול להתאים יותר לתגובה של אריק שהתחילה את הדיון הזה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |