|
||||
|
||||
מה איתם? המטבח שלהם היה שונה באופן משמעותי מזה של שכניהם? מהם קיבלנו את המאכלים הפלסטינים? |
|
||||
|
||||
מי זה "קיבלנו"? * חיים לך כאן בארץ יהודים יוצאי סוריה ולבנון ומצרים, שאכלו חומוס (או פול) ועלי גפן כשאבותיך אכלו גפילטע וסבלו מכל רגע1. לא, סליחה. אבותיהם אכלו חומוס ועלי גפן כשאבותיך עוד אכלו וורמיצ'לי וקראו להם וורמיזלי"ש, עוד לפני המצאת הגפילטע. * היה כאן מרחב גיאוגרפי ושלטוני אחד. בשליטה תורכית. החלוקה למדינות מלאכותית לגמרי, והיא תוצר של הקולוניאליסטים האירופאים. והמטבח הפלסטיני לא נבדל מהמטבח הסורי והמטבח הלבנוני. אבל כמובן, את החומוס גנבנו מהפלסטינים. ואת הבורשט? ואת האיטריות? ואת הסופגניה שממולאת בריבה? לא גנבנו? 1 אבותיך סבלו. סביר להניח שיוצאי סוריה ולבנון ומצרים נהנו. |
|
||||
|
||||
כמו שכבר ציינתי, את החומוס והפלאפל הכירו המתיישבים הציונים משני מקורות: הצברים מהפלמ"ח שהתוודעו אליהם ישירות מהפלסטינים ודרך התימנים שבאופן נוח היה קל להציג מאכלים אלה כ"תימנים" למרות שלא החומוס ולא הפול גדלים בתימן. (אני זוכר פירסומות לחומוס ופלאפל "אינסטנט" כפי שזה נקרא אז של אוסם שבהם הוצג תימני עם פיאות ולבוש תימני במטרה לשדר "אסליות" ו"אותנטיות".) אין כאן שום קשר ליהודים שחיו באיזור, גם אם אכלו את אותם המאכלים. |
|
||||
|
||||
אתה מתעלם מהעדר הגבולות שבתקופת התורכים והמנדט1, מהעליה מהמדינות הללו בשנות ה-50, ומהעובדה שהמתיישבים הציונים אמנם הכירו את המאכלים הללו, והפלאפל היה אוכל רחוב פופולארי, אבל החומוס לא נקלט כאוכל כלל-ישראלי עד הרבה לאחר קום המדינה, ובוודאי שאשכנזים לא הכינו אותו בבית. היום - כן. 1 בתקופת המנדט בעלי יכולת נסעו לסקי בלבנון. |
|
||||
|
||||
אז מה? במשך שנים נחשבו החומוס והפלאפל כמאכלים שכביכול הובאו לארץ בידי עולי תימן. את שוכחת שלרוב המגע התרבותי בין הציונים לפלסטינים היה מינימלי ושגם יהודים מסוריה או מלבנון כמעט לא היו כאן בתקופת המנדט ושלא מהם למדנו להכיר את האוכל המקומי. |
|
||||
|
||||
הפלאחים המצרים שממשלת תורכיה יישבה כאן הביאו אתם את האוכל שלהם. האם אפשר לומר שהפלסטינים ניכסו אותו? |
|
||||
|
||||
לא. הם אימצו אותו. ישראל במשך שנים טענה ברחבי העולם שהחומוס והפלאפל הם מאכלים ישראלים (הרי קיבלנו אותם מעולי תימן...) תוך כדי התכחשות שזהו אימוץ של רכיבים מהמטבח הפלסטיני המקומי. |
|
||||
|
||||
אתה יכול למצוא לי מקור ישראלי רשמי שטוען כי עולי תימן הביאו איתם את החומוס? |
|
||||
|
||||
לא מכיר מקור רשמי אבל זכור לכל שחומוס ופלאפל תמיד הוגדרו כמאכלים ישראלים ''ממוצא'' תימני. |
|
||||
|
||||
אולי המכירה יוחסה לתימנים. אני לא מכיר שום מקור רשמי שייחס להם את ממרח החומוס עצמו. |
|
||||
|
||||
אולי כי באזור תל-אביב המקומות המפורסמים בחומוס ופלאפל היו שכונות תימניות, הכרם, שכונת התקווה, רמת עמידר ובזה השתמשו המפרסמים. פתחתי את הספר ''איפה היינו ומה עשינו'' ולא מצאתי ערכים תחת חומוס או פלאפל אבל כן מצאתי ''מלחמות הפלאפל'' ויש שם תמונה של מוכר שנראה כמו הודי או תימני בטורבן ופירסומת עם חצי מנה ולידה שלושה תימנים עם פיאות מרקדים בצעד תימני. עכשיו אני נזכר שגם ''אופנה ישראלית'' ותכשיטי זהב וכסף היו בהשראה תימנית. גם קישון כשהוא רצה ללספר משהו אקזוטי נלעג היה משתמש בתימני כמו התימני שטס לאמריקה להביא לנשיא שק חול ישראלי. נדמה לי שגם המזנונאי במערכת העיתון עם המאכלים המפולפלים עם השמות הגרוניים היה תימני (למרות שהוא היה כביכול במעמד לועג להונגרי העדין, הוא גם היה במעמד נלעג). |
|
||||
|
||||
נו, ודאי. אבל גם שם לא נטען שהתימנים הביאו את החומוס לארץ. |
|
||||
|
||||
ובכן, הזכרון הרופף שלי טעה ומנהל המזנון במערכת העיתון של קישון לא היה תימני אלא ''עבדיה, יוצא בבל, שכנתנו העוינת בצפון...''. אלא שהוא כן הציע להונגרי הרעב ''יש לי חומוס ומחשי...'' ולקישון ''חומוס הזכיר לי איזו מלה לאטינית שלמדתי בבית הספר...'' |
|
||||
|
||||
והפלסטינים נותנים קרדיט למצרים? או טוענים שאלה מאכלים פלסטינים מדורי-דורות? |
|
||||
|
||||
במקרה הזה המאכל היחיד שהפלסטינים למדו מהמצרים הוא הפלאפל ואולי גם הפול. גם אם הם לא מודים במקורו המצרי הרי שזה שונה מהמצב בו מטבח שלם מופץ ברחבי העולם כישראלי. |
|
||||
|
||||
ניטפוק: האלבנים יישבו אותם כאן. ליתר דיוק, אבא ואח של סעיד הפורט שמרדו בתורכים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |