|
||||
|
||||
חסד עשה האל למאמינים כשזרק אותנו מגן עדן וניתק מגע לאחר מעשה אכילת התפוח הנפשע, בעיקבות השיבוט האנושי הראשון בעולם, שתוכנן בוצע ונכשל! "עובדה": חוה המשובטת לא "עמדה בציפיות" לפחות המנטליות שהיו ממנה... תארו לעצמכם שהיינו נותרים בגן עדן מודעים לעצמנו וליכולותינו: הבטחון הכלכלי המוחלט שהיה לנו שם, היה מאפשר לנו להתמקד בפתוח "תכנת התבונה" שלנו בלי עכבות, ובלי ההפרעות של מלחמות הקיום השרידויות הדרויניסטיות, והצווים הטריטוריאלים שהודבקנו בהם בעקבות הגרוש... "חסד של אמת" עשה האל לכולנו שנמנע בעקשנות "מאותות ומופתים" בזמני אמת, וכך אותיר אותנו מסוקרנים מגורים וחסרי מנוחה נפשית תמידיים. ויכוח הדמים הנצחי הזה, על עצם קיומו של האל, ועל נוכחותו ויכולותיו, גבה מעמנו בזבוז אנרגיה אדיר והאט למינימום את קצב הפתוח העצמי של תכנות התבונה, שלנו. וכל אלה שזוקפים לזכותו של האדם הישגי מדע אדירים עד הלום, צריכים, כך נדמה לי, "להודות" לעירפול המוחלט הזה "שהטיל האל" על מציאותו כאן מאז ועד עכשיו... איפוא היינו מצויים היום, אילו היינו חיים תחת צילו המוכח והמשפיע של אלהים כל יכול ויומיומי?.... איפוא היינו מצויים היום, אילו היינו חיים, חשופים לודאות המוכחת של חוסר קיום אל, ולהיותנו שליטים עצמאים לגורלנו?... |
|
||||
|
||||
"איפוא היינו מצויים היום, אילו היינו חיים תחת צילו המוכח והמשפיע של אלהים כל יכול ויומיומי?...." היינו עבדים תחת כיבוש של רודן כל יכול והרוח האנושית היתה אובדת. "איפוא היינו מצויים היום, אילו היינו חיים, חשופים לודאות המוכחת של חוסר קיום אל, ולהיותנו שליטים עצמאים לגורלנו?..." היינו חופשיים לעשות בדיוק את אותם הדברים אותם אנו עושים היום. ידיעת החופש לא היתה פוגעת ברוח האנושית כלל. החופש היה כה בלתי משפיע על תודעתנו כך שחלק גדול מאיתנו היה כנראה ממשיך להאמין בקיומו של אלוהים... |
|
||||
|
||||
אילו היינו חשופים לודאות של חוסר קיום אל, היינו קרוב לודאי מקדימים בכמה דרגות את פיתוחה של תכנת התבונה שלנו אבל מי רוצה לשחק ''בנדמה לי''... |
|
||||
|
||||
Freedom is practiced why acting in the framework of laws, just like in a chess game.
The "freedom" of the brute, on the other hand, is doing whatever whim comes ahead, with neither intellectual effort, nor intellectual discipline. The "complexity" he views is ,rather, chaos and complicating things without necessity, whereas the true intellectual mind purports to find elegant solutions to complex problem and to simplifly things by hard intellectual effort and ingenious work. For the brute, the world is basicly simple and two- dimensional, and he adds artificial entities to complicate things to entertain his sensation-seeking brain. And he runs away from his inevitable inner emptiness and boredom by acts of destruction and unnecessary complications. As to personal Autonomy and ethical principles, he "abides, rather, to the dictates of his whims And he is the enemy of free thought, although sometimes preaching similar retorics to confuse man's integrity |
|
||||
|
||||
"and he adds artificial entities to complicate things to entertain his sensation-seeking brain" הגדרה מצוינת לאלו אשר הגו את המושג "אלוהים".
|
|
||||
|
||||
כתבתנו מדווחת שבוושינגטון נראתה כתובת גראפיטי: dear god, save us from the people who beleive in you
|
|
||||
|
||||
(Nitshe is dead" (god"
|
|
||||
|
||||
ישמור אותי האל מפני האמונה |
|
||||
|
||||
Nothing frightens me more
than religion at my door... |
|
||||
|
||||
"עצם העובדה שעד היום לא יצאה להבה מן השמיים, ושרפה את כל אנשי הדת והמטיפים, היא ההוכחה האולטימטיבית לכך שאין אלוהים". 1 אני לא מתחייב על הנוסח המדויק. |
|
||||
|
||||
אבל אני מצטער שזה לא אני. |
|
||||
|
||||
כתוב שם ''פרי עץ הדעת'', בלי לציין באיזה פרי מדובר. (אולי זאת היתה בכלל תאנה, לאור העובדה שהזוג הזללן השתמש בעליה כביגוד מאולתר). |
|
||||
|
||||
כיוונת לדעתו אל אחד המפרשים, אבן עזרא, שכתב בדיוק כמוך. העץ הוא עץ תאנה כי בפסוק הבא כתוב ויתפרו עלה תאנה ולא ויתפרו עלה עץ הדעת. אגב, יש איזה מחלוקת כי אחרים חשבו שזה היה גפן על סמך מדרש שאומר שחוה נתנה לאדם יין מענבים (העונש על זה הוא מחלת דם הנידה). אותו אבן עזרא טוען שמה שהם למדו מהעץ היא תאות המשגל, ועל זה יגיבו כמה מהקוראים היותר נאמנים, תודה רבה לאל. |
|
||||
|
||||
''עץ הדעת'', משמעו לא ''ידע'', אלא ''ידיעה'' במובן התנ''כי - לדעת אישה. זה לא תמיד מסתדר עם ''עץ הדעת טוב ורע'', אבל זה בטח הרבה יותר מעניין. |
|
||||
|
||||
הידיעה במשמעות ידיעת אישה (עם או בלי מפיק בה') היא החלק היותר וולגרי ועסיסי של הפרשנות. לפי פרשנים אחרים, החטא הקדמון מוביל לידיעה שהיא אפשרות הבחירה בין טוב לרע. הידע אם כן הוא התוצאה של חוסר המשמעת, כי ברגע שיש ידיעה יש בחירה וברגע שיש בחירה יש חטא (פרשנות דומה אפשר למצוא אצל סט. אוגוסטין, כמדומני). אז אפשר לראות שהידע הוא דבר שלילי, המשיג את האדם אחורנית או למטה ולא מקדם אותו, כפי שהמדע המודרני חושב. רבינו בחיי כותב על בראשית ב ט ''אבל אחר שחטא ואכל מעץ הדעת היה לו רצון ובחירה לדעת טוב ורע ונתלבש בתאוות הגופניות'' (גופניות זו למשל חוכמת המשגל). אבל כדי שהוא יוכל להימשך לפרי עץ הדעת ולרצות לאכול ממנו היה האדם זקוק לאיזה ידע ובחירה, ולכן מסיק הפרשן שהיה לו לאדם הראשון יצר ותאוה. |
|
||||
|
||||
שמעתי פעם שהסיבה שאלוהים גירש את אדם מגן-עדן אחרי החטא הראשון היא כדי למנוע ממנו לאכול גם מעץ החיים, ובכל להפוך לאל - חי לנצח ויודע טוב ורע. |
|
||||
|
||||
אל תשמע לכל מה שאומרים לך. קרא בבראשית ג, כי ידע אלהים ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים. "הייתם כאלוהים" מפורשים כיכולת ליצור עולמות או שלמות הידיעה. ר' בחיי מציע פרוש מעניין יותר שעל פיו החטא מקנה לאדם ידיעת טוב ורע, אולם כתוספת לידיעה שכבר היתה בו מקודם - בריאת אדם בצלם אלוהים זה היה השכל שהוא הכושר להבחין בין אמת ושקר. עכשיו היא יכול גם להבחין גם בין טוב ורע. ידיעת טוב ורע אינם ענינים שכליים, כמו שגם ענינים ערכיים (יפה/מכוער) אינם מהשכל. העונש על אכילת התפוח הוא שלילת היכולת השכלית המופשטת והחלפתה בתאוות גשמיות, תפיסת יופי וכעור וחוסר השגת אמת ושקר. אני די משוכנע שבחיי לא חשב על פילוסופיה קוגנטיבית ולא היתה שום השפעה הדדית עם היום (דייויד), ראה את חלק ג' בסדרת המאמרים על התודעה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |