|
||||
|
||||
ד"ר דינה פורת מהמכון לחקר האנטישמיות והגזענות בנות זמננו באוניברסיטת תל אביב ציינה בקשר לדבריו של סראמגו שעוולות שונות (לעיתים קרובות קשות מאלה שנעשים לפלסטינים) נעשו ונעשים במקומות שונים בעולם אך אין מדברים עליהם במושגים של השואה; "התנהגות אושוויצית" מייחסים רק לישראל. הערות נוספות בעניין זה בתגובתי: תגובה 61333 |
|
||||
|
||||
"התנהגות אושוויצית" מייחסים לא רק לישראל, שתי דוגמאות מהאייל: תגובה 60224 תגובה 62431 |
|
||||
|
||||
סמילי, עם כל הכבוד לאינטלקטואלים של האייל לא בהם מדובר כי אם בשיח הבינלאומי שהמכון לחקר האנטישמיות מבצע עליו מעקב שוטף. |
|
||||
|
||||
מותר לי לחלוק על מסקנותיה של ד"ר פורת. באיזה תנאים צריך אדם לעמוד על מנת להחשב חלק מהשיח הבינלאומי? |
|
||||
|
||||
סקרן אותי מאד לדעת מי עוד מדבר על ''התנהגות אושוויצית'', ולכן נכנסתי לקישורית הראשונה ומצאתי שם דברים שלי. הצטוט הזה כמובן לא לעניין. ההבדל הבסיסי בין הדברים שכתבתי ובין דברי הסופר הפורטוגזי הוא שאני איני פונה כלל לרוצחים ולמפוצצי התינוקות (שרוצחים מדי פעם גם ילדים משלהם), איני מבקר אותם, ואיני מטיף להם מה לעשות ואיך לנהוג. דבריי הם ביקורת כלפי ההתנהגות שלנו לנוכח הרצח הזה. אני חושב שהביטוי ''הליכה כצאן לטבח'' שבעזרתו נהגו חלק מאתנו לבקר את טבוחי השואה יאים הרבה יותר לנו מאשר להם, כי לנו יש ברירה. זו הייתה כוונתי. אולי אפשר להשוות את דבריי לדברים שניסה להביע ביאליק ביצירות שכתב על הפוגרומים, שבהם הייתה ביקורת כלפי הנרצחים ולא כלפי הרוצחים. |
|
||||
|
||||
בכותרת של התגובה שלך הייתה "משואה חלקית לשואה מלאה", שואה מלאה הייתה באושוויץ, אין דרך אחרת להגדיר את זה מאשר "דיבור במושגים של שואה", ומשום שאתה לא מייחס את זה לישראל, זה סותר את התזה של דינה פורת (http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=934&rep=62...). לא השוותי בינך לבין הסופר הפורטוגזי, אלא באותו הקשר מצומצם (של שימוש במושגים של שואה). את הביקורת שלי על תגובתך, ראית בתגובה לתגובה עצמה, כתגובה הזו לא הייתה מילת ביקורת אחת כלפיך. |
|
||||
|
||||
אכן השתמשתי במושגים של שואה, אך כפי שאני שוב חוזר ומדגיש לא עשיתי זאת כדי להטיף למישהו שהתנהגותו אינה יאה ועליו לשפרה. הייתה זו קריאה לנו לא ללכת כצאן לטבח. |
|
||||
|
||||
העניין הוא - כפי שצוין פה לא פעם - שישראל כמדיניות משתמשת בשואה כעמדה של כוח. הדרישה לפיצויים, להתנצלות, לביקורת עצמית וכו' גם מתוך כביכול עמדה של מוסריות. לכן אין זה מפתיע שדווקא ביקורת כזו תושמע על ישראל. |
|
||||
|
||||
בדרישה לפיצויים, התנצלות וביקורת עצמית אין הצגה מעוותת של המציאות. בהשוואות בין המצב בשטחים לשואה יש עיוות רציני. ודווקא אצל אדם שהמלים הן אומנותו ואמנותו, אני רוצה לראות דיוק ורגישות בשימוש בהן. |
|
||||
|
||||
התגובה היא תגובה לתגובה-למאמר, ולא באופן ישיר למאמר. בכל מקרה, יש עיוות בהחלט שדרישות כאלה חוזרות שוב ושוב, וכאשר שאנשים משתמשים בשואה ככלי מיקוח בכל הזדמנות. ובהחלט יש מקום להשוואה מסוימת, להסתכל למקור של הפעולות והצדקות מוסריות. |
|
||||
|
||||
"אנשים משתמשים בשואה ככלי מיקוח בכל הזדמנות"- דוגמאות, בבקשה? (רצוי מ-10 השנים האחרונות, ולא מימי קום המדינה). |
|
||||
|
||||
תסלחי לי אבל אין לי ממש רצון להתחיל לחפור. אם לך לא זכורים מיקרים כאלו (או שסתם לא מודעת לכך שזה קורה) אז נסכם על כך שאנחנו לא מסכימים. אפשר אבל לראות את זה מסביב, בתגובות של אנשים. אם נקצין "אם סבא שלי היה בשואה אז איך זה יכול להיות שאני גזעני (או: אז מגיע לי להיות פה וככה וככה)". |
|
||||
|
||||
אם מישהו אומר שבגלל השואה אנחנו צריכים להיות פה- זה מיקוח, שבגללו צריך להשוות את הנעשה בשטחים למה שקרה בשואה? הממ... "מוזר יותר ויותר, אמר החתול". אבל שיהיה לך חג שמח. |
|
||||
|
||||
הרעיון פה הוא לא השוואהאחד לאחד, ודאישאין זהות. זה גם לא ''..למה שקרה בשואה'' - לא התוצאה,לא הסדר גודל ולא הדרך וכו'. ההתיחסות היא לגבי הצד המוסרי של מי שעומד מאחורי. ובתגובה הראשונה שלי, התיחסתי למה סביר יותר שביקורת כזו תושמע נגד ישראל, שחלק מהביקורת שלה (של ישראל) באה כביכול מעמדה מוסרית נעלה יותר. ולא, לא צריך להקים מחנות השמדה בשביל להכיל מהרוע שהיה שייך גם לנאצים. חג שמח גם לך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |