|
||||
|
||||
בגדול אני מסכים עם מה שאמרת כאן, ובעיקר מצדד במשפט המסכם. מעבר לזה אני רוצה לספר חוויה אנקדוטלית בענייני נגישות: בעת שהותי בארה"ב ניצלתי את קרבתה של אוניברסיטה ידועה והלכתי מדי פעם לשמוע הרצאות בנושאים שונים, סתם להעשרה. ההרצאה הבלתי נגישה ביותר שהייתי בה היתה דוקא בביולוגיה. אחרי כעשר דקות של הקדמה המרצה התחיל לדבר במשפטים שרוב שמות העצם שלהם היו ראשי תיבות של שלוש או ארבע אותיות, כולם כמעט בלתי מוכרים לי. אני חושב שחלקם גם היו שמות פועל, וייתכן שחלקם היו שמות של גנים מסוימים. אבל למרות שההרצאה הוגדרה חלקית כ'לא מקצועית', שזה אומר שהיא לא היתה איזה סמינר של המחלקה לביולוגיה והיו בה כנראה גם כאלה שאינם ביולוגיים בהכשרתם, מבחינתי היא פשוט היתה בשפה זרה. |
|
||||
|
||||
טוב, בכל נושא קל להכין הרצאה שתהיה לא מובנת לחלוטין ללא רקע מוקדם מתאים. ומרצה גרוע מספיק עלול בקלות להכין הרצאת מד"פ גם על נושא אלמנטרי, כך שהיא תהיה לא מובנת לחלוטין אפילו למי שאמור כבר להכיר את תוכנה. אני אמנם לא מכיר לא אותך, לא את המרצה ולא נושא ההרצאה - אבל אני מתאר לעצמי שאם היית "מתכונן בבית" כראוי, היית צולח אותה ללא בעיות. השאלה היא לגבי נגישות הידע באופן כללי. להערכתי, בעל השכלה תיכונית בביולוגיה יוכל תוך כמה ימים - אם הוא ירצה - להבין (לפחות בקווים כללים) כמעט כל נושא שצפוי להכיר בוגר תואר ראשון או שני בביולוגיה. ממש לא כך לגבי מתמטיקה. לדוגמא, אני מניח שכל אחד - גם ללא 5 יח"ל בבילוגיה - יכול תוך בערך יום - להביא את עצמו למצב בו הערך הזה מובן לו. לעומת זאת, גם עם 5 יח"ל במתמטיקה, אם הוא יוכל להבין (אפילו רק בקווים כללים) את זה תוך פחות מחצי שנה, והוא לא פונה לקריירה בתחום - זו כנראה תהיה החמצה גם עבורו וגם עבור הקהילה המתמטית. |
|
||||
|
||||
אני לא הולך להתווכח על מעמדה של המתימטיקה כמלכת הקרח של אי-הנגישות, כמובן. הבאתי את האנקדוטה הנ''ל בעיקר כי היא הפתיעה אותי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |