|
||||
|
||||
אם אני עדיין עוקב אחרי הפתיל, אז במרכזו עומדת שאלת הנגישות של ידע דיסציפלינארי מכל מיני סוגים. זו שאלה עליה אפשר באופן עקרוני לענות, והיא ראויה לתשובה מוסמכת, אבל אם היא כבר זכתה לכזו - אז בחיפוש הקצר שערכתי בגוגל סקולר לא מצאתי אותה. החוויה האישית שלי, בכל אופן, תומכת לחלוטין בתזה לפיה ידע מתמטי הוא נגיש הרבה פחות מכמעט כל תחום אחר. ישנם מגוון נושאים שאני מוצא מעניינים, ונהנה ללמוד ולחשוב עליהם, ועם הזמן מצאתי שלאחר השקעה כזו-או-אחרת אני לרוב יכול לקרוא ולהבין היטב ספרות מקצועית, מקורות ראשוניים ומאמרים מחקרים בתחומים המשוייכים למדעי הרוח, מדעי החברה וגם מדעי הטבע בלי בעייה מיוחדת (יש תחומים קשים יותר מאחרים, כמובן - אבל רובם בסופו של דבר נגישים למדי). לעומת זאת, אם הנושא מערב מתמטיקה שאני לא מכיר - אני יכול לשכוח ממנו (או ללכת ולהשקיע מאמץ לא מבוטל בלימוד המתמטיקה הזו, וגם אז בכלל לא מובטח לי שאצליח ללמוד אותה לבדי). זו הסיבה שאת לימודי הפורמליים הקדשתי בעיקר למתמטיקה. לאו דווקא מתוך אהבה גדולה לתחום, אלא כי לימוד מסודר שלה איפשר לי גישה לתחומי-ידע רבים שאחרת היו חסומים בפני. אני לא חושב שישנה דיסציפלינה אחרת עם מעמד אנאלוגי לזה (כלומר: (1) הבנתה היא תנאי מקדים להבנת תחומים רבים ומרכזיים אחרים. (2) היא קשה עד כדי כך, שקשה באופן לא סביר ללמוד אותה לבד בזמן הפנוי). אני מתאר לעצמי שהחוויה הזו מושפעת מאד ממאפיינים ספיצפיים של האישיות האינטליגנציה שלי, אבל אם בכל זאת יש בה אלמנט אוניברסלי, אז בעיניי זו הצדקה מצויינת להשאיר את המתמטיקה כנושא מרכזי במסגרת לימודי החובה. |
|
||||
|
||||
בגדול אני מסכים עם מה שאמרת כאן, ובעיקר מצדד במשפט המסכם. מעבר לזה אני רוצה לספר חוויה אנקדוטלית בענייני נגישות: בעת שהותי בארה"ב ניצלתי את קרבתה של אוניברסיטה ידועה והלכתי מדי פעם לשמוע הרצאות בנושאים שונים, סתם להעשרה. ההרצאה הבלתי נגישה ביותר שהייתי בה היתה דוקא בביולוגיה. אחרי כעשר דקות של הקדמה המרצה התחיל לדבר במשפטים שרוב שמות העצם שלהם היו ראשי תיבות של שלוש או ארבע אותיות, כולם כמעט בלתי מוכרים לי. אני חושב שחלקם גם היו שמות פועל, וייתכן שחלקם היו שמות של גנים מסוימים. אבל למרות שההרצאה הוגדרה חלקית כ'לא מקצועית', שזה אומר שהיא לא היתה איזה סמינר של המחלקה לביולוגיה והיו בה כנראה גם כאלה שאינם ביולוגיים בהכשרתם, מבחינתי היא פשוט היתה בשפה זרה. |
|
||||
|
||||
טוב, בכל נושא קל להכין הרצאה שתהיה לא מובנת לחלוטין ללא רקע מוקדם מתאים. ומרצה גרוע מספיק עלול בקלות להכין הרצאת מד"פ גם על נושא אלמנטרי, כך שהיא תהיה לא מובנת לחלוטין אפילו למי שאמור כבר להכיר את תוכנה. אני אמנם לא מכיר לא אותך, לא את המרצה ולא נושא ההרצאה - אבל אני מתאר לעצמי שאם היית "מתכונן בבית" כראוי, היית צולח אותה ללא בעיות. השאלה היא לגבי נגישות הידע באופן כללי. להערכתי, בעל השכלה תיכונית בביולוגיה יוכל תוך כמה ימים - אם הוא ירצה - להבין (לפחות בקווים כללים) כמעט כל נושא שצפוי להכיר בוגר תואר ראשון או שני בביולוגיה. ממש לא כך לגבי מתמטיקה. לדוגמא, אני מניח שכל אחד - גם ללא 5 יח"ל בבילוגיה - יכול תוך בערך יום - להביא את עצמו למצב בו הערך הזה מובן לו. לעומת זאת, גם עם 5 יח"ל במתמטיקה, אם הוא יוכל להבין (אפילו רק בקווים כללים) את זה תוך פחות מחצי שנה, והוא לא פונה לקריירה בתחום - זו כנראה תהיה החמצה גם עבורו וגם עבור הקהילה המתמטית. |
|
||||
|
||||
אני לא הולך להתווכח על מעמדה של המתימטיקה כמלכת הקרח של אי-הנגישות, כמובן. הבאתי את האנקדוטה הנ''ל בעיקר כי היא הפתיעה אותי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |