|
||||
|
||||
מוזרה לי גישתך, המשליכה את התינוק התרבותי עם מי האמבט האלוהיים. בכל זאת, מה רע בהתעניינות במיתולוגיה היהודית, וקיום כמה מן המסורות? מה לזה ולדת? |
|
||||
|
||||
שוב, אתה עושה שיוך במקום בו יש לעשות הבדלה. אין כל ''רע'' בהתעניינות במיתולוגיה היהודית, להיפך, זה עשוי להיות מפעל תרבותי ואסתטי מרתק למדי, אך ישנה סתירה בין ''קיום כמה מן המסורות'' הללו ובין אורח חיים אתאיסטי. קיום המסורות הוא הוא הדת המאורגנת. (בניגוד לאמונה הפנימית, שהיא הדת האישית) |
|
||||
|
||||
מה זה בדיוק? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
איך אתה מגדיר אורח חיים אתאיסטי? אני רואה, בדרך כלל, באתאיזם שלי כסוג של עמדה שלילית, ולא דבר המכתיב אורח חיים פוזיטיבי. אשמח לשמוע באופן ספציפי, למה כוונתך. |
|
||||
|
||||
בכותרת של ההודעה הקודמת רשמת "אורך", ולכן לא הבנתי למה כוונתך. הגדרה נגטיביסטית לאורח חיים אתאיסטי יכולה להיות "כל אורח חיים בו אין קיום טכסים דתיים, מכל סוג שהוא". כמובן שזו הגדרה בעייתית, משום שהיא אינה מכלילה את עניין האמונה (ההפרדה בין דת מאורגנת ודת אישית, כמו שציינתי מקודם), וגם משום שהיא מזמינה התחכמויות כמו "מה אם אני מקפיד על אי אכילת חזיר מטעמים צמחוניים - האם אני מוסלמי?". לבעיה הראשונה, התשובה שלי היא שההגדרה הזו טובה למתבונן מבחוץ, כדי לבחון את תקפות ההצהרה של אדם מסוים כי הוא אתאיסט. אם אני רואה מישהו שמקיים את הטכסים הדתיים היהודיים, אך מצהיר על עצמו שהוא אתאיסט, הרי שמבחינתי נתקלתי בסתירה מהותית, והמשך ההתייחסות שלי אליו תהיה בהתאם. אין לי דרך לבחון את מחשבותיו, מלבד ההצהרות הסובייקטיביות שלו, כך שאני פונה לבחינת מעשיו. כמובן שכך עלול להיווצר מצב בו אדם מסוים אינו מקיים שום טכס דתי, ולכן מקיים אורח חיים אתאיסטי מבחינתי, אך בצפונות לבו מאמין בקיומו של אל. כאמור, ההגדרה הזו טובה למתבונן, לא בתור הגדרה עצמית. |
|
||||
|
||||
שגיאת כתיב. קורה לי, במיוחד בעברית. על כל פנים, אם כך אנו חלוקים על ההגדרה החיצונית. אם אדם מצהיר שאיננו מאמין באלוהים, אז כיון שאינני בוחן נפשות, אניח כי הוא איננו מאמין, ולהיפך. עבורי, סתירה בהתנהגותו תהיה אם יתפלל, ספציפית, או יבצע טקסים דתיים, אשר נגזר מתוכם קשר לאל, אמונה בעולם הבא, וכן הלאה. אני, למשל, אינני מוכן לשיר שירים כגון ''בורא עולם'' ו-''כל העולם כולו גשר צר מאד,'' שכן הם נוגדים את השקפתי לחלוטין, וגם אין בהם כל ערך אסתטי, לטעמי. גם לא חגגתי בר מצווה, שכן כל מטרתו היא ''קבלת עול מצוות,'' כלומר, צווים אלוהיים, שהם, שוב, במנוגד לאמונתי. לעומת זאת, לעריכת סדר פסח עם המשפחה, תוך דיון על נושא יציאת מצרים למשל, כפי שהזכיר דובי, אין לי התנגדות. |
|
||||
|
||||
במידה רבה זה עניין של הגדרה עצמית, וכבר אמרתי כי ההגדרה שסיפקתי איננה מועילה לעניין זה. אני טוען כי קיום טכס יהודי דתי, תוך השמטת החלקים הפחות נוחים (מקומו של אלוהים בסיפור, למשל), הוא מעשה כלאיים שפוגע ביהדות וגורם, לי לפחות, לבחון את הגדרתו העצמית של האדם באופן ביקורתי יותר, משום שאני רואה בכך סתירה מובנית. אין לי שום בעיה לבחון את הטכס הנ''ל, וכל טכס דתי אחר, בעיניים סקרניות של מתבונן מבחוץ, אך לקיחת חלק פעיל בו היא הסכמה, גם אם בשתיקה, למערכת הערכים והאמונות שבבסיסו, ובכך אינני רוצה. |
|
||||
|
||||
למעשה הבניתי בתוכו מערכת ערכים שונה. לו הייתי, מרצוני החופשי, מתכנן ומבצע טקס יהודי דתי, בו יש באופן מובנה פניה לאל, הרי שאתאיסטיותי הייתה מוטלת מאד בספק. כאן אין מדובר בכך. |
|
||||
|
||||
"הסכמה בשתיקה"? להאמין ביהדות זה פשע? אני לא *מתנגד* לדת היהודית. אני פשוט לא מאמין בה. אין לי שום בעיה להשתתף בטקסים שלה שאינני רואה סיבה לא להשתתף בהם (כלומר, שהם נחמדים למדי ואין בהם יותר מידי דרישות ממני). כך גם אין לי שום בעיה להשתתף בחגיגת חג המולד במדינות ניכר - חג נחמד, רעיון חמוד, ומקבלים הרבה מתנות - למה לא? |
|
||||
|
||||
עקרונית אינני יכול לשיר שירי ילדים העוסקים בספירת האצבעות (למשל 10 אצבעות לי יש) כיוון שאיבדתי את זרתי הימנית בתאונת גיהוץ נוראית. |
|
||||
|
||||
לאבי, בזמן שרותו הצבאי, היה חייל בעל אצבע נוספת באחת מידיו. החייל נהג להבהיל אנשים אחרים ע"י קריאה "אחת-עשרה!" ונפנוף בידיו. |
|
||||
|
||||
האם לדעתך הוא יהיה מוכן לתרום את האצבע הנוספת? מאז שאיבדתי את זרתי אינני יכול לסובב פורפרה כראוי והדבר מטריד אותי מאוד. |
|
||||
|
||||
לצערי אני לא חושב שאבי שמראיתו על קשר. תנסה במדור לחיפוש קרובים? |
|
||||
|
||||
ממה ששמעת עד כה על הקרובים שלי, האם אתה סבור שיהיה זה חכם מצידי להגיע למקום שעלול למצוא אותם עבורי? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לאור ריבוי הפגמים הגופניים שאתה נוהג למנות בגאון, אני נוטה לחשוד שבעצם אתה 1.90 מ' שרירי ובנוי לתלפיות ובעצם נהנה לשטות בנו. |
|
||||
|
||||
או שזה מה שהוא *רוצה* שיחשבו, כשבעצם הוא באמת מלא פגמים גופניים... |
|
||||
|
||||
זה כמו ראיה פוסט מודרניסטית של הפוסט מודרניזם כזה, הפוך על הפוך. אני יודע שזה משפט חסר משמעות אבל הוא עזר לי פעם להכניס למיטה סטודנטית לספרות השואתית קצרת רואי וחסרת משקפיים ומאז אני לא מפסיק לנסות אותו. |
|
||||
|
||||
זה אותו דבר אבל אחרת |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |