|
||||
|
||||
מעבר לדיון הנקודתי על בחינות - אבל לא ממש בלתי תלוי - האקדמיה עצמה מתחילה לדון בדרכי לימוד ופרדיגמות חדשות לגמרי לגבי העברת חומר וידע, הרצאות פרונטליות וכו', בעידן שבו כמעט הכל יכול להיות זמין וברמה גבוהה ברשת. זה מה שיש לפרופ' דפנה קולר לומר בענין. אני יכול להעיד מנסיוני האישי שלאחרונה רציתי להרחיב את אופקיי בנושא אקדמי תיאורטי מסוים, והופתעתי לטובה (כמעט עד כדי נדהמתי) מהכמות - והאיכות - של ההרצאות והמידע המסודר שניתן למצוא ברשת, כולל קורסים, מצגות, ספרי לימוד, תרגילים, ובמקרה הטוב אף פתרונות לאוטודידקט1. מעבר לספרי הלימוד המצויינים, שניתן היום לעיין בהם ברשת, ואת חלקם אף טרחתי לקנות בעותקים מודפסים, אני מוריד את הכובע בפני מרצים ואוניברסיטאות2 שמספקים לתלמידים שלהם חומר ערוך, נגיש, בהיר ונהיר שבתקופת לימודי הלוח והגיר שלי היה חלום רחוק בלבד. 1 רק על מנת לבצע בדיקה לתרגילים לאחר פתרון עצמי, כמובן. 2 כאו אני רוצה להעיר שבאוניברסיטאות בחו"ל מצאתי יותר חומר ברמה שכזו, בארץ נראה שזה עדיין פחות מקובל, אם כי כמובן כאן מנצח שוב חוק המספרים הגדולים. |
|
||||
|
||||
זה נכון שיש המון חומר איכותי ברשת. אבל אני לא חושב שאפשר להשוות בין ידע שאתה מקבל מוידאו/ספר באינטרנט לידע שאתה מקבל מבן אדם שעומד מולך, מדבר אליך ועונה לשאלות שלך. כוונתי היא ש(לעניות דעתי) יותר קשה ללמוד חומר מהאינטרנט מאשר בלימודים פרונטליים רגילים. אם כי כמובן ש 1) לפעמים לבן אדם שעומד מולך ועונה לשאלות שלך יש כישורי הוראה קלושים עד כדי לא קיימים, ואז היתרון התאורטי שלו נעלם. 2) גם אני שמח שיש המון חומר איכותי ברשת (וגם אני משתמש בו). 3) אין זה בא לשלול את זה שאולי האקדמיה צריכה לשנות את דרכי הלימוד שלה (כי אין לי מושג לגבי זה) |
|
||||
|
||||
השפע שקיים ברשת יכול מאוד לבלבל שלא לומר לטמטם. לא רק שהרבה אנשים לא תמיד מבחינים בין חומר איכותי לכזה שלא, כמה אנשים אתה באמת מכיר שיושבים ושומעים הרצאות שלמות? אנשים סובלים מהפרעת קשב אוניברסלית וכנראה TED ראו את הנולד כי ההרצאות שלהם זה בערך הגבול של רוב האנשים. בנוסף, יש הבדל בין קריאה פאסיבית שאתה לא נדרש להבחן עליה או אפילו לדון בנושאים שקשורים אליה ללמידה אקטיבית יותר. למרות שרובנו שונאים מבחנים, זו דרך מצוינת ללמוד את החומר ויש סיכוי שמשהו ישאר איתך. |
|
||||
|
||||
אני בעיקר דיברתי על הרצאות כתובות במצגות ושכאלה. ולאורך המאמר הזה די ברור שאני חושב שמבחנים הם דרך יעילה לגרום לך ללמוד. אישית אני מאד אוהב הרצאות פרונטליות, בזמן לימודי היה לי הרבה יותר קל ללמוד מהן מאשר מספר, ועדיין אני מתרשם מההיצע של ימינו, בנוסף ולאו דוקא במקום. |
|
||||
|
||||
אני אוהבת ספרים. הרצאות פרונטליות זו דרך נהדרת לגרום לי לעבוד1, אבל לא בהכרח ללמוד. והמחשבה העיקרית שלי, כשאני פוקדת אחת, היא "לא יכולת להעלות את זה לרשת? יכולתי לשמוע את זה בבית!" 1 בהרצאה האחרונה שהייתי בה עשיתי סקיצות למשחק שלם. |
|
||||
|
||||
האם כשאת הולכת להופעה חיה, את חושבת "לא יכולת להעלות את זה על דיסק? יכולתי לשמוע את זה בבית!"? |
|
||||
|
||||
זה תלוי באיכות הסולואים ושאר האילתורים של הלהקה. יש להקות שיותר טובות באולפן, ויש שההופעה שלהם מתעלה לגבהים מופלאים. באשר לאחרונות, אין תחליף (לדעתי) להופעה חיה, באשר לראשונות, חבל על הדשא. בצורה מסוימת זה נכון גם למרצים ומורים. כמובן שבמידה שהמרצה נותן פתח לאינטראקציה (לא תמיד אפשרי כשישי 200 תלמידים באולם, אבל לעיתים המתרגל ממלא את החסר), אין לזה תחליף בלמידה מספר. הייתי אפילו אומר שמרצה שמוותר על זה, מפספס חלק חשוב מהתועלת שהוא מביא לתלמיד. |
|
||||
|
||||
תלוי איפה אני יושבת. אם אני יושבת בשורה שניה או שלישית, זו חוויה מדרגה ראשונה שאף דיסק לא ישווה לה. אם אני יושבת על הדשא במרחק 150 מטר ויותר מהבמה, או בשורה רחוקה באמפי, עד כדי כך שצריך משקפות אופרה כדי להבחין מי זה מי מהמפזזים על הבמה, זה משתווה ל-mp3 באיכות מעפנה, ויכולתי כבר להשאר בבית. ואם זו הופעה מהסוג של דחוף-ודחוק, בהחלט עדיף שאני אשאר בבית. |
|
||||
|
||||
רק בשביל הדחוף ומשוך הייתי יוצא מהבית. |
|
||||
|
||||
האולם הגדול של שיעורי המבוא רוב האוניברסיטאות קטן הרבה יותר מאמפי קיסריה. ומאפשר לשאול שאלות. |
|
||||
|
||||
האם תוכל להפנות לאתרים שמציגים כמות גדולה של הרצאות ומידע איכותי? |
|
||||
|
||||
לצערי לא. כשאני חיפשתי נושא ספציפי, גיגלתי מילים באותו נושא, והגעתי לאתרים של קורסים רשמיים באוניברסיטאות, בהם המרצים בטובם העלו את כל המצגות לאתר, כולל תרגילים, פתרונות, וכו'. כמו כן נתקלתי בדומה בהרצאות ביוטיוב, אבל באופן פחות ממוקד. לכן אין לי מידע יותר מלאחרים באתרים כלליים כאלה, אולי מישהו אחר כאן יוכל לעזור. נדמה לי שהלינק למעלה גם הפנה לאתר שכזה קורסרה. |
|
||||
|
||||
בכל מה שנוגע להרצאות, ליוטיוב יש ערוץ עם הרצאות מוקלטות מכמה אוניברסיטאות אמרקאיות כמו הרווארד, MIT, סטנפורד או ברקלי והרבה אוניברסיטאות גדולות וקטנות מפרסמות הרצאות באתר שלהן... |
|
||||
|
||||
אני אוהב במיוחד את Open Yale Courses. |
|
||||
|
||||
חנופה לא תזיק http://video.technion.ac.il/Courses/ProgLangs.html |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |