|
||||
|
||||
בדיוק כמו שצפריר אמר. אם אברך חרדי ירצה ללמוד באוניברסיטה, הוא יכול להירשם וללמוד בדיוק כמוני וכמוך, ולהמשיך בדרך חייו כרצונו. אם אני - או חילוני אחר בגיל 18, לצורך הענין - ירצה להירשם לישיבה וללמוד בה, נאמר לשלוש שנים או בלי לציין זמנים, יסתכלו עליו, יתגלגלו מצחוק ויזרקו אותו מכל המדרגות. |
|
||||
|
||||
אברך בלי תעודת בגרות, יושלך מן האוניברסיטה בזלזול דומה. השוואה מעניינת יותר היא מה תעשה ישיבה אם יתדפק על דלתה תלמיד-חכם וידען שמחלל שבת? או אישה? או גוי? |
|
||||
|
||||
שיעשה חצי שנה מכינה, כמו רבים וטובים אחרים, ויתקבל בזרועות פתוחות. ובאשר לשאלות רטוריות (ועוד כאלה שכבר עניתי לחלקן בתגובה הקודמת), אתה כבר יודע את התשובה לבד. |
|
||||
|
||||
שיביע רמז של רצון לחזור בתשובה, כמו רבים וטובים אחרים, ויתקבל בזרועות פתוחות... |
|
||||
|
||||
תגובה 612498 |
|
||||
|
||||
איזו ישיבה בדיוק תקבל יהודיה צעירה, או ערבי זקן, עם רמז של רצון לחזור בתשובה? |
|
||||
|
||||
יש ישיבות לנשים, תחת השם מדרשות. ערבי זקן יכול ללמוד לימודי דת בלי להידרש ללכת לצבא, ומן הסתם אם המדינה לא תממן לימודי דת לערבים, תוכל לבגץ אותה. כן, ברור לי שזו השוואה מפגרת,אבל כלל ה הדיון הזה הוא מפגר, מכל הכיוונים, בנסיון להמציא משוואה לא מדוייקת, להפוך אותה לחזות הכל ולהשתמש באותה דוגמה כדי לתת לחרדים או לדפוק את החרדים, תלוי במיקומך במפה הפוליטית. |
|
||||
|
||||
אבל למה אני צריך להביע רצון או לחזור בתשובה? אני רוצה רק ללמוד, אם זה מוסד לימודי אז אני איני נדרש להביע רצון כלשהו בכלל ואיני נדרש לשנות את אורח חיי אלא רק לעמוד ביעדים לימודיים-הישגיים כלשהם ואני מוכן גם לעמוד בדרישת חובת הנוכחות. אם אני יהיה בישיבה (רובם, נגיד שלא כולם) ולא ישמור שבת, יתחתן עם גויה וכו' וכו' כניראה שיעיפו אותי ואולי ימררו את חיי אם אני חלק כלשהו בקהילה. אם אני אשה אין לי סיכוי, אם אני לא-יהודי שלא רוצה להתגייר אין לי סיכוי השוואה המפגרת הזאת בין אונברסיטה לישיבה (מעבר לכך שלא כל מוסד שבו לומדים צריך להיות פריוולגיות של אונברסיטה, כמו מכללות, קורסים מסחריים למיניהם, חוגים וכו') כאשר מוסד הישיבות לא עומד אפילו בתנאיים מינימלים של זכויות אדם הוא מביך. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי על מה אתה מסתמך, ללמוד בישיבה אפשר לשנה, ואפשר לכל החיים, יש רבים שהתחילו ללמוד בישיבה בגיל 18 ופרשו לפני 120, כך שברור שאתה יכול ללמוד בישיבה לזמן מוגבל. לעניין חילוניותך, הישיבה דורשת, כנראה, שתהיה דתי 1. אבל, אני לא מבין איך זה קשור לנושא, כמו שציינתי, בחירה ללמוד בישיבה היא דרך חיים, שכוללת שלל דברים, למשל חבישת כיפה, שהמדינה יכולה לבחור שהיא מעוניינת לעודד או שלא. גם מגורים בקריית שמונה קובעים הרבה מאוד דברים לגביי אורחות חייך, וגם עבודה ככבאי, וגם לימודי תואר ראשון בהנדסת חשמל. מכון ויצמן (ואחרים) דורש שלא תעבוד, אתה מציע שהמדינה לא תסייע לו? 1 או לכל הפחות תפגין דתיות בלבושך ובהתנהגותך בהיותך בישיבה, ואני מניח שיש המקפידות יותר ויש פחות. |
|
||||
|
||||
אז אני אסביר לך איך זה קשור לנושא: הנושא הוא הטיעון, שאין שיוויון בין ישיבה לאוניברסיטה, בניגוד למה שטען פה מישהו במעלה הפתיל. אני חוזר על עצמי, אבל בכל זאת אציין, שבדיוק כמו שאמרת, אני לא יכול ללמוד בישיבה, כי זה כרוך בשינוי של כל אורח חיי (אם בכלל), בעוד אברך יכול גם יכול ללמוד באוניברסיטה. אני לגמרי בעד שהמדינה תסייע2 למכון ויצמן (ואגב, המכון בעצמו לא רק שלא גובה שכר לימוד, אלא מעניק מילגה לכל מי שמתקבל אליו. וזה מניסיון אישי), אז אם הבנת ההיפך מדבריי אז איבדת לגמרי את הקשרם לאורך הפתיל. כל מה שניסיתי להראות זה את המופרכות של האמירה "אין שום הבדל מבחינת העקרון השיוויון בין ישיבות ואוניברסיטאות". 2 וככל הזכור לי - אבל זה לא ידע מוצק - המכון הוא המוביל בארץ באשר לתרומות שהוא מקבל, וכן בהכנסות שלו מפטנטים של חוקריו, בראשם הקופקסון והצפנת ה-RCA המפורסמת שמאפשרת לכולנו גלישה בטוחה באינטרנט. יש מצב שזה מקטין באופן משמעותי את הצורך שלו בתמיכה ממשלתית. באשר ל-1 שלך: לדעתי יש מצב שישיבות מסוימות לא יקבלו אותך בכלל עקב מוצאך, אז לא יעזור לך כלום. וגם בקשר לשאר הקריטרונים נראה לי שאתה טועה, על פי הלוגיקה הבאה: נניח וזה אכן לא כל כך מסובך להתקבל לישיבה. מה מונע ממי שרוצה למנוע את גיוסו לצה"ל להירשם לישיבה בגיל 18, לקבל דחיית גיוס, להופיע בבקרים ןלעשות ככל העולה על רוחו בשאר השבוע, וכך לבלות בנעימים את שנות הסדיר שלו? מאחר וזה לא קורה, כנראה שזה לא עובד, הסידור שתיארת. |
|
||||
|
||||
באשר ל-1 שלך: מה שמונע הוא העובדה שהנ"ל יפר את תנאי דחיית השירות שלו, ובאופן מפתיע מן הסתם מישהו ידווח עליו לצה"ל (גם אם זה לא בהכרח מדווח אצל חרדים). |
|
||||
|
||||
ודייק: RSA. דווקא ב-S, הגאווה הישראלית, התבלבלת? |
|
||||
|
||||
צודק כמובן, טעיתי, מקווה שעדי Cשמיר יסלח לי. |
|
||||
|
||||
ואם כבר מציינים את זה, RSA הוא פרי מחקר של ריווסט, שמיר ואדלמן ב־MIT. השלושה הקימו חברה למיצוי הזכויות מהפטנט: חברת RSA Security. הפטנט פג, אולם החברה עדיין קיימת ועוסקת בתחומים קרובים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |