|
||||
|
||||
על חוק חינוך חובה שמעת? |
|
||||
|
||||
על חוק כבוד האדם ולירותו שמעת ? צריך למצוא דרך לנסח את חוק חינוך כך שלא יהווה כפיה אנטי דתית. על חוק חינוך חובה *חינם* שמעת ? כאשר החינוך לא חינם והמדינה היא שלא מכבדת את החוק (בכך שאינו חינם) איזה משקל יש לחוק ? האם חוק חינוך חובה ניכפה על הבדויים ? כנראה שלא. אני מניח שזה גם נכון לגבי היגזר הערבי. אם הם לומדים זה מפני שיש להם תמריץ כלכלי לכך, לא מפני שמחייבים אותם. הנסיון לכפות על חרדים ללמוד נושאים שפוגעים בהם מצפונית אינו משום שהם עבריינים, אלא משום שעליהם ניתן להפעיל כפיה, על הערבים לא ניתן לכפות (לפחות לא על הבדויים) לכן לגביהם לא מושמעים קולות של צדקנים. |
|
||||
|
||||
"הנסיון לכפות על חרדים ללמוד נושאים שפוגעים בהם מצפונית אינו משום שהם עבריינים..." "נושאים שפוגעים בהם מצפונית". אם תרצה, אשמח להתעכב על זה. חרדים או לא חרדים, נוצרים קתולים, איסלמיסטיים, או סופים: מדוע לקדש את הטאבו של "הפגיעה המצפונית" בשם הדת? אפילו לא מדובר פה, על, חלילה, המילה הגסה הזו - מוסר - אלא רק על קידושה וכיבודה האבסולוטי של המצפוניות הדתית. מה מיוחד בה במצפוניות הדתית שהרמנו אותה לכדי ערך כשלעצמו, מורם מערכים אחרים, ושבחסותו ניתן בעצם ליישם כל צו קטגורי דתי - רק מפני שהוא דתי, ויש לכבד את המחזיק בו, ואת, ישמור האל, מצפונו הרגיש והשברירי? רלטיביזם תרבותי כבר איננו בחזקת מחקרים סוציולוגיים ממאות קודמות שמהם ניתן היה לגזור דיכוטומיה פילוסופית, קלה כנוצה, על אודות השבר בין האדם הלבן לבין תרבויות זרות או נכבשות. בחברה שבה אני חיה, ישראל או לא ישראל, לא הייתי רוצה שאף קבוצה שהיא תהנה מפריבילגיות פוליטיות-כלכליות, רק בשל דתיותה, ובשם טאבו מצפונה הדתי הקולקטיבי. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא דיבר על פריבילגיות לקבוצה מסוימת. הדיבור היה על כך שאין לכפות חינוך מסויים על אנשים שלא רוצים בכך - וזה נכון לכולם, לא רק לקבוצות דתיות. "לימודי ליבה" הם לא רק לימודים בשביל קבלת מקצוע1, יש בהם גם חינוך וגם הטמעה של ערכים. מה לעשות, החינוך והערכים שהחרדים רוצים עבורם ועבור הילדים שלהם שונים מהערכים שלך ולכן הם מתנגדים. ובאופן כללי אם את רוצה שפשוטי העם כמוני יבינו מה את כותבת, אני ממליץ להשתמש פחות בלשון המתפלספת. מי שיש לו משהו חכם להגיד והוא בטוח ומשוכנע בדברו, בדרך כלל גם ידע להעביר את זה בצורה ברורה לכולם. 1 ובתור חילוני שלמד "לימודי ליבה"2, אני יכול להעיד שהם בכלל לא עוזרים להשיג פרנסה, בקושי עוזרים בשביל שנה ראשונה באוניברסיטה. 2 ואינספור מקצועות שהרחבתי בתיכון. |
|
||||
|
||||
גב' טלי קורל: את רוצה לעשות תעמולה למפלגה האזוטרית של בליזובסקי, שלושה ימים לפני הבחירות? זכותך. את רוצה לעשות את התעמולה הזאת דווקא באתר האזוטרי "האייל הקורא" - גם זו זכותך, וזה אפילו מסתדר עם האזוטריות של בליזובסקי. אבל למה לשקר לקוראים? למה להסוות זאת כאילו מדובר בראיון? הדרך הנכלולית הזו רק תרחיק ממך ומבליזובסקי מצביעים פוטנציאלים. הרמייה הזו אפיינית לשמאל, הנה רק עכשיו פרסם ארי שביט כי למרות ההכחשות הנמרצות בזמן אמת של התקשורת ושל השמאל (כולל הוא עצמו!) "המחאה החברתית היתה הפרויקט האסטרטגי הסודי של חד"ש. את מה שהוכחש בעבר אין מכחישים עוד: החברות והחברים של חנין הם אלה שעמדו מאחורי הכמעט-מהפיכה שטילטלה את ישראל לפני שנה וחצי. הם היו החושבים והם היו המארגנים והם היו המבוגרים האחראים שעמדו מאחורי דפני ליף וסתיו שפיר והרבבות שאותם הן לכאורה הובילו. אבל כיוון שקומוניסטים הם אנשים רציניים, הם מעולם לא גזרו קופון ולא רצו לתקשורת ולא עשו הון פוליטי מהיר מהמהלך החתרני ההמוני שאותו הוליכו. רק כעת, כשאנחנו יושבים בבניין המפלגה הישן ורב הקסם שברחוב אחד העם בתל אביב, סיפור רודף סיפור. דב (חנין) ושרון (שחף) ואלון (לי-גרין) מספרים לי כיצד הם עשו את אשר עשו כדי שהעם שהממשלה נגדו, יקום נגד ממשלתו." השת"פ הנכלולי הזה בין אנשי שמאל המתחזים להיות עיתונאים, לחבריהם לדעה הפועלים כפוליטיקאים לגיטימיים, חייבת להיפסק. |
|
||||
|
||||
תודה על הציטוט. וע"מ שהקוראים הצעירים יוכלו להיווכח במו עיניהם בישרותו ובטוהר ליבו של חנין, הכתבה המלאה: |
|
||||
|
||||
תודה, אבל אצלי הקישור שנתת מוביל לכתבה על נפתלי בנט משום מה. קישור ישיר לכתבה של ארי שביט ב"אל ארד" על המחראה החברתית: |
|
||||
|
||||
שני הקישורים מובילים לאותו מקום, כתבה של ארי שביט תחת הכותרת ''סוף המסע בשמורת השמאל'' (שאין לי הרבה סבלנות לקרוא אותה מילה-מילה עד הסוף, זה לא שהוא מגלה שם את אמריקה או משהו). |
|
||||
|
||||
ראיון עם נציג רשימה שלא זכתה להתייחסות תקשורתית הוא בבחינת תעמולה? מעניין. למפלגה שעבורה אתן את קולי, לא צריך לעשות יח"צ דווקא. |
|
||||
|
||||
זאת טענה מוזרה. ודאי שהראיון הזה הוא תעמולת בחירות. לטעמי השאלה שצריכה להשאל, או התשובה שצריכה להנתן, היא "אז מה?". |
|
||||
|
||||
"אז מה?" אנסה להסביר לך: אני התפלאתי, שלא לומר הזדעזעתי, עוד כשהופיע דיון 3521. בלוגו של האייל נאמר "דיונים עם פתיל ארוך", לא נאמר "דיונים עם פתיל ארוך, ואם אתם חברים שלנו, תוכלו גם לפרסם את עצמכם בחינם". נראה לי גם שפרסומם של שני המאמרים, זה שפרסם את דובי ועכשיו המאמר הנוכחי, עומד בניגוד מסויים לרוח הדברים כפי שנוסחו בדף "תנאי השימוש". עכש"ז, כאשר הופיעו באייל תגובות ששילבו פרסומת, הן הוסרו. במה מותר תעמולת הבחירות על סתם פרסומת? האחד אומר לנו - "אני אגרום לכם אושר רב: אצלי תוכלו לבקר במסיבות שבהן בחורות יפות, אוהבות וגלויות-לב" (תגובה 526418 ובתגובה - תגובה 526441, תגובה 526442), ואילו השני אומר: "אני אגרום לכם אושר רב: אתם תצביעו לי, ובכך תסייעו לי להדביק את רקטומי השוחר-טוב חזק-חזק אל הכסא, ואז גם תממנו את המשכורת שלי ואת כל השאר - אושר או לא אושר?!". האחד, תגובותיו מסולקות כראוי, ואילו השני מקבל מאמר. ברצוני להדגיש כי אין לי דבר, לא נגד דובי, שדעותיו סבוכות ומקיפות מכדי שאוכל להסכים ו/או להתנגד להן, אך הוא חביב עלי כמגיב, ולא נגד אבי בליזובסקי שעם דעותיו אני מזדהה בכל לב. התדהמה המסויימת שלי היא מן האייל, שעד לפני מספר חודשים נתפס אצלי כשמורת טבע אינטרנטית המצטיינת בטוהר כוונותיה ובנקיון כפיה, אבל זאת כנראה רק אני וליקויי התפיסה שלי. |
|
||||
|
||||
לי אין סיבה לפקפק בטענת המערכת שאם היה מתקבל מאמר ממפלגה אחרת שהיה עומד בסטנדרטים המקובלים עליה (על המערכת, לא על המפלגה), הוא היה מתפרסם בלי קשר לשאלה מי החברים של הכותב, ולפיכך ההאשמה בחוסר טוהר מידות ונקיון כפיים משוללת יסוד, קנטרנית ופוגעת. (יחד עם זאת, אני חושב שפרסום המאמר הזה בעת הזאת היה טעות, אלא אם המערכת היתה מוכנה להתייצב מאחריו ולהציג אותו כעמדה שלה) |
|
||||
|
||||
גם אני לא יכולה להצביע על ''סיבה לפקפק'', שהרי אינני עומדת בראש משרד חקירות ולא בדקתי את העניין ביסודיות. אבל יש לי תחושת בטן די חזקה שאם היהודי-הימני-המתוסכל או האחד מהפריפריה - שניים שבלי קשר לדעותיהם המבהילות, נדמה לי שאין ויכוח על כך שסטנדרטי הכתיבה שלהם הם גבוהים (לכל היותר ניתן היה ''לנקות'' אצלם התבטאויות מסויימות, לו היה מדובר בכותר איילי) - לו השניים האלה היו רוצים לפרסם באייל ''ראיון'' טרום-בחירות, כמועמדי מפלגות כאלה ואחרות (נניח - ''עוצמה לישראל'') - היתה להם כאן בעיה רצינית עם המערכת. |
|
||||
|
||||
אה, אז כבר לא מדברים על ''חברים של...'' אלא על ''בעלי אידיאולוגיה דומה''. אני דווקא לא מוצא פסול בכך שהמערכת רוצה לקדם את מה שנראה לה נכון לקדם כל עוד היא עושה את זה בריש גלי, תחת הכותרת ''הצביעו ...''. באשר לספקולציות לגבי ''מה היה קורה אילו...'' לא צריך להיות בראש משרד חקירות כדי להאמין למה שהם אומרים. בכל השנים שאני באינטרקציה זאת או אחרת איתם הם לא שיקרו לי אף פעם (מובן שזה בעל משמעות רק עבורי ולא עבורך כי ככל שנוגע לך יתכן שאני משקר עכשיו). |
|
||||
|
||||
אם ניסיון ליצור נפח שיח, באמצעות מתן במה לגיטימית, למפלגה שלא זוכה לנפח שיח*, הוא תעמולה - אז קראו לזה כך. וכאן אני מסיימת להגיב לטענות אלה. *וכבר רמזתי בצורה שלא משתמעת לשתי פנים - אני מצביעה למפלגה אחרת. כך שזה מגוחך לטעון שהיה כאן אינטרס אישי תעמולתי. ואסיים כאן. |
|
||||
|
||||
קצת קשה להאמין שאת תמימה עד כדי לחשוב שתעמולת בחירות הנעשית ארבעה ימים לפני יום הבחירות עצמו היא בסך הכל ''יצירת נפח שיח''. מכל מקום - זה בכלל לא קשור בך אישית ובודאי לא במה שתעשי ביום שלישי מאחורי הפרגוד, יש כאן מקום לויכוח איילי-פנימי על אופי המגזין ועל שאלת היותו במה מתאימה לפרסומים מסוג זה. |
|
||||
|
||||
האמת? אני חושבת שקוראי האייל הקורא הם לא אזרחים שמחליטים לאיזו מפלגה להצביע בהתאם למאמרים המתפרסמים כאן ימים ספורים לפני הבחירות. |
|
||||
|
||||
אשכרה ניסיון פוטש. |
|
||||
|
||||
האם חוק חינוך חובה (ותוכנית הליבה) נכפה על הערבים? איפה ראית שהוא לא נכפה על הערבים? לפי תוכנית הליבה [ויקיפדיה]: (מתוך פרק הרקע) בפועל נתקלה תוכנית הליבה בהתנגדויות רבות. מקורות ההתנגדות הגיעו דווקא מתוך המגזרים בהם נועדה התוכנית להשיג שיפור, ובעיקר המגזר הערבי והמגזר החרדי. אומנם, מצוינים גם הפערים שנוצרו כתוצאה מהעלייה מרוסיה ומאתיופיה, אך נדמה שההתמקדות היא בפער הגדול שהתהווה במשך השנים בין החינוך הממלכתי היהודי לחינוך החרדי והערבי1. (מתוך פרטי התוכנית) לכל מוסד חינוך מותאם מספר שעות הלימוד בכל אשכול, וכן הגדרות מקצוע שונות. דוגמה לכך היא שבמוסדות חינוך ערביים לא יילמד מקצוע התנ"ך, אלא לימודי מורשת. -------- השווה גם את הצהרת הפעולות של אנשי עדאלה בנושאי חינוך - פעולות שונות כולל מימוש זכות חינוך חובה חינם בגילאי 3-4 לישובים שונים. לא ראיתי ברשימה שום פעילות כנגד מימוש לימודי הליבה במגזר הערבי. אתה יכול להסביר מה בדיוק בלימודי הליבה מפריע עקרונית לחרדים? המקצועות שבתוכנית הליבה לפי ויקיפדיה: התוכנית מחולקת לשלושה אשכולות: בכיתה א' נלמד אשכול שפות וספרות, אשכול מתמטיקה, טבע, מדע וטכנולוגיה ואשכול מיומנויות הגוף. בכיתות ב'-ו' מתווסף אשכול מורשת, רוח וחברה. מה בדיוק (פרטים) מפריע בכל מקצוע מהם? 1 התוכנית הלאומית לחינוך - עיקרי ההמלצות. [אין קישור בערך. אני מניח שהכוונה היא לדו"ח דוברת. צפריר] |
|
||||
|
||||
אמרתי כבר (במילים אחרות) שהחילונים חכמים בעיני עצמם ומתוך אמונה בעליונות "חוכמתם" הם חושבים שהם מבינים טוב יותר מהחרדים מה טוב לחרדים. סוג של פטרונות חשוכה. אני גם לא מומחה לענייני דת אבל אני מקבל את דעתם של החרדים שלימודי הליבה יגרמו לחילונם של חרדים רבים ופגיעה אנושה בלימודי קודש, אינני חושב שהם חייבים לתת לך הסבר (רציונלי לפי הבנתך והשקפתך החילונית) לטענה זו. מעבר לשאלת הנימוקים שאתה דורש, שבעיני היא חסרת ערך (בגלל מה שאמרתי למעלה) יש הוכחה היסטורית חד משמעית שהם צודקים בפחדים שלהם. ההוכחה ההיסטורית היא "התייבשות" עולם המידרש באירופה כתוצאה מתנועת ההשכלה שם. ביאליק כתב על כל כמה שירים עד כמה שזכור לי. אם זכרוני אינו מטעה אותי (עברו שנים רבות) אחד השירים נקרא "מאחורי ארון הספרים". יש קורלציה חזקה מאוד בין חילון לבין השכלה חילונית (גם אם אי אפשר להוכיח בפרטים איך המכניזם הזה עובד). בלי להתיימר להיות מומחה בעניין הדת אני חושב שלימודי הליבה לא מלמדים רק לימוד טכני אלא שמוטבעת בהם השקפת עולם חילונית (על מקומו של האדם בעולם). החרדים חושבים שיראת השם הוא ערך מרכזי ומקודש, החילונים חושבים שעצמאות האדם (ללא תלות בשם) היא ערך מקודש (והשכלה הכללית מטמיעה את ההשקפה הזו). הקונפליקט הזה בין יראת השם לבין הינתקות מחסות השם מודגם בסיפור על בניית מגדל בבל (בתנ"ך לא כותבים סתם סיפורים אלא בעיקר סיפורים שמכוונים להנחיות של השקפת עולם). מדוע אלוהים כל כך התעצבן על כך שבני האדם בנו מגדל שיתנשא עד השמיים ? מה איכפת לו שהם יפתחו את היכולות הטכניות שלהם ? על זה נאמר שבניית מגדל בבל אינה רק פעולה "טכנית" אלא גלומה בה קריאת תיגר על הסמכות הבלעדית של אלוהים לנהל את החיים של בני האדם. אתה חושב שזו שטות, גם אני, אבל אני לא חושב שיש לי זכות לכפות את דעתי על החרדים על ידי לימודי חילוניים כפויים. |
|
||||
|
||||
ביקשתי פרטים. מה מפריע לחרדים במתמטיקה? בעברית? באנגלית? בגאוגרפיה? האם אמונתם של החרדים כל כך רעועה שידיעת השפה האנגלית וחישובי מתמטיקה ימוטטו אותה כמו מגדל בבל? האם אתה חושב שאותם חרדים לא יגלו את ההשכלה החילונית בגיל מאוחר יותר (היא חיונית לצורך תפקוד בעולם)? ואיך הם יגיבו אז כאשר הם יפגשו את העולם עם עגלתם הריקה? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאמ הסביר שישנו ממד ערכי לדברים. כבר בעצם הצגת הלימוד של המתמטיקה האנגלית והמחשב בתור כאלה שמיועדים לסייע לפרנסה או ליצרנות, יש בכך כדי להעיד על פילוסופיית חיים מטריאליסטית, צרכנית או יצרנית. האידיאל הלמדני לעומת זאת מבקש להכשיר לחיים רוחניים. הצד הפיזי של הקיום, יש לו משקל, אך לכאורה הוא משני. אני עצמי אשמח שהמגזר החרדי ייפתח לאי אילו לימודיים חילוניים ברמה בסיסית, מה שקרוי לימודי ליבה, אבל אני חושב שקריאה בדבריו של מר בליזובסקי ומר רוטשילד אינה מותירה הרבה מקום לספק. זו קריאה לשמד. ההתקפה היא מעבר לשאלת המימון והתקציב. הריהי מכוונת ממש אל הערכים של המגזר החרדי. מבחינתם הם כבר קבעו שאלוהים הוא מפלצת ספגטי, העילוי של החיים הרוחניים הוא הבנת התער של אוקהם, והאידיאל הלמדני הוא להיות מדען. לו הייתי חרדי והייתי שומע שזו התכנית- הייתי עושה נה בעין. בתור חילוני כשאני שומע שזאת התכנית, אני לא תומך בזה. טוב בעיניי שיהיו עוד בני ישיבה עניים מאשר מטריאליסטים מדושנים. בעיניי זה אפילו תורם יותר למדינה, או לכלל. הרב אמסלם לעומת זאת, אני שומע שהוא מחייב את העבודה בתור ערך. זה כבר סיפור אחר. לשם כך אפשר לקיים יותר מסלולי הכשרה. למשל. אני גם מסכים עם שם חובה שהעיר שכל תרומתו של החינוך הממלכתי לשאלת הקריירה והמקצוע של אדם היא שולית. זו רק דעתי. |
|
||||
|
||||
בני הישיבה, עניים ככל שיהיו - ניזונים מחלבם ומדמם של ה''מטריאליסטים המדושנים'' - מה שמרוקן מתוכן את כל טיעון ה''אידיאל הלמדני הרוחני'', ועושה אותו לחוכא ואטלולא. |
|
||||
|
||||
ידוע. אגב שאלה למטריאליסטים, האם מישהו יודע להציג נתונים ולהעמיד אותם ביחס לשאר חלקים באוכלוסייה, כדי שנראה במה מדובר. |
|
||||
|
||||
איזה נתונים אתה רוצה? |
|
||||
|
||||
נתונים על הנטל. אחוזי עבודה, אחוזי אבטלה, רמות הכנסה וכן הלאה. בהתחשב בכך ששלוש מפלגות לפחות חרתו על דגלן את הנושא הזה באופן כללי, מישהו בוודאי ערך איזהשהוא מחקר סוציואקונומי רציני. אולי מר בליזובסקי. |
|
||||
|
||||
אהבתי את הדיכוטומיה בין ''בני ישיבה'' ל''מטריאליסטים'' החילוניים החלולים. בפועל חברת הלומדים יצרה קבוצה גדולה מאוד שקצבתם אומנותם. רבים מהם לא לומדים תורה (או לא ברצינות) אולם אין להם אפשרות להיחלץ מהמצב ולהתחיל לעשות משהו מועיל יותר. לעומתם יש כל מיני ''מטריאליסטים'' שבסיומו של יום עבודה מפרך במשרד עוד מוצאים להם מספר שעות להרחבת דעתם (או אפילו סתם לכתיבה באייל). |
|
||||
|
||||
אם תשאל את החרדים הם יאמרו לך שלימוד מתמטיקה פוגע במצוות והגית בה יומם ולילה. נא לא להתווכח איתי- זה לא אני שטוען את זה. |
|
||||
|
||||
אז איך זה שיש מיליוני יהודים דתיים, בארץ ובעולם (בעולם זה כמובן כולל חרדים, שם אין להם מספיק כח פוליטי כדי להפוך את אמונתם לקרדום לחפור בו), שלומדים מתימטיקה, אנגלית וגיאוגרפיה ועדיין מחזיקים באמונתם? ועדיין מאמינים ביראת השם? זה מראה שכל התירוצים האלה של החרדים הם פשוט שקרים שמטרתם לשמר את הכח הפוליטי והמשרות של הרבנים שלהם. שאגב, שימוש באמונתך בשביל הישגים פוליטיים וכאלה הם בעצמם עבירה על אחת מעשר הדיברות. (לא תישא וכו'). אם נוסיף את העבירה על 'לא תשקר', ועוד נגלה תיכף שהחילוני הממוצע מקיים יותר דיברות מהחרדי הממוצע. אולי הם בכלל לא יהודים1? 1 הפונז מבצע קישור בין דיונים מקבילים באייל. |
|
||||
|
||||
כפרקליטו של השטן הייתי מציע את ההסבר הבא: ראוי שכל יהודי יקיים את "והגית בו יומם ולילה" אבל התורה ניתנה כדי לחיות בה, ובסיטואציה בה לא נמצאים הפרייארים שמכלכלים את האברכים שומה על אלה להמעיט מעט בלימוד, כי אם אין קמח אין עוגות או איך שהפתגם הזה הולך. אבל כשאחיך בני ישראל מוכנים לשאת בעול, מצוות "והגית" ניתנת לקיום. אני בטוח שיש חרדים לא מעטים שבאמת מאמינים שבכך הם גם עוזרים לנו, אחיהם החוטאים, שבודאי מקבלים קצת נקודות זכות אצל הקב"ה על התרומה שאנחנו תורמים להם. נראה לי שבקונפליקט בין זכות ההורים לקבוע את חינוך ילדיהם לבין אחריותה של המדינה לגבי רווחת קטיניה, הקייס של החרדים חזק יותר. כפי שלא הייתי רוצה שמישהו יכפה על ברקת ללמד את ילדיה כמה חשוב לשמור על מערת המכפלה, לא הייתי כופה על חרדי ללמד את ילדיו אפילו מתמטיקה, עם כל הצער בדבר. לעומת זאת נראה לי שהמדינה בהחלט יכולה לקבוע שמי שלא עומד בדרישות לא מקבל תמיכה כלכלית. זאת החזית בה יש לפעול, גם לגבי חינוך יסודי וגם לגבי משתמטי הגיוס ונמנעי העבודה. רוצה להגות בו יומם ולילה? שהשי"ת ידאג לפרנס אותך. ומי ששומע כאן הד עמום ל"הכה את היהודים בכיסם" לא טועה. אני מאמין ב"הכה את כולם בכיסם" - יהודים, נוצרים, מוסלמים ואתאיסטים". מפתיעה אותי עמדת הציבור החילוני. ציפי לבני ויתרה על השלטון כי סרבה להכנע לדרישות החרדים, ובאופן מתמיה זה נחשב לה ככשלון. בהלך רוח כזה הסחטנות החרדים לעולם לא תסתיים, כי הפוליטיקאי הבא שיצטרך להחליט החלטות קשות בתחום הזה יזכור את התקדים ויפעל בהתאם. |
|
||||
|
||||
יש כאן שתי נקודות נפרדות. יכול אדם להיות בעל השכלה רחבה כרמב''ם או הגאון מווילנא ועדיין להקדיש את עיקר חייו ללימוד תורה. החרדים נמנעים מלימודי חול מכיוון שהם חרדים מהשפעתם על קהילתם הסגורה. |
|
||||
|
||||
נראה לי שמרוב מאמץ - ראוי לשבח - להתפלפל, פיספסת את משמעות הביטוי עם הקמח והתורה. ברור שהעניין הוא תמיכה/תקצוב ולא כפייה בכח. (אם כי מצד שני חינוך חובה כן כופה סוג של לימוד גם על חילוניים). ציפי ליבני יכולה היתה לחבור לנתניהו להקמת ממשלה ללא חרדים, ולא עשתה זאת. נראה לי שהבעיה העיקרית של ליבינ היא לא עם מה שנחשב לה ככישלון, אלא עם מה שנחשב לה כהצלחה. |
|
||||
|
||||
אתה מדבר על מוסדות חינוך חרדיים? עזוב את לימודי הליבה. איך כופים עליהם לא לרמות? איך מענישים רמאים? מתי נכנס ראש ישיבה לבית הסוהר על שהגיש רשימות פיקטיביות? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |