|
||||
|
||||
לשאלתך האחרונה: לא יודעת. יש כמה נושאים חברתיים חוצי תרבויות שאין להם (למיטב ידיעתי) הסבר אבולוציוני. למשל, התאבדות. למשל, חלומות. למשל, התשוקה האנושית לעוף. למשל, הלוואות בריבית. |
|
||||
|
||||
אין להם הסבר אבולוציוני, השאלה היא אם יש להם הסבר אחר טוב - ואם לא אז אולי שווה להמשיך לחפש בכיוון האבולוציוני. ספציפית, לדעתי הענייה: * חלומות, הייתי מחפש (כמו כולם, או בעצם הרוב שהתייאש מהכיוון הפסיכואנליטי) בכיוון הנוירולוגי - שהוא באמת לא שייך לאבולוציה כתחום חקר. * התאבדות - האם היא תופעה שדורשת הסבר, כתופעה? רוב ההתאבדויות הן תוצאה של דיכאון, לא? ודיכאון הוא הפרעה בתפקוד הנורמלי, כלומר לא משהו מכוון גנטית. * התשוקה האנושית לעוף - או, כאן דווקא כן הייתי מחפש בכיוון האבולוציוני. כניחוש לא אפוי על גבי ניחוש לא אפוי, הייתי מנחש שזו השלכה לתחום הלא מועיל פרקטית (לציידים-לקטים) של התשוקה האולי כן מועילה פרקטית (לציידים-לקטים) להיות במקום גבוה שרואים ממנו הרבה. כתבתי על זה פעם בתגובה 552412, הפסקה הממוספרת ב-1. מעניין האם באמת התשוקה לראות נוף היא אוניברסלית, והאם היא משותפת לחיות נוספות. |
|
||||
|
||||
התאבדות היא אולי הפרעה אבל ודאי גם תופעה, ודאי כשהיא מתרחשת בצורה המונית (כתות), טקסית (חרקירי) או "תרבותית" (מחבלים מתאבדים). מעבר לזה, אתה מכנה אותה "הפרעה" בין היתר גם מפני שהיא *סותרת* עקרונות אבולוציוניים של הישרדותיות. חלומות - אתה מונה שני תחומי חקר רלוונטיים - אבל זה במובלע *אחרי* שנואשת מלמצוא להם הסבר אבולוציוני. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שיש טוענים1, שבזמן החלומות המוח "מסדר" את המידע העצום שקלט וספג במשך היום, מעין דיפרגמנטיציה של הדיסק כשאנחנו ישנים, כדי לאפשר גישה מהירה ונוחה יותר לאותו מידע במועדים מאוחרים יותר. תוך כדי הסידור החלומות צצים כמעין תופעת לוואי, מה שקורה כשהמוח עובד. דווקא הטיעון האחרון נשמע לי סביר, מאחר וגם במשך זמן העירות, אם נעצום עיניים ונחסום קלט שמיעתי, עדיין יעלו "בעיני רוחנו" מחשבות, דמויות ותסריטים שונים ומשונים. במה זה כל כך שונה מחום בזמן שינה? 1 אין לי קישור מחקרי או זמן לחפש אותו. |
|
||||
|
||||
זה הסבר פסיכולוגיסטי-פרוידיאני, או נוירולוגי, או משהו אחר, לא אבולוציוני. |
|
||||
|
||||
אם זה הסבר נוירולוגי, המסביר שמוח חולם מתפקד ביום-יום טוב יותר ממוח שלא חולם, האם זה מספיק "אבולוציוני"? אם לא, אני לא מבין למה הכוונה בהסבר אבולוציוני. |
|
||||
|
||||
אני חושבת ששני חלקי ההסבר שלך הם צירוף של שתי גישות שונות. ההסבר של "פינוי ג'אנק" הוא פרוידיאני (ראה הסבר 3 בקישור 1). ההסבר של "איפשור של שליפת זיכרונות במועד מאוחר יותר" הוא תוספת או הכלאה (שאישית אני לא מכירה). לפחות מהחלק הראשון לא משתמעת בהכרח הישרדותיות יתר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
במחשבה שניה רק חצי חרמפפפ. |
|
||||
|
||||
גם לזאת מחמאה ייקרא. (ברקת, גם בחלומותיה הפרועים וגו'). |
|
||||
|
||||
זה לא הסבר אבולוציוני ישיר, במובן שהוא מתייחס לחלימה עצמה כתוצר לואי של משהו אחר שהוא זה שמוסבר אבולוציונית. גולד (''בעל הספינדל'') זצוק''ל טען, בשעתו, שתוצרי לואי כאלה נפוצים הרבה יותר ממה שמקובל להניח, וזאת אחת מאבני המחלוקת המפורסמות בינו לבין דוקינס נ''י. לאחרונה נתקלתי גם במי שמנסים לגשר בין התפיסה שהצגת לבין הגישה הפרוידיאנית בטענה שהגרוי הפיזיולוגי הוא אמנם תוצר לואי של עיבוד נתונים, אבל האינטרפרטציה שהוא מקבל כן מושפעת מהמצב הנפשי של החולם, ולכן אפשר להפיק ממנו מידע. בדומה, הסבר (דמיוני) לתופעת האורגזמה הנשית היה יכול להתרכז באיזו תועלת אחרת שיש בדגדגן, ולטעון שהאורגזמה היא רק תוצר לואי של קיומו. אגב, אולי זה טיעון לא כל-כך גרוע. |
|
||||
|
||||
אם כך אולי גם חלימה בהקיץ או סתם נדידת מחשבות עשויים להתפרש כתופעות לוואי. אתה מבדיל בין ''עיבוד נתונים'' לבין המצב הנפשי של החולם. הייתי מניח שהרדוקציוניסטים היו אומרים שגם השני הינו רק סוג של הראשון. |
|
||||
|
||||
מצאת למי להגיד את זה :-) |
|
||||
|
||||
Yep!
|
|
||||
|
||||
"אפשר להפיק ממנו מידע" : אנקדוטה אישית - הפונז שיחזר אי אז בעברו סיסמה שנשתכחה ממנו, בעת שהתגלתה בחלומו. |
|
||||
|
||||
בקשר להתאבדויות, נראה לי שכל הצורות שאת מציינת הן הזניחות. למשל, לאחרונה נטען בגלי צה"ל כי מספר המתאבדים בארץ הוא כ-500 בשנה (אלה שמצליחים), כעשרה אחוז מהם הם חיילים. הייתי מניח שרוב רובם לא נופל לאף קטגוריה שפירטת. |
|
||||
|
||||
כתות מתאבדות, חריקירים ומחבלים מתאבדים, ביחד, נראים לי מסדר הגודל של התופעה של נגינה בתזמורות סימפוניות. אני לא חושב שמישהו יחפש הסבר אבולוציוני ישיר לתופעת הנגנינה בתזמורות סימפוניות. גם זה וגם התאבדות, סביר שהם תוצאה מאוד מאוד עקיפה של המערך הגנטי שלנו (בפרט, צריך להיות פיזיקליסט פונדמנטליסטי של הנפש, כמוני, כדי לחשוב שהם בכלל תוצאה של המערך הגנטי). |
|
||||
|
||||
"חלומות - אתה מונה שני תחומי חקר רלוונטיים - אבל זה במובלע *אחרי* שנואשת מלמצוא להם הסבר אבולוציוני." למה את אומרת את זה? אינטואיטיבית, זה נראה לי משהו שמבקש הסבר פסיכואנליטי או נוירולוגי הרבה יותר בטבעיות מאשר הסבר אבולוציוני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |