|
||||
|
||||
למה לא? הוא יכול לקבל גם את זה וגם את זה. אם נסתפק בקריטריון של כל מי שיודע לכתוב את מספר תעודת הזהות שלו1 זכאי לתעודת בגרות הצלחנו לצוד שתי ציפרים במכה אחת: גם הורדנו את הרמה וגם העלינו את אחוז הזכאים. ___ 1 ואם הרף הזה גבוה מדי, אפשר להסתפק בהדבקת מדבקה. |
|
||||
|
||||
אתה מביא מקרה קצה לא רלוונטי. תעודת הבגרות לעולם לא תהיה כל כך טריוויאלית, כי אז היא לא תהיה תעודת בגרות. אפשר להוריד את הרמה, כן, אבל אי אפשר למחוק אותה לגמרי. ההנחה היא שכמות המאמץ המושקע, תלויה בכמות המאמץ הדרוש. אנשים (באופן כללי) יתאמצו מספיק בשביל להוציא תעודת בגרות בהסתברות של 40 אחוז. אז אם תוריד את הרמה, אחוזי הזכאי לא יעלו - אולי יעלו באופן זמני, עקב התייצבות של המערכת, אבל יתייצבו בחזרה על רמה קבועה. הדרך היחידה במקרה זה לשמור על רמה גבוהה של זכאים היא להוריד את הרמה בבחינות הבגרות באופן קבוע. מדיניות כזו בהכרח תיכנס בקיר בסופו של דבר. |
|
||||
|
||||
למה כמות המאמץ הדרוש הוא המאמץ לעבור את הבגרות? אם 80% יעברו בגרות משמעות המעבר תרד. הבעיה הגדולה עם המאמץ להקל את המעבר הוא שבדרך הורסים את כח המיון של התעודה. אפשרות טובה היא פשוט להחליט שציון עובר הוא 1. |
|
||||
|
||||
התכוונתי עם כמות המאמת הדרוש (על מנת לעבור את הבגרות). נכון, זו אחת הבעיות עם הורדת הסטנדרט. יש עוד בעיות. |
|
||||
|
||||
לצערי עדיין לא הבנתי. אני אחדד את השאלה: אם אדם לומד למען ציון זה אומר שהציון ייתן לו משהו. נניח שכדי לעבור בגרות צריך ממוצע 60. למה שמישהו יכוון ל60? |
|
||||
|
||||
ענית לעצמך על השאלה - הוא יכוון ל60 כדי לעבור את הבגרות. אנשים רוצים תעודת בגרות. היא שער כניסה ללא מעט מקומות, עדיין, למרות שפחות מבעבר. אנשים ישקיעו את כמות המאמף הדרושה על מנת לקבל אותה, בסיכוי מסוים. הסיכוי תלוי מאוד באדם. הרבה אנשים מכוונים לעבור את הבגרות בציון טוב. אנשים אילו, ככל שרמת הבגרות תעלה, ישקיעו יותר. הרבה אנשים ישקיעו רק בשביל לעבור. |
|
||||
|
||||
כיום בגרות שווה פחות מבעבר. ככל שרמתה תרד כך שוויה ירד, לכן פחות אנשים יכונו לציון המעבר. |
|
||||
|
||||
ככל שליותר אנשים תהיה בגרות, כך שוויה ירד. כשלכולם (או כמעט כולם) יש בגרות, צריך תואר ראשון לעבודות שפעם היה צריך להן בגרות. כשלכולם יש תואר ראשון, פתאום צריך תואר שני לעבודות שפעם היה צריך להן תואר ראשון. כשלכולם יש תואר שני, מתחילים לשלוח אנשים לבנות מגדלים מקשיות או שטויות אחרות. ______________ והנתונים? הנתונים מכלילים גם אנשים שחסרה להם בגרות אחת או שתיים כ"חסרי בגרות". הם באמת חסרי בגרות, אבל לא יקשה עליהם להשלים. |
|
||||
|
||||
זה לא סותר את מה שאמרתי. על פי מה שאת אומרת אנשים שרוצים ללכת לעבודה שפעם הדרישה אליה הייתה בגרות צריכים לכוון לממוצע שיאפשר להם קבלה ללימודי תואר ראשון. |
|
||||
|
||||
בכלל, כדאי שאדם יכוון את עצמו כמה שיותר. רק שמה שאני אומרת, זה שמלכתחילה, כל עניין ה''לכולם צריכה להיות בגרות, לכולם צריך להיות תואר'', רק מוביל לבזבוז כספים, משאבים ושנים. |
|
||||
|
||||
אגב, בד"ך בתיכון אדם לא לגמרי סגור על מה ירצה לעשות כשיהיה גדול1. כך שמן הסתם רוב האנשים לא לומדים על מנת לקבל ציון עובר בבגרות, אלא על מנת לקבל ציון טוב. 1 אם היית שואל אותי בתיכון, הייתי אומרת שאני אלמד היסטוריה ומחשבת ישראל באוניברסיטה, ובטח אהיה מורה. |
|
||||
|
||||
===>"בכלל, כדאי שאדם יכוון את עצמו כמה שיותר" אני מניח שהכוונה היא לכמה שיותר שכן כפי שכתבת המשמעות כמעט הפוכה. ואני לא מסכים, בן אדם לא צריך להשקיע ללא תמורה. יש כאן שתי שאלות אחת ראליסטית (למה מובילה כרגע השאיפה) ואחת אידאית (למה היא יכולה להוביל) בנקודה הראליסטית אני מסכים אתך בשאלה האידאית יש כבר דיון במקום אחר בפתיל. |
|
||||
|
||||
אכן. למ''ד נשכחה. |
|
||||
|
||||
אבל יש אנשים שמוותרים על המאמץ - אם בחינת הבגרות שווה פחות - למה להתאמץ להשיג אותה? מצד שני צריך פחות מאמץ. בסיכומו של יום, יש הרבה מאוד אנשים שישקיעו את המאמץ הדרוש לעבור את הבגרות, לא משנה כמה היא תהיה קשה. (טוב, ברמה של בגרות, כן? לא דוקטורט) יש הרבה מאוד אנשים שלא ישקיעו כלום. באמצע יש הרבה מאוד אנשים שישקיעו מאמץ מסוים, כתלות בשווי של התעודה ובמאמץ שהיא דורשת. הורדת השווי של בחינות הבגרות לא תורמת הרבה למספר העוברים (הוכחנו סטטיסטית, למרות שקשה להפריד משתנים), אבל בהחלט מפחיתה את השווי של התעודה, לכן גורמת לכך שהאוניברסיטאות צריכות לעשות סינון לשוק העבודה, ולכן שיש איבוד משמעותי של שנות עבודה על לימודים לא רלוונטיים, ובנוסף לכך שהרמה הכללית של הסטודנטים יורדת, ובלי הארכת התואר - הרמה של הבוגרים יורדת גם כן. |
|
||||
|
||||
אם היא שווה פחות, משמע שלא די בה למצוא לך עבודה טובה / לקדם אותך בחיים. צריך יותר מזה. אם לא תשקיע בה, גם את זה לא תקבל1. הנער או הנערה שלומדים לבגרויות לא יודעים שהם משקיעים פחות. הם משקיעים כפי שנדמה להם שצריך. הם לא יודעים איך היו הבגרויות קשות לפני עשור (נניח), או שההורים שלהם או הסבא והסבתא שלהם חטפו הלם כשנכנסו לתיכון ובבת אחת מתלמידים של 9-10 ביסודי התדרדרו ל-6-7. עד כמה הבגרויות היו לא-עניין-גדול הבנתי רק באקדמיה, כשהפרופורציות שלי השתנו והבנתי שהבגרויות שעשו מהן עניין כל כך גדול בסך הכל מקבילות לבחינת סוף סימסטר במקום עם סטנדרטים אקדמיים בקרשים כמו בצלאל. 1 כמובן, תמיד אפשר לפתוח דוכן פלאפל, לקנות דירה ועוד דירה ועוד דירה כשהמחירים בשפל ובסופו של יום להסתכל מלמעלה על כל אותם אינטיליגנטים שהלכו לאוניברסיטה והיום אוכלים חצץ. |
|
||||
|
||||
על כל אלף אוכלי חצץ יש אחד שחוצב חצץ ולא משלם תמלוגים. |
|
||||
|
||||
The meek shall inherit the earth, but not its mineral rights. (ג'. פול גטי. זה לא מיתרגם כל כך טוב לעברית, נכון?)
|
|
||||
|
||||
''הענווים ירשו ארץ, אך לא יזכו במכרז התפור''. |
|
||||
|
||||
בחינות הבגרות קלות יותר ולכן הן תורמות לאחדות ירושלים: "יש לנו היום בין 60 ל-70 תלמידים וזה מתרחב", אומר מנהל המכללה, עבד אבו רמילה. לדבריו, התלמידים חושבים שהבגרות הישראלית יותר קלה מהתאוג'יה (הבגרות) הפלסטינית: "בבגרות הישראלית יש יותר גמישות, יש מיקוד ואם לא עוברים אפשר לחזור על הבחינה. אין את זה בתאוג'יה". |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
עכשיו זה ברור, ישראל עושה את הבחינות קלות יותר כדי לדרדר את האינטלקט הפלסיטני. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |