|
||||
|
||||
מה הקשר? אפשר להחליט שבמקום לטוס פעמיים בשנה טסים רק פעם אחת (או אחת לשנתיים, או לחמש, או לנסיעה אחת ארוכה במקום ארבע קצרות), שלאילת מגיעים באוטובוס ולא בטיסה, שבתוך המדינות אליהן טסת אתה נוסע או שט במקום לקחת טיסה פנימית. זו שאלה של מודעות. אני מכירה הרבה אנשים שעבורם השאלה אם לטוס או לבחור בחלופה תעבורתית אחרת תלויה רק בשאלת המחיר. אני לוקחת בחשבון גם את השאלת ההשלכה האקולוגית. |
|
||||
|
||||
אם את צריכה להגיע ליעד באירופה, את תטוסי לאיטליה ותמשיכי משם ברכבת? |
|
||||
|
||||
לאירופים זו דווקא החלטה מאוד משמעותית. היתה לי חברה הולנדית שסיכמה עם עצמה שתטוס רק פעם בחמש שנים. וכשרצתה לנסוע לחופשה בספרד, נסעה ברכבת. |
|
||||
|
||||
לפני שנה נסעתי לוולנסיה, לפגישה של פרויקט אירופי שמקום העבודה שלי השתתף בו יחד עם אוניברסיטאות, חברות ומכוני מחקר מפינלנד, צרפת, איטליה, אנגליה, גרמניה והולנד. בחרתי לטוס למדריד ולנסוע ברכבת לוולנסיה. בהשוואה לטיסת המשך לולנסיה זה האריך את הנסיעה, נדמה לי, במשהו כמו ארבע שעות לכל כיוון1 (ובמקרה שלי לא הוסיף למספר הלילות הדרוש). זה גם היה הרבה יותר זול, אבל השיקולים העיקריים שלי היו איכות הסביבה ותיירות2. הופתעתי וקצת התאכזבתי לגלות שכל שאר הבאים טסו עד ולנסיה, רובם אם לא כולם בשתי טיסות. ייתכן שאצל חלקם ההבדל היה כרוך בלילה נוסף, אבל הרושם שלי היה שהאופציה המסילתית בכלל לא עלתה על דעתם - זה נראה להם מפתיע וכמעט אקזוטי שנסעתי ברכבת. 1 אני לא באמת זוכר; הנסיעה עצמה היא רק ארבע וחצי שעות, אבל צריך תחבורה בין שדה התעופה לתחנת הרכבת במדריד, וזה תוספת יותר גדולה מהחיסכון בתחבורה בוולנסיה, שם אפשר היה ללון במלון טוב במקום טוב מטר מהרכבת. 2 מהרכבת אפשר לראות נוף, בתוכה אפשר להרגיש יותר מחוברים למקומיים, ובהמתנה לרכבת או אחריה אפשר לעשות שיטוט קצר במדריד3. זה מנצח בקלילות את התענוג המפוקפק של שעתיים פלוס בשדה תעופה. 3 אם אתם בתחנה, רק עשר דקות וכמה אירו מפרידים ביניכם לבין "גרניקה"! כולל קניית הכרטיס והפקדת המזוודה והכל. |
|
||||
|
||||
לפני שנים מספר טיילתי בבריטניה רבתי. התכוונו להגיע לאירלנד וחשבנו לנסוע בתחב"ץ + מעבורת, כשהכומר הקתולי החביב שארח אותנו בביתו חשף בפנינו את ראיינאייר. לא היה לנו שמץ של מודעות למחיר האקולוגי של טיסה. הטיסה בראיינאייר, אם מזמינים אותה מספיק זמן מראש, יותר זולה. הרבה יותר זולה. כמה יותר זולה? היא עלתה פאונד וארבעים פני + מיסי נמל. רק המעבורת היתה עולה יותר. ___________________ אין לי מושג איך מתנהל המודל העסקי שלהם. ואיך הם לא פשטו את הרגל עד כה. |
|
||||
|
||||
לא. כשהייתי צריכה להגיע ללונדון נסעתי ללונדון ישירות. בתור ישראלית עם אפשרויות מסע קרובות מוגבלות אני משתמשת בטיסות יותר ממה שהייתי רוצה. אבל כמו שציינתי, אני משתדלת לצמצם לאפס את טיסות הפנים. בשבעה+ חודשים במזרח, טסתי רק חמש פעמים (נוסף לטיסות מהארץ ובחזרה) ורק כשהחלופה הייתה לא סבירה (שלושה ימים במעבורת בתנאים לא קלים) או כשהמשמעות הייתה ויתור על יעד (לבורמה אפשר להכנס רק בטיסה, אבל בתוך המדינה נסעתי אך ורק בסירות ובאוטובוסים,1 למרות שהטיסות מאד זולות והמרחקים גדולים). בארץ לא עולה על דעתי לטוס, וכשיום אחד ארד סוף סוף לצלול בירדן או בסיני, או אזכה לראות את הפירמידות, אני די משוכנעת שאחצה את הגבול קרקעית. 1 ספיציפית בבורמה נוסף לשיקול האקולוגי היה גם שיקול פוליטי - כל חברות התעופה שייכות במידה זו או אחרת לחונטה הצבאית, ובמהלך כל הטיול השתדלתי במידת האפשר2 שהכסף שלי יגיע לאנשים פרטיים ולא לגופים ציבוריים. 2 הצלחה מלאה לא הייתה ולא יכולה הייתה להיות לי. בבורמה רב הנסתר על הגלוי. |
|
||||
|
||||
יש איפה לצלול בירדן? |
|
||||
|
||||
במקום שהצליינים טובלים, מלא כסף קטן ושרשראות זהב, כמו תחת הגשר במרינה באילת. |
|
||||
|
||||
את זה אפשר גם אצלנו, לא? בארץ לא נופלים להם מעות ועדיים? |
|
||||
|
||||
הגדה המערבית של הירדן זה אצלנו בינתיים. ניסיתי להתבדח על המשמעות הכפולה של ''צלילה בירדן''. |
|
||||
|
||||
בים האדום, למה לא? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |