|
||||
|
||||
אכן נכחתי. מעבר לכך, על חוג ידידי נמנים שתי רבות ורב רפורמיים - לא אנשים שאני פוגש מדי יום אבל אנשים שניהלתי אתם שעות רבות של שיחות אמיתיות ווירטואליות. לרבנות, אם היא רוצה בכך (כלומר בעיקר כדי לא להגדיר אנשים כממזרים), יש בדרך כלל אפשרות לשלול את תוקפו של טקס רפורמי - בוודאי אם היא פועלת לפי הדעה שמי שבחר בטקס רפורמי בחר במודע לא להנשא בנשואין הלכתיים, וגם אם לא פועלים לפי הדעה הזו אפשר בדרך כלל למצוא נקודות טכניות - למשל, לפסול את העדים לקידושין (די בכך שאחד מהם הוא אשה, ולפי חלק מהדעות גם אם הוא גבר די בכך שאינו אורתודוקסי - וטקס רפורמי עם שני עדים שהם גברים אורתודוקסים הוא נדיר). באותה מדה, אם הרבנות רוצה לקבל את התוקף של הטקס כדי לחייב את הצדדים בגט היא בדרך כלל תמצא דרך לעשות זאת. |
|
||||
|
||||
תודה על התשובה. הגישה שאני נתקלתי בה בחוגים הרפורמיים היא דווקא של הקפדה על נקודות טכניות מסויימות. כך למשל בטקס הקידושין היו ארבעה עדים, שני גברים ושתי נשים. אבל נכון, לא הוקפד שהגברים יהיו אורתודוכסים חובשי כיפה כמו בחתונה של הרבנות. |
|
||||
|
||||
שמועה שמעתי שבחתונות-של-חילונים בחסות הרבנות לעיתים מקפידים שהעדים יהיו לא אורתודוקסים חובשי כיפה, ובכוונה תחילה. |
|
||||
|
||||
גם אני שמעתי שמועה כזאת, כאשר הרעיון הוא להכריז על הנישואים כבטלים מלכתחילה במקרה של סרבנות גט מצד הבעל. |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שהרעיון הוא למנוע ממזרים. |
|
||||
|
||||
כך גם אני שמעתי (אם כי אין ספק שזה משרת מניעת עגינות באותה המידה). |
|
||||
|
||||
זה לא משרת מניעת עגינות באותה מדה, כיוון שלצורך מניעת ממזרות יש סכוי לא רע שהרבנות תקבל את הדעה שהעדים פוסלים את הקידושין, ואילו לצורך חיוב בגט היא לא תמהר לעשות זאת. בכל מקרה, רב שנוקט בשיטה הזו מרמה את אלה שהזמינו אותו ומבזה את עצמו. נוכל ולא רב (למרבה הצער, בימינו שני אלה אינם סותרים בהכרח). |
|
||||
|
||||
יש לרבנות אינטרס שלא להרבות ממזרים בישראל. שלא להרבות עגונות - זה כבר סיפור אחר. |
|
||||
|
||||
זה מה שאני זוכר מכתבה שעסקה בסרבני גט והתחבולות של הרבנים ה״ליברלים״ למצוא מוצא מהמצב העגום. לי (למעשה לאשתי) זה לא יעזור, הרב שהשיא אותנו התעקש על עדים שומרי שבת. |
|
||||
|
||||
בחתונה של אחותי לא נכחו אותודוקסים חובשי כיפה,1 אבל הרב במפורש חיפש את אלו מחבריה שיותר "קרובים למסורת" מאחרים. 1 כלומר, חברים קרובים/משפחה. בין האורחים היו כמה. |
|
||||
|
||||
לפעמים רבנים מגדירים את עצמם ואת משגיחהכשרות כעדים, או מביאים איתם איזה שומר מצוות שישמש כעד נוסף. |
|
||||
|
||||
אני משער שזה תלוי ברב/ה שעורך את הטקס. לכאורה הייתי מצפה שיהיו שני עדים/ות (לא תלויי-מגדר) וזהו; פשרה של שניים ושניים מכירה במובלע בכך שנשים בפני עצמן אינן יכולות להמנות על העדים. זה סוג הפשרות שנעשות בבתי כנסת אורתודוקסיים-שוויוניים (אוקסימורון, כמובן) שבהם לא מתחילים את התפילה לפני שיש גם עשרה גברים וגם עשר נשים, כדי להתחמק מהשאלה האם לספור נשים למניין. מהרפורמים לא הייתי מצפה להתפשרות כזו. מצד שני, יתכן שחלק מהרבנים/רבות מוכנים לקבל פשרה כזו כדי לזכות בלגיטימציה רחבה יותר. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שאתה צודק, ומדובר בחיזור אחר לגיטימציה רחבה יותר. אני התרשמתי שכנראה מדובר במשנה תאולוגית. קבלת הכתובים שאולי לא היית מצפה למצוא בחוגים הרפורמיים. כך הוסבר לי ש''הרי אתה מקודש לי כדת משה וישראל'' לא יכול להאמר, כי דת משה וישראל בפירוש לא קבעה שאישה יכולה לקדש גבר. |
|
||||
|
||||
מעניין. הרפורמים שלי יצא לדבר אתם היו בדרך כלל בעמדה שאשה צריכה להיות שווה בזכויותיה ובחובותיה לאיש, ומצב שבו האשה מקודשת לאיש אבל האיש אינו מקודש לאשה הוא אנומליה שאין לה עוד מקום. עם זאת, אין ספק שבתנועה הרפורמית בכלל ובגרסתה הישראלית בפרט ש בשנים האחרונות מגמה של התמתנות ונכונות גדולה יותר לקבל אלמנטים מסורתיים (ודומני שגם חופש פעולה רחב יותר לרבני/רבות התנועה). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |