בתשובה לאמ, 09/03/11 16:45
משכורות גבוהות? 565224
בלי להתווכח על שאר הנקודות בתגובתך, התאבדות מתוארת בתיאוריות פסיכודינמיות כהפניית התוקפנות כלפי האני. לכן אלימות טבעית אינה סותרת התאבדות.
אתה לא חושב שקל יותר להיות אלים נגד זולתך? 565257
נכון, יש הרבה דוגמאות לטיפוסים אלימים ששלבו רצח בהתאבדות, אבל אך ורק כשכלו כל הקיצין. ומה דעתך על יצורים בלתי אלימים שהתאבדו?
אתה לא חושב שקל יותר להיות אלים נגד זולתך? 565260
בהתייחס לכותרת, אני לא חושב שבהכרח קל יותר להיות אלים נגד הזולת. בכולנו ישנה תוקפנות, אם מולדת ואם תגובתית. לרוב אנחנו מפנים אותה כלפי עצמנו. ילד שנכפה עליו חינוך קפדני, ילד שמצטרף למשפחתו אח צעיר ותשומת הלב עוברת אל האח או אדם שהממונה עליו בעבודה צועק עליו. בכל הדוגמאות הללו מתעוררת תגובה תוקפנית ואלימה, אבל - מחוסר ברירה - אנשים מתנהגים כמו ''ילדים טובים'' ומפנים את התוקפנות שמתעוררת בהם כלפי עצמם. גם התיאוריה (הדינמית) הקלאסית של דיכאון כתוצאה מאבדן אדם קרוב מדברת על כעס על האדם ש''עזב'' אותנו שמופנה כלפי האני של המתאבל. לפעמים דווקא באדם שלא אלים כלפי הסביבה נוכל למצוא מעיינות של אלימות מופנמת.

עם זאת, קשה לי להסכים עם האבחנה של אמ ש''אדם בדרך כלל לא מתאבד אם הוא אלים מטיבעו''. אנשים אלימים אולי נוטים פחות להפנות את האלימות כלפי עצמם, אבל יחד עם זאת הם פחות פתוחים לקיומן של מגוון דרכים אלטרנטיביות לפתרון בעיות (ובדיוק בגלל זה הם אלימים). אם הם מרגישים שהמצב ''כופה עליהם'' אלימות, הם יפנו אותה גם כלפי עצמם. בעיניהם, זה הפתרון היחיד האפשרי.

אם ניקח בחשבון עוד כל מיני משתנים, כמו הממצא שאנשים בדיכאון עוד פחות פתוחים לתפיסות אלטרנטיביות של מצבם, או שמצבם הוא ''אשמתה'' של האישה בסיפור, אני מניח שההתנהגות שלהם נתפסת כברירה היחידה העומדת בפניהם. אולי זה איזשהו עירוב של ''תמות נפשי עם פלישתים'' עם ''רומאו ויוליה'' (האישה לא בחרה את תפקיד יוליה, אבל זה רק בגלל שהסיתו אותה). אדם אלים יכול הרי להתאבד התאבדות אלטרואיסטית (נניח, כגיבור במלחמה). אם המצב נתפס בעיניו ככזה, אולי אלו חלק מהמנגנונים שפועלים גם כאן.
מוות בקרב איננו התאבדות! 565276
אלא אם אתה קורא נלהב מדי של תעמולה שלום-עכשווית. התאבדות היא אכן תוצאה של ייאוש בלבד. כמו שאומרים, ''מי שנכשל חייב ללכת''. ולא מצבים כופים, אלא בני אדם. למיטב זכרוני, האחרון שיכול היה לכפות התאבדות על זולתו היה היטלר.
אתה בטח גם מאמין שכל זונה נאנסה בילדותה... 565278
ושכל פושע הוא בסך הכל ילד אומלל לשעבר...
ברוב מכריע של המקרים התאבדות אינה אלימות אלא רק יאוש 565287
שים לב שיש תיאוריות פסיכולוגיות פלצניות שמטפלות במצבים אזוטריים. הפניית אלימות כלפי עצמך נראה לי פלצנות והיא נכונה אולי רק לילדים שלא מבינים את המשמעות של התאבדות (כלומר נדמה להם שיש חיים אחרי המוות).

ידוע היום למשל שרוב התיאוריות של פרויד בעניין תהליכי הנפש הן פלצניות וללא ביסוס עובדתי. לפי זכרוני הוא גם המציא משהו שהוא קרא לו "יצר המוות" שאמור היה להסביר איזושהיא התנהגות לא רציונלית (אינני זוכר מה היא).

יצר החיים הוא אחד הייצרים הכי חזקים אצל היצורים החיים, אולי הכי חזק והכי מושרש.
מי שבוחר בהתאבדות עושה זאת ברוב המכריע של המקרים מנימוקי יאוש בלבד. מצבי יאוש שכרגע עולים בדעתי הם משני סוגים:
א) יאוש שמבוסס על על חוסר תוחלת עובדתית (כגון מחלה סופנית או חיי סבל בלתי ניסבלים),
ב) יאוש שנןבע מדכאון קליני (כלומר, תיפקוד משובש מאוד של פעילות המוח).

מצבי לחץ מתמשך או משבר קשה יכולים לגרום לדכאון קליני (דוגמא אפשרית: התאבדות של שופט לפני זמן קצר בגלל עומס עבודה סיזיפית משולבת באיום פיטורין, דוגמא שניה: עשיר מופלג שמאבד את כל רכושו חרף מאמצים נואשים שלו להציל את נכסיו). אינני יודע אם היית אי פעם בלחץ נפשי מתמשך (משך חודשים) אבל אם היית במצב כזה (ונכנס לסחרור של חוסר שינה) היית מגלה שתפיסת המציאות שלך נעשית מאוד הזויה ולא רציונלית.
ברוב מכריע של המקרים התאבדות אינה אלימות אלא רק יאוש 565290
התנטוס נועד להסביר את ''כפיית החזרה''.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים