|
||||
|
||||
ההבדל בין רצוי (בגימטריה 306) ובין מצוי (146) זה כסף (160). וברצינות, מי שלא יכול להתמודד עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות בשנות העשרים לחייו, לא יועילו לו לימודי ליבה בגיל תיכון, ועובדה, המדינה מלאה בבוגרי תיכון, מערכת החינוך הממלכתית, שלא מסוגלים להתקדם לשום מקום, ועולם המדע, המחקר והפיתוח, לא מחכה להם. מדינת ישראל תרוויח הרבה יותר, אם תייצר מסלולי הסבה מבוגר ישיבה למקצועות טכנולוגיים ואחרים. יש לא מעט מסלולים כאלו, מכללות וקורסים המתאימים את עצמם לבוגרי ישיבה, וכולם מצליחים מאוד. אז אמנם זה יוצר הרגשה של חוסר צדק וחוסר שוויון, אבל בפועל, כולנו נרוויח הרבה יותר אם במקום לנהל מלחמה על לימודי ליבה בגיל יסודי+תיכון, נמצא דרכים לעודד מעבר של בוגרי ישיבה נשואים למעגל העבודה. יש בצבא מסלול שנקרא "שחר כחול" או משהו דומה, שבו הצבא מגייס לשורותיו אברכים בוגרי ישיבה, ומכשיר אותם למקצועות חשמל, אלקטרוניקה, ניהול רשתות מחשב ועוד. הפרוייקט נחשב הצלחה גדולה, כי, בוגרי מערכת החינוך החילונית שמסוגלים להיות יותר מאשר נהגים, הולכים לאקדמיה או לקצונה קרבית וכו', ולצבא קשה לגייס כ"א איכותי לדרגות הביניים (אבטחת מידע, ניהול רשתות), האברכים, בעלי יכולת טובה אבל ללא רקע ובסיס, מקבלים את ההצעה ופורחים. |
|
||||
|
||||
מי שהגיע עד לשנות העשרים לחייו וטרם למד מתמטיקה בסיסית, אני בספק אם יוכל להתגבר על הבעיה תוך שנה, או אפילו שנתיים. נשאלת השאלה עד לאיזו רמת ידע מגיעים בחינוך החרדי. |
|
||||
|
||||
מהתרשמות שלי כבוגר ישיבה גבוהה, דוקא מי שהגיע מישיבות תיכוניות הצליח יותר בלימודים התורניים ממי שבא מישיבה קטנה ולא למד מתמטיקה מאז כיתה ח'. יכול להיות שזה בגלל שבוגרי ישיבות תיכוניות מגיעים עם מוטיבציה גדולה יותר ללימוד אחרי שנים בהם השקיעו בעיקר במקצועות החול, יכול להיות שזה בגלל איזושהי העדפה של צעירים מוכשרים בציבור הד"ל ללמוד בישיבה תיכונית, אבל יכול גם להיות - וזו ההתרשמות שלי - שלימודי החול מקנים כלים ויכולות שמועילים ספציפית ללימודי הקודש. לדוגמא: אמנות ההפשטה המתמטית מועילה מאד בלימוד גמרא בשיטת בריסק, ויכולת ניתוח טקסט הנלמדת בספרות והיסטוריה עוזרת בניתוח טקסטים תורניים (ראשונים ואחרונים על סוגיה, לדוגמא). |
|
||||
|
||||
אני מאוד אשמח להסכים איתך, אבל לא זכור לי שלמדתי משהו על אמנות ההפשטה המתמטית בתיכון. אולי בישיבה תיכונית המצב טוב יותר. |
|
||||
|
||||
נראה לי שהספקת לשכוח (וללמוד מחדש). אלא אם כן לימודיך בתיכון היו שונים מאוד מלימודי. לא לומדים על הפשטה מתמטית. זה בא כחלק מהעיסוק במתמטיקה. בתור התחלה: תרגום בעיות מילוליות למשוואות עם משתנים. |
|
||||
|
||||
בתור התחלה? ומה בא אחר כך? אני מסכים שזו התחלה כלשהי של הפשטה מתמטית, אבל אכן רק התחלה. |
|
||||
|
||||
זו אמנם התחלה, אך התחלה מספיקה כדי לרכוש את היכולות הבסיסיות. עצם העיסוק במונחים מופשטים כבר מקנה יתרון על מי שתמיד עסק בעצמים מהעולם הממשי. בנוסף, עיסוק בכללים לוגיים כמו אינדוקציה ודדוקציה מועיל גם הוא ללימוד סוגיות שלא תמיד כתובות בצורה מסודרת, כלומר: לעיתים עצם ההרגל להוכיח כל דבר מאקסיומות התחלתיות בצורה לוגית עוזר ל'סידור השיטות' והבנתן בצורה בהירה. |
|
||||
|
||||
אפשר גם להגדיל ולטעון שעצם הרעיון של מספר הוא הפשטה (ולמעשה, זו הפשטה מורכבת למדי מבחינה רעיונית). אבל את הדברים הללו (כולל המרת בעיות מילוליות למשוואות) יש כבר בכיתות נמוכות יחסית ואני משער שגם חרדים לומדים זאת. |
|
||||
|
||||
לא יודע לגבי ישיבות תיכוניות אחרות, אבל בישיבה שאני למדתי בה לימד ד"ר למתמטיקה שהכריח אותנו להבין כל נושא ולא לשנן נוסחאות. בנוסף, למדנו נושאים שלא נכללים בבגרות אך לטענתו חשובים מאד להשכלתנו המתמטית. בזמנו היתה התמרמרות רצינית בקרב רוב התלמידים על כך שהוא לא מכין אותנו מספיק טוב לבחינת הבגרות, אך בדיעבד הממוצע הכיתתי היה 95 בחמש יחידות, ועכשיו כשאני לומד מדמ"ח באוניברסיטה אני מודה לו על כל דקה של 'בזבוז זמן'. |
|
||||
|
||||
אלישע בן אבא אומר, הלמד תורה ילד, למה הוא דומה--לדיו כתובה על נייר חדש; והלמד זקן, למה הוא דומה--לדיו כתובה על נייר מחוק. מסכת אבות ד', כ"ה ומה שנכון לגבי תורה, גם לגבי מתמטיקה ואנגלית הוא נכון. אגב, לא שאני נגד "שחר כחול", אבל ברצות הצבא, הוא יכול למצוא כ"א איכותי חילוני גם לתפקידים אלה, בדיוק כמו שהוא שולח כ"א איכותי, בעל כרחו, לתפקידים אחרים. אני מכירה לא מעט אנשים אינטיליגנטים ששירתו בחימוש בתפקידים שכל אידיוט יכול לבצע, משום שהצבא רצה "להעלות את הרמה" בחיל. |
|
||||
|
||||
ושמע זאת ר' עקיבא ושחק אל תוך זקנו. |
|
||||
|
||||
להיפך. אם רבי עקיבא הגיע להישגים שהגיע, כשרק בגיל 40 למד לקרוא, לאילו הישגים היה מגיע לו היה מתחיל בגיל 5, כיאות? |
|
||||
|
||||
לאור השיגיו, ההבדל זניח. אבל לא זאת הנקודה. מקרה ר' עקיבא מפריך את הטענה הפשטנית של אלישע בן אבא. |
|
||||
|
||||
דווקא אם תסתכל על הקריירה הפוליטית שלו (כמי שהכריז על בר כוכבא כמשיח), היא לא הכי מוצלחת בלשון המעטה ואפילו קטסטרופלית אם תרצה להודות על האמת (מרד בר כוכבא הביא להפסקת היישוב היהודי ביהודה למעשה עד לימי המוסלמים). |
|
||||
|
||||
רק מדגיש שבאיצטגנות פוליטית אין יתרון מובהק ללמדנים. |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. כי אין הרבה יחידי סגולה כמו ר' עקיבא. מה גם, שר' עקיבא שיקע עצמו בלימודים. אבל השאיפה של חרדים אינה לשקע עצמם בלימודי חול. ודווקא משום כך, מוטב שילמדו את מה שכדאי להתחיל בו כשקטנים, על מנת לחסוך בזמן בבגרותם. |
|
||||
|
||||
עסקינן באמרת חז''ל, לא בשאיפות ילדי החרדים. |
|
||||
|
||||
תגובה 551276 |
|
||||
|
||||
זה נכון לגמרי, ההישגים בתחומי המדע והאקדמיה של מי שיכול, ומתחיל בגיל 5 לעומת 25 יהיו גבוהים פי כמה וכמה. אבל מי ששואף רק להתפרנס בכבוד מעבודה ולא משנור, יכול להתחיל בגיל 25. |
|
||||
|
||||
זה מעניק משמעות חדשה לביטוי ''פועל שחור''. תקבל שכבה גדולה מאוד של אנשים שבקושי מצליחים להתפרנס. |
|
||||
|
||||
ובכן, פעם ראיתי חרדי עובד כקופאית בסופר. |
|
||||
|
||||
הוא שרת גם לקוחות ממין נקבה? |
|
||||
|
||||
כן. מאידך, אני לא בטוחה שהחזיק זמן רב בעבודה זו. |
|
||||
|
||||
היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. |
|
||||
|
||||
או היחודי שמעיד שיש גם אחרים. בכל מקרה, אני הערתי על המארה הלא ברורה של אותו חזל, ועל הנטיה לקחת אמרות כאלה ולהתייחס אליהם כאל כלל אוניברסלי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |