|
||||
|
||||
לפני כמה ימים נפתרה אצלי תעלומה דומה אחרת. אשכרה יותר מעשרים שנה חיפשתי את המקור של שתי מנגינות שבילדותי היו מלוות את שקופיות הרצף בטלוויזיה החינוכית (כתבתי פעם על עוד מנגינה כזו בתגובה 183778). חוץ מאשר לשרוק אותן לאנשים, ומדי פעם לקבל הנהון של הכרה, לא הצלחתי להתקדם. פעם אחת, בסופרמרקט בארה"ב, שמעתי אחת מהן בתור מוזיקת רקע, אבל זה לא עזר לאתר את המקור. פיצוח ראשון היה לפני כשנתיים דרך מישהו שכיוון אותי לחצוצרן הרב אלפרט. חפרתי קצת בדיסקוגרפיה שלו, וגיליתי שהקטע הוא Route 101. אחד הוידאו קליפים הצ'יזיים ביותר שנעשו אי פעם, ללא ספק. פיצוח שני היה בשבוע שעבר בתוכנית של בועז כהן ב-88FM. הוא פשוט השמיע את הקטע, ומסתבר שמדובר בקטע בשם Feels So good של חצוצרן אחר, צ'אק מנג'יוני. |
|
||||
|
||||
תודה על איזכור נשכחות! חשבתי שהשניה היא נעימת הסיום של הסדרה "לו גרנט", אבל כנראה שלא. |
|
||||
|
||||
נפלא! |
|
||||
|
||||
מעניין. את Route 101 אינני זוכר משקופיות הרצף, אבל היא הייתה הפתיח של תכנית יומית ברשת ב׳ בראשית שנות התשעים. את התכנית הגישו, לפחות בהתחלה, רבקה מיכאלי ואהוד מנור, ברוטציה (ו/או לפעמים ביחד), והיה לה שם בן שתי מלים, חמש הברות (אם סופרים שווא נע בתור הברה) שעמדתי לכתוב שאינני מצליח להיזכר בו כעת, ובעודי כותב דוגמאות למה הוא לא היה (״רבע לשבע״, ״תשע ורבע״) נזכרתי: ״עשר עד עשר״. את Feels So Good אמנם אני זוכר משקופיות הרצף, אך באותה עת היא גם כיכבה בתכנית קרקס ששודרה בלימודית, כליווי להליכה על חבל או אילוף פילים או משהו כזה. אחרי שנים שלא שמעתי אותה, נתקלתי בה—עם מלים—בפרק ב״חברים״: Morning’s Here. |
|
||||
|
||||
בסוף שנות השבעים, תחילת השמונים, היתה תוכנית ברשת גימ"ל, לא כל שבוע או לא כל השנה, שהאות שלה היה יצירה בארוקית להרכב קאמרי, אני מנחש שלא פחות מבאך אבל לא אפול מהכיסא אם הנדל. נפתח בנושא בכלי נשיפה ממתכת, אחר כך נושא בחליל, חוזר הנושא הראשון, עוד נושא שאני לא זוכר, שוב הראשון, ואז נושא (ויולה? צ'לו?) בפייד אאוט לקריינות הפתיחה של התוכנית. למישהו יש מושג על מה אני מדבר? |
|
||||
|
||||
אתה יודע לפזם את המנגינה? |
|
||||
|
||||
כן. זה הולך ככה: טם, טה-טם, טה טה טם, טה טללללה טה טה דם... סתם, יותר מאוחר אנסה את כוחותי הדלים על הפסנתר ומקווה לתת לפחות את שישה התווים הראשונים. |
|
||||
|
||||
כשעבדתי עם אלון עמית על קבצי המוזיקה שבדיון 1777, היינו צריכים להשיג את "מוזיקת לילה זעירה" של מוצרט, אבל שנינו לא הצלחנו להיזכר איך קוראים ליצירה. אלון ידע מה לעשות: הוא הלך לאיזה אתר שמזינים לו סדרה של "למעלה-למעלה-למטה-למעלה-למטה..." בהתאם למרווחים שבמנגינה המבוקשת, ואכן, מיד קיבלנו את השם הנכון של היצירה (בתור האפשרות הראשונה, ועל בסיס פחות מ-10 מרווחים, אם אני זוכר נכון). ניסיתי עכשיו למצוא את האתר הזה שוב, כדי לחסוך לך לפתוח את הפסנתר, אבל לא הצלחתי. אולי הוא בכלל כבר לא קיים. |
|
||||
|
||||
יש את זה, אבל אני לא בטוח שהוא טוב גם לקלאסית. |
|
||||
|
||||
יש את זה שמיועד גם למוזיקה קלאסית, אבל את היצירה הזאת הוא לא מצא. יש לו גם אופציה של שירה למיקרופון במקום נגינה על מקלדת וירטואלית. |
|
||||
|
||||
יש לי, יש לי! אתמול חשבתי על שם אלטרנטיבי לאתר הזה - במקום musipedia (השם הנוכחי), לקרוא לו melodyctionary. |
|
||||
|
||||
+ לעליה, - לירידה, = להישארות: סול-פה#-מי+פה#-סי=סי. מקצב: לא מאוד רחוק מ- 3/4, 1/4, 3/4, 1/4, 1/2, 1. אחר-כך: סי+מי-רה#+מי-רה#+מי+פה#=פה#+סול: 1/2, 1/4, 1/4, 1/4, 1/4, 1/2, 1/2, 1/2, 1. |
|
||||
|
||||
לא מזהה, אבל אני מכיר מעט מאד רפרטואר קלאסי. שאלת פעם מישהו בקיא באמת? |
|
||||
|
||||
שאלתי עכשיו מישהו שבקיא באמת (בכל דבר), האינטלקט האיילי הקולקטיבי. |
|
||||
|
||||
הצלילים מוכרים, אני מנסה לאתר את זה אבל לא לגמרי הבנתי את שיטת ציון הקצב שלך. תוכל להסביר? |
|
||||
|
||||
אוקי, אני מכיר את המלודיה וזוכר אותה. אחפש מחר. אני חושב שזה דווקא בכיוון ויואלדי או מישהו אחר מהבארוק המאוחר. יש סיכוי שזה עיבוד. |
|
||||
|
||||
נזכרתי בנושא החסר. יכול להיות שהוא בא לפני נושא החליל, והוא משחק בין שני כלים, לא זוכר איזה, ואם אני לא עושה בושות גדולות מדי אז הוא לגמרי באך. |
|
||||
|
||||
תוך כדי הניסיון הקצר לחיפוש נתקלתי בלינק המלבב הבא: קולאז' בן שעתיים של קטעים ששימשו כאותות של תוכניות רדיו בשנות השבעים-שמונים (לפחות אחד עדיין מכהן). חוץ מהערך הנוסטלגי וערך הטריוויה, יש כאן גם לא מעט מוזיקה מפתיעה וכיפית להפליא. |
|
||||
|
||||
מצויין, תודה. אחד הדברים שלוכדים את האוזן בהאזנה לפתיחים אלו הוא האורך של רבים מהם - שירים עם מספר בתים שמקומם כבר לא יכירם במציאות ז"זה (זכיינים וזפזפנים). (כן, זה פרק 967 של "היום זה לא מה שהיה פעם") |
|
||||
|
||||
יש להזהיר את קוראינו הצעירים כי הקטעים שבפודקאסט ברובם ארוכים בהרבה ממה ששימש כפתיח התוכנית; נראה שהעורך הכניס את הקטעים במלואם, לפחות היכן שלא היו ארוכים מדי. אבל נכון, גם הפתיחים היו ארוכים להפתיע. ומפתיע גם שכאותות בתוכניות אקטואליה לא היססו להשתמש בקטעים מסובכים לאוזן כמו Take Seven. |
|
||||
|
||||
לאה ליאור החביבה, שהגישה בשנות השמונים את התוכנית "צליל וצבע", כתבה אלי כי האות הוא רונדו של Thijs van Leer. את המידע היא קיבלה מחיים א-דור שהיה עורך התוכנית. למעשה זכרתי את עטיפת התקליט שהושאל מחבר של הורי, אבל לא זכרתי את השם. זה תקליט של מוסיקת בארוק ופסאודו-בארוק בעיבודים לא נורא מזיקים לחליל ויחידת קצב, לעיתים אולי גם הרכב גדול יותר. התחלתי לחפש את הקטע הספציפי בדגימות באמזון ונמאס לי. שתפו אותי אם תמצאו. |
|
||||
|
||||
בינגו! רונדו II. עד כמה שהצלחתי להבין תייס ון ליר הוא המבצע, אבל המלחין הוא רוחיר ואן אוטרלו. דגימה קטנה אפשר לשמוע באמאזון (רצועה 9), ודגימה גדולה יותר כאן (הייתי מוכן לשלם כמה מעות כדי להוריד את הקטע כולו, אבל האתר לא הסכים, אולי לא אוהב ישראלים). תודה לך וללאה ליאור! |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הוא אומר בהתחלה: "אה, זה... זה קטע די מוכר, לא הפך ללהיט של ממש אבל אולי אתם עדיין זוכרים אותו - רונדו A של רוחיר ואן אוטרלו. ורונדו במקרה זה הוא נושא עם וריאציות, ו*לא* עוגייה ממולאת1". ראו פסקה אחרונה בהגדרה - בסלנג אמסטרדמי קוראים "רונדו" לסוג (אותו מתכון, צורה אחרת) של העוגייה הממולאת הפופולרית בהולנד. |
|
||||
|
||||
אה... Rondo Een (כלומר רונדו 1. סוף תיקון). |
|
||||
|
||||
זה רונדו I. אותה אדרת בשינוי גברת. |
|
||||
|
||||
אני מכיר את הקטע! היתה תקופה ששרתי אותו במקלחת! |
|
||||
|
||||
אפרופו נעימות מהרדיו ומבצעים הולנדים עלומים: אתמול גיליתי, בלי מאמץ מיוחד, את המקור של תו תוכנית הבוקר של רוני ידידיה מ-88FM. מדובר בקטע בשם Daybreak, מתוך האלבום היחיד (ששמו Orion) של להקת רוק מתקדם הולנדית בשם Pantheon, מתחילת שנות השבעים. עוד פרטים כאן. |
|
||||
|
||||
הקישור השני שלי לא עובד, אבל הקטע כולו כבר זמין ביוטיוב. |
|
||||
|
||||
תודה! גם אותי התעלומה הזו מלווה מאז שנות השמונים. ככל הזכור לי, התוכנית שודרה במוצ"ש לפנות ערב, אחרי שעתיים של מצעד שירי להקות צבאיות ("חיילים יצאו לדרך", אאל"ט). ותודה, כמובן, גם לירדן. כבר מקריאת תגובה 550656 היה לי ברור שלקטע הזה הוא מתכוון. |
|
||||
|
||||
מה שבאמת מפתיע אותי, בדיעבד, זה שבחצי השני של המאה העשרים אנשים הלחינו, ולא רק לצורך התרגיל אלא לצורך הקלטה וביצוע פומבי, מוזיקת בארוק. אני אפילו לא יודע אם אני בעד או נגד (-:. וגם, שבקטע הזה יש באמת יחידת קצב (תופים עדינים), שבזיכרון שלי לא היתה בכלל, והיא בלתי-בארוקית בעליל, ומיותרת לחלוטין אם יורשה לי. |
|
||||
|
||||
גם במחצית הראשונה של המאה ה21 |
|
||||
|
||||
ברכות לאנסמבל הגלילי, הגלילי, אבל בדף שקישרת לא מוזכרים לחנים חדשים. |
|
||||
|
||||
אני יודע (אין לי יותר מדי זמן לחפש), אבל ההרכב מבצע גם יצירות מקוריות. |
|
||||
|
||||
עוד אחד שמלחין בארוק, ועוד מוקדם, היום: עילם רותם. ראיון איתו. בעיתון של היום, עדיין לא זמינה אונליין, ביקורת מהללת של חגי חיטרון. |
|
||||
|
||||
ועכשיו תייס ואן ליר בא לארץ. מסתבר שז'אנר הפסאודו-בארוק היה לאו דווקא דומיננטי בקריירה שלו. |
|
||||
|
||||
ועוד אות של תוכנית רדיו מאז, מובהק מאוד סגנונית ותקופתית - סווינג - שמתברר שהוא פסטיש הולנדי מאוחר בהרבה. https://www.youtube.com/watch?v=kn8-DXBq3lE, ואם תחפשו בספוטיפיי את שם הקטע וההרכב תמצאו את הקלטת האולפן ששימשה כאות של "שעה קלה על כלכלה". תודה לאנונימי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |