|
||||
|
||||
כיצד נוצרת אהבה, כיצד נוצרת קנאה, כיצד נוצרת התקרבות לאנשים מסוימים וכיצד נוצרת התרחקות מאנשים מסוימים??? אם אומר"יש לי הרגשה" האם השכל יצר את ההרגשה? |
|
||||
|
||||
על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח, על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח, על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח, על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח. כן. למעשה - "אני" זה השכל. עוד שאלות? |
|
||||
|
||||
כמה פעמים נוצרים קשרים אלקטרוכימיים במוח?? אתה ודאי יודע שחושך לא מגרשים במקלות, רק בעזרת קשרים "אלקטרוכימיים".... אז מה הקשר לקשרים?? שאלה ראשונה..... ילד קטן מאד אוהב גלידה אוהב נשיקות, אוהב שיצחקו מול פניו, הכל עניין של שכל?? למה לילד אחד יש נטיה למדעיים ראליים ולשני נטיה להומניים, שינויי בקשרים הכימיים במוח?? כן, כך מראה המדע?? האם זה שינויים ב-DNA?? וכיצד האדם מת, כיצד נפסקים הקשרים הכימיים במוח?? הרי אין רוח?? מר דובי....סליחה על כל השאלות!! |
|
||||
|
||||
טוב, הגענו סוף סוף לבעיה הפסיכופיזית - בואו נקרא לילד בשמו. אני יכול כמובן להמליץ על הספרון *המצוין* של ישעיהו לייבוביץ "גוף ונפש - הבעיה הפסיכופיזית" בהוצאת האוניברסיטה המשודרת (קליינה תרבות, יא?) כן, בפרוש יש בעיה. מבחינה פילוסופית יתכן והכל בכלל חלום ואין מציאות. המדע מנסה להתמודד עם הבעיה הפסיכופיזית ודי להזכיר functional MRI (השותף שלי טוען שירדו כבר לאבחנה של מילימטרים אבל זה עדיין לא מספיק) תאוריות על "תחרות של רעיונות על תאי מוח" - מעין "האבולוציה של מחשבות" ועוד. לסטודנטים בטכניון (ולמי שגר באזור חיפה) אני יכול להמליץ על הקורס בפקולטה לביו-רפואה של פרופ' משה גור - המוח והמחשב (2 נק' אקדמיות זה בהחלט "Big bang for the buck") אשר לתגובתך, לחלק מהשאלות יש דוקא תשובות פשוטות - למשל השאלה על המוות. חלקן מראה על בורות מסויימת - מה הקשר בין נטיה לראליות או הומניות ל D.N.A. אנחנו לא סוציוביולוגים דטרמיניסטיים (או שאתה כן?) לאור הקישור התמוה שעשית בעבר בין תאורית "המפץ הגדול" לבין תאורית "הברירה הטבעית" אני חושד שאתה לא כל כך יודע על מה אתה מדבר... וחוץ מזה, בזאת אנו עוברים את "עידן ומוישה הולכים לבית הספר" של ממי לביא, ניצחנו! (אפרופו, מישהו ראה אותו באייל בזמן האחרון?) |
|
||||
|
||||
כדי לומר מתי האדם נברא וכיצד הוא נברא, אני לומד מהתורה. ולדידי ולאלו שכמוני מה שכתוב בתורה , ועל ידי מפרשיה, טוב , ורצוי לכל אחד ללמוד כך על בריאת העולם. אך אתה מחזיק מקיום עולם נצחי של תאוריות מפץ וקריסה הלוך וחזור. שהרי לפני המפץ גם היה חומר וכיצד היה החומר לפני כן, עולמות גדולים שמשהו גרם לקריסתן ולמפץ הנוכחי. אתה מסכים?? אם כן, כיצד הגיע האדם, לדעתך היה מפץ כיצד הגיע האדם היום למה שהוא, מי "הצניח" את האדם? חושבני שהתאוריות של דראווין "מוצא המינים" הולך יחד עם התאוריה של העולם.לא כן?? |
|
||||
|
||||
עזר ידידי, אמונתך שרירה וקיימת, אך היא מחייבת הנחות יסוד מסויימות. ראשית, באותה מידה שאתה מניח קיומו של אל אינסופי מדוע לא תניח הנחה מקבילה קיומו של חומר תמידי שאינו קשור לבריאה כלשהי אלא פשוט קיים. ההנחה הנ"ל תקפה בדיוק כמו הנחת קיום ישות מטפיסית (אני לא רוצה לרדת לרמה של שאלות בנוסח: "ומי ברא את אלוהים?" בא נתעלה מעל הרמה הילדותית). אתה רק מחפש "סיבה ראשונית" (טיעון השען הידוע לשמצה), אני לא. שנית, הקשר (שלטעמי אינך מוכיח) הוא חלש ביותר. הייתי משווה בינו לבין האמירה שהובנה לא כהלכה על תורת הכאוס כי "פרפר שמנפנף כנפיו בביג'ינג עלול לגרום להוריקאן בסן-פרנציסקו". אם נלך בכיוון שאתה מתווה אזי כל דבר בעצם קשור במפץ הגדול (בין השאר העובדה שאני כותב שורות אלו בשעה אחת בלילה במקום ללכת לישון) ובעצם לא הוספתי הרבה מידע לידוע לי. אשר לאדם. הוא לא הוצנח, וכמות השערות שיש לי על החזה גורמת לי לקבל בלי הרבה שאלות את התיאוריה הסינתטית של האבולוציה. אני שב ומזכיר שפתרון חוץ טבעי - "דאוס-אקס-מכינה" שכזה הוא מחוץ לתחום המדע כיוון שהמדע עוסק בטבעי ולא בעל טבעי. אם אתה מתעקש להאמין בעל טיבעי אני לא יכול למנוע ממך וגם אין לי כלים להתמודד אתך כיון ששני התחומים הם אורתוגונליים אחד לשני. כפי שלא אנסה להתחרות באסטרולוגיה או בקריסטלים או שאר מעוננים ומעלים באוב עם כלים מדעיים. יש לנו בפירוש רעיונות (קוראים להם תיאוריות כדי שיראו רציניות) על אופן הווצרות החיים, על העליה במורכבותם ועל התפתחות האדם. אני יכול להמליץ לך על ספרון *מצויין* נוסף בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של ד"ר איריס פריי (שהיה לי הכבוד ללמוד אצלה שני קורסים במסגרת לימודי בטכניון) "מוצא החיים: מסתורין או בעיה מדעית" כבר בשיעור הראשון פסלנו את האפשרות שסטיבן ג'יי גולד קורא לה "הסטרייק של הסטרייקים" (מונח מבייסבול הבא לציין מזל לא נורמלי) והבהרנו שלא יתכן כי מולקולת R.N.A נוצרה לה במקרה ככה סתם. איך יתכן שכן נוצרו חיים? אתה מוזמן לקרא וללמוד על ההיסטוריה של חקר מוצא החיים ועל תיאוריות ישנות וחדשות בתחום. להגיד "אלוהים ברא חיים לפי ספר בראשית" זה לא ממש מחקר שטח ובטח לא תיאוריה מדעית (והפעם אין לך 600,000 עדים להאחז בם). אתה גם בוחר להתעלם פתאום מהבעיה הפסיכופיזית. מה קרה? כאן אני דווקא מוכן להית לצידך ולא בצד המאטריאליסטי של דובי, באמת. ואשר לנטייתך התמידית להסתמך על התורה, אני מפנה אותך למלך יואשיהו שבתקופתו "מצא" אחד הכהנים (מצטער, התנ"ך שלי בדירה) ספר תורה בבית המקדש. הייתכן שאז שוכתבה/נכתבה ההיסטוריה כדי שתתאים למעמד הכהונה? אני מזכיר לך שבימי קדם היו רוב האנשים פשוטים ולא ידעו קרא וכתוב ולגיטימי בהחלט להניח שאף לא ידעו את התורה. התפילה, הלימוד, ובתי הכנסת הם מונחים מאוחרים, ודאי שלא לפני גלות בבל. האדם הפשוט נחשף לאמונה אולי באחד הרגלים אם עלה לירושלים וגם אז שמע מפי כהנים דברים שסביר להניח שלא בהכרח הבין. מדוע אתה מסרב להכיר בקיומו של "משרד ההסברה של הכהנים?" בגלל טוב ליבם כי רב (אם אפשר להזכיר כאן את בניו של עלי)? ואחרונה חביבה. גם סימן שאלה אחד מספיק בסוף משפט. לא צריך שלושה. |
|
||||
|
||||
רק קטנוניות קטנה מצידי (מכיוון שכל הידע שלי על ההיסטוריה על הבייסבול באה מהערותיו של גולד, אני חושב שמגיע לו קצת יותר צדק). סטריק (רצף - streak) הסטריקים הוא המזל ההיסטרי (סטריק הוא רצף של חבטות מוצלחות, מבלי להפסל, במשך תקופה ארוכה). סטרייק (strike) הוא בדיוק ההפך - שלושה סטרייקים, אנד יו'ר אאוט, כמאמר הפתגם. |
|
||||
|
||||
כן, כן, אתה כמובן צודק. זה היה סטרייק שני שלי (אחרי פרנסיס בייקון). אני מקווה שלא מעיפים אותי מכאן אחרי השלישי... |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת כמה פעמים? כל הזמן נוצרים קשרים כאלה. (אגב, מכיוון שסגירת מעגל חשמלי אסורה על הדתיים בשבת, אתם עשויים לרצות לשקול לדומם מוחות במהלך השבת, כדי להמנע מסגירת מעגלים חוזרת ונשנית בכל מהלך יום המנוחה). שאלתך השניה, במקרה הטוב, אינה נהירה לי. במקרה הרע, לגמרי אין לי מושג על מה אתה מדבר. לעניין הילד - כן, הכל בשכל. הוא אוהב גלידה כי ככה השכל שלו החליט, והוא אוהב צחוק כי ככה השכל שלו החליט (בנושא הזה דווקא יש די הרבה השפעה גנטית, כמובן. הצחוק הוא תופעה כלל אנושית והוא חלק מהמטען הגנטי שלנו, פחות או יותר כמו שערות...) הקשרים במוח שונים מאדם לאדם, והם מתפתחים ומשתנים בכל עת, ובעיקר במהלך הילדות. בנוסף, יש גם השפעות גנטיות, כמובן, על המצב ההתחלתי. על כן, ילד אחד מפתח נטייה למקצועות הומניים, בעוד שאחר מפתח נטייה ריאלית יותר. מה הבעיה? מה לעזאזל הקשר בין שינויים ב-דנ"א לבין שינויים בקשרים במוחו של אדם? המוח הוא דינמי, משתנה ומתפתח כל הזמן. והקשרים האלקטרוכימיים במוח נפסקים כשלמוח אין אנרגיה כדי להמשיך את יצירת הקשרים הללו (בשביל מה אתה נושם, עזר? בשביל מה יש לך דם?) *אין* רוח. קאפוט. סיימנו. תן לי סיבה אחת לחשוב שיש רוח, ואז נמשיך לדבר. |
|
||||
|
||||
עזר היקר, יכול אנכי לבנות, ללא מאמץ גדול מדי, מכונה שתתנהג בדיוק כמו ילד קטן, ע"פ ההגדרה שנתת למעלה, לאמר: היא תגיב בחיוב לגלידה, לנשיקות ולצחוק, תשמיע קולות בהתאם או תתן כל חווי אחר שימצא חן בעיניך. עכשיו בוא והוכח לי שהמכונה שלי לא "מרגישה". אחר כך, לשם סיום וכבדרך אגב, נסה להוכיח לי שאתה *כן* "מרגיש". |
|
||||
|
||||
בסוף הכוונה להשפעת החומר על הרוח ולא החומר על החומר |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |