|
עזר ידידי, אמונתך שרירה וקיימת, אך היא מחייבת הנחות יסוד מסויימות.
ראשית, באותה מידה שאתה מניח קיומו של אל אינסופי מדוע לא תניח הנחה מקבילה קיומו של חומר תמידי שאינו קשור לבריאה כלשהי אלא פשוט קיים. ההנחה הנ"ל תקפה בדיוק כמו הנחת קיום ישות מטפיסית (אני לא רוצה לרדת לרמה של שאלות בנוסח: "ומי ברא את אלוהים?" בא נתעלה מעל הרמה הילדותית). אתה רק מחפש "סיבה ראשונית" (טיעון השען הידוע לשמצה), אני לא.
שנית, הקשר (שלטעמי אינך מוכיח) הוא חלש ביותר. הייתי משווה בינו לבין האמירה שהובנה לא כהלכה על תורת הכאוס כי "פרפר שמנפנף כנפיו בביג'ינג עלול לגרום להוריקאן בסן-פרנציסקו". אם נלך בכיוון שאתה מתווה אזי כל דבר בעצם קשור במפץ הגדול (בין השאר העובדה שאני כותב שורות אלו בשעה אחת בלילה במקום ללכת לישון) ובעצם לא הוספתי הרבה מידע לידוע לי.
אשר לאדם. הוא לא הוצנח, וכמות השערות שיש לי על החזה גורמת לי לקבל בלי הרבה שאלות את התיאוריה הסינתטית של האבולוציה. אני שב ומזכיר שפתרון חוץ טבעי - "דאוס-אקס-מכינה" שכזה הוא מחוץ לתחום המדע כיוון שהמדע עוסק בטבעי ולא בעל טבעי. אם אתה מתעקש להאמין בעל טיבעי אני לא יכול למנוע ממך וגם אין לי כלים להתמודד אתך כיון ששני התחומים הם אורתוגונליים אחד לשני. כפי שלא אנסה להתחרות באסטרולוגיה או בקריסטלים או שאר מעוננים ומעלים באוב עם כלים מדעיים.
יש לנו בפירוש רעיונות (קוראים להם תיאוריות כדי שיראו רציניות) על אופן הווצרות החיים, על העליה במורכבותם ועל התפתחות האדם. אני יכול להמליץ לך על ספרון *מצויין* נוסף בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של ד"ר איריס פריי (שהיה לי הכבוד ללמוד אצלה שני קורסים במסגרת לימודי בטכניון) "מוצא החיים: מסתורין או בעיה מדעית" כבר בשיעור הראשון פסלנו את האפשרות שסטיבן ג'יי גולד קורא לה "הסטרייק של הסטרייקים" (מונח מבייסבול הבא לציין מזל לא נורמלי) והבהרנו שלא יתכן כי מולקולת R.N.A נוצרה לה במקרה ככה סתם. איך יתכן שכן נוצרו חיים? אתה מוזמן לקרא וללמוד על ההיסטוריה של חקר מוצא החיים ועל תיאוריות ישנות וחדשות בתחום. להגיד "אלוהים ברא חיים לפי ספר בראשית" זה לא ממש מחקר שטח ובטח לא תיאוריה מדעית (והפעם אין לך 600,000 עדים להאחז בם).
אתה גם בוחר להתעלם פתאום מהבעיה הפסיכופיזית. מה קרה? כאן אני דווקא מוכן להית לצידך ולא בצד המאטריאליסטי של דובי, באמת.
ואשר לנטייתך התמידית להסתמך על התורה, אני מפנה אותך למלך יואשיהו שבתקופתו "מצא" אחד הכהנים (מצטער, התנ"ך שלי בדירה) ספר תורה בבית המקדש. הייתכן שאז שוכתבה/נכתבה ההיסטוריה כדי שתתאים למעמד הכהונה? אני מזכיר לך שבימי קדם היו רוב האנשים פשוטים ולא ידעו קרא וכתוב ולגיטימי בהחלט להניח שאף לא ידעו את התורה. התפילה, הלימוד, ובתי הכנסת הם מונחים מאוחרים, ודאי שלא לפני גלות בבל. האדם הפשוט נחשף לאמונה אולי באחד הרגלים אם עלה לירושלים וגם אז שמע מפי כהנים דברים שסביר להניח שלא בהכרח הבין. מדוע אתה מסרב להכיר בקיומו של "משרד ההסברה של הכהנים?" בגלל טוב ליבם כי רב (אם אפשר להזכיר כאן את בניו של עלי)?
ואחרונה חביבה. גם סימן שאלה אחד מספיק בסוף משפט. לא צריך שלושה.
|
|